skötselråd hästtransport

Moppa123

Trådstartare
Har ni några tips och trix på hur man sköter om en hästtransport på bästa sätt?
vad ska man kolla? olja? tvätta? lufta?

mattan tex, är den fast limmad eller är den tänkt att man ska ta bort den och kunna tvätta under den? (den jag har är ett umesläp A10 från 98)
 
Har precis skaffat mig ett släp så jag är lika ny som dig på det här :)

Min matta är iallafall lös, så man kan tupp den och låta golvet torka om man tex kört någon häst som bajsat lite löst eller lyckats kissa i finkan. Man kan även spola av själva golvet, men jag vet inte om man borde göra det så ofta :confused:

Men om du kan ta loss mattan så kan det nog vara bra att ta upp den och lufta och låta golvet torka.

Annars har jag inte så många tips tyvärr...
 
Jag mockar ut trailern varje gång jag använt den och sopar ut allt. Sen gör jag en storstädning varje år då jag släpar ut mattan och spolar hela trailern med högtryckssprutan, efter det får den stå vidöppen och torka en stund. När släpet bara stå brukar jag ha övre luckat öppen för att luften ska kunna cirkulera lite. På vissa trailerns är mattan gjuten på golvet, i andra är den löstagbar. Jag har en startrailer och där går det att plocka ur den iaf. Sen att den är tung som fan, och att man får slita blod för att få In/ut den är ju en annan sak :smirk:
Utvändigt tvättar jag med bilschampoo nån gång om året (släpet är lackerat) Olja och underrede kollar de ju på servicen så det bryr jag mig inte om, men det kanske är bra att göra om man skulle ha ett äldre släp?
 
Mattan sitter ju inte fast i på alla ställen. Det var när jag tog upp den en bit som jag såg typ en bred tejpremsa på golvet och jag funderade om den är fast tejpad? vilket i sig verkar ganska konstigt ... äh jag rycker upp mattan, den borde ju hur som helst kunna tas bort och läggas i igen ganska enkelt...
 
Låter mysko med tejp... Kanske var något eget påhitt?
Antingen brukar dom väl vara lösa, eller fastskruvade tror jag..
 
som sagt, göra rent efter varje anvädning (mocka/sopa ur)
samt lägga upp gummimattan så håller sig golvet fräscht betydligt längre..

Jag brukar också tvätta av transporten in och utvädning nån/några gånger/år.. Glöm inte taket! tvätta med algtvätt...jag är tom så noga att jag polerar o har mig.. de flesta hästtransporter brukar ju ha algodlingar på taket :crazy:

Det tjänar man mkt på..att hålla efter grejerna, folk brukar tro att min transport är betydligt nyare än vad den är eftersom den ser så fräsch ut!
 
AHA, lätt att glömma taket juh! bra du sa det :)

ALLA= Hur sitter era mattor fästa i golvet på era transporter?
 
Inte alls :)
Den ligger bara på. Hålls iofs fast av mellan väggen litegrann av piggarna som går ner i golvet. Men inte nåt annars.
 
Bra :) det var nog det svaret jag vill höra :) för då kan jag ta bort mattan ikväll och lufta golvet.

Sedan är det bara att ut och övn-köra :)
 
Vi lämnar in för koll av bromsar ung en gång varje år, då brukar de även smörja, kolla draganordningen osv det kostar en slant men är man inte särskilt händig själv så är det väl använda pengar. Utsidan brukar vi tvätta ordentligt ett par gånger om året (vår och höst) sen ser vi till att alla lås är ordentligt smorda inför vintern så inte allt fryser fast. Inuti sopar vi rent efter varje användning, torrt och rent strö får ligga kvar. Har hästen kissat ser vi till att sopa torrt och är det även blött under gummimattan lyfter vi upp den och torkar torrt. Sen gör vi en årlig grundstädning inuti då vi torkar rent allt inuti samt lyfter ur gummimattan och högtryckstvättar den. Håller man efter släpet efter varje användning är det dessutom väldigt lättstädat.
 
puttar upp tråden då det alltid är bra med att ha koll på skötseln av sin transport :).

jag har otroligt dålig koll på vad som ska smörjas på transporten. efter 3 års transportägande så fick jag t ex reda på att man skulle smörja kulhandsken och i år så fick jag reda på att bromsarna mår bra av lite smörj :angel:. vilket lett till att min gamla kärra är i behov av nya bromsvajrar nu..
däck, trä och sånt är jag däremot duktig på :p. renoverar släp nr 2 nu och byter ut all el :bump: väldigt härligt att klippa loss all hemsk gammal el och göra det ordentligt :).

hur sköter ni om bromsar, vajrar osv? hur ofta ska man smörja allt? och med vad!!?
 
Jag har ångest för jag har haft mitt släp i 1 1/2 år utan att gjort annat med det än allmän rengöring inför vinteravställningen. Nu skall den besiktas nästa år och jag känner mig helt lost. Borde jag lämna in den på en firma för koll först? :nailbiting:

Det är ett Boj bravo med limmad matta, så mycket vet jag. Sommartid sitter den alltid ihop med bilen, så har inte tänkt på att skydda draget på något vis. :crazy:
 
Mockar ur och sopar all ren och torr spån i en hög.
Sopar sedan ur resten av släpet helt och hållet. Kan också hälla vatten och dra med raka för att "tvätta golvet" när det känns som det behövs.
Jag har limmad matta, så den kan inte luftas mer än att jag ser till att den är helt fri från spån osv.

Storstädning med avfettning och schampo och skrubb två gånger per år.

Smörj av bromsar osv sköter pappa :D
 
Jag har ångest för jag har haft mitt släp i 1 1/2 år utan att gjort annat med det än allmän rengöring inför vinteravställningen. Nu skall den besiktas nästa år och jag känner mig helt lost. Borde jag lämna in den på en firma för koll först? :nailbiting:

Det är ett Boj bravo med limmad matta, så mycket vet jag. Sommartid sitter den alltid ihop med bilen, så har inte tänkt på att skydda draget på något vis. :crazy:
En liten service hade nog varit bra då :).
Det jag vet är i behov av smörjning i alla fall en gång om året eller vart annat är kulhandske, stödhjul, och antagligen påskjutsbromsen.

Men med vad är jag dålig på. Inte vanlig olja i alla fall :p.
 
J Nu skall den besiktas nästa år och jag känner mig helt lost. Borde jag lämna in den på en firma för koll först?

Besiktningen hade jag sett som minsta problem, lägger bromsarna av på isgata är det ju betydligt värre.

Kan du inte serva och kolla själv, lämna in den. Brukar inte bli så dyrt. Själv kollar jag bara enklare grejor (lampor etc som är krav innan varje körning) innan besiktning, och lämnar in för åtgärd om besiktningen visar något.
 
Besiktningen hade jag sett som minsta problem, lägger bromsarna av på isgata är det ju betydligt värre.

Kan du inte serva och kolla själv, lämna in den. Brukar inte bli så dyrt. Själv kollar jag bara enklare grejor (lampor etc som är krav innan varje körning) innan besiktning, och lämnar in för åtgärd om besiktningen visar något.

Fast jag kör den inte när det är isgata. ;)
 

Liknande trådar

Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 602
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
992
Senast: Oknytt
·
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
753
Senast: Josefineeee
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
923
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp