Skjutsa eller vänta på barn - hur mycket tid?

Soapbubble

Trådstartare
Jag funderar efter hur mycket tid ni lägger på era barn och deras intressen. Efter livspusseltråden ifrån @Amha funderar jag hur mycket tid ni lägger på barnens behov av skjuts och annan support.

Jag har två vardagskvällar i veckan då jag inte kan planera in något annat än skjutsa barnen. Av olika anledningar behövs både jag och min man/barnens pappa för logistiken ska fungera. Sen hämtar jag eller min man 8-åringen någon gång i veckan hos någon klasskompis när de har lekt efter skolan. Slutligen är det träning i barnens sport varje helg som kanske tar en halvdag, men den träningen deltar vi i bara när jag har lust.

Själv rider jag en gång i veckan så det är bara en vardagskväll förutom fredag i veckan kvar till spontana grejer, vilket är helt okej under pandemin men kommer kännas tight när man vill och kan träffa folk och göra saker.

Så hur mycket tid lägger ni på skjutsning och hur gamla är barnen? Mina är 8 och 11 år.
 
Har två barn på 8 och 10 år och jag har dem på 50%, nedan gäller alltså varannan vecka.
Måndagar och lördagar har lilla träning kl 17 resp 10. Det är nära men kräver skjuts och jag kör hem emellan. Det är en sport där det aldrig är matcher, tävlingar kommer högre upp i åldrarna. Söndagar spelar båda instrument efter varandra, jag är kvar under tiden. Kompislek behöver jag oftast inte skjutsa till utan de flesta bor nära.
 
Inte särskilt mycket. Till och från stallet åker dottern bil med mig men å andra sidan ska ju även jag till stallet så det räknas kanske inte :D
Till kompisar cyklar hon. Till simhallen cyklar hon. Till skolan cyklar hon. Till friidrotten tar hon bussen.

Såhär måste det se ut och dessutom tycker jag att det är bäst för både barn, förälder och miljö. Jag är ensamstående och jobbar heltid. (Förvisso är en heltid 38 timmar men det är längre pass. En vanlig arbetsdag är jag hemifrån elva timmar.)
Dottern är 9,5 år men jag har inte skjutsat sen hon började åtminstone ettan.
 
6 och 9.
Nu är det dans en gång i veckan för 6-åringen. Jag väntar kvar och jobbar eller springer.

Senare drar friidrotten igång för båda. Samma tid, jag är kvar. Kompisar är inte varje vecka.

Vi har ovanligt lite inbokat tror jag. Det är medvetet.
 
Inte särskilt mycket. Till och från stallet åker dottern bil med mig men å andra sidan ska ju även jag till stallet så det räknas kanske inte :D
Till kompisar cyklar hon. Till simhallen cyklar hon. Till skolan cyklar hon. Till friidrotten tar hon bussen.

Såhär måste det se ut och dessutom tycker jag att det är bäst för både barn, förälder och miljö. Jag är ensamstående och jobbar heltid. (Förvisso är en heltid 38 timmar men det är längre pass. En vanlig arbetsdag är jag hemifrån elva timmar.)
Dottern är 9,5 år men jag har inte skjutsat sen hon började åtminstone ettan.

Jag håller med i princip men i mitt fall så är det bilväg genom ett industriområde till lilla barnets träning. Det vore oansvarigt att låta honom cykla själv när han bara går i ettan. NTF rekommenderar att barn kan cykla själv i trafiken från 11-12 års ålder och det tycker jag låter rimligt.
 
Någon gång när min äldste gick på mellanstadiet räknade jag ut att upp till 20 timmar i veckan så styrde hans fotboll mitt liv. Två träningar och match varje vecka. Ingen möjlighet till samåkning, var tvungen att ta med lillebror. Tider som låg så han inte hann cykla själv eller äta innan om jag inte drog från jobbet och skjutsade. Jag hade möjlighet att åka hem under träningen men det blev ju varken hackat eller malet hemma den timmen. Dessutom skulle dom absolut byta om före o efter tillsammans för lagkänslan....Och matcher på vardagar kunde ligga 5 mil bort. Samling 17.30. Hemma efter 22.00...
 
Jag håller med i princip men i mitt fall så är det bilväg genom ett industriområde till lilla barnets träning. Det vore oansvarigt att låta honom cykla själv när han bara går i ettan. NTF rekommenderar att barn kan cykla själv i trafiken från 11-12 års ålder och det tycker jag låter rimligt.

Det är ju inte en slump att jag bosatt mig så att det finns vettiga cykelvägar runtom ;)
 
Inte särskilt mycket. Till och från stallet åker dottern bil med mig men å andra sidan ska ju även jag till stallet så det räknas kanske inte :D
Till kompisar cyklar hon. Till simhallen cyklar hon. Till skolan cyklar hon. Till friidrotten tar hon bussen.

Såhär måste det se ut och dessutom tycker jag att det är bäst för både barn, förälder och miljö. Jag är ensamstående och jobbar heltid. (Förvisso är en heltid 38 timmar men det är längre pass. En vanlig arbetsdag är jag hemifrån elva timmar.)
Dottern är 9,5 år men jag har inte skjutsat sen hon började åtminstone ettan.
Träffade M för ett tag sen på bussen :D
 
Ingen. Jag har ett barn som tycker att sport är tråkigt. Har provat en del olika men tröttnar alltid efter ett tag.
 
Våra barn har inga fritidsaktiviteter trots att vi frågar dom ofta om det. De vill inte. Eller nja simskola har ju mellanbarnet gått på i två terminer nu. Då stannar vi kvar eller handlar under tiden.

Men vi kör mycket bil ändå då vi har 1 mil enkel resa till barnens skola/förskola och gymnasiets fabrik. Tex när tonåringens A-traktor stod på lagning så fick jag köra honom till och från fabriken. Vi har inga bussar åt det hållet, och moppen är avställd just nu. Vi har 1 resp 2 mil till bussen om tonåringen vill åka buss till sin pappa. Han får inte ställa varken moppen eller A-traktorn på långtidsparkeringen för oss så då kör vi hellre.

Vi upplever dock inte det som ett bekymmer att köra, även om jag bokstavligt talat körde upp min senaste föräldraledighet då jag körde allt från 6-10 mil per dag. Vi har heller inte upplevt att barnens kompisar tycker att det är jobbigt att köra hit.
 
Någon gång när min äldste gick på mellanstadiet räknade jag ut att upp till 20 timmar i veckan så styrde hans fotboll mitt liv. Två träningar och match varje vecka. Ingen möjlighet till samåkning, var tvungen att ta med lillebror. Tider som låg så han inte hann cykla själv eller äta innan om jag inte drog från jobbet och skjutsade. Jag hade möjlighet att åka hem under träningen men det blev ju varken hackat eller malet hemma den timmen. Dessutom skulle dom absolut byta om före o efter tillsammans för lagkänslan....Och matcher på vardagar kunde ligga 5 mil bort. Samling 17.30. Hemma efter 22.00...
Är så glad att mina inte gillar fotboll, hockey eller liknande. Guldstjärna till alla föräldrar som orkar!
 
Har tre barn som är 11, 8 och 3.

Elvaåringen tränar innebandy två kvällar i veckan, då måste jag vara hemma eftersom sambon är tränare för laget. När det inte är Corona blir det 1-2 matcher/helg också, som binder upp mig på motsvarande sätt.

Både de äldsta barnen är med i en friluftsgrupp som jag leder, som tar upp en halvdag varannan helg ungefär under ”säsong”. Då är sambon på motsvarande sätt bunden att vara med treåringen.

Åttaåringen har ingen mer aktivitet just nu, men har provat lite olika tidigare. En period red han, då gjorde han det med mig. Nu vill han prova parkour, det kommer att ta upp några timmar på helgen.

Treåringen går inte på någonting, de andra har gått på Bamsegympa i den åldern men det känns inte aktuellt nu med Corona. Dessutom borde alla gå på simlekis/simskola, men det känns också svårt att få till just nu.

Så det tar en del tid, mycket för att jag och sambon är engagerade i aktiviteterna också och måste täcka upp för varandra, men det är ju ett val vi gjort.
 
Jag funderar efter hur mycket tid ni lägger på era barn och deras intressen. Efter livspusseltråden ifrån @Amha funderar jag hur mycket tid ni lägger på barnens behov av skjuts och annan support.

Jag har två vardagskvällar i veckan då jag inte kan planera in något annat än skjutsa barnen. Av olika anledningar behövs både jag och min man/barnens pappa för logistiken ska fungera. Sen hämtar jag eller min man 8-åringen någon gång i veckan hos någon klasskompis när de har lekt efter skolan. Slutligen är det träning i barnens sport varje helg som kanske tar en halvdag, men den träningen deltar vi i bara när jag har lust.

Själv rider jag en gång i veckan så det är bara en vardagskväll förutom fredag i veckan kvar till spontana grejer, vilket är helt okej under pandemin men kommer kännas tight när man vill och kan träffa folk och göra saker.

Så hur mycket tid lägger ni på skjutsning och hur gamla är barnen? Mina är 8 och 11 år.
Just nu en söndagseftermiddag, 11 åring tar sig per fot till tex scouter och cykel till vänner och skola.

Tidigare har det varit jumpa eller jutsu en vardagskväll, istället för aktivitet en söndagseftermiddag.

Glädjer mig också över avsaknaden av fotboll eller hockey eller sådant.
(Släpar ju såklart ut sporadiskt på jogging, skidor, fartlek, promenader osv istället, men det kan man ju lägga in lite varstans.)
 
Senast ändrad:
Inte så mycket faktiskt. Dom har precis börjat på ridskolan och rider samma kväll i grupperna efter varann så det blir en kväll i veckan nu då. Innan des har dom tidigare varit på gympa men iomed corona har det varit inställt. Kompisar leker dom med på helgerna, någon enstaka gång vardagkväll. Är det kompisar nära cyklar eller går dom dit, annars är det någon km med bil bara.
Vi har tre egna hästar hemma på egen gård så vill dom rida mer så gör vi det tillsammans här hemma. Andra sporter är dom inte intresserade av att prova.
Dom är 6 och 9 år.
 
Tack o lov när den yngste bara ville gå i scouterna. Där var jag dock hjälpledare men 3 h i veckan plus något läger om året tyckte jag var smärtfritt. Ska dock sägas att jag var glad åt bägge sönerna intressen även om fotbollen tog lite tid. Åren går fort och ungarna mår bra.
 
Dottern har ponny. Sonen dagis...
Brukar vara hoppträning i gång i veckan och det tar ca tre timmar. Sambon kör två kvällar och bara lämnar och sen åker hon hem med mig och det tar väl en timme sammanlagt.
Helgen är väl tre timmar per dag. Så Sju timmar en vanlig vecka nu när det inte är tävlingar.... En tävlingsdag tar väl 4-5timmar så kan bli upp mot tio timmar den veckan.
Hämta hos kompisar gör vi väldigt sällan- de är oftast hos oss. Annars hämtar vi på väg till eller från något annat.
Men 7-10 timmar i veckan då.
 
Det där är ju ett litet lotteri när det gäller barn. En del barn är väldigt intresserade av sporter där det tränas var och varannan dag på träningshall, andra vill ha en häst och en annan är e-sportare. Det är inget man vet innan och hopplöst att planera inför...

Vi bor på landet med 6 km till närmaste förskola och F-3. Sedan är det skolbuss som gäller.
Vi har hygglig kollektivtrafik, men när barnen är små så vill (iallafall jag) skjutsa hellre. Vi har 6 km till närmaste kompisar.

Vi sa till oss själva att OM vi får ett barn som vill träna i stan varje dag så är det skjuts som gäller. Vi får helt enkelt ställa om våra egna liv den lilla tid när barnet är litet, och så har vi gjort.

För oss blev det mest hämtning från kompisar efter dagis/skola. Det blev inget sportintresserat barn här, eller rättare sagt det var att träna på bestämda dagar/tider med en tränare som bestämde som blev droppen. Det har provats många sporter, men samma visa. Här ska det bestämmas själv! :angel:
Så nog sportas det, men mest på hemmaplan. T.ex styrketräning, kör cross och e-sportar. Nu är barnet en junior och åker buss till kompisar, men visst skjutar och hämtar vi om det behövs.

Jag tror att det är en inställningsfråga hos alla föräldrar. Har man bestämt sig för att bo på landet och att det inte är några problem att skjutsa, då är det inte det heller.
Men om man redan innan ställer in sig på ett "eget" liv och barnen för sköta sig själva, då kan det bli jobbigt läge.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 109
Senast: Ramona
·
Hästhantering Jag behöver bolla lite tankar och idéer med er. Bakgrund: haft egen häst för ca 8 år sedan, (tog en paus, då det blev för mkt i livet...
Svar
16
· Visningar
1 980
Senast: MattiZ
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
5 756
Senast: paradiset
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 368
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp