Bukefalos 28 år!

Skjuten shetlandsponny inget brott

Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Precis detta är ett jaktbrott, och han borde bli av med jaktlicensen i varje fall under en kännbar tidsperiod.

Man får inte skjuta förrän man är hundraprocentigt säker på att det är tillåtet jaktbart vilt som är i siktet.

Det KUNDE ha varit en nattorienterare, en lajvare (rör sig ofta i skogen om natten), värnpliktiga på övning eller hästarnas ägare som var ute för att titta till sina djur....

Att han skjöt en häst är hemskt, men detta att DET KUNDE ha varit en människa är det värsta.

/KT

:bow::bow::bow:
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Det du, det har jag ingen aning om, eftersom jag inte jobbar med sådant. Men vårdslöshet vore ju inte fy skam att kalla det. Det är ju ändå ett milt ord för det hela. Och straffet borde bli hårdare då dom skjutit djur i en hage.

Ja det var av misstag, men om sådant straffas så kanske folk börjar titta innan dom skjuter med sina vapen hej vilt o skogen. Jag har varit med om så otroligt mkt vad gäller jägare, och dom kommer då ofta undan väldigt milt.
Sådant här ska inte ens hända EN gång enligt mig iaf. Varför ska djur offras för att någon ska få upp ögonen för sånt.

Jo, men jösses vad tryggt det känns att ha sina djur i en hage på ens egna mark. Vilken dag som helst kan någon komma och skjuta min häst, slänga till mig lite pengar och sen är allt bra :grin:

:bow::bow::bow:

Med tanke på de epidemier av amnesi (minnesförlust) som grasserar bland misstänkta & / dömda brottslingar och att även de personer som knutits till MORD (i ordets rätta bemärkelse) på andra människor kan skylla på varandra och ändå gå fria så tja, visst är samhället duktigt på att svälja kameler...

:cool:


Förtydligande: skyll på någon annan eller att du inte visste vad du gjorde så slipper du allt ansvar !! :idea:
 
Senast ändrad:
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

De fall du beskriver ger ju även lite eget ansvar, att man tar på sig kläder som ger synlighet vid orientering nattetid. QUOTE]

:eek: Om man väljer att klä sig som en fyrbåk eller ej, dag som natt, måste väl vara upp till var och en, utan att man ska behöva riskera livhanken för det !!!
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Är det inte ett lidande när en fullt frisk häst dör för att en jägare i det här fallet inte har någon som hellst aning om vad den håller på med? Tänk om en person skulle gå in i stallet och skjuta en häst. Det är fortfarande inte djurplågeri för att hästen dör utan lidande... Nä visst men vaddå måste djur lida för att skyddas!? Det känns ju helt idiotiskt!
Och har det stått i någon artikel hur många skott som sköts? Dog ponnyn på första skottet? Ska det vara okej i Sverige idag att döda varandras djur utanvetskap från ägaren sålänge de inte lider under själva avlivningen!?

:bow::mad:
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Ja har du vapen licens och är jägare, samt att grannen tillfrågat dig om att avliva så får du faktiskt göra det. Däremot om du utan vapenlicens och inte är jägare, du har ej blivit tillfrågad så bryter du mot en hel del lagar.

I sådana fall är ju detta på hästägarens befrågan, och det går då inte att jämföra med detta fallet.
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Förtydligande: skyll på någon annan eller att du inte visste vad du gjorde så slipper du allt ansvar !! :idea:

Ja det är ju vad man får ut av hela utredningen känns det som :confused:
"Nämen oj, jaha var det än människa. Jag trodde det var ett rådjur ja.."
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Menar du att du citerar mig i ditt inlägg??
Hur skulle det ha med djurskyddslagen att göra om man inte kan påvisa en plågsam död.
PL
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Nä citatet är hämtat från artikeln.
Det jag säger är att djurskyddslagen är tandlös eftersom det inte FINNS något som hindrar folk från att springa runt och skjuta andras djur! Det om något skulle väl ändå vara ett brott mot djurSKYDDSlagen!?
Hade det varit en människa hade det rubricerats som mord/dråp eller vållande till annans död osv.
Men att det i djurskyddslagen inte finns något som säger att det inte är okej att skjuta andras djur är helt otroligt!

För att ytterligare förtydliga mig: Jag vet att det inte FINNS något i lagen som kan fälla jägaren, och det är DET som jag blir så upprörd över! Hade jag suttit i samma situation som hästägaren hade jag då inte blivit nöjd med en ersättning!
 
Senast ändrad:
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Djurskyddslagen är till för att skydda djur mot lidande inte för att skydda folks egendom.
Att det inte faller under djurskyddslagen innebär inte att det är ok!
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Gör skillnad på äpplen och päron nu, det gör du inte fn.
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

De fall du beskriver ger ju även lite eget ansvar, att man tar på sig kläder som ger synlighet vid orientering nattetid. QUOTE]

:eek: Om man väljer att klä sig som en fyrbåk eller ej, dag som natt, måste väl vara upp till var och en, utan att man ska behöva riskera livhanken för det !!!

Jakt får ej bedrivas efter mörkrets inbrott, att ta hänsyn till varann kan ju inte enbart handla om att det ska ske från ett håll. Alla som vistas i skog och mark har ett ansvar, är man och plöjer runt i skogen under jakttider så kan jag nog tycka att detta är något man själv bör hålla reda på också. Nu är inte det jämställt med aktuellt fall, att polisen lagt ner förundersökningen är i sig inget märkligt, eftersom inget brott anses ha begåtts enligt våra nu gällande lagar. Detta innebär inte att denna jägare kommer att klara sig, eftersom jaktlicensen omprövas och kan dras in för en långt tid vilket kan drabba personen hårt. Ersättningsanspråket kvarstår ju så även den ekonomiska delen till hästägaren ska regleras.
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Nä citatet är hämtat från artikeln.
Det jag säger är att djurskyddslagen är tandlös eftersom det inte FINNS något som hindrar folk från att springa runt och skjuta andras djur! Det om något skulle väl ändå vara ett brott mot djurSKYDDSlagen!?
Hade det varit en människa hade det rubricerats som mord/dråp eller vållande till annans död osv.

Nej inte nödvändigtvis, det finns liknade fall som rubricerats som olyckshändelse utan straffpåföljd, men med samma utgångsläge att jakt och vapen licens har omprövats.
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Vissa djur tex älg björn o rådjur får man ej jaga på natten, olika tider för olika djurslag, står i jaktförordningen.
PL
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Jakt får ej bedrivas efter mörkrets inbrott, att ta hänsyn till varann kan ju inte enbart handla om att det ska ske från ett håll. Alla som vistas i skog och mark har ett ansvar, är man och plöjer runt i skogen under jakttider så kan jag nog tycka att detta är något man själv bör hålla reda på också. .

:idea: Så tex när en dement människa förirrar sig ut i skogen, vilket det ibland händer att sådana personer gör, och den personen inte alls vet vem eller var han / hon är, vilket decennium det är eller om det är dag eller natt, så ska han / hon alltså skylla sig själv om han / hon inte blir hittad i tid av eventuella räddningspatruller, eftersom att han / hon möjligen inte hade nog uppseendeväckande utstyrsel ? Eller så har han / hon kanske "turen" att få sitt lidande förkortat, genom att bli ihjälskjuten av misstag (/barmhärtighet ??) av en mindre nogräknad jägare, innan han / hon istället fryser eller svälter ihjäl ? :crazy:

Förutom vissa jägare, kan jag bara erinra mig en handfull personer som INTE aktar sig som för pesten för att vistas utanför tätorten överhuvudtaget under jaktsäsongen. Majoriteten, dvs de övriga, skulle inte heller för sitt liv frivilligt beträda de fantastiska bärmarker i trakten som jägarna då gör anspråk på. :cool:
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Jag har under 10 års tid stått installad i ett stall vars marker vi red i även var bondens jaktmarker, vi fick meddelande om när jakt skulle bedrivas och vi ombads att bära färgglada kläder eller reflex på hjälmen. Alltså vad jag skriver är, att de allra flesta fall händer inget men sen är olyckan framme och det kan man inte skydda sig mot hur man än försöker och vill.

En bil är i mina ögon lika med dödligt vapen, och ffa i händerna på en viss sorts människa. De flesta av oss har inga problem att ge sig ut i trafiken, vi är medvetna om att en olycka kan hända och beroende på situation får man ta konsekvenser av det. Även här kan lilla dementa Märta finnas, vilket förmodligen är en ännu större risk än att Märta hamnar i skogen.

Sammanfattningsvis så kan alltså Märta antingen få sitt liv förkortat av en bil på någon väg, och OM hon hinner till skogen så kan det naturligtvis ske där men då är hon nog säkare här än ute på vägen.
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Jag har under 10 års tid stått installad i ett stall vars marker vi red i även var bondens jaktmarker, vi fick meddelande om när jakt skulle bedrivas och vi ombads att bära färgglada kläder eller reflex på hjälmen. Alltså vad jag skriver är, att de allra flesta fall händer inget men sen är olyckan framme och det kan man inte skydda sig mot hur man än försöker och vill.

En bil är i mina ögon lika med dödligt vapen, och ffa i händerna på en viss sorts människa. De flesta av oss har inga problem att ge sig ut i trafiken, vi är medvetna om att en olycka kan hända och beroende på situation får man ta konsekvenser av det. Även här kan lilla dementa Märta finnas, vilket förmodligen är en ännu större risk än att Märta hamnar i skogen.

Sammanfattningsvis så kan alltså Märta antingen få sitt liv förkortat av en bil på någon väg, och OM hon hinner till skogen så kan det naturligtvis ske där men då är hon nog säkare här än ute på vägen.


Jo du har faktiskt rätt!! Men man kan undvika bilar, dock ej jägare..
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Inressant! Hur skulle den se ut o kallas? Mord på annans djur?
Vad menar du med "vid det här laget"?
Är det avsktligt finns ju redan en brottsrubricering men inte vid misstag.
PL

Att döda en människa av misstag är inte heller mord utan vållande till annans död och det borde väl det här fallet också kunna kallas.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 397
Senast: Jamtland
·
  • Artikel
Hästnyheter En jägare utreds av polisen efter att ha skjutit en hund, som han trodde var en "vildkatt". Men får jägare verkligen skjuta katter som...
Svar
2
· Visningar
804
Senast: Angel
·
  • Artikel
Hästnyheter Dubbla utredningar väntar Gotevent i efterspelet kring EM i ridsport. Dels en omfattande extern utredning på tre månader med Göteborgs...
Svar
0
· Visningar
545
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag är glad över att jag är frisk, och att mina nära och kära lever och är friska. Men det faktum att jag är glad och tacksam över det...
Svar
0
· Visningar
911
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp