Skol- och baklängesgalopp

G

Gripen

Jag undrar vad det är som man inom barockridningen kallar "skolgalopp"? Är detta helt enkelt samlad galopp?

Jag har också hört uttrycket "baklängesgalopp". Vad är detta och hur går det till? :confused:
 
Skolgaloppen är en galopp som är så samlad att den blir fyrtaktig...

Att galoppera baklänges går i en samlad galopp (kanske annars också?) ska dock inte ge mig in på hur och varför för det har jag ingen koll på.
 
baklänges galoppen kan du se i BBs film royal art of riding. där han rider filur. rekomenderar denna filmen verkligen :D den är så läcker!!!
 
Med risk för att ha missuppfattat, men jag har för mig att jag hört en av sveriges bästa dressyrtränare kalla skolgaloppen/4-taktsgaloppen för piruettgalopp.
 
Ja, eftersom man inte kan göra en piruette i tretaktsgalopp så ;) Men det talas det tyst om. Om man tittar noga ser man hur ryttare på hög nivå (på tv) rider i tretaktsgalopp och sedan samlar upp hästen ordentligt inför piruetten och går in i 4taktsgalopp/skolgalopp och gör piruetten. För att inte behålla den samlade fyrtaktsgaloppen (som de ju får minus på) så hejar de sedan på hästen ur samlingen. :smirk: ;)

Att kunna ta sig bakåt i galopp/terre-a-terre var ju väldigt praktiskt i strid, eftersom man då kunde komma undan en fiende. Man hade alltså valmöjligheten höger, vänster, framåt, uppåt och bakåt.
 
Själv tycker jag den är ganska omständig och långtråkig ;) men vacker på sina ställen, det kan jag hålla med om.
 
Okej, då det talas om fyrtaktsgalopp så förknippar jag också den med "piruettgaloppen". Min egen ridtränare pratar om "häng i frambenen", d.v.s en extra fördröjning av nedsättning av framhovarna i marken, i samband med piruettgalopp och det är nog samma sak som skolgaloppen då... :idea:
 
Jag undrar hur denna baklängesgalopp går till...*nyfiken*. Hur är fotflyttningen?
 
Jag har bara sett "baklängesgalopp" utföras i terre-a-terre, d.v.s jämfota. Det kanske går att göra i skolgalopp också, jag har aldrig sett det så jag vet inte!? :confused:
 

Liknande trådar

Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 531
Senast: Ramona
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
785
Senast: Rosett
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 532
Hundavel & Ras Jag tänker att det snabbt får oönskade konsekvenser att lämna ut för mycket info också. Det är nog ett svårt dilemma det där, att vara...
2
Svar
39
· Visningar
2 061
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp