Bukefalos 28 år!

Skjuten shetlandsponny inget brott

Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

:eek:

Jag trodde det fanns lagar om vilka djur vem får jaga och när. Blir han inte av med jakt/vapenlicensen vet jag inte vart Sverige tar vägen...

Jag är inte emot jakt, men jag förstår mig inte på jägare :crazy:
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Jägaren ifråga jagade viltsvin vilket var tillåtet. Sköt istället en häst vilket inte regleras av jaktlagen.
PL
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Inressant! Hur skulle den se ut o kallas? Mord på annans djur?
Vad menar du med "vid det här laget"?
Är det avsktligt finns ju redan en brottsrubricering men inte vid misstag.
PL
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Samtidigt är det inte särskilt logiskt att om jägaren istället av misstag skjutit en älg eller ett rådjur hade han kunnat fällas för jaktbrott men inte nu när det var ett tamdjur.
Kanske ett tillägg i jaktlagen: Annans tamdjur får ej jagas.
PL
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Samtidigt är det inte särskilt logiskt att om jägaren istället av misstag skjutit en älg eller ett rådjur hade han kunnat fällas för jaktbrott men inte nu när det var ett tamdjur.
Kanske ett tillägg i jaktlagen: Annans tamdjur får ej jagas.
PL

Det var precis vad jag menade. Man får vad jag förstått det bara skjuta det djur man ska skjuta, inte så att man kan knäppa en älg när man ändå är ute och jagar rådjur. Vad händer om jägaren då skulle skjuta en älg av misstag i tron att det var ett rådjur? Det borde jämställas med att skjuta en häst istället för vildsvin + skada på annans egendom och vad det nu kallas.
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Skjuter han en älg så blir det jaktbrott samt skadestånd till staten. Skjuter han ett rådjur blir det bara jaktbrott.
PL
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Inressant! Hur skulle den se ut o kallas? Mord på annans djur?
Vad menar du med "vid det här laget"?
Är det avsktligt finns ju redan en brottsrubricering men inte vid misstag.
PL

Det du, det har jag ingen aning om, eftersom jag inte jobbar med sådant.
Men vårdslöshet vore ju inte fy skam att kalla det. Det är ju ändå ett milt ord för det hela. Och straffet borde bli hårdare då dom skjutit djur i en hage.
Ja det var av misstag, men om sådant straffas så kanske folk börjar titta innan dom skjuter med sina vapen hej vilt o skogen. Jag har varit med om så otroligt mkt vad gäller jägare, och dom kommer då ofta undan väldigt milt.
Sådant här ska inte ens hända EN gång enligt mig iaf. Varför ska djur offras för att någon ska få upp ögonen för sånt.

Jo, men jösses vad tryggt det känns att ha sina djur i en hage på ens egna mark. Vilken dag som helst kan någon komma och skjuta min häst, slänga till mig lite pengar och sen är allt bra :grin:
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Att riskera att bli av med vapenlicensen är nog mer avskräckande än böter för de flesta jägare.
PL
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Jag trodde det fanns lagar om vilka djur vem får jaga och när

Du tror helt rätt och jaktlagen är tillämplig, 27 § säger att jakt skall ske på ett sådant sätt att människors liv och egendom inte äventyras. En häst räknas som egendom. Sen krävs också grov oaktsamhet för att det skall bli påföljd.

kl.
Som vanligt finns det vissa som inte vet vad de talar om.
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

KL
En kompis till mig fick sin svarta mellanpudel skjuten av en jägare som trodde det var en räv!
Jag brukar vara orolig när jag har min Beauceron lös i marker där det jagas vildsvin. Sätter på honom ett orange "täcke" men vet inte om det hjälper så värst...
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Att riskera att bli av med vapenlicensen är nog mer avskräckande än böter för de flesta jägare.
PL

Jo det kan jag klart tänka mig. Har ingenting emot jägare alls, dom brinner för sitt intresse precis som oss hästmänniskor.

Men jägare som inte kan se skillnad på viltdjur och tamdjur bör aldrig ha vapenlicens enligt mig.

Men det verkar som att en människa ska bli skjuten innan något händer.
Man får det intrycket iaf. Jag tror att konsekvenserna för jägaren blir större än vad som nämns. Jag vill tro att han har dåligt samvete, och kommer ju alltid ha en viss stämpel på sig. Folk kommer prata bakom ryggen på honom och historier kommer förvrängas.
Det är synd om en människa som ska genomlida sånt.

Men inte mkt jämfört med en hästägare som har fått sin häst dödad.
Hästar kan alltid skada sig eller få sjukdomar, och behöva tas bort.
Men att ens älskling dör, kanske helt frisk och i sin bästa ålder, för att någon jägare sköt ihjäl den... Det måste verkligen kännas helt onödigt.
Hade han bara kollat en gång extra hade dom inte behövt genomlida den smärta som det är att förlora sitt djur.

Detta hände nattetid förstod jag det som.
Jag själv skulle vilja kunna gå omkring i skogen nattetid, utan att riskera att bli skjuten!
Nuförtiden skulle jag aldrig våga mig ut i skogen mitt i natten, men har ridit månskensturer innan. Vad jag var mest rädd för då var ju älg, hade jag läst denna artikeln innan hade jag inte ens ridit ut.

Jag bor MITT ute i skogen med mina hästar på lösdrift.
Efter denna och flera andra artiklar är jag orolig att ens ha dom ute nattetid på sommarbetet.
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Där har du fel! Det har visst med djurskyddslagen att göra:
Jag har tittat på olika rubriceringar och kan konstatera att det inte rör sig om brott mot djurskyddslagen
Hmmm... Så att döda ett djur är tydligen inget brott...
Hela den här historien kan få sjuka folk att se stora kryphål i lagen och DET är inte ok!
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Du tror helt rätt och jaktlagen är tillämplig, 27 § säger att jakt skall ske på ett sådant sätt att människors liv och egendom inte äventyras. En häst räknas som egendom. Sen krävs också grov oaktsamhet för att det skall bli påföljd.

Precis detta är ett jaktbrott, och han borde bli av med jaktlicensen i varje fall under en kännbar tidsperiod.

Man får inte skjuta förrän man är hundraprocentigt säker på att det är tillåtet jaktbart vilt som är i siktet.

Det KUNDE ha varit en nattorienterare, en lajvare (rör sig ofta i skogen om natten), värnpliktiga på övning eller hästarnas ägare som var ute för att titta till sina djur....

Att han skjöt en häst är hemskt, men detta att DET KUNDE ha varit en människa är det värsta.

/KT
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Ja har du vapen licens och är jägare, samt att grannen tillfrågat dig om att avliva så får du faktiskt göra det. Däremot om du utan vapenlicens och inte är jägare, du har ej blivit tillfrågad så bryter du mot en hel del lagar.
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Skjuter han en älg så blir det jaktbrott samt skadestånd till staten. Skjuter han ett rådjur blir det bara jaktbrott.
PL

Och då är det ju ingen skillnad, jägaren får betala till ägaren, och diskussion kring jakt licens kommer ju att föredras.
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Där har du fel! Det har visst med djurskyddslagen att göra:

Hmmm... Så att döda ett djur är tydligen inget brott...
Hela den här historien kan få sjuka folk att se stora kryphål i lagen och DET är inte ok!

Nej det är inget brott så länge det sker på ett sätt som inte medför lidande.
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

De fall du beskriver ger ju även lite eget ansvar, att man tar på sig kläder som ger synlighet vid orientering nattetid. Även för sin egen säkerhet i händelse av att man skadar sig och blir liggandes, så mycket enklare för de som ska hjälpa att göra så. Militärer har inte övningar i skogar med jakträtt under jakttider, jag lovar att de tar reda på detta innan.;)
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Nej det är inget brott så länge det sker på ett sätt som inte medför lidande.

Är det inte ett lidande när en fullt frisk häst dör för att en jägare i det här fallet inte har någon som hellst aning om vad den håller på med? Tänk om en person skulle gå in i stallet och skjuta en häst. Det är fortfarande inte djurplågeri för att hästen dör utan lidande... Nä visst men vaddå måste djur lida för att skyddas!?
Det känns ju helt idiotiskt!
Och har det stått i någon artikel hur många skott som sköts? Dog ponnyn på första skottet?
Ska det vara okej i Sverige idag att döda varandras djur utanvetskap från ägaren sålänge de inte lider under själva avlivningen!?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 448
Senast: Jamtland
·
  • Artikel
Hästnyheter En jägare utreds av polisen efter att ha skjutit en hund, som han trodde var en "vildkatt". Men får jägare verkligen skjuta katter som...
Svar
2
· Visningar
810
Senast: Angel
·
  • Artikel
Hästnyheter Dubbla utredningar väntar Gotevent i efterspelet kring EM i ridsport. Dels en omfattande extern utredning på tre månader med Göteborgs...
Svar
0
· Visningar
546
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag är glad över att jag är frisk, och att mina nära och kära lever och är friska. Men det faktum att jag är glad och tacksam över det...
Svar
0
· Visningar
918
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp