Skjutsa eller vänta på barn - hur mycket tid?

15-åringen går på scouter, dit tar hon sig själv. Kan ev bli skjutsad vissa veckor på hösten om vädret är alldeles uruselt.

13-åringen rider två dagar i veckan. Vi skjutsar dit och hämtar efteråt.

10-åringen spelar innebandy 2 dagar i veckan. 1 dag skjutsar vi och passar på att handla eller liknande under tiden. Andra dagen tar han buss dit men vi hämtar.

7-åringen har innebandy 1 dag i veckan. Han samåker med sin bästa kompis, så vi delar på skjutsandet som det passar alla bäst.

till skolan åker de två stora buss båda riktningarna. De två yngsta får skjuts till skolan och yngsta blir alltid hämtad. Näst yngsta varierar mellan att ta bussen hem eller bli hämtad.
 
Jag funderar efter hur mycket tid ni lägger på era barn och deras intressen. Efter livspusseltråden ifrån @Amha funderar jag hur mycket tid ni lägger på barnens behov av skjuts och annan support.

Jag har två vardagskvällar i veckan då jag inte kan planera in något annat än skjutsa barnen. Av olika anledningar behövs både jag och min man/barnens pappa för logistiken ska fungera. Sen hämtar jag eller min man 8-åringen någon gång i veckan hos någon klasskompis när de har lekt efter skolan. Slutligen är det träning i barnens sport varje helg som kanske tar en halvdag, men den träningen deltar vi i bara när jag har lust.

Själv rider jag en gång i veckan så det är bara en vardagskväll förutom fredag i veckan kvar till spontana grejer, vilket är helt okej under pandemin men kommer kännas tight när man vill och kan träffa folk och göra saker.

Så hur mycket tid lägger ni på skjutsning och hur gamla är barnen? Mina är 8 och 11 år.
Mina barn är lika gamla som dina, ungefär (8 och 10). Åttaåringen rider, tränar simhopp och simning, sjunger i kör och spelar schack (allt en gång i veckan). Tioåringen gör samma sak, men tränar simning två gånger i veckan och inget simhopp.

Det enda vi skjutsar till är ridningen, eftersom stallet ligger för långt bort för att åka till själv. Så en eftermiddag i veckan är hela familjen uppbokad på den aktiviteten (båda barnen rider samtidigt, vilket spar en del tid). Yngsta barnets simhopp är ännu så att vi följer med dit, men nu när det är ljusare och varmare kommer han få börja gå dit själv snart. Hem går han själv. Vi hjälper till med att packa väskan och påminna om att det är dags att gå. Allt (utom ridningen) är på gångavstånd, så då går de själva dit och hem efter skolan. Samma med kompisar - vi brukar ofta följa med dit om de leker en helg, men sen går de hem själva.

Vi föräldrar har egna aktiviteter 3 kvällar/dagar i veckan ungefär var, så det skulle inte fungera om barnen inte kunde ta sig till sina aktiviteter själva.

Så skjuts och väntan är väl 3,5 timmar i veckan, kanske, sammanlagt för båda barnen. 3 timmar av det är ridningen. Till och från skolan går de själva. Vi hjälper dem på morgonen med att komma iväg i tid och packa väskan med det som behövs för dagen.

Vi bor i innerstan. Det är ett medvetet val, vi ville att barnen skulle ha lite att välja på och många kompisar nära, och tidigt kunna ta sig själva, utan att vara beroende av oss föräldrar. De har provat lite olika aktiviteter, men har fastnat för de de har nu. Nu pratar tioåringen om att börja med fäktning, så till hösten blir det kanske det också. Då kommer han få åka själv med tunnelbanan, det är bara några stationer.
 
Senast ändrad:
11åringen
Måndag: fotboll. Bil 17 minuter bort, väntar kvar under träningen som är 1h35m. Bil hem 17 min.
Onsdag: scouter. 5 minuter med bil. 2h aktivitet. Jag är ledare och deltar därmed.
Fredag: ridning. 20minuter med bil. Rider 1,5h. Jag väntar kvar. 20 minuter hem.
Lördag: ridning. 20 minuter med bil. Rider 1h. Jag väntar kvar. 20 minuter hem.
Söndag: Fotboll. Bil 17 minuter. Just nu internmatcher ca 2h. Jag väntar kvar. 17 minuter hem.

6 åringen
Fredag: gymnastik. 15 minuter med bil. Ca 1,5h. Pappa tränare så han är med hela tiden. 15 minuter med bil.
Lördag: ridning. 20 minuter med bil. Rider 1h. Jag leder. 20 minuter hem.
Söndag: skidträning. 5 minuter med bil. Träning 2h. Är ofta där närmare 3h. Pappa tränare så han är med hela tiden. 5 minuter med bil.

Total = ca 16h. Hade kunnat vara värre ändå 😅

Mvh Miks
 
Jag har alltid skjutsat mycket.... när mina tvillingar var yngre (6-12) så var det dansträning 4 dagar i veckan plus tävlingar på regional och nationell nivå. Parallellt med det så var det simträningar 3-5 gånger i veckan plus tävlingar.
Nu så är det gymnastik och dans för den ena dottern och det är varje dag inkl helger, ibland flera gånger om dagen när det är tävling. Den andra dottern är med i distriktslaget i cricket samt simmar och tävlar på regional nivå, så det är ungefär 5-6 ggr i veckan. Jag har typ inget liv efter klockan 16 :D
 
När jag läser i tråden så förstår jag inte riktigt hur föräldrar hinner jobba och kanske till och med ha någon egen hobby :confused:
Som exempel så har min dotter friidrott 16.45 på en vardag. Jobbar jag så är jag inte hemma förrän tidigast 17.20. Simningen var en vardag 15.15 samt en helgdag 10.30. Jobbar jag är jag inte hemma något av tillfällena så det skulle bli sparsamt med deltagande.
Har andra idrotter senare träningar eller jobbar man inte heltid?
 
När jag läser i tråden så förstår jag inte riktigt hur föräldrar hinner jobba och kanske till och med ha någon egen hobby :confused:
Som exempel så har min dotter friidrott 16.45 på en vardag. Jobbar jag så är jag inte hemma förrän tidigast 17.20. Simningen var en vardag 15.15 samt en helgdag 10.30. Jobbar jag är jag inte hemma något av tillfällena så det skulle bli sparsamt med deltagande.
Har andra idrotter senare träningar eller jobbar man inte heltid?
Jag undrar samma sak. Jag är hemma från jobbet vid 18 ungefär, en normal dag. Har ens åttaåring träning kl 19-20 på kvällen då, eller när hinns skjuts och träning med? Lite av poängen med att barnen kan ta sig själva är ju att vid 18 är hela familjen hemma och klara för dagen. Även barnen. Vi vuxna har ju våra aktiviteter kvällstid, men det är ju vi vuxna.
 
Jag undrar samma sak. Jag är hemma från jobbet vid 18 ungefär, en normal dag. Har ens åttaåring träning kl 19-20 på kvällen då, eller när hinns skjuts och träning med? Lite av poängen med att barnen kan ta sig själva är ju att vid 18 är hela familjen hemma och klara för dagen. Även barnen. Vi vuxna har ju våra aktiviteter kvällstid, men det är ju vi vuxna.

Jag tycker alltid dotterns aktiviteter var mellan kl. 19-20. En av anledningarna att hon tröttnade. Hon tyckte att det blev för sent och ville ha mer tid efter tränignen innan det var dags att sova.
 
Jag tycker alltid dotterns aktiviteter var mellan kl. 19-20. En av anledningarna att hon tröttnade. Hon tyckte att det blev för sent och ville ha mer tid efter tränignen innan det var dags att sova.
Det förstår jag! Mina barn har rätt slut på ork då, och vill ha sin lediga tid på kvällen till lek etc. Deras aktiviteter ligger mellan 15 och 18, och är i regel anpassade efter att föräldrarna inte är tillgängliga. Kören och simningen kom t ex och hämtade på skolan när barnen var mindre och inte kunde gå själva, och schacket håller till i skolan så att barnen kan gå direkt dit själva från fritids (som också är i skolans lokaler). Jag vet att t ex bandy och basket håller till i skolans gympasal, av samma skäl.
 
Tack o lov när den yngste bara ville gå i scouterna. Där var jag dock hjälpledare men 3 h i veckan plus något läger om året tyckte jag var smärtfritt. Ska dock sägas att jag var glad åt bägge sönerna intressen även om fotbollen tog lite tid. Åren går fort och ungarna mår bra.
 
När jag läser i tråden så förstår jag inte riktigt hur föräldrar hinner jobba och kanske till och med ha någon egen hobby :confused:
Som exempel så har min dotter friidrott 16.45 på en vardag. Jobbar jag så är jag inte hemma förrän tidigast 17.20. Simningen var en vardag 15.15 samt en helgdag 10.30. Jobbar jag är jag inte hemma något av tillfällena så det skulle bli sparsamt med deltagande.
Har andra idrotter senare träningar eller jobbar man inte heltid?
Vi är två föräldrar med väldigt flexibla jobb. Och det är betydligt lättare nu under covid när vi båda bara jobbar hemifrån.

Utöver ovan rider jag två fasta dagar i veckan. Är oftast i stallet 6:30. Maken är frivillig sjöräddare och ligger i jour var tredje vecka mellan 18-06. De veckorna är tuffare att få ihop saker och ting. Förra året låg han i jour 1600h utöver sitt heltidsjobb.

Men som sagt, flexibelt jobb är lösningen för oss. Det spelar ingen roll om jag jobbar vid 6, 12 eller 22. Gör jag mina 40h på en vecka så är det lugnt.

Mvh Miks
 
När jag läser i tråden så förstår jag inte riktigt hur föräldrar hinner jobba och kanske till och med ha någon egen hobby :confused:
Som exempel så har min dotter friidrott 16.45 på en vardag. Jobbar jag så är jag inte hemma förrän tidigast 17.20. Simningen var en vardag 15.15 samt en helgdag 10.30. Jobbar jag är jag inte hemma något av tillfällena så det skulle bli sparsamt med deltagande.
Har andra idrotter senare träningar eller jobbar man inte heltid?
Innan pandemin jobbade jag 90% och nu jobbar jag hemma, vilket underlättar. Aktiviteter börjar aldrig tidigare än 18, så utmaning är att ha middagen färdig kl. 17. När det är aktivitetsdag går jag ifrån jobbet 15:30, vilket är ok om man har flextid. Jag får ta kortare lunch, komma tidigare eller jobba senare än annan dag.
 
@LadyCovergirl @Mabuse Jag tror att många har flexiblab jobb som tillåter att man jobbar ikapp på kvällar och helger, i kombination med att man bor nära jobbet. Några kompisar till mig t ex där är han nordenchef för ett företag och hon har också en krävande position. Deras barn har en hel del aktiviteter kl 17 som de turas om att skjutsa till och från och de jobbar ikapp kvällar och helger. Jag känner flera andra med liknande upplägg.

I mitt eget fall så går barnen hem själva från skolan och därför hinner jag skjutsa till aktiviteten som börjar 17 nu när jag jobbar hemma.

Om du är hemma från jobbet vid 18 antar jag att du har en hel del pendling trots att du bor centralt. Jag tyckte det var ett problem med Stockholm när jag bodde där, fast man tyckte att man bodde nära stan så kunde det ändå vara långt till en massa saker eftersom stan är så stor.
 
Det förstår jag! Mina barn har rätt slut på ork då, och vill ha sin lediga tid på kvällen till lek etc. Deras aktiviteter ligger mellan 15 och 18, och är i regel anpassade efter att föräldrarna inte är tillgängliga. Kören och simningen kom t ex och hämtade på skolan när barnen var mindre och inte kunde gå själva, och schacket håller till i skolan så att barnen kan gå direkt dit själva från fritids (som också är i skolans lokaler). Jag vet att t ex bandy och basket håller till i skolans gympasal, av samma skäl.
Det låter supersmidigt, vilken lyx! Så här jag inte hört att det fungerar någonstans där jag bor.
 
Det låter supersmidigt, vilken lyx! Så här jag inte hört att det fungerar någonstans där jag bor.
Visst är det lyxigt? När barnen skulle börja i kören och vi fick höra att de övade 16-17 tänkte vi att det går ju aldrig med logistiken, men då visade det sig att det är ingen logistik, personal från kyrkan kommer och hämtar barnen på skolan när deras lektioner är slut för dagen, och så har kyrkan ett fritids och barnen spelar spel och pysslar och får mellanmål mellan skolan och körövningen. Inte kostar det något heller, svenska kyrkan bjuder. Tala om att få valuta för den där kyrkoskatten (inte för att man behöver vara medlem i svenska kyrkan, men vi råkar vara det)! Nu i veckan kom barnen hem och berättade att kyrkfritids hade ordnat påskfika och påskäggsjakt osv, så det är verkligen jättefint ordnat.

Simning och simhopp sker via fritids - det är den lokala simklubben som driver eget fritids. De kommer och hämtar barnen på skolan, och så ingår undervisning i simning och simhopp två gånger i veckan i fritidsaktiviteterna och fritidsavgiften. På så vis blir barnen vana vid att gå själva till simhallen och lär sig simma, och sen kan man fortsätta med enbart simträningen i fyran när ordinarie fritidsverksamhet är slut. Eftersom de fått grunderna i simhopp via fritids så är det relativt enkelt att kliva över till vanlig simhoppsträning sen för den som är intresserad, och då är de redan vana vid upplägget.

Barnen går i en gammal skola, så jag tror att det kan vara såhär för att det finns gamla traditioner av att föräldrar inte haft tid att sköta logistik pga arbete, och så har idrottsklubbar och andra fritidsaktiviteter anpassat sig efter det, och sen bara fortsatt på samma spår. Gissar jag.
 
Vi är två föräldrar med väldigt flexibla jobb. Och det är betydligt lättare nu under covid när vi båda bara jobbar hemifrån.

Utöver ovan rider jag två fasta dagar i veckan. Är oftast i stallet 6:30. Maken är frivillig sjöräddare och ligger i jour var tredje vecka mellan 18-06. De veckorna är tuffare att få ihop saker och ting. Förra året låg han i jour 1600h utöver sitt heltidsjobb.

Men som sagt, flexibelt jobb är lösningen för oss. Det spelar ingen roll om jag jobbar vid 6, 12 eller 22. Gör jag mina 40h på en vecka så är det lugnt.

Mvh Miks

Innan pandemin jobbade jag 90% och nu jobbar jag hemma, vilket underlättar. Aktiviteter börjar aldrig tidigare än 18, så utmaning är att ha middagen färdig kl. 17. När det är aktivitetsdag går jag ifrån jobbet 15:30, vilket är ok om man har flextid. Jag får ta kortare lunch, komma tidigare eller jobba senare än annan dag.

@LadyCovergirl @Mabuse Jag tror att många har flexiblab jobb som tillåter att man jobbar ikapp på kvällar och helger, i kombination med att man bor nära jobbet. Några kompisar till mig t ex där är han nordenchef för ett företag och hon har också en krävande position. Deras barn har en hel del aktiviteter kl 17 som de turas om att skjutsa till och från och de jobbar ikapp kvällar och helger. Jag känner flera andra med liknande upplägg.

I mitt eget fall så går barnen hem själva från skolan och därför hinner jag skjutsa till aktiviteten som börjar 17 nu när jag jobbar hemma.

Om du är hemma från jobbet vid 18 antar jag att du har en hel del pendling trots att du bor centralt. Jag tyckte det var ett problem med Stockholm när jag bodde där, fast man tyckte att man bodde nära stan så kunde det ändå vara långt till en massa saker eftersom stan är så stor.

Jag tycker att det är en brist om det förutsätts att föräldrar kan gå ifrån jobbet redan vid 15-tiden. Jag känner ingen som kan göra det annat än någon enstaka gång. (Vitt skilda yrken utöver mitt eget, bland annat barnmorska, civilingenjör, lärare.)

@Soapbubble Middag redan vid 17 är märkligt för mig. Normal middagstid för oss är någon gång mellan 20 och 21 :D
 
Jag tycker att det är en brist om det förutsätts att föräldrar kan gå ifrån jobbet redan vid 15-tiden. Jag känner ingen som kan göra det annat än någon enstaka gång. (Vitt skilda yrken utöver mitt eget, bland annat barnmorska, civilingenjör, lärare.)

Ah, var det 15-tiden som diskuterades, ja då förstår jag inte heller hur man får ihop det om man jobbar heltid.
@Soapbubble Middag redan vid 17 är märkligt för mig. Normal middagstid för oss är någon gång mellan 20 och 21 :D

Ah, var det 15-tiden som avsågs. Antar att man då jobbar deltid eller oregelbundna tider.
 
Ah, var det 15-tiden som avsågs. Antar att man då jobbar deltid eller oregelbundna tider.

I mina exempel var det i ett fall starttid 15.15 så då räcker det iofs inte ens med 15.00. I det andra exemplet skulle jag behöva sluta jobbet absolut senast 15.30 för att hinna köra hem, byta till civila kläder och sen köra till staden där friidrotten håller till.
För mig, och troligen för många andra föräldrar och barn, är det ett jätteproblem om barnen inte kan delta i aktiviteter för att deras föräldrar jobbar. Det är i mina ögon något som utesluter många.
 
Jag tycker att det är en brist om det förutsätts att föräldrar kan gå ifrån jobbet redan vid 15-tiden. Jag känner ingen som kan göra det annat än någon enstaka gång. (Vitt skilda yrken utöver mitt eget, bland annat barnmorska, civilingenjör, lärare.)

@Soapbubble Middag redan vid 17 är märkligt för mig. Normal middagstid för oss är någon gång mellan 20 och 21 :D

Jag och min man jobbar båda heltid och har flextid. Innan pandemin då vi jobbade på våra kontor turades vi om att hämta och lämna på förskolan, och den som hämtade gick från jobbet kl 15. Jag upplever inte att det är så ovanligt bland andra familjer runt oss.

Däremot håller jag helt med dig att det är galet att barnens aktiviteter ska förutsätta att föräldrarna kan gå från jobbet klockan 15. Jättekonstigt verkligen.
 
Mina barn är ännu lite för små för att det här med aktiviteter ska ha blivit en jättestor del av våra liv (de är 6 och 3,5). Stora barnet spelar fotboll och träningen är söndag förmiddag. Vi cyklar dit tillsammans och väntar där under träningen eller tränar själva under tiden. Vi bor ganska nära idrottsplatsen, så småningom kommer barnen kunna cykla dit själva om intresset fortsätter men är ju inte aktuellt än. Innan pandemin gick båda barnen på simskola en gång i veckan då vi också var med (såklart med så små barn).

Jag är uppvuxen med föreningsliv, har utövat flera sporter under uppväxten och mer eller mindre vuxit upp på idrottsplatsen där jag bodde. Jag hoppas att mina barn kommer vara intresserade av idrott, och lagidrott i synnerhet och har kallt räknat med att tillbringa en hel del timmar kopplat till barnens aktiviteter. Jag är med i en idrottsförening själv för min egen skulle där det ingår frivilliginsatser som att vara funktionär på tävlingar osv. Det har varit en naturlig del av livet för mig sen typ jämt.

(Sen ska jag också säga att jag är så långt ifrån en elithetsande förälder man kan komma, snarare en ivrig påhejare av "alla ska vara med").
 
Jag tycker att det är en brist om det förutsätts att föräldrar kan gå ifrån jobbet redan vid 15-tiden. Jag känner ingen som kan göra det annat än någon enstaka gång. (Vitt skilda yrken utöver mitt eget, bland annat barnmorska, civilingenjör, lärare.)

@Soapbubble Middag redan vid 17 är märkligt för mig. Normal middagstid för oss är någon gång mellan 20 och 21 :D
För oss är det snarare tajt för 11 åringen att hinna ta sig från skolan 40-60minuter bort, hem och byta om, få något i magen och så iväg.

Han slutar skolan 15:00 mån-torsd. 13:50 fredag. Fotbollen. Börjar 16:55, scouterna 18:00, ridningen 16:00.

Vi har ju valt att bosätta oss länge bort. Vi har också valt en privatskola till sonen. Vi köpte två bilar när vi flyttade ut. Vi vet att vi måste köra. Vi har också ansträngt oss att hitta aktiviteter som vi hinner till. Dottern fick erbjudande om en ridgrupp på en vardag kl 15:30. Det stallet ligger 35 minuter bort. Det tackade vi nej till.

Mvh Miks
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 125
Senast: Ramona
·
Hästhantering Jag behöver bolla lite tankar och idéer med er. Bakgrund: haft egen häst för ca 8 år sedan, (tog en paus, då det blev för mkt i livet...
Svar
16
· Visningar
1 981
Senast: MattiZ
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
5 776
Senast: paradiset
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 397
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp