Skönlitterära hästböcker för vuxna?

De flesta utspelar sig inom galoppvärlden och en hel del är just i Lambourn med omnejd, både galopp och steeplechase. Dick Francis var ju en toppjockey och red bl.a drottningmoderns hästar. Han är väl (ö)känd för att hästen snubblade och föll på upploppet till Grand National när han var i ledning.

Oh, var det han!! Det har jag bara hört talas om!! :o

Men kul, då har jag fler Lambourn-böcker att leta rätt på! :banana:
 
Det här är en intressant hästbok, Farväl Gulsary av Tjingiz Ajmatov. Det blir mycket om hästar och hästliv i Kirgizistan, och en hel del om lantligt liv i Sovjet.

Här är en kort beskrivning av boken på svenska.
http://www.boksampo.fi/sv/kulsa/kauno%3Aateos_2348#.WJewX_KmgVI

Tyvärr finns inte boken i bokhandeln, men den finns att låna på bibliotek, eller att köpa begagnad på bokbörsen eller antikvariat.net.

Mitt exemplar får fortsätta att bo i min bokhylla. Den gjorde stort intryck på mig när jag läste den första gången, och jag har läst den fler gånger.
 
"I hästars närhet" av Barbara Dimmick
Om förlust och saknad, och rädsla för relationer. Älskar den boken, nu måste jag nog läsa om den igen.
 
Jane Smiley - Horse Heaven
Bade hastar och relationer, valdigt gripande stundtals!
Foljer ett gang (8?) fullblod hos olika agare och tranare. Visar bade de goda och daliga sidorna av sporten.

Jag gillade ocksa Jilly Coopers bocker. Enligt utsago skall antagonisten i Riders vara i princip en exakt liknelse av en ryttare som fortfarande florerar i varldseliten. (Tydligen var det stamnings hot och liknande i luften ett bra tag efter att boken skrivits - sanningen i det hela kan jag inte verifiera men mina kallor jobbade inom sporten pa den nivan da boken skrevs, take it for what you want...)
 
Böckerna av Lyndon Stacey utspelar sig i hästvärlden, typ deckare.

Även jag slår ett slag förJilly Cooper!

Mot alla odds av William Kinsolving har mycket från galoppvärlden.
 
Senast ändrad:
Jag gillade ocksa Jilly Coopers bocker. Enligt utsago skall antagonisten i Riders vara i princip en exakt liknelse av en ryttare som fortfarande florerar i varldseliten. (Tydligen var det stamnings hot och liknande i luften ett bra tag efter att boken skrivits - sanningen i det hela kan jag inte verifiera men mina kallor jobbade inom sporten pa den nivan da boken skrevs, take it for what you want...)

Ok, nu är jag väldigt nyfiken, undrar vilken ryttare det var? :D
 
Det finns en del reseskildringar, men jag vet inte hur stor roll hästarna har i dem.
Alexandra Tolstoy
Mikael Strandberg
Bland äldre reseskildringar kan nämnas "Till häst genom Ryssland" och "Till häst genom Ungern" av Valdemar Langlet, och "Till häst genom Asien" av C-G Mannerheim. Det är böcker som står på min att-läsa-lista, men jag kan alltså inte uttala mig om dem.

En bok jag verkligen kan rekommendera är "På kamelrygg genom öknen" av Robyn Davidson, men då handlar det om kameler.
 
A. F. Tschiffely bäst känd för Tschiffely's Ride han blev legendarisk för sina långritter och inspirerade många att följa i hans fotspår. Jag läste hans ungdomsbok Två Hästar som handlar om Mancha och Gato de två Crillohästarna som han red på och som berättas från deras synvinkel. Läser fortfarande om den ibland eftersom jag älskar den. :love:
 
Tilly Bagshawe har skrivit en som heter Showdown om galopp, men även den är det rätt mycket snusk i.
 
Mannen som pratar med hästar innehåller ju en hel del häst och är ungefär 1000 gånger bättre än filmversionen.
Hästpojken handlar om en autistisk pojke och hans kontakt med hästar. Familjen reser på hästresa till Mongoliet för att träffa schamaner och försöka hitta "bot" för pojken.
 
I princip alla Dick Francis självklart! :D The Horse Whisperer är väl en självklarhet liksom War Horse. En som ligger på gränsen mellan YA och vuxen är Robin McKinleys Damar serie, The Blue Sword och The Hero and the Crown. Fantasy där hästar spelar en mycket stor roll.

Annars har jag pippi på bra skrivna biografier, fälttävlansryttare är fantastiska på att skriva riktigt bra. Jag har två av Lucinda Green, Four Square om de fyra hästarna hon vann Badminton på och Regal Realm hennes VM häst. Två av Ginny Leng, en av Mark Todd och en om Charisma som han skrivit om separat, William Fox-Pitt, likaså två av Ian Stark.

Kolla den här länken, även om jag redan nämnt de flesta: http://www.horseandhound.co.uk/feat...cancelling-all-your-social-engagements-518647

Om man vill läsa Dick Francis, vilken bok kommer först?
 
De böcker jag har läst av honom har alla varit fristående så det borde inte spela någon roll. Tror den första jag läste hette "Dödssäkert" :)

Ja exakt även om de äldre böckerna naturligtvis utspelas tidigare. Det finns två 'mini' serier en om Kit Fielding som är steeplechase jockey och den andra om Sid Halley fd jockey som fick ena handen amputerad efter en olycka och nu därför jobbar som PI. Mycket häst och i princip ingen romans ;) hans karaktärer är ganska lika, fysiskt orädda, ganska tillknäppta känslomässigt. Förutom när det gäller hästar då!
 

Liknande trådar

Kultur Är det någon som har några tips på passande böcker? Jag gillar böcker som inte är för mörka/deprimerande, som har ett hyfsat lyckligt...
2
Svar
38
· Visningar
1 571
Senast: Butros
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 521
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 862
Senast: jemeni
·
Utrustning Diskuterade säkerhetsvästar häromdagen och det där med att i princip alla (hopp-)ungdomar slänger västen längst in i garderoben och...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
14 090

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp