Skola om äldre galoppör.

shlubberdubb

Trådstartare
Jag misstänker att det finns trådar om omskolning av löphästar men det här handlar om en som är 20 och kanske riden max 10 ggr sedan den togs av banan som 5 åring.

Jag satt upp några gånger efter köp för 7 år sedan. Så en dag ville hon bara inte. Under hösten har hon visat intresse för att få en sadel på sig igen så har ridit några gånger. Idag red syrran och jag ut på våra gamlingar. Hon på sin arab och jag på fullblodet. Hon fick bestämma takt själv och jovisst, det blev en galopp.

I början var den fyrtaktig men när hon fick balansen och koordinationen i benen så rullade hon på mjukt.

Så tyckte jag att det var dags att sakta av och tog i tygeln. MISSTAG! Fick snabbt lägga en loop med tygeln, lägga ner handen på manken och bara sitta och mjukt krama med jämna mellan rum. Eller sitta, jag stog upp. Inte ta åt mig handen. Att sakta av fanns inte i damens värld. Syrran låg snett bakom på araben och försvann ömsom ut till höger i skogen, ömsom till vänster in i terrängen. Hon hade fullt sjå att hålla honom bakom oss.

Vid något tillfälle tappade min dam lite fotfäste och reagerade med att bli sur och ruska lite på sig och rulla vidare.

Hästen kändes 20 cm hägre efteråt, log med hela kroppen. Ögonen lyste som helljus på lastbilar och hon frustade glatt. Skummig mellan bak, svettig på bogen, svettig under sadelgjorden men återhämtade sig i andningen väldigt snabbt. Gick ut i hagen med en attityd att hon ägde hela världen och talade om det för de övriga.

För mig var det första galoppen på denna tanten. Jag hade hennes mamma som jag tävlade i dressyr men henne köpte jag omskolad till ridhäst. Den här har ju bara gått som löphäst och sedan ställts i avelsboxen.

Vill väldigt gärna veta av er som håller på med fullblod hur ni gör för att skola om dom till ridhästar. Vill också tänka på vad jag INTE ska göra uppe på ryggen så att jag inte triggar igång upploppsfart i skogen på gamla tanten. Jag har ju ingen lust att spränga henne.

Jag har longer/tömkörningsgjord, chambong, ridbana, transport och närhet till ridhus och oändlig tillgång till ridvägar utanför stalldörren.
 
Sv: Skola om äldre galoppör.

Finns en jätte bra tråd på galoppen ´s egna forum om det här redan. orkar inte länka för den ligger högt upp där =)
 

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 144
Senast: Mezcal
·
Gnägg Att hästlivet är riskabelt är ingen nyhet. Men hur mycket får man vara med om egentligen? Har vissa tur och ser knappt en fluga dö under...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
13 283
Senast: Lala
·
Ridning Som ni kanske läst i en annan tråd här på forumet, Från "smygskritt" och "mockasintrav" till piaff, har jag kommit en bit längre i...
Svar
10
· Visningar
1 331
Senast: emindy
·
S
Träning Nu vet jag inte om jag ligger på rätt forum eller inte men... Jag börjar med att berätta historien bakom och avslutar med min...
Svar
7
· Visningar
1 041
Senast: Carla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp