Skjutsa eller vänta på barn - hur mycket tid?

Min dotter tränade inne i stan 3-4 ggr i veckan. 30 min körtid dit och sen träning i drygt en timme så det var ingen idé att åka därifrån. Sen tävling eller träning på helgerna. Jag delade med en annan mamma så jag behövde inte köra varje dag. Jag jobbade skift så varannan vecka kunde jag inte skjutsa alls och den andra mamman jobbade dygn så vi hade det svårt ibland att få ihop sljutsandet. En släkting till den andra mamman ställde upp när det krisande. Någon gång fick flickorna ta tåget men det kändes verkligen osäkert men det gick inte att lösa annars.
 
Nu är mina barn små än så länge så det är inte aktuellt att ta sig själv på ett bra tag.
Dottern som fyller 5 i sommar går på ridskola på tisdagar kl 17, jag är då självklart med. På söndagar kl 11.45 är det simskola. Då passar jag på att gå en promenad under tiden. Simskolan är ca 40-45min.
 
Hockey, innebandy och fotboll här på båda två. För nioåringen har det redan accelerera t upp i antal gånger per vecka och sport. Trots att det inte varit några matcher eller cuper det senaste året.
Maken är dessutom engagerad i samtliga av barnens lag vilket innebär att jag blir bunden till att vara hemma eller tillgänglig för den som inte tränar. Men barnen älskar sina sporter och ledare behövs, min pappa var väldig engagerad i min sport när jag var liten och det gav oss en väldigt fin relation.


Det blir pusslande, är ju inte så att P-9 får de mest attraktiva halltiderna 😳 Går det inte att flexa från jobb så är vi några föräldrar som hjälper varandra.

Denna vinter har vår hall verkligen varit som en lavin av hockeyutrustning, förutom att barnen haft 5 träningar så har de hängt på kvarterets isplan varje ledig stund. Det har inte varit någon idé att bära med till tvättstugan, vi gav upp. Vi bor så bra till att de kan klä sig hemma och sedan gå till isen. Men lite skönt ska det bli när de börjar kunna få på sig utrustningen själva. Skulle varit roligt att veta hur många skridskor jag knutit i vinter 😁 Ändå lite skönt att kvartersisen har smält och att fotbollen kommit fram som spontanidrottsalternativ.

I övrigt bor vi i ett trevligt område med kompisar i närheten så just skjuts till kompisar blir det lite av.

Då det är mycket lagsport och klubba så funderar jag lite på att låta dem testa friidrott som jag gillar. Tänker att det blir lite mer allsidigt och individuellt, skulle de vilja det så blir det min sport att engagera mig i.

Så mycket egentid eller sovmorgnar finns inte i vår familj 😂
 
Hockey, innebandy och fotboll här på båda två. För nioåringen har det redan accelerera t upp i antal gånger per vecka och sport. Trots att det inte varit några matcher eller cuper det senaste året.
Maken är dessutom engagerad i samtliga av barnens lag vilket innebär att jag blir bunden till att vara hemma eller tillgänglig för den som inte tränar. Men barnen älskar sina sporter och ledare behövs, min pappa var väldig engagerad i min sport när jag var liten och det gav oss en väldigt fin relation.


Det blir pusslande, är ju inte så att P-9 får de mest attraktiva halltiderna 😳 Går det inte att flexa från jobb så är vi några föräldrar som hjälper varandra.

Denna vinter har vår hall verkligen varit som en lavin av hockeyutrustning, förutom att barnen haft 5 träningar så har de hängt på kvarterets isplan varje ledig stund. Det har inte varit någon idé att bära med till tvättstugan, vi gav upp. Vi bor så bra till att de kan klä sig hemma och sedan gå till isen. Men lite skönt ska det bli när de börjar kunna få på sig utrustningen själva. Skulle varit roligt att veta hur många skridskor jag knutit i vinter 😁 Ändå lite skönt att isen har smält och att det ör

I övrigt bor vi i ett trevligt område med kompisar i närheten så just skjuts till kompisar blir det lite av.

Då det är mycket lagsport och klubba så funderar jag lite på att låta dem testa friidrott som jag gillar. Tänker att det blir lite mer allsidigt och individuellt, skulle de vilja det så blir det min sport att engagera mig i.

Så mycket egentid eller sovmorgnar finns inte i vår familj
 
Beklagar sorgen 🙀
Haha, lite så faktiskt. Är tacksam över att jag redan innan barnen har haft ett hockeyintresse på åskådarnivå och ett tämligen stort allmänintresse för idrott, annars hade jag nog blivit tämligen knäckt rätt fort 🙈

Är också glad över att vi bor så till att barnen i framtiden teoretiskt kan cykla till ishallarna, den ena ligger 1 km bort och den andra 2,5 km bort. Men då måste de ha blivit så stora så det är skrubbar och egna omklädningsrum som gäller.
 
Nu måste jag berätta om bekantingen vars barn blev fullständigt tokig när modern sa att hon faktiskt fick ta sig till träningen själv hädanefter och inte bli skjutsad i bil. Sträcka till träningen 1060 m...ålder på barnet, vill ni gissa? Nä det kan ni inte. 18 ÅR. Modern sa lite smått skamset att hon nog hade skämt bort barnet lite. Barnet var förbannad i några veckor....
Det är ju extremt med en 18-åring som tycker sig ha rätt till skjuts 1 km, men var drar man som förälder gränsen?

Jag kan se mig själv om tre år skjutsa min då 14 nästan 15-åring tre-fyra kilometer om det betyder att han fortsätter med aktiviteter som scouting och idrott. Alternativet tycker jag är sämre dvs han väljer att sluta med aktiviteter och bara är hemma med oss, sina föräldrar och sin lillasyster, spelar tv-spel och läser böcker.
 
Det är ju extremt med en 18-åring som tycker sig ha rätt till skjuts 1 km, men var drar man som förälder gränsen?

Jag kan se mig själv om tre år skjutsa min då 14 nästan 15-åring tre-fyra kilometer om det betyder att han fortsätter med aktiviteter som scouting och idrott. Alternativet tycker jag är sämre dvs han väljer att sluta med aktiviteter och bara är hemma med oss, sina föräldrar och sin lillasyster, spelar tv-spel och läser böcker.

Varför kan han inte cykla eller ta annat färdmedel?
 
Det är väl det som är frågan så att säga, att motståndet då kan bli för stort och det blir mer lockande att sitta hemma.

Det är ju inte aktuellt i mitt fall. Nu har jag heller ingen unge som är motsträvig utan min unge hade helst haft femtioelva aktiviteter. Jag tänker ändå att man som förälder inte kan curla in absurdum utan ibland är det bara så att det ska göras.
 
Det är ju inte aktuellt i mitt fall. Nu har jag heller ingen unge som är motsträvig utan min unge hade helst haft femtioelva aktiviteter. Jag tänker ändå att man som förälder inte kan curla in absurdum utan ibland är det bara så att det ska göras.
Jag tänker att det kan vara svårt (omöjligt?) att tvinga en motsträvig 14-15åring på det sättet. Så jag förstår problematiken.
 
Det är ju inte aktuellt i mitt fall. Nu har jag heller ingen unge som är motsträvig utan min unge hade helst haft femtioelva aktiviteter. Jag tänker ändå att man som förälder inte kan curla in absurdum utan ibland är det bara så att det ska göras.

Fast om barnet slutar om det måste cykla 3-4 km i ösregn en hel höst så kör jag hellre om det innebär att barnet fortsätter röra på sig. Alla barn är inte tokiga i idrott och har man ett sånt barn är man mån om att hen ska tycka att det är roligt. Ja, jag kan tvinga mitt barn att cykla de 3-4 km en termin. När det sen är dags att anmäla sig till nästa termin är risken stor att barnet säger att det inte vill träna längre för att det är för jobbigt att cykla 3-4 km i ösregn en hel höst. Om jag istället kör så ökar det chansen att barnet vill fortsätta träna.
 
Det är ju extremt med en 18-åring som tycker sig ha rätt till skjuts 1 km, men var drar man som förälder gränsen?

Jag kan se mig själv om tre år skjutsa min då 14 nästan 15-åring tre-fyra kilometer om det betyder att han fortsätter med aktiviteter som scouting och idrott. Alternativet tycker jag är sämre dvs han väljer att sluta med aktiviteter och bara är hemma med oss, sina föräldrar och sin lillasyster, spelar tv-spel och läser böcker.
En åttaåring borde ju kunna gå en km om det inte längst en farlig väg ju.
 
Absolut, en kilometer är ingenting. Men var går gränsen mellan självklart ska barnet kunna transportera sig själv och det är rimligt att föräldrarna kör?
Beror väl på väg, väder och barn?
Stor skillnad på att cykla 3km på sommaren eller i tvärblåst och underkylt regn i november.

Men jag tror att man gör en björntjänst om man curlar för mycket.

Enda gången jag hade skjutsat en 18 åring en km till någonting hen vill ta sig är om personen hade benet i gips typ.
 
Jag tänker att det kan vara svårt (omöjligt?) att tvinga en motsträvig 14-15åring på det sättet. Så jag förstår problematiken.

Fast om barnet slutar om det måste cykla 3-4 km i ösregn en hel höst så kör jag hellre om det innebär att barnet fortsätter röra på sig. Alla barn är inte tokiga i idrott och har man ett sånt barn är man mån om att hen ska tycka att det är roligt. Ja, jag kan tvinga mitt barn att cykla de 3-4 km en termin. När det sen är dags att anmäla sig till nästa termin är risken stor att barnet säger att det inte vill träna längre för att det är för jobbigt att cykla 3-4 km i ösregn en hel höst. Om jag istället kör så ökar det chansen att barnet vill fortsätta träna.

Då skulle han välja att vara hemma. Jag tror varken jag kan eller bör tvinga honom att cykla 3-4 km om han inte vill.

Jag tycker att det är viktigt att barn och ungdomar (och vuxna för den delen) rör sig. En 15-åring är definitivt stor nog att förstå att det är viktigt. Sen kan det handla om att hitta något som 15-åringen gillar att utföra så man slipper ta strid om det.
Jag är annars inte främmande för att sätta hårt mot hårt. Ibland är det bara att konstatera att uppgiften X är något att genomföra och att det är så viktigt att det isf får bli en strid.
 
Jag tycker att det är viktigt att barn och ungdomar (och vuxna för den delen) rör sig. En 15-åring är definitivt stor nog att förstå att det är viktigt. Sen kan det handla om att hitta något som 15-åringen gillar att utföra så man slipper ta strid om det.
Jag är annars inte främmande för att sätta hårt mot hårt. Ibland är det bara att konstatera att uppgiften X är något att genomföra och att det är så viktigt att det isf får bli en strid.
En 15-åring är definitivt stor nog att förstå, men ändå minskar idrottande i tonåren. Om det tycker jag det kommer rapporter stup i kvarten.

Alltså lyckas inte föräldrar i Sverige idag att hjälpa sina tonåringar att hitta aktiviteter som de gillar tillräckligt mycket eller sätta ”hårt mot hårt”. Jag bara hoppas att mina barn kommer fortsätta röra sig och jag kommer göra vad jag kan för att de fortsätter röra på sig även om det innebär att jag får curla lite t.ex. skjutsa 3-4 km trots de borde kunde cykla.
 
Jag tycker att det är viktigt att barn och ungdomar (och vuxna för den delen) rör sig. En 15-åring är definitivt stor nog att förstå att det är viktigt. Sen kan det handla om att hitta något som 15-åringen gillar att utföra så man slipper ta strid om det.
Jag är annars inte främmande för att sätta hårt mot hårt. Ibland är det bara att konstatera att uppgiften X är något att genomföra och att det är så viktigt att det isf får bli en strid.

Så du tycker att man ska tvinga barnet att tycka att det är roligt att träna? För det är det det handlar. Barn som inte är idrottstokiga och som inte tycker att den typen av organiserade aktiviteter är roliga. De som är i riskzonen att sluta med aktiviteten om de måste jobba för att få det. Om alternativet är att barnet inte tränar alls så kör man och hoppas att intresset växer.
 
Så du tycker att man ska tvinga barnet att tycka att det är roligt att träna? För det är det det handlar. Barn som inte är idrottstokiga och som inte tycker att den typen av organiserade aktiviteter är roliga. De som är i riskzonen att sluta med aktiviteten om de måste jobba för att få det. Om alternativet är att barnet inte tränar alls så kör man och hoppas att intresset växer.

Nej, det skrev jag inte. Jag skrev prova sig fram och förhoppningsvis hitta något man gillar.
Finns det verkligen inget som man gillar så är det bara att tugga i sig att det är något man måste göra, precis som att man måste dammsuga, göra läxor och tvätta håret.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 109
Senast: Ramona
·
Hästhantering Jag behöver bolla lite tankar och idéer med er. Bakgrund: haft egen häst för ca 8 år sedan, (tog en paus, då det blev för mkt i livet...
Svar
16
· Visningar
1 980
Senast: MattiZ
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
5 756
Senast: paradiset
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 368
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp