Sköt ponny - trodde det var vildsvin

Sv: Sköt ponny - trodde det var vildsvin

Herregud :o

Jag hade... ja jag vet inte, men dyrt hade det blivit för honom på många sätt.
 
Sv: Sköt ponny - trodde det var vildsvin

Naturligtvis fruktansvärt. Jag har bara sett vildsvin ute i skogen en gång på lite avstånd. Jag trodde faktiskt först att de var små ponnyer. Det är ganska många som rider just där.

Jag trodde inte att man fick skjuta när det var mörkt.
 
Sv: Sköt ponny - trodde det var vildsvin

Man jagar vildsvin nattetid, men dom jägare jag känner har nattkikare.
 
Sv: Sköt ponny - trodde det var vildsvin

OK jag förstår - har dessutom kollat med maken som har jägarexamen. Men det kanske är dags att ändra lagen (eller vad det nu är för bestämmelse), så att inte fler hästar blir skjutna. vildsvinen ökar i antal i alla fall där jag bor.
 
Sv: Sköt ponny - trodde det var vildsvin

Får man ens skjuta i eller mot hagar där det går tamboskap/hästar och betar?
 
Sv: Sköt ponny - trodde det var vildsvin

Hästägarens ord:

– Jag är själv jägare. Hade jag gjort ett så allvarligt misstag hade jag själv åkt in till polisen och bett dem att såga itu bössan. En jägare som inte kan skilja på vildsvin och häst ska inte ha jaktlicens, säger han till Skånskan.

Jag INSTÄMMER!

Vem fan är så dum, att han/hon sitter på jaktpass i en hage och verkligen skjuter, där det samtidigt GÅR hästar och ponnier - vare sig det är dag eller natt??? Det var ta mej sjutton det dummaste jag hört sen Runar Sörgard sköt rådjur från sovrumsfönstret!

Ska man inte tordas ha hästar och ponnier på dygnet runtbete längre av oro för nattjägare?

/IH
 
Senast ändrad:
Sv: Sköt ponny - trodde det var vildsvin

Oh herregud, man blir ju mörkrädd.......:(
 
Sv: Sköt ponny - trodde det var vildsvin

Inte hästägarens ord, men närpolischefens var det du citerade Ingela:

Ola Hessbo, biträdande närpolischef i Kristianstad, är upprörd.

– Jag är själv jägare. Hade jag gjort ett så allvarligt misstag hade jag själv åkt in till polisen och bett dem att såga itu bössan. En jägare som inte kan skilja på vildsvin och häst ska inte ha jaktlicens, säger han till Skånskan.

Och håller med rakt av, men jag har aldrig varit någon vän av vildsvinsjakten, är alldeles för mycket lotto över det hela såsom den bedrivs..
 
Sv: Sköt ponny - trodde det var vildsvin

:o

Läste visst lite för fort där då.

*Skyller på Norrland*

's Guld... :angel:
 
Sv: Sköt ponny - trodde det var vildsvin

Helt sanslöst!
Hur omdömeslös kan en människa bli? Och en som har tillgång till vapen också, skrämmande!
Hoppas ponnyn överlevde.
 
Sv: Sköt ponny - trodde det var vildsvin

Herregud! :eek:

Någon som vet hur det gick för ponnyn?

Något sådant här måste ju vara "finn fem fel" i gigantisk proportion!!
Ska man jaga när det är så mörkt?
Ska man jaga om man inte ser skillnad på en shettis och ett vildsvin?
Ska man någonsin jaga i/mot en hage med tamdjur?

Håller med ägaren, den jägaren borde lämna in bössan och få den avsågad!
 
Sv: Sköt ponny - trodde det var vildsvin

Vad jag förstår klarade den sig inte.

Från en annan artikel:
Hästens ägare är förtvivlad. "Ponnyn var egentligen min dotters. De har vuxit upp tillsammans."
 
Sv: Sköt ponny - trodde det var vildsvin

Nämen usch, då blir ju en hemsk historia ännu vidrigare! :(

Jag skulle som jägare självmant lägga vapnet på hyllan om jag gjort något sådant!
 
Sv: Sköt ponny - trodde det var vildsvin

Jag tycker många jägare beter sig som tomtar!!
Hos min granne står de i hagarna, där hästarna går, och passar på rådjuren. Tur att inte min häst går där!! :devil: Jag ser dom ofta gå förbi mitt hus med sitt jakthorn och för korta byxor , riktiga överklassjägare!!
De sköt grannens katt också för några år sedan. :mad:
 
Sv: Sköt ponny - trodde det var vildsvin

Men fy fan...
Ser man inte skillnad på en ponny och ett vildsvin ska man fan inte jaga!
Man borde jaga på dan ist...vem vet nästa gång är de kanske ett barn som blir skjutet!

Hoppas han får ett straff, lr åtminstone blir av med sin licens!
 
Sv: Sköt ponny - trodde det var vildsvin

:eek:
Varför då?



De trodde att det var en älg? :grin:

Antagligen för de är halvblinda och halvfulla hela bunten och inte kan se skillnad på en räv och en katt...
Eller så sköt dom den medvetet då jag vet att dessa i mitt område är katthatare!!!
Tur att min sobla shetland sheepdog inte ger sig ut själv i skogen, då skulle hon inte bli långlivad!!
Nä, jag ger inte mkt för jägare som dessutom jagar för sitt eget höga nöjes skull!!
Vad är det för nöje att driva och stressa ett vilt djur för att sedan skjuta ihjäl det??
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 068
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Ponnyerna fick ingen tillsyn på flera dagar. När en av dem obducerades innehöll magen bara sand. I måndags dömdes ponnyernas...
Svar
0
· Visningar
619
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) En häst sköts under natten till söndagen ihjäl på sitt sommarbete i Katrineberg utanför Hampetorp. Jägaren som avlossade...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 188
Senast: Lobelia
·
  • Artikel
Hästnyheter (Nerikes Allehanda) Sköt ihjäl häst Natten till söndag sköts en häst ihjäl i sin hage i Katrineberg utanför Hampetorp av en jägare...
Svar
8
· Visningar
1 508
Senast: Zuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp