skötsel av beteshagar?

Sv: skötsel av beteshagar?

Personligen tycker jag att det är missvisande att kalla betesmarker för "naturbeten", korrekt benämning borde snarare var kulturbeten då dessa förr i världen många gånger pysslades om som den värsta villaträdgård.

Idag har ju många nån form av rosafärgade glasögon på sig som gör att dessa människor tror att naturen skötte sig själv i äldre tider vilket ju inte är riktigt sant, vill man ha ordentligt utbyte av marken så måste den brukas.

Förr i världen så fanns det mycket mera olika sorters harvar än vad det gör idag, tex klotharven är ju numera att betrakta som "utdöd".

Att det fanns så många olika sorters harvar berodde på att man höll i ordning även såna marker som inte plöjdes genom att harva dessa.

Harvningen river mossa, bekämpar ogräs och luftar - ganska bra makapär egentligen.

Bland de harvar som finns på marknaden idag så skulle jag kunna tänka mig den gräs/ridbaneharv som säljs av Kellfri skulle kunna likna "äldre tiders betesharvar" en del, även en långfingerharv skulle kunna funka bra för att få en lättharvning.

Vill man lite mera bryta sönder marken inför en sådd så skulle detta förmodligen kunna göras med en tallriksharv, men är det mycket sten eller "berg i dagen" så riskerar man att slå sönder harven så man får köra försiktigt.

Jag själv har haft funderingar på att bygga en delburen/bogserad harv till häst då de äldre konstruktioner som finns ofta har onödigt stort dragkraftbehov.

En sådan harv skulle då ha framänden upphängd i ett förställ som ser ungefär som en rockard och ha fixerade hjul i bakänden så att bara de jordbearbetande delarna har kontakt med marken - det krävs ju dock att man kan höja upp harven så den går helt fri från backen vid transport etc där den då blir som en 4 hjulig vagn fast med midjestyrning istället för vändkrans.

Det gavs ut en jättebra bok från något av hushållningsällskapen på 30-talet om skötsel av betesmark för att få god avkastning från dessa.

Det går ju alldeles utmärkt att handså beten för att fylla i "luckor" i gräsmattan och det finns tom såmaskiner som man hänger fram på magen som sprider frön när man vevar.

Det är också otroligt viktigt att man anpassar betestrycket korrekt, för lite betesdjur så riskerar det att växa igen och med för mycket betesdjur så går det hårt åt marken.

Rator och övervuxet gräs slås med lie, slåtterbalk eller röjsåg - lie med röjblad eller röjsåg är dessutom jättebra för att slå av rotskott och sly som inte äts upp av betesdjuren.

Får och getter är bra på att äta sly, dessa djur är ganska lättskötta och en djurenhet (7 tackor + en bagge alt. 7 getter + en bock) kan förutom landskapsvården hålla familjen med kött och det finns även högmjölkande sorter av dessa djur som tex aswanfår som lär ska kunna lämna upp till en kubikmeter med mjölk per år från en enda tacka :eek:

Mockning av hagar är ogörligt annat än på små frimärkshagar, däremot så minskar ju putsning och sambete/växelbete parasittrycket vilket minskar behovet av mockning. Det är lite mera omtvistat huruvida harvning minskar parasittrycket på betet men harvningen har som sagt var andra fördelar.

Har du stöd av olika slag så kan det finnas särskilda skötselkrav på marken, vilket kan ställa till det lite grann.

Ett exempel på detta är ju tex förekommsten av träd, naturknuttarna vill spara alla gammla träd... MEN tex björk blir inte särskilt gammal (relativt i trädsammanhang dvs :D) och börjar sedan att ruttna inifrån och ut om dom får stå kvar för länge. Därför kan det vara smartare vid en betesrestaurering att istället göra ved av de jättegammla björkarna och istället spara några halvgammla som är typ 15-20 cm i grovlek som kan ta över kungamanteln från gammbjörken - men detta är ju då fel enligt puristerna, men sett till avkastning från marken är det tvärtom då man får ut ved istället för ett träd som står och ruttnar på rot.

Alla barrträd ska ju däremot tas bort från marken medans en viss andel väl uppstammade lövträd gott kan vara kvar för att erbjuda såväl väderskydd som för utsiktens skull.
 
Sv: skötsel av beteshagar?

Varför tycker du att det är onödigt med mockning på beteshagar?

Vad händer med marken om man inte harvar betet etc?

Vad tycker du är bäst att välja på till ca 2 hektar åker/betesmark. Marken är inte omsådd på några/flera år, ska man:

*betesputsa/slå med röjsåg där det blir rator.
*släppa på fler djur så att betestrycket ökar och det inte blir fullt så mycket övervuxet gräs.
*mocka för att minska parasittrycket (dock har ena hästen 0 och andra 75 EPG liten blodmask).
*harva betet, med vad och varför?
 
Sv: skötsel av beteshagar?

Beror på om det är på åker eller inte.

På åker bör man plöja med jämna mellanrum för att marken ska hålla sig fortsatt plöjningsbar, annars riskerar man att det tränger in trädrötter från träd som står i igenvuxna diken etc och att plöja sån mark är inget roligt då rötterna gör att man har svårt att få en riktig tilta och man får rötter som trassslar in sig i plogen. Trädrötterna ställer ju även till elände vid såbäddsberedningen när dom fastnar i harvar m.m.

Därför är det bra om man plöjer upp åkern med sådär 5 års mellanrum, vilket även löser eventuella maskproblem och problem med ogräs eller lågavkastande förvildat gräs.

Den nya vallen sen håller man efter genom att putsa, och det är ju inte bara rator som ska slås utan man ska slå hela alltet såpass ofta att ogräset inte hinner sätta frö, detta håller undan fröogräs medans plöjningen håller undan rotogräs. Ju mer man "rör om" med slåtter etc ju mindre chans har slyt att få fäste. En betesputs eller slaghack slår även sly om den inte är mer 1-2 cm i tjocklek.

På mark som inte kan plöjas är man ju då hänvisad bara till putsning och harvning för att hålla undan ogräs och sly om man inte sprutar bort detta eller går med handkraft och rycker upp dem.

Harvning i det avseendet görs då med tex långfingerharv som kan jämföras lite med att köra med mossrivare på en gräsmatta och ger liknande effekt - långfingerharven är ett omtyckt redskap hos många ekobönder.

Jag sa inte att det är onödigt att mocka hagar, det jag sa var att det är ogörligt om det rör sig om beten på x antal hektar. En frimärkshage är ju bara att skotta ur men att gå omkring och handmocka 2,3,4 kanske 10 hektar hage är ju inte praktiskt genomförbart.
 
Sv: skötsel av beteshagar?

Harvning i det avseendet görs då med tex långfingerharv som kan jämföras lite med att köra med mossrivare på en gräsmatta och ger liknande effekt - långfingerharven är ett omtyckt redskap hos många ekobönder.

Vad är en långfingerharv? Bild?
 
Sv: skötsel av beteshagar?

Bra och informativa svar! :bow:

Kan vanliga hederliga gamla (!) länkharvar (tror jag dom heter?) användas?
 
Sv: skötsel av beteshagar?

Tack för svaret!

Mocka beten för hand har jag gjort många gånger, men det är en tidsätande uppgift minst sagt.

Våra åkrar/beten har varit brukade och det har tagits bla hö på dem. Men de kommer framöver fungera endast som beten. För vår del vill vi gärna att det blir en del träd på åkrarna (har funderat på att plantera igen delar av hagen), och det sitter en del längs kanterna redan.

Så i vårat fall, vad skulle du rekommendera där? Om man putsar betet, hur ofta måste det göras i så fall. Har man någon nytta av att harva betet även om det inte kommer plöjas? Vad händer om man inte gör något alls?
 
Sv: skötsel av beteshagar?

Ju mer träd ni har i närheten av marken desto viktigare är det att ni plöjer regelbundet, annars får ni in trädrötterna i åkern.

Den mesta åkermark är ursprungligen röjd från träd, rötter och stenar för hand av nån liten skinntorr gubbe som levde på härsken sill och brännvin och som hade 15 timmars arbetsdag 6 dagar i veckan, så när man planterar träd på åker så är det någon som roterar i graven.

Om man inte brukar marken så kommer den att återgå till att vara skog igen, detta går faktiskt relativt snabbt och 20-30 år utan att marken brukats så kan det vara svårt att tänka sig att man nånsin har haft marken plöjd.

Minimikravet för att marken inte ska växa igen är att man kör över den med betesputs eller slaghack 1-2 ggr per år, som sagt var så är det en fördel om man slår innan ogräset hinner sätta frö.

Optimalt för gräset är det om man håller det på 10-20 cm längd, gräset tål upprepad klippning bättre än de flesta ogräs vilket ger en konkurrensfördel till gräset.

I de flesta fall så låter hästfolk betet växa sig alldeles för långt, då blir gräset förvuxet och näringsfattigt, vilket visserligen kan vara bra om man har väldigt lättfödda hästar men inte annars, men det riskerar dessutom att ge problem med ogräs.

Jämför man med tex får så är optimal längd på betet 7-8 cm, så 10-20 cm räcker utmärkt för hästar.

Det räcker med ett fåtal träd för att hästarna ska ha nått att klia sig på, för det mesta så föredrar hästarna att sova på öppen mark där det blåser lite vilket hjälper till att hålla borta flygfän och där då hästarna lätt kan överblicka omgivningen.

En annan sak är att om man ska söka bidrag på marken, för gårdstödet krävs dock minst 4 ha, så får man inte låta marken vare sig trädplanteras eller växa igen. Då gårdstödet är ca 1300-2500 per ha beroende på var i landet etc så kan det bli en del pengar varje år. Med miljöstöd etc så kan man ganska lätt komma upp i 1500 - 7000 per ha varje år.

En gammal traktor + betesputs är en självklar inventarie hos alla som har en bit mark...
 
Sv: skötsel av beteshagar?

Får jag fortsätta ställa frågor?

Vi har 5 ha betesmark som är ren vall mitt på slätten. Det såddes om för kanske 5-7 år sedan och innan vi kom togs det hö fr vallen, mao inga djur. På hälften har vi haft hästarna 2 somrar, och på den ena 1 sommar.

Vi har i maskinväg traktor, gräsharv, slåtterbalk och gödningsspridare. Vi hade på gödning det året vi tog ensilage på hälften.

Nu har vi precis kört över båda betena med gräsharven då kommunen grävt upp ena hagen under vintern. (Fått in kommunalt vatten och avlopp). De har grävt upp en remsa som är 3 m bred genom hela hagen. Vi sådde igårkväll förhand ut gräsfrö på den remsan. Jag läste ngnstans att man bör köra över med gräsharven igen, men det känns som om man kommer dra iväg fröna då? Någon vält har vi inte tyvärr...

Vad föreslår du att vi gör sen? Jag har tänkt att hagen ska få vila så länge det går och sen köra av den med slåtterbalken?

Vi har extremt torr sandmark så betet i den hagen är inte så mkt att hurra över i vilket fall men vi försöker underhålla så gott det går.

En annan fråga, hur mkt vill ni att betet ska ha vuxit innan ni släpper på hästar? Jag har inte så många hästar och förra året när det var bra väder hann de inte beta tillräckligt, medans det året innan som var torrt blev lite betesbrist.

Årsplanen för de hagarna ser ut så här:

Tidig vår - köra över med gräsharven
Låta hästarna beta
Slå vid behov där de inte äter el om det behövs av annan anledning
Växla mellan de här två betena om det går
Ha på gödning om det behövs och den ena hagen kan vila ett par veckor
Senhöst - köra över med gräsharv igen

Men jag är jätteamatör, så säg gärna till om vi ska ändra på ngt!

Tacksam för hjälp!
 
Sv: skötsel av beteshagar?

Personligen tycker jag att det är missvisande att kalla betesmarker för "naturbeten", korrekt benämning borde snarare var kulturbeten då dessa förr i världen många gånger pysslades om som den värsta villaträdgård.

Du har säkert rätt. är inte insatt i termelogin:D
Idag har ju många nån form av rosafärgade glasögon på sig som gör att dessa människor tror att naturen skötte sig själv i äldre tider vilket ju inte är riktigt sant, vill man ha ordentligt utbyte av marken så måste den brukas.

Förr i världen så fanns det mycket mera olika sorters harvar än vad det gör idag, tex klotharven är ju numera att betrakta som "utdöd".

Att det fanns så många olika sorters harvar berodde på att man höll i ordning även såna marker som inte plöjdes genom att harva dessa.

Harvningen river mossa, bekämpar ogräs och luftar - ganska bra makapär egentligen.

Bland de harvar som finns på marknaden idag så skulle jag kunna tänka mig den gräs/ridbaneharv som säljs av Kellfri skulle kunna likna "äldre tiders betesharvar" en del, även en långfingerharv skulle kunna funka bra för att få en lättharvning.

harvar gärnA! Dock kommer det av praktiska skäl ske med häst. Markens beskaffenhet, det är sluttande och lite stenig osv,.
har vad vi kallar en "pinnaharv, funkar det?


Vill man lite mera bryta sönder marken inför en sådd så skulle detta förmodligen kunna göras med en tallriksharv, men är det mycket sten eller "berg i dagen" så riskerar man att slå sönder harven så man får köra försiktigt.


Jag själv har haft funderingar på att bygga en delburen/bogserad harv till häst då de äldre konstruktioner som finns ofta har onödigt stort dragkraftbehov.
har som sagt bara en "pinnaharv". Men kan kolla med killen som äger nordsvenskarna vad han har. Fjäskar in mig hos en som sysslar emd brukskörning. Jag får åtgärdat och han får träna. Winn-Winn:D

En sådan harv skulle då ha framänden upphängd i ett förställ som ser ungefär som en rockard och ha fixerade hjul i bakänden så att bara de jordbearbetande delarna har kontakt med marken - det krävs ju dock att man kan höja upp harven så den går helt fri från backen vid transport etc där den då blir som en 4 hjulig vagn fast med midjestyrning istället för vändkrans.

Det gavs ut en jättebra bok från något av hushållningsällskapen på 30-talet om skötsel av betesmark för att få god avkastning från dessa.
får be om att bli inlåst i bibblans arkiv igen. var synnerligen lärorikt sist

Det går ju alldeles utmärkt att handså beten för att fylla i "luckor" i
gräsmattan och det finns tom såmaskiner som man hänger fram på magen som sprider frön när man vevar.
Jaåå, handkraft kommer att gälla för min del

Det är också otroligt viktigt att man anpassar betestrycket korrekt, för lite betesdjur så riskerar det att växa igen och med för mycket betesdjur så går det hårt åt marken.

Rator och övervuxet gräs slås med lie, slåtterbalk eller röjsåg - lie med röjblad eller röjsåg är dessutom jättebra för att slå av rotskott och sly som inte äts upp av betesdjuren.

röjsågen tycker jag är läskig, men lie funkar

Får och getter är bra på att äta sly, dessa djur är ganska lättskötta och en djurenhet (7 tackor + en bagge alt. 7 getter + en bock) kan förutom landskapsvården hålla familjen med kött och det finns även högmjölkande sorter av dessa djur som tex aswanfår som lär ska kunna lämna upp till en kubikmeter med mjölk per år från en enda tacka :eek:

getter äter för mycket vantar:rofl:

Mockning av hagar är ogörligt annat än på små frimärkshagar, däremot så minskar ju putsning och sambete/växelbete parasittrycket vilket minskar behovet av mockning. Det är lite mera omtvistat huruvida harvning minskar parasittrycket på betet men harvningen har som sagt var andra fördelar.

Har du stöd av olika slag så kan det finnas särskilda skötselkrav på marken, vilket kan ställa till det lite grann.

stöd finns men tillfaller inte mig. jag betar/sköter och arrandatorn får stöden. även det en winn-winn då hagarna är alldeles för små för typ 100 mjölkkor

Ett exempel på detta är ju tex förekommsten av träd, naturknuttarna vill spara alla gammla träd... MEN tex björk blir inte särskilt gammal (relativt i trädsammanhang dvs :D) och börjar sedan att ruttna inifrån och ut om dom får stå kvar för länge. Därför kan det vara smartare vid en betesrestaurering att istället göra ved av de jättegammla björkarna och istället spara några halvgammla som är typ 15-20 cm i grovlek som kan ta över kungamanteln från gammbjörken - men detta är ju då fel enligt puristerna, men sett till avkastning från marken är det tvärtom då man får ut ved istället för ett träd som står och ruttnar på rot.

får inte röra träden

Alla barrträd ska ju däremot tas bort från marken medans en viss andel väl uppstammade lövträd gott kan vara kvar för att erbjuda såväl väderskydd som för utsiktens skull.

tack för svaret!
 
Sv: skötsel av beteshagar?

Jättebra tråd och bra svar. :)
Betena borde vi sköta om bättre.


/Gg
 
Sv: skötsel av beteshagar?

Som Tacitus skriver så är mitt bete vad man kallar kulturbete. Vad jag vet har det alltid varit hästbete, helt enkelt för att det är för dålig mark för att bruka och för att där är en hel del sten i marken.
Det har betats från försommar till höst under många, många år. Detta har gjort att det finns en flora som på många ställen faktiskt är utrotningshotad, ibland hittar jag arter som inte alls borde finnas där:)

Ratorna finns ju, men växer inte nämnvärt, jag mockar inte det. EU har som krav att det ska putsas typ vart tredje år, så det gör vi med en LITEN traktor, detta för att inte förstöra marken. Då är det ju ratorna som putsas eftersom hästarna sköter det andra.

Felet för din del är ju att det är en vall från grunden, det kommer ta en oändlig tid att "göra om" till kulturbete eftersom gräsarterna som växer på vall ofta är mer snabbväxande och har helt andra egenskaper än kulturarterna. Kan kanske ta en bild idag så ser man hur det ser ut.

Personligen kan jag tycka att vi hästmänniskor har ett stort ansvar eftersom vi numera äger en del mark. Många är så snabba på att plöja upp kulturmark snabbt för att de vill ha hö, men man har så nytta av magert bete. Som jag skrev i ett annat inlägg har jag en eksemhäst gåendes på betet bland annat och han mår ovanligt bra utan det kraftiga gräset, något som är svårt att undvika när man bor i ett område med klass 8-10 på markerna.
 
Sv: skötsel av beteshagar?

Personligen kan jag tycka att vi hästmänniskor har ett stort ansvar eftersom vi numera äger en del mark. Många är så snabba på att plöja upp kulturmark snabbt för att de vill ha hö, men man har så nytta av magert bete. Som jag skrev i ett annat inlägg har jag en eksemhäst gåendes på betet bland annat och han mår ovanligt bra utan det kraftiga gräset, något som är svårt att undvika när man bor i ett område med klass 8-10 på markerna.

Fick förra året tillgång till hagar som växt igen och inte blivit betade ordentligt på tre fyra år. Jag vet att det en gång odlats potatis där, det sa ägaren till marken men jag glömde fråga hur länge det varit bete/vall Ägaren till marken tyckte att marken skulle plöjas upp och sås in. Men det gick jag inte med på
 
Sv: skötsel av beteshagar?

Till lady_vip och Tacitus, tack för svar!

Lägger in några bilder på betet. Hela hagen syns inte på bilden, hagen fortsätter en bit till vänster på bilderna, där också lösdriften finns.

Här är det högsommar, juli om jag inte missminner mig, och väldigt övervuxet.


Det här är taget förra veckan. Hagen är alltså bortanför ridbanan. Här ser man allt övervuxet gräs som ser gult ut på bilden, det har lagt sig under vintern under snön.


Här är det för nästan prick två år sedan. Inga hästar hade gått där då (och ridbanan fanns inte då heller, om någon undrar över skillnaden mellan bilderna :)). Betet avgränsas alltså av vägen till höger i bild, och av skogskanten längst bort i bild samt i vänster kant. Total yta ca 2 hektar.


Fler tips efter bilderna? Marken delas också av tre diken tvärsöver. Det ena går i kant med björkarna, relativt nära i bild. Det går alltså från vänster till höger rakt över hagen. De två andra i samma linje men längre bort.
 
Sv: skötsel av beteshagar?

Skulle inte en putsning av betena räcka samt att ni ser till att mocka hagarna?

ja det var väl det som var min fråga, just vad som krävdes : )

KL
vad roligt att tråden tagit sån fart och väckt sånt intresse. följer med och tackar för alla utförliga svar, fortsätt kapa tråden ni andra, det är ju ett högst intressant ämne detta, och även viktigt.
 
Senast ändrad:
Sv: skötsel av beteshagar?

*kl*

Intressant tråd!

Jag skulle gärna vilja veta vad ni gör när ni slagit ratorna (o ogräset etc). Låter man det ligga eller samlar man ihop det eller gör man tom hö av det? Smörblommor är ju tex inte giftiga när de torkat... Eller är det dumt ur parasitsynpunkt att använda det som hö?
 
Sv: skötsel av beteshagar?

ratorna är ju kvar för att hästarna inte äter det. varför skulle de äta det som hö? :confused:
 
Sv: skötsel av beteshagar?

Tänkte att de smakade annorlunda i torkad form (smörblommorna alltså, är i stort sett de enda ratorna hos oss) eftersom de inte är giftiga. Men de kanske smakar lika skarpt då? Plus att ngn (Tacitus?) sa att man inte bara skulle slå för att få bort ratorna utan allmänt för att få bort fröogräs. (Iofs är det väl inte så viktigt att få bort dem om hästarna äter dem...) Var mest en tanke för att jag tänkte att det tar evigheter för det att förmultna om man bara låter det ligga (har inget att hacka sönder det med tex).
 
Sv: skötsel av beteshagar?

Tänkte att de smakade annorlunda i torkad form (smörblommorna alltså, är i stort sett de enda ratorna hos oss) eftersom de inte är giftiga. Men de kanske smakar lika skarpt då? Plus att ngn (Tacitus?) sa att man inte bara skulle slå för att få bort ratorna utan allmänt för att få bort fröogräs. (Iofs är det väl inte så viktigt att få bort dem om hästarna äter dem...) Var mest en tanke för att jag tänkte att det tar evigheter för det att förmultna om man bara låter det ligga (har inget att hacka sönder det med tex).

Äter dina hästar smörblommor? Problemet är att om man inte tar ogräset innan det gått i frö så tar det till slut överhanden på bekostnad av gräset

Helst ska väl ratorna aldrig bli så höga. För det är inte bra om det ligger slaget gräs/ogräs som jäser i hagen. Är det väldigt tjockt växer det ju ingenting under heller. Så jag brukar knata runt med en skottkärra och räfsa det värsta, samtidigt som man plockar lite sten (jag undrar regnar det sten från himlen här i Småland eller, jag plockar och plockar och plockar) och ser till så stängslet är fritt från grenar osv. Är det torrt och man har en åkgräsklippare med uppsamlare så tar den en hel del. Många åkgräsklippare är ju tänkta att även kunna samla upp löv så varför inte gammalt gräs. Även gammalt höspill och gödsel följer faktiskt med bara det är torrt.
 
Sv: skötsel av beteshagar?

Det är klart det är viktigt att få bort dem just för att hästarna INTE äter dem. annars tar ju ogräset över handen i hagen, det är ju anledningen att man trimmar sina hagar.

om hästarna normalt inte äter dem, varför skulle man då göra hö av det och förvänta sig att det är tjänligt foder?

du har redan fått svar av föregående talare ang. nödvändigheten att räfsa bort slaget gräs.
 
Sv: skötsel av beteshagar?

Tänkte att de smakade annorlunda i torkad form (smörblommorna alltså, är i stort sett de enda ratorna hos oss) eftersom de inte är giftiga. Men de kanske smakar lika skarpt då? Plus att ngn (Tacitus?) sa att man inte bara skulle slå för att få bort ratorna utan allmänt för att få bort fröogräs. (Iofs är det väl inte så viktigt att få bort dem om hästarna äter dem...) Var mest en tanke för att jag tänkte att det tar evigheter för det att förmultna om man bara låter det ligga (har inget att hacka sönder det med tex).

Försöker svara flera här nu...

Torkning kan påverka smak och giftighet hos vissa växter, tex ranunkel som går att använda som foder om den är torkad och lagrad minst 3 månader men som annars är giftig.

Det är dock ovanligt med dessa växter och effekten är ofta ringa så att lämna slagna rator i hagen är som regel ingen som helst fara.

Det är större risk med att låta djuren beta för kraftigt så att maten tar slut för då finns det risk att dom äter sånt som dom normalt inte äter vilket kan leda till förgiftningar såväl som kolik.

En slaghack eller betesputs (om man kör relativt långsamt och vinklar upp den lite) hackar som regel sönder växterna så att hästarna kan gå där och äta i princip minuter efter putsning. De hackade växterna multnar ganska fort, vid ekologiska odlingsformer är det tom vanligt att man odlar gröngödslingsgrödor som hackas och lämnas som näring.

Att ta hö av ratorna gör man inte eftersom dessa dels består av näringsfattigt ogräs och dels att det inte blir särskilt många kg per ha när man lägger ihop - tar man hö så vill man ju ha ut en 3-5 ton torrsubstans per ha... inte 50 kg :D

Dessutom måste grödan strängläggas etc och för de mängder som ratorna ger så är det inte ens lönt att starta traktorn...

Putsar betena gör man för att minska mängden ogräs, för att minska parasittrycket i hagen, för att hålla undan sly och för att inte gräset ska bli förvuxet och näringsfattigt.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har en bit skog på min mark som jag långsiktigt skulle vilja göra hage av, då jag har mer användning av hagmark än skogsmark. Är...
2
Svar
36
· Visningar
3 808
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 611
Senast: Juli0a
·
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 585
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 870
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp