Skogkatt eller Siames??????

E

Edgar

jag starka funderingar på att skaffa en misse till och det lutar åt dessa katter..men jag bor i en lägenhet och har nu hört ryktas om att skogkatter behöver vara ute för att de tycker om att vandra längre sträckor periodvis vad har ni för erfarenhet
unsure.png
unsure.png
jag är lika tokig i siameser...men där har jag hört att de inte alltdi accepterar andra kattraser?! så nu blir jag väldigt
unsure.png
unsure.png
unsure.png
unsure.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Skokatter behöver inte vara utekatter. Det är många som har den fördomen, men jag undrar hur alla uppfödare gör med sina avelsdjur då om de måste få gå lösa?
wink.png

Nej, de kan vara innekatter de lika mycket som någon annan ras. givetvis måste man se till att den har möjlighet till aktivering, men det gäller ju alla raser.
En "rastgård" är ju perfekt, men det är ju inte alla som har möjlighet till att ha en sådan, och det är inget som hindrar en från att skaffa skogis.

Siameser har jag ingen direkt erfarenhet av, men det sägs ju att de är väldigt "krävande" katter.
 
Senast ändrad av en moderator:
det var skönt att höra ! vilken trevlig site du har
smile.png
har själv haft den Blåmaskad Birma från Rosenkorsborgen (tror inte att den uppfödaren finns kvar), hon blev 16 år, gätte fin katt
 
Senast ändrad av en moderator:
Har haft siames i snart tjugo år (köpte min första när jag var 13) och jag tycker nog snarare att det är tvärtom: andra katter kan ha svårt att acceptera siameser.
Alla mina siameser har varit otroligt sällskapliga såväl mot människor som mot andra katter, men de andra kan ha lite svårt med deras påträngande sätt. Mina egna bondkatter lär sig hantera siameser, men siameserna tycks ha mer utbyte av varandra än av de andra.
inte för att det varit något stort problem för någon, men det var bara mina iakttagelser.

Annars måste jag förstås slå ett slag för siameser, de är verkligen speciella. Har haft några som gärna apporterat och älskat alla sorters lekar där de måste klura lite.
En av katterna var VÄLDIGT höggjudd och jamade alldeles otroligt mycket och högt, men de andra har varit normala: jamar när de vill ha mat men annars inte värst ofta. De är som sagt var otroligt sällskapliga och jag lär nog alltid ha någon siames hemma, även i framtiden.
 
JAG skulle ha valt en skogkatt *kanske för att jag redan provat på dom*.
men siameser är väldigt vackra me
yum.png
.
 
Senast ändrad av en moderator:
Som någon redan har sagt så behöver inte alls Skogisar vara ute. Jag har två stycken och ingen av dem går ute. Däremot behöver de ganska mycket "yta" då det är en ganska aktiv ras. Den är sällskaplig och ganska pratig. Siamesen har jag dåligt med erfarenheter av då det inte är en ras som tilltalar mig överhuvudtaget men mitt tips är att åka till några uppfödare på bägge raserna och utifrån det sen bestämma vilken ras som passar dig bäst.
Lycka Till
 
I och för sig är ju skogisen en aktiv ras, men jag tror nog att det beror på vad katten är van vid.
Jag har en släkting som har en "inneskogis" och han tycker inte alls om att vara ute, det är alldeles för läskigt.
Får jag förresten fråga vad din Birma hette?
Jag stamforskar på mina egna och Rosenkorsborgens kissar finns med på flera ställen.
(Ska förresten ställa ut min pojk i Uppsala på Söndag
bounce.gif
)
 
Senast ändrad av en moderator:
Hej

Hon hette Blue Sugar och jag köpte henne i sthlm, jag tror hon var född 88 eller 89 är på jobbet så jag har inte stamtavlan här
 
Rosenkorsborgens Blue sugar förstås
smile.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag stod själv inför valet skogskatt eller siames när jag besökte säljaren som hade en av vardera, vuxna innekatter. Jag valde siamesen, bl a för att skogskatten var mer reserverad. Siamesen kom fram, var nyfiken, ville hälsa. Nu är ju också katter individer . . . men jag har absolut inte ångrat mitt val! Jag har inga fler katter, men min siamestjej samsas utmärkt med barn, hund och goja!
 
ta en av varje.....
biggrin.png

jag har två skogisar och en siames( en ori på "G")....o ett gäng med abyssar.....
angel.png

o jag anser att den svåraste rasen ihop med andra är aby,de andra har jag aldrig haft problem med.
men abyn är ras-rasister ut i klotopparna....
smirk.png


jag har mina katter inne o skogisarna trivs med det!
med facit i hand skulle jag i dagsläget välja att ha enbart sia/ori i mitt katteri.då de har bivit mina absoluta favoriter!
love.png
 
Senast ändrad av en moderator:
hej! jag tycker du ska åka till en uppfödare av var ras och känna dig fram. för man fastnar alltid mer för den ena. själv hade jag skaffat skogis, jag har redan många. så jag kan inte leva utan dom, dom är väldigt sociala och går hur bra som helst att ha som innekatt. men alla katter behöver ju motion. skogisar älskar att vara ute och gärna ligga högt inomhus på sitt klätterträd. det är alltid slagsmål hemma hos oss om den högsta platsen. :)
men kan ju inte rekomendera att man skaffar katt om man bor i en mini etta.

allt beroro ju på hur katten haft det hos uppfödaren. har dom struntat i dom eller kelat och hållt dom mycket? sånt får man kolla upp. siames har jag inte mycket erfarenhet av. men jag gillar dom också. har varit på väg att köpa en oriental innan, men blev aldrig av.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 179
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 322
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
703
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 529
Senast: Icfafn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp