Sko en aldrig skodd häst pga ömma fångfötter?

B

Baldricks

Hej! Jag är så rådvill nu.

Köpte min ponny i höstas och han hade jättefina fötter och har gått utan skor i hela sitt liv. Han gick på allt utan att ömma när jag fick honom.

Nu har han haft en liten släng av fång i sommar men han blev snabbt mycket bättre ( jag märkte fången bara på att han var jätteöm i fötterna på grus,han har inte varit akut sjuk) och nu går han obehindrat på allt utom grus. Han kan gå på gruset med det kniksas och blir ju inte skönt. Eftersom vi har mycket grusvägar här och inte alltid små grässträngar i kanten att rida på blir detta väldigt jobbigt.

Ridturerna har förvandlatd till irritation istället för glädje.

Jag har funderingar på att sko honom fram så länge och se hur det verkar. Det är ju för att han ska kunna komma ut och röra på sig. Annars får man begränsa sig till paddocken och på åkern. Vilket går, men det är ju inte roligt i längden.

Man hör så olika saker och läser så olika hela tiden om att sko eller inte sko och speciellt en fånghäst.

Har ngn några tips och råd. Hur är det på vintern med skor och broddar kontra barfota när det gäller halka tex.

Bör jag vänta ut honom och se ifall han blir bättre i fötterna utan skor. Eller ska jag sko och ha skor tills hovarna kan ha vuxit ut friska igen och sen pröva att börja om barfota eller ha skor jämt eller eller eller....Vet varken ut eller in.:confused:

Vore jättetacksam för lite synpunkter och era erfarenheter!
Kram!
 
Sv: Sko en aldrig skodd häst pga ömma fångfötter?

Prova att köpa typ easyboots - så slipper du sko och märker om han blir bättre i fötterna. Dessutom jättebra på vintern om du köper en modell som du kan brodda.
Lycka till! :p
 
Sv: Sko en aldrig skodd häst pga ömma fångfötter?

Hur vet du att det bara var en släng av Fång?
Verkar som den inte är bra ännu.

Vad säger hovis o Vet?
 
Sv: Sko en aldrig skodd häst pga ömma fångfötter?

Är hästen genogången av veterinär? Rötgad efter fånganfallet?

Givetvis ska en ömfotad häst skos om den rids, annars är det djurplågeri
 
Sv: Sko en aldrig skodd häst pga ömma fångfötter?

Hur vet du att det bara var en släng av Fång?
Verkar som den inte är bra ännu.

Vad säger hovis o Vet?

Håller med i din frågeställning och avvaktar lite mer information. T.S. är ju som en enda stor gissningslek (speciellt det där med skodd o broddar eller barfota vintertid) förutom att jag tolkar den meningen som att T.S. tror att barfota på isgata ger bättre grepp än sko med brodd.

Nu e jag förmodligen både orättvis och lite väl skeptisk men jag får en "vibb" av att det är lite barfotapropaganda utifrån T.S.

Jag avvaktar tills det framkommer lite mera faktabacerad info.
 
Sv: Sko en aldrig skodd häst pga ömma fångfötter?

Hej !

Tycker också att du kan prova boots.
Jag är jättenöjd med mina Easy Boots Epics. Mycket lätta att få på & av, & broddningsmöjlight finns det också.:bow:
 
Sv: Sko en aldrig skodd häst pga ömma fångfötter?

Men om nu TS´s ponny har kunnat gå på alla underlag tidigare- torde det bero på ngt om det nu inte funkar- eller hur.
 
Sv: Sko en aldrig skodd häst pga ömma fångfötter?

Hej och tack alla, för era svar! Jag gör ett svar till alla.

Hästen är inte röntgad så givetvis kan jag inte hävda någonting på den grunden. Veterinären var här och sa att detta upptäcktes i ett tidigt stadium och han togs snabbt bort från gräs men fick lov att vara ute i lugn. Han är en ganska lat ponny så jag var inte orolig att han skulle förta sig.

"Hovis" sa att man kan sko eller inte, men han kommer alltid att vara lite ömmare än vad han varit.Det tar väl ca ett år innan en helt ny hov vuxit ut igen.

Jag fick rådet att låta honom vila i ca två veckor och sedan sätta i gång honom försiktigt. Han skulle gärna röra sig i den mån han fixade det sa vet.
Så jag tömkörde först bara ett par gånger och satte sedan upp på honom i paddocken där det är mjukt då jag kände att han var i den form att jag vågade det. Han har varit pigg och glad på uteritter och det märks inget på honom förutom på grus. Större grus.

Någon tyckte att jag barfotapropagerade; Jag antar att jag tror att det är naturligt och bra med barfota FÖRUTSATT ATT hästen inte har ont när den går. Det är ju därför jag överväger att sko honom, för att inte plåga honom.

Men varför jag tvekar att sko är ju för att jag är rädd för att hans fötter inte skulle må bra av skor nu när de har sjukdom i sig.
Så som jag menade: Man hör och läser så olika rön:confused:Och jag säger inte att det ena eller andra är fel. Alla är ju saliga på sin tro. Därför är det nyttigt att höra andras erfarenheter och resonemang.

Angående vinterhalka förstår jag att det lät lite vimsigt och jag förstår att broddar torde vara bättre än barfota. Vi stryker det ur protokollet:angel:

Men jag blir väldigt intresserad av dessa easyboots:idea:
Berätta!
Tittade på en typ av boots på Hööks. De som man trär på som en sko med tjock gummisula! Är det dem ni menar? Låter som ett bra alternativ, hur funkar det för hästen. Blir de skeptiska i början innan de vant sig.
Berätta gärna mycket om det!bump:

Jag hoppas att jag rätat ut lite frågetecken och inte propagerat för något på ett olämpligt sätt:love:
 
Sv: Sko en aldrig skodd häst pga ömma fångfötter?

Det är just det fötterna gör, mår bra vid skoning om de har sjukdom i sig. Sko med PG- beslag, korta tån, då kan ev hovbensrotation begränsas. Om du har en utbildad hovslagare att rådfråga så måste han känna till detta. Det är också brukligt att ge ngt antiinflammatoriskt och smärtstillande då fång är ett infammation med , om det är allvarligt, mkt stor smärta:
 
Sv: Sko en aldrig skodd häst pga ömma fångfötter?

Jag förstår inte varför veterinären har börjat rekommendera igångsättning av fånghäst redan efter någon vecka, det är ju smärtsammt för hästen. Fångrehabilitering tar lång tid o igångsättning rekommenderas på de flesta kliniker inte inom 6 månader. När min häst fick fång fick hon boxvila i 6 veckor, med röntgen första gången efter 3v. o återbesök efter ytterligare 3v. sedan ut i en lite mindre hage med mjukt underlag. Hon skulle dessutom skos med tåriktad sko samt sula eftersom hon blev hovöm efter anfallet. idag 2 år senare har hon inte fått tillbaka sin fång o går barfota utan problem på alla underlag.
 
Sv: Sko en aldrig skodd häst pga ömma fångfötter?

OK! Bra att veta! Hovis har förklarat om skoning men jag har även läst på andra ställen att man inte ska sko fånghästar. Av barfotaförespråkare skrivet. Därför var jag intresserad av olika åsikter.
Min häst fick antiinflamatoriskt och smärtstillande och tarmrens, det glömde jag skriva förut.

Veterinären uttryckte ju liksom hovslagaren att eftersom han inte var akut sjuk och jättedålig skulle han vila kort men därefter må bättre av att röra på sig som sagt i den mån han kändes som om han klarade det.

Ingen har sagt till mig att rida honom oavsett hur han mår. Känns han som vanligt kunde jag sitta upp och rida och det gör han förutom på grus. Och därför kan jag inte rida på grus.
 
Sv: Sko en aldrig skodd häst pga ömma fångfötter?

Hur länge hade du skor på din häst? Hur kom det sig att du tog av skorna igen? Brukar den inte heller vara skodd annars? Var den mycket tåöm länge efter du tagit av skorna?
 
Sv: Sko en aldrig skodd häst pga ömma fångfötter?

ponnyn här fick fång pga. att hon fått 2 långa behandlingar mot sin bronkit i vintras/våras.

hon har inte varit halt, inte ömmat eller haft puls men vi tyckte att vi märkte en liiten rörelsestörning och eftersom vi visste att kortisonet mkt. väl kunnde orsaka fång så åkte vi in och röntgade.

plåtarna visade på lindrig rotering på alla hovarna. behandlingen för det har varit att hon fick kortad tå och pg beslag samt skos om ofta, hon sattes i utebox/boxhage på grus i flera veckor och ska inte motioneras på flera mån. då det kan förvärra rotationen. hon ska även in för ny röntgen.

vi hade även ett halvblod för många år sedan som fick fång/rotation pga. trauma, det märktes inte heller (ingen hälta, puls eller värme)trots att hon pga. traumat och dom skador hon ådrog sig, va på klinik minst varannan mån. i drygt ett år. det va först när hon röntgades av annan orsak det uppdagades.

så mitt "tips" efter mina erfarenheter är att röntga för att se hur allvarligt det är.
 
Sv: Sko en aldrig skodd häst pga ömma fångfötter?

Hur länge hade du skor på din häst? Hur kom det sig att du tog av skorna igen? Brukar den inte heller vara skodd annars? Var den mycket tåöm länge efter du tagit av skorna?

Min häst hade skor på sig några månader, anledningen att hon skoddes av var att hon inte gick o sko utan blev hysterisk, första gången hon skoddes stog hon still, andra gången dansade hon runt i hela stallet, men vi lyckdes få på skona till slut men tredje gången gick det inte alls, så hon fick gå utan o har inte ömmat en enda gång. Hon hade aldrig varit skodd tidigare. Jag vill att hästarna ska gå barfota i möjligaste mån men går det inte så ska dom skos. Mina hästars hovar sköts dock av vanlig traditionell hovslagare så hon säger till om hovarna slits för mkt o hästarna behöver skor, då sätter vi på skor inget knussel med det.
 
Sv: Sko en aldrig skodd häst pga ömma fångfötter?

Men jag blir väldigt intresserad av dessa easyboots:idea:
Berätta!
Tittade på en typ av boots på Hööks. De som man trär på som en sko med tjock gummisula! Är det dem ni menar? Låter som ett bra alternativ, hur funkar det för hästen. Blir de skeptiska i början innan de vant sig.
Berätta gärna mycket om det!bump:

Jag köpte dessa boots till min häst som tidigare varít skodd runtom, men då jag inte kommer att hinna rida i samma utsträckning som hon reds innan valde jag att ta av skorna bak. Eftersom hon slet ner hovarna ganska mycket bak ändå valde jag att testa bootsen först och de funkade jättebra till min häst, hon var inte ett dugg skeptisk.
Hon har bara dom på sig när vi rider ut, inte om vi håller till i paddock eller på annat mjukt underlag.

Vet dock andra som testat dom och tyckt att dom inte alls funkat, så det är individuellt.

Vill inte rekommendera till häst med fånghovar då jag inte vet om det är ett bra alternativ, men till min häst med friska hovar funkar dom galant!
 
Sv: Sko en aldrig skodd häst pga ömma fångfötter?

Tack för ditt svar! Jag tänker på detta med röntgning.
 
Sv: Sko en aldrig skodd häst pga ömma fångfötter?

ok, då tror jag att jag förstår! Så hon var barfota innan hon blev sjuk, skoddes med sula och det när hon fick fång, hade skor i några månader ( var hon stilla då utan att ridas eller promeneras?) och sedan skoddes av och var ej öm i fötterna? Förstod jag rätt?
 
Sv: Sko en aldrig skodd häst pga ömma fångfötter?

Var köpte du dina boots och finns det olika märken? Vilket märke hade du? Varför tror du inte de är bra för fånghästar?
 
Sv: Sko en aldrig skodd häst pga ömma fångfötter?

Jag har haft Easyboot och OldMacs som reserver för tappskor.

Min erfarenhet:

Easyboot
+Nätta och smidiga på hoven
-Meckiga att sätta på
-Sugs av när det är rejält lerigt

OldMacs
+Lätta att sätta på
+Kan inte åka av
-Klumpiga på hoven

Jag har haft dem för att inte hovarna ska slitas sönder i hagen bl a.

Easyboots har jag haft till mina tidigare hästar och de fungerar utmärkt att rida i (även när 3 hovar har vanlig sko och 1 boot). OldMacs har jag inte provat att rida i eftersom vi inte har behövt det än så länge.
 
Sv: Sko en aldrig skodd häst pga ömma fångfötter?

Jag köpte OldMacs på Hööks och Easyboots på Granngården.

Jag har sett easyboots på nätet.
 

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 611
Senast: muslidag
·
Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 258
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag har en new forest som är sex år gammal, som hittills gått barfota, och det har gått bra. I somras, när det var som allra mest...
Svar
15
· Visningar
1 353
Senast: mily
·
Hästvård Jag har ett fyraårigt warlandersto som gått barfota i hela hennes liv, hon har en superbra kvalité på sina hovar och har aldrig ömmat...
2
Svar
22
· Visningar
2 692
Senast: troxel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp