Skoavtrampningsskydd?

@moiran utan att avse att avvika för mycket från själva trådämnet ang specifikt skydd... så jag måste ändå hålla med de som kommenterat att grundproblemet handlar om hur hästen balanserar sig/dess rörelsemönster .

De kan vara exemplariskt skodda rent estetiskt, men ändå ha ett rörelsemönster som sabbar det. Osv.

Jag har god erf av osedvanlig tappskoproblematik på häst, som med noga studerande av rörelsemönster och med duktig hovslagare som utifrån det anpassade osv, samt uppbyggande av hästen rid och arbetsmässigt , löste sig fint.

Det är viktigt att hovslagaren fokuserar på /förstår även rörelsemekaniken och vågar /har kompetens att prova olika skoningar utifrån det.

Jag har också tappskokompetens sedan 15 år pga problemet och det är guld att vid behov kunna !
Dock så min häst i fråga hade de extrema problemen ett drygt år - sen inte pga duktig hovslagare samt då att den balanserade upp sig och breddade sig styrkemässigt under ryttare och under strukturerat arbete.

Samma häst sedan dess (har kvar den fortfarande och är min jättefina dressyrkompis) har max 2 tappskor per år sedan dess . (Har då haft den i flera olika stall/platser/hagar osv under åren så handlar heller inte om att yttre omständigheter skulle spela in).
 
Min korsning har lite konstiga rörelsemönster han med, tar b.la i mycket med bakkärran och kliver/klev ofta på sig själv som obalanserad unghäst. Vi hade tappskor hit och dit vi med, tills vi bytte hovslagare till en otroligt duktig och utbildad en.
Nu har vi kanske en tappsko per säsong där det är lerigt och de har snösulor typ. Är också inne på det Tuaphua säger, ofta ser man ett samband.

EDIT, menar självklart inte att min första hovslagare var dålig eller så. Men hon vågade inte (?) ta sig ann vinklar osv, hon "bara" filade här och där utan att egentligen göra något mer än korta ner hovarna. Detta märktes sen efter några månader när hästen började ändra rörelsemönster till ett sämre.
 
Även om det långsiktiga målet naturligtvis ska vara att ändra hennes förutsättningar och på sikt eliminera tappskorna den vägen så måste jag hitta ett sätt att få skorna att sitta nu på en gång och under den kommande igångsättningsperioden. Annars kommer vi ju sannolikt inte hinna komma någonstans med träningen innan det blir konvalescenttid igen. Skydden lär ju inte heller störa hovis arbete med henne, så ser ingen motsättning där heller.

Så tja, slutsatsen får väl helt enkelt bli att bita i det sura äpplet och köpa in ett dyrt par avtrampsskydd för att prova om det hjälper oss.
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Jag har haft sådana på en häst jag hade tidigare då han gick på lösdrift. De funkade ypperligt, dock krångligt om man har mkt lera....
Med tanke på andra inputs i tråden så, ja han hade KS så det hängde säkert ihop hur han rörde sig med alla tappskor.
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
917
Senast: Miingla
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 422
Senast: Nevermind
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 763
Senast: Marvin
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 560
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp