Skötväska, vad har du?

Nikki o Fabian

Trådstartare
Såg att det fanns en gammal tråd om skötväskor men det har säkert kommit ut en massa nytt sen dess så därför startar jag denna tråd.

Jag har kollat lite på skötväskor under graviditeten men inte riktigt fastnat för någon.
Men här om dagen så hittade jag en som jag gillade och tror kommer gå bra ihop med vagnen, dock så tyckte jag att den var dyr så jag kollade runt lite på internet om den fanns lite billigare någonstans. Hittar den dock inte i sverige någonstans.
Här är den, en Kalencom weekender fleur de lis:
1000612_280CANFDLCHOC_A_400.jpg


Men efter lite letande och jämnförande mellan andra priser så inser jag att den inte alls är så dyr, dock billigare i USA.
Men det som fick mej att tveka lite är om den håller emot väta?

Någon som har en sådan och kan berätta om hur tålig den är i regn och rusk väder?

Om inte annat, vad har du för väska, är du nöjd?
 
Sv: Skötväska, vad har du?

Jag har två skötväskor.
En hoppopp som man kan göra om till barnstol och en emmaljunga.

Hoppoppen tyckte inte jag var bra när hon var liten eftersom den inte är så rymlig och jag behövde ha plats både för en massa ombyten åt henne och minst ett åt mig (kräkbarn), men nu tycker jag att den är bra.

Emmaljungan är tråkig i utseendet (tillhör vagnen) och sladdrig.
Konstiga fack och nästan bara blä.

Den perfekta skötväskan finns helt enkelt inte, men jag funderar på att sy den ;).
Helst en onbag :love:.
 
Sv: Skötväska, vad har du?

Jag har en vanlig axelremsväska, inte tänkt som skötväska egentligen. Fungerar utmärkt! Gick också och tittade på skötväskor som gravid, men såhär i efterhand är jag glad att jag inte köpte någon. De är ju rätt dyra, och till syvende och sist har jag för egen del inte behövt någon specialväska, det har gått lika bra med de vanliga väskor jag redan haft hemma.

Vi använder skötväskan bara när vi är borta några timmar, så då behöver man inte ha med så mycket. Ska vi vara borta längre, en eller flera nätter, så packar vi en gemensam liten kabinväska istället. För oss är det väldigt smidigt, att helt enkelt anpassa väskstorleken efter hur länge vi är borta, istället för att ha en och samma väska som antingen blir för stor eller för liten beroende på hur länge man ska vara borta.

Iofs har vi inte med så mycket, jag ammar och byter alltid precis innan vi ger oss av, så multipla ombyten för hela familjen, matsäck till de vuxna, tiotals blöjor etc behövs inte. Istället för en massa handdukar som tar plats så tar jag med en redig bunt pappersservetter, funkar bra både till att torka kräks och för att byta blöjor och kastas efterhand de används, så slipper man dessutom ha väskan full av nerkräkta/bajsiga handdukar när man kommer hem.
 
Sv: Skötväska, vad har du?

Jag hade en skötväska som jag köpte billigt begagnat. Så min rekommendation är att köpa begagnat, de används ju en begränsad tid.
 
Sv: Skötväska, vad har du?

Jag har ju inte fått barn ännu, men har varit och klämt på skötväskorna i bebisaffärerna, men är inne på samma linje som du - att använda en vanlig väska (så kommer man ner lite i kostnaderna). Och gällande packning/vad som behövs tänker jag som du. Dock så ingår det ju skötbädd i många av de "riktiga" skötväskorna. Är det verkligen något som är nödvändigt? Eller kan man fixa en annan portabel skötbädd på något sätt?
 
Sv: Skötväska, vad har du?

Det finns engångsunderlägg att köpa. De är smidiga att ha med! Bara att lägga på en dyna eller handduk eller annat lämpligt underlag (själva underlägget är nästan tunnt som ett papper men "kisståligt").
 
Sv: Skötväska, vad har du?

Vi har en sån
4633S_1188.jpg
Lagom stor, tålig pvc-plast och lagom många fack inuti. I den finns även en liten skötbädd som man vecklar ut vid behov. Vi är supernöjda till det priset (379), skötväskor är ju tyvärr dyra!
 
Sv: Skötväska, vad har du?

Vi har med en liten handduk som vi lägger ut på lämpligt plant underlag (golvet i värsta fall), det funkar bra.
 
Sv: Skötväska, vad har du?

Så småningom kommer jag byta på golvet för att det är det säkraste ;) Nu i början är det ju smidigt att ha de på arbetshöjd men sen vet jag inte om jag tycker det. Är ju lite svårt att få de att ligga still. Då är det säkert på golvet om än lite omständigare...

TS- Jag har en skötväska som ingick i barnvagnsköpet. Har du köpt barnvagn? Bara så du inte står med två sedan...
Där är ju massor av fack i den jag har men det finns ju många snygga vanliga väskor som säkert hade fungerat lika bra :)
 
Sv: Skötväska, vad har du?

Håller med! Enda fördelen tycker jag är att en "riktig" skötväska går att hänga på vagnen men det är ox det enda. vi har en mjuk Brioväska sim vi fick med vagnen o den funkar bra.
 
Sv: Skötväska, vad har du?

Vi har vars en vanlig väska. Som skötskydd använder vi ett litet sängunderlägg som läggs på golvet i värsta fall. I makens finns nappflaska och ersättning, i min amningssjal och kupor. Eftersom T nästan uteslutande bärs så är det viktigaste att den är hyfsat smidig. Men jag funderar ändå på att ha en sminkväska med någon blöja och lite tvättlappar som jag kan hänga på selen under promenader/mathandling.
----------------------------------------------

Kan lägga till att om jag vill ha det mjukare under T så lägger jag skyddet på det utfällda väsklocket. Om ni förstår.
 
Senast ändrad:
Sv: Skötväska, vad har du?

Insåg att jag faktiskt inte vet vad som är grejen/särskiljer en skötväska. De som kan fällas ut och bli en skötbädd förstår jag poängen med. Men när jag googlade så var det långt ifrån alla som såg ut att ha den funktionen. Så informera den oinsatte. För jag har nog aldrig lyft på locket och titta ner i en ”äkta” skötväska.
 
Sv: Skötväska, vad har du?

Googla på onbag!
De är perfekta när man bär mycket!

Jag ska köpa sk addpockets, typ som ett bälte med fickor som hänger på höfterna. Måste ju vara det ultimata när man sjalar :laugh:.
 
Sv: Skötväska, vad har du?

Så småningom kommer jag byta på golvet för att det är det säkraste ;) Nu i början är det ju smidigt att ha de på arbetshöjd men sen vet jag inte om jag tycker det. Är ju lite svårt att få de att ligga still. Då är det säkert på golvet om än lite omständigare...

Det beror ju på vad som finns tillgängligt. Hemma byter jag såklart på skötbordet, men är man ute på stan är det inte sagt att det finns något skötbord tillgängligt. Då hjälper ju inte ett underlag långt heller, man måste ju lägga det på nånting.

Finns det skötbord så lägger jag handduken på den, finns det inte så försöker jag hitta en handikapptoalett och lägger handduken på golvet.
 
Sv: Skötväska, vad har du?

Insåg att jag faktiskt inte vet vad som är grejen/särskiljer en skötväska. De som kan fällas ut och bli en skötbädd förstår jag poängen med. Men när jag googlade så var det långt ifrån alla som såg ut att ha den funktionen. Så informera den oinsatte. För jag har nog aldrig lyft på locket och titta ner i en ”äkta” skötväska.

Skotvaskor brukar ha en massa fack inuti och utanpa, och de brukar ocksa vara "wipe clean" inuti, plus vara utformade sa att man kan hanga dem pa vagnen. Jag har kort bagge varianterna. Hade en gammal stor Louis Vuitton vaska som jag anvande mkt nar barnen var valdigt sma, det funkade ratt bra. Sen hade (har) jag ocksa en SkipHop Duo skotvaska och fordelarna med skotvaskan har overvagt tycker jag. Latt att gora ren, finns massor av fack for typ flaskor, nappar, blojor, leksaker, bocker, planbok osv, hangs enkelt pa vagnen och kan baras i handen, over axeln eller som en messenger bag, finns en smidig skotbadd (som iaf jag har anvant mer an jag trodde). Ju aldre de blir ju mer grejer slapar man med sig tycker jag... mina ar 2.5ar nu och jag har fortfarande med mig skotvaskan nar vi gar ut, just for att den ar sa praktisk :)
 
Sv: Skötväska, vad har du?

Vi har en av SkipHops modeller och är supernöjda med den. Använder den i stort sett varje dag (sonen är 15 månader). Vet att det alltid finns blöjor, sked, vattenflaska och ett ombyte färdigt i den. Ska man i väg är det bara att komplettera med resten.

Visst hade det säkert fungerat bra med en "vanlig" väska men jag gillar att den går att hänga på vagnen och alla anpassade fack. Maken som varit hemma sen i januari gillar den massor då man får med allt och den är så neutral
 
Sv: Skötväska, vad har du?

Vi har en SkipHop Dash Deluxe. Den är lagom stor med vettiga fack och ett skötunderlägg, kanske lite dyr, kostar närmare 800...men jag skulle bara ha :love: Rymmer blöjor, tvättlappar, kräkisar, ersättning, flaska, termos och några klädesplagg + att jag har börs, mobil och sånt i den också. Går både att ha på vagnen och bära på axeln, är inte klumpig för något av det. Tycker den är rätt snygg också. Tanken är att Theo ska ha ombyte etc i den när han börjar på dagis/dagmamma.
 
Sv: Skötväska, vad har du?

Flera skriver att skötväskor är bra eftersom de går att hänga på vagnen - det kan man förståss göra med vilken axelremsväska som helst, skötväskor håller ju standardmått ungefär. Håller med om att det är praktiskt, så det är definitivt nåt att tänka på när man väljer väska.
 
Sv: Skötväska, vad har du?

Jag har en OiOi, supernöjd, kommer användas flitigt när den inte behövs som skötväska längre.
81234_1.jpg


Nypriset är över tusenlappen, men jag köpte den under en konkursauktion så jag betalade knappt för den.
Det som skiljer den från en vanlig väska är väl thermos"påsen" till vällingflaskan ;)

Såg på ullaredbloggen att de hade snygga skötväskor till extra bra pris för ett tag sen.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 352
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 279
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Vad i hela friden är det för märke med exemplariskt bra träns? Aldrig hört talas om - vad har jag missat?! :eek: Okej, om jag ska ta...
Svar
12
· Visningar
1 606
Senast: Alexandra_W
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 961
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp