Skönlitterära hästböcker för vuxna?

Lingon

Trådstartare
Precis som många andra här så läste jag så många hästböcker jag kunde komma åt när jag var liten. Britta och Silver, Svarta Hingsten, Darkling (för lite äldre barn/ungdomar) men nu som vuxen hittar jag väldigt få/inga alls. Nu är alla hästböcker fackböcker, inget fel med det men jag är sugen på att läsa skönlitterära hästböcker även som vuxen!

Lite googling gav mig ett tips: Pia Hagmar "Du och jag och vi" men har inte läst den än så jag vet inte om den är bra. Jag läser mest fantasy och liknande annars.

Är det nån som har boktips till mig?
 
Precis som många andra här så läste jag så många hästböcker jag kunde komma åt när jag var liten. Britta och Silver, Svarta Hingsten, Darkling (för lite äldre barn/ungdomar) men nu som vuxen hittar jag väldigt få/inga alls. Nu är alla hästböcker fackböcker, inget fel med det men jag är sugen på att läsa skönlitterära hästböcker även som vuxen!

Lite googling gav mig ett tips: Pia Hagmar "Du och jag och vi" men har inte läst den än så jag vet inte om den är bra. Jag läser mest fantasy och liknande annars.

Är det nån som har boktips till mig?
Twiggyböckerna tex björkkullasommar borde ju funka som vuxenböcker?
 
Om du orkar läsa på engelska rekommenderar jag "The Byerley Turk" av Jeremy James, handlar om en av de tre hingstarna som är grundare till engelska fullblodet. Skriven som en roman men det ligger förstås mycket sanning i/bakom berättelsen. En helt fascinerande bok som jag blev helt uppslukad av, och som fick mig att gråta flera gånger.
 
Om du orkar läsa på engelska rekommenderar jag "The Byerley Turk" av Jeremy James, handlar om en av de tre hingstarna som är grundare till engelska fullblodet. Skriven som en roman men det ligger förstås mycket sanning i/bakom berättelsen. En helt fascinerande bok som jag blev helt uppslukad av, och som fick mig att gråta flera gånger.

Jag läser mycket på engelska så den ska jag absolut kolla upp! Tack!
 
Jag har precis läst en som heter Dagen då vi försvann, det är inte en hästbok direkt men den utspelar sig delvis i häst-/stallmiljö och jag tyckte den var väldigt bra :)
 
Precis som många andra här så läste jag så många hästböcker jag kunde komma åt när jag var liten. Britta och Silver, Svarta Hingsten, Darkling (för lite äldre barn/ungdomar) men nu som vuxen hittar jag väldigt få/inga alls. Nu är alla hästböcker fackböcker, inget fel med det men jag är sugen på att läsa skönlitterära hästböcker även som vuxen!

Lite googling gav mig ett tips: Pia Hagmar "Du och jag och vi" men har inte läst den än så jag vet inte om den är bra. Jag läser mest fantasy och liknande annars.

Är det nån som har boktips till mig?
Du och jag och vi är JÄTTEBRA :heart den rekommenderar jag verkligen.
 
I princip alla Dick Francis självklart! :D The Horse Whisperer är väl en självklarhet liksom War Horse. En som ligger på gränsen mellan YA och vuxen är Robin McKinleys Damar serie, The Blue Sword och The Hero and the Crown. Fantasy där hästar spelar en mycket stor roll.

Annars har jag pippi på bra skrivna biografier, fälttävlansryttare är fantastiska på att skriva riktigt bra. Jag har två av Lucinda Green, Four Square om de fyra hästarna hon vann Badminton på och Regal Realm hennes VM häst. Två av Ginny Leng, en av Mark Todd och en om Charisma som han skrivit om separat, William Fox-Pitt, likaså två av Ian Stark.

Kolla den här länken, även om jag redan nämnt de flesta: http://www.horseandhound.co.uk/feat...cancelling-all-your-social-engagements-518647
 
Håller med om att alla av Dick Francis är värda att läsa.
Kriminalromaner i galoppmiljö, iaf en av dem (Risk tror jag den heter) utspelar sig i Lambourn där jag bodde en tid. Det var ju extra kul förstås. :D
 
Håller med om att alla av Dick Francis är värda att läsa.
Kriminalromaner i galoppmiljö, iaf en av dem (Risk tror jag den heter) utspelar sig i Lambourn där jag bodde en tid. Det var ju extra kul förstås. :D

De flesta utspelar sig inom galoppvärlden och en hel del är just i Lambourn med omnejd, både galopp och steeplechase. Dick Francis var ju en toppjockey och red bl.a drottningmoderns hästar. Han är väl (ö)känd för att hästen snubblade och föll på upploppet till Grand National när han var i ledning.
 

Liknande trådar

Äldre Apropå Britta och Silver tråden vilka andra hästböcker älskade ni? Jag tyckte om Nan Ingers böcker om Piglet och Dunet, Att vara flicka...
10 11 12
Svar
234
· Visningar
24 473
Senast: majola
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 519
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp