Häst som börjar ömma på grus

Joelina

Trådstartare
Jag har ett fyraårigt warlandersto som gått barfota i hela hennes liv, hon har en superbra kvalité på sina hovar och har aldrig ömmat.
Men nu i helgen så var vi ute och red och korsade då en grusväg med rätt stora stenar, och hon började liksom sakta in lite och blev lite motig framåt. Det var inte så mycket att hon stapplade till eller visade smärta, men jag tänker ju att hon kanske känner något men visar något annat?

Att lägga till är att vi har ridit där innan, och det har aldrig varit några problem. Vi skrittar alltid där, just på grund av att det är rätt stora stenar, men hon har inte reagerat innan.
För två veckor sedan fick de gå ut i en större hage med mycket mer bete än de hade innan. Så hovarna har vuxit rätt snabbt på en kort tid, men inga fångkänslor eller liknande. Bara lite tjock :) kan det ha någonting med det att göra? Eller blir hästar ibland lite ömma med åren?
Borde jag fundera på att sätta skor på henne fram? Planen var att börja sko henne när jag började rida mer, men hon har som sagt kunna gå fram överallt utan fara så jag har inte känt att jag har behövt.
Kan betet och näringen där vara resultatet i att hon blir lite känsligare en period och vänjer hon sig sedan igen?

Någon som har liknande erfarenheter? :)
 
Jag har sett många hästar som går barfota för att de klarar det. Alltför ofta ser man seda när de slutligen skos att de hela tiden haft ont av det hela eftersom steget förändras kraftigt och blir både längre, luftigare och 'kraftigare'. Jag skulle testa att sko hästen eller åtminstone sätta barfotabots på den.
 
Jag håller med övriga om att sko eller boots. Runt om! Är de öm fram är de nästan alltid öm bak med - men man märker det inte förrän den dagen man slår på skor/sätter boots bak med.
Det här tycker jag är viktigt. Att sko hästen fram kan skapa massor av problem. Är den öm bak kommer den att försöka lägga över vikten på de icke ömmande frambenen som redan är hårt belastade. Det är lätt att missa att hästen faktiskt har ont bak också och så skapar man ännu fler spänningar och risken för skador pga felbelastning man trodde man skott bort.
 
Jag har ett fyraårigt warlandersto som gått barfota i hela hennes liv, hon har en superbra kvalité på sina hovar och har aldrig ömmat.
Men nu i helgen så var vi ute och red och korsade då en grusväg med rätt stora stenar, och hon började liksom sakta in lite och blev lite motig framåt. Det var inte så mycket att hon stapplade till eller visade smärta, men jag tänker ju att hon kanske känner något men visar något annat?

Att lägga till är att vi har ridit där innan, och det har aldrig varit några problem. Vi skrittar alltid där, just på grund av att det är rätt stora stenar, men hon har inte reagerat innan.
För två veckor sedan fick de gå ut i en större hage med mycket mer bete än de hade innan. Så hovarna har vuxit rätt snabbt på en kort tid, men inga fångkänslor eller liknande. Bara lite tjock :) kan det ha någonting med det att göra? Eller blir hästar ibland lite ömma med åren?
Borde jag fundera på att sätta skor på henne fram? Planen var att börja sko henne när jag började rida mer, men hon har som sagt kunna gå fram överallt utan fara så jag har inte känt att jag har behövt.
Kan betet och näringen där vara resultatet i att hon blir lite känsligare en period och vänjer hon sig sedan igen?

Någon som har liknande erfarenheter? :)
Vissa är otroligt könsliga för både gräs och lite övervikt. Så troligtvis beror det på det!
 
Egentligen vill jag inte svara på sånt här , men... ja min förra häst blev sån när hon hade en hovböld på gång :/
Gick toppen barfota annars-promenadridning, vi hade även boots vid behov men sällan de behövdes.
 
Det kan vara tecken på tidig fång men mer sannolikt ömfotad.
Det är en stor och tung häst du har, att förvänta att du ska kunna rida den för fullt på alla underlag utan skor är inte realistisk. Hovarna kan tex vara mer slitna nu än de varit tidigare, de kan vara mjukare etc.

Jag tycker du ska köpa boots till hästen och använda dem när ni rider på krävande underlag. Equine Fusion är allra bäst. Dyra men tillåter full hovmekanik.
 
Tack för alla bra svar!

Jag ska se om jag kan låna min stallkompis boots för att se om det blir någon skillnad, annars får det nog bli skor efter sommarvilan :) känns lite smått "onödigt" att sätta på skor nu när det är knappt en månad tills hon ska få lite sommarlov. Misstolka mig rätt, det är klart att jag ser till att min häst får det hon behöver, men som sagt, det är sommarlov snart :)
 
Jag tycker du ska köpa boots till hästen och använda dem när ni rider på krävande underlag. Equine Fusion är allra bäst. Dyra men tillåter full hovmekanik.

Jag tycker att Equine Fusion är för tunna i sulan till en häst som är ömfotad. Min är inte speciellt ömfotad men han reagerade när det var stenigt med EF. Jag tycker Easyboot Glove är mycket bättre, kräver visserligen noga tillpassning men dom har kraftigare sula och sitter i mitt tycke bättre. Jag tycker dom heltäckande bootsen är klumpiga och faktiskt riktigt fula.;)
 
Jag tycker att Equine Fusion är för tunna i sulan till en häst som är ömfotad. Min är inte speciellt ömfotad men han reagerade när det var stenigt med EF. Jag tycker Easyboot Glove är mycket bättre, kräver visserligen noga tillpassning men dom har kraftigare sula och sitter i mitt tycke bättre. Jag tycker dom heltäckande bootsen är klumpiga och faktiskt riktigt fula.;)

Min superduperömfotade unghäst hade inga problem i EF. Han hade dock en mjuk sula i första tiden (mest för att fylla ut lite). Nu är TS häst tyngre men att lägga i en sula typ easyboot comfort pad av tjockare modellen borde göra att fördelen med EF behålls men den får hjälp med ömheten?

Jag har inget emot EB men skulle dör hästens skull välja EF alla gånger. Fult må de få vara. Vill man ha det estetiskt är det ju järnskor som gäller
 
Hur är Cavallobootsen från Hööks? Givetvis beror det på hur mycket man använder dem, men rent allmänt, slits de snabbt om man rider på blandat mjuka skogsstigar/lite grusväg i alla gångarter? De var ju ändå rätt dyra om de ändå håller bara en skoperiod?
 
Min superduperömfotade unghäst hade inga problem i EF. Han hade dock en mjuk sula i första tiden (mest för att fylla ut lite). Nu är TS häst tyngre men att lägga i en sula typ easyboot comfort pad av tjockare modellen borde göra att fördelen med EF behålls men den får hjälp med ömheten?

Jag har inget emot EB men skulle dör hästens skull välja EF alla gånger. Fult må de få vara. Vill man ha det estetiskt är det ju järnskor som gäller

Jag tycker mina EB Glove är väldigt diskreta och smidiga, syns knappt. Jag vill dessutom ha möjligheten att kunna brodda och det tror jag inte går med EF då dom som sagt är så tunna. Alla är väl saliga sin tro men jag var inte imponerad av EF.
 
Hur är Cavallobootsen från Hööks? Givetvis beror det på hur mycket man använder dem, men rent allmänt, slits de snabbt om man rider på blandat mjuka skogsstigar/lite grusväg i alla gångarter? De var ju ändå rätt dyra om de ändå håller bara en skoperiod?
Slits inte öht tycker jag men otroligt klumpiga och tunga.
 
Hur är Cavallobootsen från Hööks? Givetvis beror det på hur mycket man använder dem, men rent allmänt, slits de snabbt om man rider på blandat mjuka skogsstigar/lite grusväg i alla gångarter? De var ju ändå rätt dyra om de ändå håller bara en skoperiod?

Jag har haft mina Easyboot Glove i 4 månader och än så länge är dom knappt slitna. Lite repor på framsidan på bakbootsen då min har en tendens att slå ihop fötterna och jag har broddar i mina så då blir det lite märken. Jag räknar kallt med att dom ska hålla minst ett år. På easyboot gloven så kan man byta den mjuka neoprendelen då den slits fortare än själva gummisulan. Men jag har tjänat in mina på 6 månader om jag räknar med dom minskade hovslagarkostnaderna. Min som förrut behövde skor ca var 4-5 vecka klarar sig nu i 8 veckor plus att jag slipper alla dessa tappskor.
 
Jag tycker mina EB Glove är väldigt diskreta och smidiga, syns knappt. Jag vill dessutom ha möjligheten att kunna brodda och det tror jag inte går med EF då dom som sagt är så tunna. Alla är väl saliga sin tro men jag var inte imponerad av EF.

EF går att brodda.

Passformen på EB är lite för dålig tycker jag. EF är mycket mer förlåtande så. Men det är ju som alltid med boots mycket personlig smak med.
 
Jag har haft mina Easyboot Glove i 4 månader och än så länge är dom knappt slitna. Lite repor på framsidan på bakbootsen då min har en tendens att slå ihop fötterna och jag har broddar i mina så då blir det lite märken. Jag räknar kallt med att dom ska hålla minst ett år. På easyboot gloven så kan man byta den mjuka neoprendelen då den slits fortare än själva gummisulan. Men jag har tjänat in mina på 6 månader om jag räknar med dom minskade hovslagarkostnaderna. Min som förrut behövde skor ca var 4-5 vecka klarar sig nu i 8 veckor plus att jag slipper alla dessa tappskor.
Tack för svar! Hur mycket rider du ? :)
 
Jodå de kan broddas men inte med vanliga brodd. Det finns dessutom flera modeller och vissa har tjockare sula.

Funkade bra på fånghäst till och med! Utan några extra sulor. Om hästen blir öm med dem beror det på att de inte är vana vid full hovmekanism. Hårda rigida boots hämmar hovens rörelse, inte lika mycket som skor men betydligt mer än helt barfota. Såna boots kan vara bra när man för första gång ska vänja hästen att vara oskodd, då är inte hoven tillräckligt frisk och tålig och behöver stöd av en hård boot.

Men om hästen redan är barfota och bara ömmar på stenar är det mycket bättre för den med EF boots.

Equine Fusion är i en annan liga, kostar därefter såklart men de är som riktiga löparskor och verkligen genomtänkta. Sulan sviktar, kan böjas och följer hovens rörelser. Själv tycker jag de är fina och sportiga men det är egentligen helt oviktigt, funktion över utseende.
Easy boots är typ foppa tofflor i jämförelse ju. :p
 
Tack för svar! Hur mycket rider du ? :)

Dom första två månaderna så hade vi ridhus och då användes skorna kanske två ggr/vecka, sista två månaderna så hade vi varken ridhus eller ridbana utan red bara ut mest på grusväg och travbanor och då användes dom ca 4 dagar/vecka. Nu har vi ridbana och ridhus igen så nu är det kanske 2 dagar/vecka igen. Jag använder bara bootsen när jag rider ut för på ridbana/ridhus klarar han sig utan.
 
Hur är Cavallobootsen från Hööks? Givetvis beror det på hur mycket man använder dem, men rent allmänt, slits de snabbt om man rider på blandat mjuka skogsstigar/lite grusväg i alla gångarter? De var ju ändå rätt dyra om de ändå håller bara en skoperiod?
Slit stark, min är på 2-season.
Så har göra du:
När hästen är nyverket ta en ½ A4 och tryck ut en mäjl av hoven, känten ska vara i linja med trakten och market vilket hov, ta mäljen med till HÖÖKS så du få rätt storlik. Om hoven är understucken i trakten gå upp en storlik.
Provning:
Trä på ett strumper innan du prova bootsen ifall du måsta byta.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 209
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 952
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 388
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 104

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp