Bukefalos 28 år!

Skola rektor *arg* som f*n

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

"En mamma till en klasskompis är på skolgården och ser två pojkar 9 år skriker "jävla hora " åt en tjej 8 år.
Mamman går fram och talar om för barnen att så säger man verkligen inte, och så långt är allt frid och fröjd men vad händer ???
Jo på kvällen ringer en av pojkarnas föräldrar till mamman och säger att du skall ge faan i att lägga dig i vad min son gör !"

OMG ! Så den föräldern tycker att det är okay att han kallar ett annat barn för hora ? Ibland fär man höra saker så att öronen nästan skrumpnar.
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

Att rastvakterna medvetet tittar åt ett annat håll när det bråkas, slåss och mobbas, så upplever jag det oxå. Fick svaret en gång -Ähh, det är barn, de bara leker lite. Jag höll på att gå åt när jag såg vad en del barn ägnande åt för "lekar". Mer än en gång har jag fått säga till när jag gått förbi för att hämta sonen. Gissa vem som var poppis på skolgården, not. Men det har jag ju aldrig varit ändå.

Som tur är fick min son börja i speciallklass och nu HJÄLPS vi åt- lärare och föräldrar- att ge barnet riktlinjer för hur man beter sig ute i stora världen. Att jag som föräldrer ska uppfostra barnet är självklart- även om det inte är alltid lätt- men läraren i skolan ska ju bekräfta för barnet att de reglerna gäller även utanför hemmet. Vilket ALLA vuxna eg ska göra.
Drar liknelser med hästar, det ska ju testas- även inom flocken, men också när man kommer till en ny flock. Rangordningen ska ju ställas :smirk: vissa barn är lätta, andra inte, vissa har bra förutsättningar med sig hemifrån, andra inte.

En lärares uppgift är att hjälpa alla. Bara det att med vissa är det inte skolarbetet de behöver hjälp med.
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

Jag har nog tur med skolan, rastvakterna har hökögon och elefantöron ! De hör och ser tamejfan allt. Och de reder ut allt, eller så hämtar de personalen som jobbar med just de inblandade barnen. Min son har tex bara 100% förtroende för sin lärare och sin fritidspersonal och det vet de andra på skolan så de hämtar alltid dem om det är något han är inblandad i.
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

cetzyboy skrev:
Det är det jag inte fått.
Den personen som gör något annat påverkar de andra barnen. Varför skall vi räkna när inte h*n måste.
Jag tror mer diciplin behövs åtminstonde när barnen inte är större än så här.
/Cetzy

Fast samtidigt är det ju så att ju mer individualiserad undervisningen blir, desto oftare gör eleverna olika saker under timmarna.

Jag har visserligen en hel del gemensamma lektioner då alla ägnar sig åt samma ämne, men sedan har jag även lektioner då eleverna arbetar med olika saker.
Det KAN även hända att bara en eller två jobbar med något annat medan alla andra har matte eller svenska eller vad det nu är.
Ingen tycker att det är konstigt i min klass. Vi pratar medvetet mycket om att människor är olika och behöver olika saker. Om någon får läsa så är det ingen som ifrågasätter det utan det tas som självklart att den personen läser just nu för att det är det bästa för den personen just nu.
Det är OK att fråga om de får byta arbetsuppgift mitt i timmen och ibland ser jag att den eleven fått nog och ändå bara kommer att sitta och stirra på pennan resten av timmen och jag tvingar den vidare. Då dealar vi så att jobbet blir gjort vid annat tillfälle istället.

En del jobbar på som arbetsmyror, en del tar det lugnare. Alla kommer inte att ha nått lika långt när året är slut. Huvudsaken är att jag har koll på att de presterar utifrån deras förutsättningar och att ingen medvetet bara latar sig igenom året.
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

Xeline skrev:
Så den föräldern tycker att det är okay att han kallar ett annat barn för hora ? Ibland fär man höra saker så att öronen nästan skrumpnar.

Tja, jag blev kallad tråkig, inte förstår utvecklingen, gammal och dum, osv på senior då jag skrev att jag inte kunde acceptera att ungdommar kallar varandra hora. Det var en utvecklihng av språket. :smirk: Fråga på ÄU om "hora" är ok så ska du får se!
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

Jag inser att jag kommer från en annan planet !

Hela min värld verkar vara på en annan planet. Mina döttrar (14 år) skulle ALDRIG acceptera att kallas för "hora" - de påstår också att deras skola inte accepterar det och det blir ett jävla liv om nån kallar nån för könsord. De tycker att det är ett äckligt ord kort sagt..
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

Xeline skrev:
OMG ! Så den föräldern tycker att det är okay att han kallar ett annat barn för hora ? Ibland fär man höra saker så att öronen nästan skrumpnar.

Välkommen till verkligheten ;) I dag var det en 11-åring som gapade om att han skulle sparka mig mellan benen....Det finns som sagt alla sorters barn och föräldrar som tycker att det är helt okej att säga det mesta till både barn och vuxna i skolan.
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

Jag säger ju att en lärare måste ha sina regler. Vill du ha tyst i klassen när dom räknar matte, kan ju inte jag (som mamma) tycka-jamen vad gör det om min unge pratar lite....eller Fias pappa tycker att vad gör det om hon skriker när hon ska prata och Lasses farsa tycker inte det är så farligt om Lasse säger hora till någon klasskompis och jävla kärring till Fröken. Det säger ju han titt som tätt till hans Morsa!! Och resten av barnen får svårt att koncentrera sig pga. stöket och oroligheten. En del tappar helt sugen och hänger på min unge som baaara snackar.
Jag hoppas du håller med om att det är läraren som bestämmer reglerna och ser till att klassen får arbetsro!!

Så det skulle ju vara intressant att få höra vad man som lärare menarnär man säger -jag tycker inte att det är min uppgift att "uppfostra" andras ungar. Skolan är ingen uppfostringsanstalt!!
Så nu svarar jag så här:
Nej det tycker INTE jag heller, men vad gör då en lärare med den här attityden åt dessa "problembarn". Där en komunikation med föräldrar inte går att få, barnen bråkar, förstör, mobbar, och är uppstuddsig mot läraren, och dom andra barnen i klassen får ingen arbetsro. Det här tycker jag är en rak och enkel fråga jsom jag ställt nu i flera inlägg, men får inget svar på........?
hälsningar gulan fd.gulla
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

Det är faktiskt så att í en problemklass/problemskola så får man ibland "tagga ned" som lärare och göra så gott man kan. Att försöka "omvända" dessa barn är en i princip omöjlig uppgift, en del är helt enkelt ohjälpliga fall - tyvärr, eller vad man ska säga. Ibland kan det vara så att hela klassen arbetar på bra utom en elev...Då får man ibland ignorera den eleven, det är ju inte speciellt kul att spela apa om ingen annan bryr sig.

Nu finns det faktiskt elever som inte stör på lektionerna men som ändå inte gör många knop på lektionerna, frågan är vem som gå med piskan då? Som lärare tycker jag att eleverna måste ha eget driv för att vilja komma vidare, de flesta barn har det. Men i vissa områden saknas drivet hos barnen eftersom det inte finns något driv hos deras föräldrar heller.
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

Förälderna jobb är att lära sitt barn respektera och lyssna på läraren, att ta hänsyn till andra männsikor. Som jag skrev tidigare: "Att respektera andra människor, att ta hänsyn till andra och att lyssna på chefen / fröken / föräldern."
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

Suck!!
Skolan är inte en uppfostringsanstalt! Dina barns lärare har inte utbildat sig i tre till sex år för att uppfostra ditt barn. Vissa grundvärderingar måste komma hemifrån. Så är det bara.
Nähäää........Men om nu dessa förbaskade grundvvärderingar inte finns....vad tusan gör läraren då?? vaddå "så är det bara" Tar det en gång till för säkerhets skull.........om hemmet inte är för det här med grundvärderingar, hur man uppför sig bland andra människor?
Ibland blir jag alldeles matt och tänker att det här yrket som jag valt skulle vara så himla kul bara jag kunde undvika lite föräldrar, eller om föräldrarna åtminstone kunde börja lära sina barn lite hyfs.
Vad trodde du? Att alla föräldrar tar väl hand om sina barn, ger dom en trygg uppväxt, goda värderingar och ett trevligt sätt. Villken chock du måste fått.
hälsningar gulan fd.gulla
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

Förälderna jobb är att lära sitt barn respektera och lyssna på läraren, att ta hänsyn till andra männsikor. Som jag skrev tidigare: "Att respektera andra människor, att ta hänsyn till andra och att lyssna på chefen / fröken / föräldern."
jassåååå.......Å dé gör alla föräldrar?? Får NI lära Er det på lärarhögskolan? Säger Era lärare - De´e bara å förvänta sig att alla barn är väluppfostrade. Skulle Ni mot förmodan få en elev i Er klass som inte verkar förstå det här med grundsyn, normala värderingar, och hyfs......så skit i det. Referera bara till.......Det är föräldrarnas uppgift att se till så deras ungar uppför sig, respekterar andra barn och lärare och att kunna visa hänsyn.
gulan fd.gulla
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

En bra bok för alla som ska arbeta i skolans värld är "Samverkan för barn som behöver" av Inga Andersson. (Hon är psykolog i botten)
Hon skriver så här:
När det gäller elevernas beteende och uppförande i klassen är detta helt och hållet en uppfostringsfråga och föräldrarnas ansvar. Ex att komma i tid till skolan, att komma i tid till lektionerna, att ha med sig rätt material, att vara vaken på lektionerna, att äta frukost på morgonen, att vara aktsam om inredning och material, att visa hänsyn och respekt mot lärare och klasskamrater.

För att komma tillrätta med problem som har med dessa områden att göra är föräldrarna de viktigaste verktygen. En lärare kommer ingenstans utan föräldrarnas medverkan. Här blir det extra viktigt med gränserna mellan lärares ansvar och föräldrarnas. Lärare kan avlasta sina uppgifter genom att klart och tydligt visa att när det gäller dessa områden är det helt och hållet ett föräldraansvar och en uppfostringsfråga.


Och jag håller med henne fullkomligt!
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

Jag med!

Undrar om Inga Andersson ochså tror att det bara existerar föräldrar som ger sina barn en trygg uppväxt, guidar dom på den rätta vägen när det gäller visa hänsyn och respekt för andra??

Jag ger inte upp hoppet, utan hoppas att det finns skolor och lärare som ändå tar sig an dessa barn och på sig lite utav det ansvar som GIVETVIS är föräldrarnas, att visa vad som är acceptabelt uppförande, respekt och hänsyn. Dvs. för dessa barn så blir skolan en uppfostringsanstalt.
hälsningar gulan fd.gulla
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

Jag har ju läst hela boken och hela den handlar om barn som är i behov av särskilt stöd i någon form, så Inga lever inte i någon drömvärld!
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

gulan skrev:
Suck!!

Nähäää........Men om nu dessa förbaskade grundvvärderingar inte finns....vad tusan gör läraren då?? vaddå "så är det bara" Tar det en gång till för säkerhets skull.........om hemmet inte är för det här med grundvärderingar, hur man uppför sig bland andra människor?

Vad trodde du? Att alla föräldrar tar väl hand om sina barn, ger dom en trygg uppväxt, goda värderingar och ett trevligt sätt. Villken chock du måste fått.
hälsningar gulan fd.gulla

Jag säger som break_a_leg, i vissa situationer får man bara tagga ner, sänka sina krav. En lärare har idag varken tid eller verktyg att "omvända" alla sina elever. Man är ändå där för att bedriva någon slags undervisning, att försöka uppfostra ett fåtal elever tar sån tid från de andra eleverna att det i skolan (som har ganska dåligt med resurser) inte är försvarbart. Man får försöka göra det drägligt för alla istället.

Och nej, jag trodde inte att alla föräldrar ger sina barn goda värderingar etc, men jag trodde inte heller att det var så vanligt att inte göra det, som det tydligen är.
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

gulan skrev:
Jag med!

Undrar om Inga Andersson ochså tror att det bara existerar föräldrar som ger sina barn en trygg uppväxt, guidar dom på den rätta vägen när det gäller visa hänsyn och respekt för andra??

Jag ger inte upp hoppet, utan hoppas att det finns skolor och lärare som ändå tar sig an dessa barn och på sig lite utav det ansvar som GIVETVIS är föräldrarnas, att visa vad som är acceptabelt uppförande, respekt och hänsyn. Dvs. för dessa barn så blir skolan en uppfostringsanstalt.
hälsningar gulan fd.gulla

De lärare som tar på sig sådana uppgifter gör det utanför sin roll som lärare, d v s inom själva lärarrollen ingår inga krav på att man ska vara plastmamma/pappa till alla vilsna och olyckliga barn i världen. Skulle man göra det så slutar man som utbränd och olycklig själv, om man inte är en extraordinär supermänniska. Det finns sådana också, men de flesta lärare är vanliga människor som har egna bekymmer och problem och framför allt, egen familj som de vill ha tid och energi att umgås med. Jobbet som lärare är nog så krävande ändå.

På frågan vad man gör åt dessa gränslösa, ouppfostrade ("fel"-uppfostrade?) ungar:
Steg 1:
Man tar upp och pratar om dem med elevvårdsteamet som oftast består av arbetslaget, skolsköterskan, specialläraren (om det finns någon) samt skolkuratorn/psykologen.
Där berättar man om barnet och får input från de andra. Vad övriga lärare i arbetslaget märkt av, man kan få råd av sköterskan och kuratorn om hur man kan hantera det barnet.

Steg 2:
Tipsen och råden fungerar inte. Man tar upp eleven igen på EVT. Man börjar fundera om man ska gå vidare. Man kallar - om man inte redan gjort det förut - till möte med barnets föräldrar för att höra deras syn på saken och hur man ska kunna samarbeta med dem. Diskuterar om problemet beror på något bokstavssyndrom och om det ska utredas på något sätt.

Steg 3:Föräldrarna samarbetar men problemen kvarstår. Eleven är utagerande och kränker medmänniskor verbalt och fysiskt.
Man rekommenderar kontakt med BUP, skolläkaren kan skriva remiss dit. Om det verkar ha med något bokstavssyndrom att göra så rekommenderar man olika tester som skolpsykologen kan göra. Dessa rekommendationer blir det inget av om föräldrarna säger nej.

Föräldrarna samarbetar inte och vill inte veta av BUP och tester och problemet kvarstår:
Skolan anmäler till soc.

Till slut polisanmäler skolan när eleven åter kränkt någon annan elev fysiskt.

Där har vi det.
Under hela tiden så har klassläraren givetvis fortlöpande försökt reda ut bråk och konflikter med enskilda elever, kanske haft något "kompisprojekt" igång, som Charlie eller något anti-mobbingprojekt mm. (Sådant gör man oftast även om man inte har något större problem i klassen).

Var det svaret på din fråga?
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

I vår skola gick man från steg 1 till slutet direkt trots samarbete !
/Cetzy
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Vilken ras passar mig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp