Bukefalos 28 år!

Skola rektor *arg* som f*n

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

Jag kan hålla med dig om att skolan inte har till uppgift att lösa alla problem. Däremot kan det väl vara rimligt att skolan måste ta ansvar för sådana problem som äger rum i skolan, men inte i hemmet.

Det är väl rimligt att pojkens beteende granskas i den kontext där problemen uppstår. Och om Cetzys pojk inte har problem hemma, men uppenbarligen i skolan, så är det väl rimligt att skolan har ett ansvar att fundera över problemet - inte enbart föräldrarna.
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

break_a_leg skrev:
Jag ser det inte som min uppgift i livet att uppfostra barnen i klassrummet, de ska ha med sig hemifrån om hur man uppför sig bland andra människor! Tex att man inte gapar rakt ut, är elak mot andra, att man kommer i tid och håller ordning på sina böcker.


Tyvärr tror jag nog att du får ändra uppfattning! Nu hittar jag inte källan - jag letade en stund innan jag besvarade inlägget, men kunde inte hitta artiklarna (jag forskar bl.a kring värdringar och moralpsykologi - därav artiklarna).

Endast en liten del av de värden och värderingar som barn internaliserar härstammar från föräldrarna. Betydligt större del (jag kommer inte ihåg procentantalet) kommer från skolan (lärare och andra elever), kamrater och (inte oväntat!) media.

Föräldrar kan självklart vara selektiva med vilka tv-program, data/tv-spel barnen får se, samt vilka kompisar de får umgås med. Men när det kommer till skolan och den miljö som barnen befinner sig i så är det inte så mycket som föräldrarna kan göra för att påverka (annat än att välja annan skola förstås). Det är därför ditt ansvar att uppfostra - se till vilka värderingar som är acceptabla och vilka som inte är acceptabla. Det blir ditt ansvar att se till att alla elever sköter sig på ett bra sätt I SKOLAN. Och om det inte fungerar så får du vidta andra åtgärder: Kontakta föräldrar, skolpsykolog osv.

Du har visst ett ansvar att uppfostra barn i skolan eftersom det är en plats där värden och värderingar figurerar som i högre grad än föräldrarnas kommer att internaliseras i barnen.

Jag håller med om att Ditt arbete som lärare BORDE vara ett annat än att uppfostra. Men eftersom världen ser ut som den gör idag så, tyvärr, behövs det. Jag vill tillägga att detta inte bara gäller skolan, utan även idrottsföreningar och andra ställen som har förmågan att påverka våra barn i positiv eller negativ riktning.
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

Saxat ur läroplanen:

"Skolans uppdrag
Skolans uppdrag är att främja lärande där individen stimuleras att inhämta kunskaper. I samarbete med hemmen
skall skolan främja elevernas utveckling till ansvarskännande människor och samhällsmedlemmar (1 kap. 2 §).
Skolan skall präglas av omsorg om individen, omtanke och generositet. Utbildning och fostran är i djupare
mening en fråga om att överföra och utveckla ett kulturarv – värden, traditioner, språk, kunskaper – från en
generation till nästa. Skolan skall därvid vara ett stöd för familjerna i deras ansvar för barnens fostran och
utveckling. Arbetet måste därför ske i samarbete med hemmen."


OBS: Skolan skall därvid vara ett stöd för familjerna i deras ansvar för barnens fostran och
utveckling.


Självklart fostras barnen i skolan. Men huvudansvaret har föräldrarna. Du kan inte lämna in en unge i ena änden av skolan och sedan hämta ut en fullkomlig och färdiguppfostrad samhällsmedborgare i andra änden utan egen insats.

I skolan tar man givetvis itu, dels med ad hoc-uppdrag: omedelbar konfliktlösning, dels med långsiktiga förebyggande projekt. Ofta ligger orsakerna till konflikterna dock inte bara i skolsituationen, utan det brukar vara en komplex härva av orsaker som ofta ligger utanför skolan. Om föräldrarna börjar se bråk/problem i skolan som något som enbart har med skolan att göra och som bara skolan skall lösa, så är man ute på hal is.
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

gulan skrev:
Polisanmäla skolbarn............gör man så i Sverige nu för tiden?

Jo, det finns faktiskt en viss poäng i det, även om det känns magstarkt i just det aktuella fallet, och när det handlar om så pass små barn som tioåringar.

Jag har inga egna barn ännu, men är lärare på högstadiet, och det har hänt att rektor har anmält allvarligare förseelser som inträffat i skolan (misshandel, stöld, förstörelse etc) till polisen. Detta för att visa på att sådant som inte tillåts i övriga samhället inte heller tillåts i skolans värld.

MEN, som jag sade tidigare, agerandet i trådskaparens sons fall låter ju märkligt. Konstigt att skolan inte har velat låta pojken få hjälp av skolpsykoligen.
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

Det här är bara början.
Igår ringde den andra pojkens mamma . Hon hade fått brev från polisen adresserat till hennes son, ang detta (också 10 år) . De blev jättearga och visste ingenting om polisanmälan och stödde den verkligen inte.
Hennes son var varken rädd eller hade men av händelsen och de åker skidor ihop hela denna vecka.
Hon skulle kontakta skolan idag och få en förklaring !
/Cetzy
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

Men du såg det inlägget som jag skrev till någon annan där jag hänvisade till en bok som en svensk psykolog skrivit om just barn som behöver särskilt stöd och den samverkan som måste finnas mellan hem och skola? Man måste som lärare idag sätta gränser för vad hemmet ska hjälpa barnen med och vad som ligger på skolans ansvar.

Såklart stöttar jag barnen, men man orkar inte hur mkt som helst i tex problemklass....Ska man lägga krut på det som borde komma hemifrån eller det rent kunskapsmässiga?
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

cetzyboy skrev:
Det här är bara början.
Igår ringde den andra pojkens mamma . Hon hade fått brev från polisen adresserat till hennes son, ang detta (också 10 år) . De blev jättearga och visste ingenting om polisanmälan och stödde den verkligen inte.
Hennes son var varken rädd eller hade men av händelsen och de åker skidor ihop hela denna vecka.
Hon skulle kontakta skolan idag och få en förklaring !
/Cetzy

Vad säger skolan? Rektorn måste ju ha en förklaring till varför polisanmälan har gjorts....I mina barns skola polisanmäler rektorn bla de barn som misshandlar andra eller mobbar andra barn trots kraftiga insatster från skolans sida. (Denna skola leder polisanmälanstatistiken i vår kommun.... :crazy: Och det beror nog inte på att den är värre än andra utan att vår rektor inte tolererar beteenden som andra pedagoger/skolor/rektorer blundar för)
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

Snuffsan skrev:
Om du läser vad jag skrivit några gånger tidigare så kan och SKA en förälder ha lagt sådana grundläggande värderingar i sitt barn att barnet ska ha respekt för andra människor. En förälder är väl inte med och bevakar dig hela livet? Du är 14 år står det i din presentation, har du inte förstånd att vara tyst på lektionerna utan att din mamma ska behöva förklara det för dig?


Jodå, nog har jag förstånd till det, åtminstone på vissa lektioner. Du kan väl knappast tvinga ngn till att respektera alla? Jag respekterar definitivt inte alla, däribland några av våra lärare. Men varför ska JAG hålla tyst när ingen annan gör det? Alla klasser på våran skola pratar mycket, men vi pratar mest/har minst respekt för lärarna. Spec för våran SO-lärare som bara står o väntar, o om hon ska skicka ut ngn så säger hon: "gå ut nu!" o sen är det inte mer med det. Om man frågar varför säger hon bara "jaja, strunta i det då".. sådana lärare får man ingen respekt för!
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

AraSlei skrev:
Du kan väl knappast tvinga ngn till att respektera alla? Jag respekterar definitivt inte alla, däribland några av våra lärare. Men varför ska JAG hålla tyst när ingen annan gör det?

Men vad säger dina föräldrar? Har inte de lärt dig att man ska respektera andra människor? Jag tycker att du resonerar som en 10-åring.

Som jag brukar säga till de barn jag träffar i skolan..."inne i ditt huvud får du tycka precis vad du vill om andra, men det får inte komma ut genom munnen".
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

Respekt och hänsyn ska du också visa gentemot de andra i klassen som ska sitta och arbeta trots att du stör dem. Det är er utbildning du hjälper till att förstöra. Har du funderat på att det finns de i klassen som insett hur viktig hennes/hans utbildning är och som varje dag behöver lyssna på ditt tjattrande när han/hon vill koncentrera sig och arbeta i stället.

Du är 14 år. Vad tycker du att läraren ska göra? Hota dig och skrämma dig? Borde du inte kunna tänka på ditt eget uppförande när du är 14?
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

AraSlei skrev:
Jodå, nog har jag förstånd till det, åtminstone på vissa lektioner.

Titta på den meningen och inse hur korkat skrivet det är. Du har förstånd ibland? Har du någon sorts perioder när hjärnan inte funkar dessemellan eller? :smirk:
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

Framför allt, AraSlei, så är du i skolan för din EGEN skull, inte för lärarens skull.
Snackar du bort lektioner så förstör du för dig själv. Läraren kammar hem sin lön iallafall - läraren har ju redan gått i skolan, sedan i högskolan och har nu ett yrke.
Om du vill kasta bort din tid i skolan istället för att ta vara på den, så kommer det ju inte att drabba läraren...

Det är just på punkter som dessa som "skrivbordsnissarna" tror för mycket och har för höga tankar om barn. De tror verkligen att alla ungar begriper att skolan är ett privillegium och att de faktiskt är där för sin egen skull. Ta bort betygen så blir alla glada och förstår hur väl de vuxna vill dem... :angel:
Det behövs både morot OCH piska och det gäller inte bara barn utan människor i största allmänhet. Har man dessutom inte någonsin haft det svårt och de stekta sparvarna alltid flyger in i munnen på en, så förstår man inte att uppskatta det man har.
Det räcker med att titta på Lilla Löpsedeln när de har reportage från fattiga länder och se hur ögonen lyser på barnen när de berättar att de får gå i skolan. Det kan vara långt att gå, skolan ett ruckel utan fönsterglas - men glädjen över att få lära sig något är genuin.

I Sverige och andra rikare länder, ser barnen skolan som en plåga. De har ju redan allt de pekar på. Varför ska de anstränga sig?
De vet redan att vuxna är till för dem och att allt dåligt kan skyllas på vuxna - varför ta ansvar över sig själv då?
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

Fast inget av det du skriver motsäger att den individuella läraren (ja, alla hyfsat autonoma människor som kan påverka våra barns beteenden, värderingar, osv.) har ett större ansvar än vad läroplanen säger. I normalfallet har föräldrar ett större ansvar för sina egna barn. Men om föräldrarna inte är delaktiga (pga ex. ointresse, märkliga värderingar, sjukdom, alkoholism, osv.) så ÖKAR andra människors ansvar för att se till att dessa barn får en god uppfostran. Det är ofrånkomligt.

Ett moraliskt ansvar (för ex. barns uppfostran) kan nämligen aldrig reduceras till nedskrivna regler eller visioner på ett papper. Läroplanen och andra styrdokument kan inte i kraft av sin existens avgöra vad som är absolut rätt eller fel i sådana här frågor. Bara för att det finns ett dokument som stipulerar gränser för lärarens ansvar så betyder inte det att lärarens faktiska (moraliska) ansvar gentemot elever bör begränsas på samma sätt.

Kom ihåg: Att vara en autonom, moralisk, människa innebär att inte lasta över sitt faktiska ansvar på auktoriteter.
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

break_a_leg skrev:
Men du såg det inlägget som jag skrev till någon annan där jag hänvisade till en bok som en svensk psykolog skrivit om just barn som behöver särskilt stöd och den samverkan som måste finnas mellan hem och skola? Man måste som lärare idag sätta gränser för vad hemmet ska hjälpa barnen med och vad som ligger på skolans ansvar.

Såklart stöttar jag barnen, men man orkar inte hur mkt som helst i tex problemklass....Ska man lägga krut på det som borde komma hemifrån eller det rent kunskapsmässiga?

Jag motsäger dig inte på något sätt, utan håller med dig här!

När jag kritiserar skolan så kritiserar jag inte lärarna (även om jag anser att lärare har ett stort ansvar att uppfylla i kraft av att vara en så stor del av barnens liv), utan just institutionen. För lite pengar och för stora klasser (samt det STORA värdegrundsarbete som skolan måste göra av olika skäl som diskuterats i trådet - men som skolan inte klarar av att göra) resulterar i katastrof för många barn. Och majoriteten av lärarna gör så gott de kan - det vet jag. Kunskapsinlärning inte kan dock inte åstadkommas utan pigga, glada, kunskapstörstande barn. Så, ja, man måste lägga krut på mycket av det som borde komma hemifrån. Tyvärr, anser jag, eftersom kunskaperna hos de som går ut skolan bara blir sämre och sämre för varje år.

Men det betyder ju inte att det inte finns en lösning på problemet. Vi småste ju kunna uppfylla både kunskaps- och uppfostringsbiten. Med mer pengar och mindre klasser och ett gott stöd särskilt till de barn som behöver det så måste man väl ändå kunna åstadkomma en vändning. Jag kan bli så arg så att jag nästan gråter när jag tänker på vilka märkliga prioriteringar som görs i dagens politik (oavsett partifärg). Många barn i dagens skola mår mycket dåligt. Kunskaperna barnen har när de går ut blir allt sämre och sämre. Jag undervisar ju på universitet och måste säga att det är beklämmande när de gäller många av de studenter som precis gått ut från gymnasiet: Språket är dåligt. De har ingen kunskapstörst. De har inte lärt sig tänka kritiskt. De kan inte sortera ut relevant information. De har inget intresse av att lära sig - bara av att ta poäng. De är helt enkelt inte förberedda för en akademisk utbildning, utan (möjligen) enbart för en yrkesutbildning där man får handledning av läraren hela tiden. Det blir ett dilemma för oss som undervisar på universitetet också: Ska vi sänka vår ambitionsnivå för att studenterna ska klara utbildningen, eller ska vi bibehålla den akademiska nivån och kugga majoriteten? Det förstnämnda är ofta ett krav från studenter vid utvärderingar. Jag har dessutom fått kritik vid utvärderingar för att jag använder "ett för svårt språk" (=facktermer) :eek:

Nej, MYCKET mer pengar till skolan! Det kommer gå åt pipsvängen för Sverige annars.

Kanske dags för "Bukeupproret"?
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

AraSlei skrev:
Men varför ska JAG hålla tyst när ingen annan gör det?

Har du ingen respekt för dig själv, eller för de klasskamrater som vill lära sig?

Om du inte vill vara tyst så behöver du inte babbla i lektionssalen - du kan gå ut och göra det! Det är din fulla frihet. Sedan att dina betyg kommer bli urkassa, liksom din kunskap om omvärlden, är en annan sak.

Men vem vet, du kanske ångrar dig när du är 25-30 och sitter där med socialbidrag och dåliga tänder och utan några som helst pengar eller framtidsutsikter? För att få ett jobb utan utbildning är mycket svårt idag och kommer vara ännu svårare om 5, 10 och 15 år.
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

Att skolan är som den är i dag är ju mycket beroende på de politiska beslut som tas/har tagits. Kommunaliseringen av skolan i samband med Lpo94 har ju inte direkt underlättat för att Sveriges skola är likvärdig och "för alla".

Vi har också börjat gå tillbaka till att ha många små undervisningsgrupper igen + att individuella programmet på gymnasiet är bland de största programmen. Det går snarare tillbaka till "det gamla" än blir till något "nytt och bättre"...
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

Philosophia skrev:
Fast inget av det du skriver motsäger att den individuella läraren (ja, alla hyfsat autonoma människor som kan påverka våra barns beteenden, värderingar, osv.) har ett större ansvar än vad läroplanen säger. I normalfallet har föräldrar ett större ansvar för sina egna barn. Men om föräldrarna inte är delaktiga (pga ex. ointresse, märkliga värderingar, sjukdom, alkoholism, osv.) så ÖKAR andra människors ansvar för att se till att dessa barn får en god uppfostran. Det är ofrånkomligt.

Ett moraliskt ansvar (för ex. barns uppfostran) kan nämligen aldrig reduceras till nedskrivna regler eller visioner på ett papper. Läroplanen och andra styrdokument kan inte i kraft av sin existens avgöra vad som är absolut rätt eller fel i sådana här frågor. Bara för att det finns ett dokument som stipulerar gränser för lärarens ansvar så betyder inte det att lärarens faktiska (moraliska) ansvar gentemot elever bör begränsas på samma sätt.

Kom ihåg: Att vara en autonom, moralisk, människa innebär att inte lasta över sitt faktiska ansvar på auktoriteter.

Om inte ansvarsbiten på något sätt regleras så sker ju det sista: man tar ifrån människorna rätten (och skyldigheten!) att vara autonom och människan blir beroende av auktoriteter.

Jag tror att i princip alla människor som har ett vårdande yrke, tar stort personligt moraliskt ansvar. Det är i princip omöjligt att gå omkring bland andra människor och bara göra "sin bit" utifrån ett styrdokument. Men OM det blir så att för många människor i nöd lämpar över sin del av ansvaret på en enskild person (som det kan bli för en lärare som har en klass med barn från ett socialt belastat område) så måste den enskilda läraren - för sin egen hälsas skull - kunna avgränsa var dess ansvar tar slut. Det är då kuratorer, soc, polis mm kopplas in och det blir ett fall där skolan bara är EN av instanserna som har del i lösningen, inte som förväntas klara av HELA problemlösningen.

Så jag förstår vad du menar, Philosofia, men jag tror att en ansvarsavgänsning på pappret är livsviktigt för de som arbetar på skolan. Jag tror inte att den avgränsningen används för att slippa bry sig om eleverna, utan snarare för att inte uppslukas och förtäras av jobbet. Nätverket kring barnen måste vara större än att det bara omfattar hemmet och skolan (läraren).
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

Geshira skrev:
Men OM det blir så att för många människor i nöd lämpar över sin del av ansvaret på en enskild person (som det kan bli för en lärare som har en klass med barn från ett socialt belastat område) så måste den enskilda läraren - för sin egen hälsas skull - kunna avgränsa var dess ansvar tar slut.

Jag tror inte att den avgränsningen används för att slippa bry sig om eleverna, utan snarare för att inte uppslukas och förtäras av jobbet. Nätverket kring barnen måste vara större än att det bara omfattar hemmet och skolan (läraren).

Just precis vad jag menar...Nu är ju inte jag riktigt klar med min utbildning (men ser iaf slutet nu ;) ), men har ju arbetat inom förskola/skola innan jag började plugga + att jag har gjort min praktik både i innerstaden och i socialt belastat område. Det som innerstadslärare anser vara "problem" är knappt något man höjer ögonbrynen åt i vissa andra skolor.

Tyvärr har det ju tidigare varit så att de skolor som haft problem har haft svårt att få utbildade lärare + de som brinner för sitt yrke söker nya jobb relativt snabbt. Nu finns det ju inte så många lärarjobb att söka vilket jag tror är bra för de skolor som ligger i problemområden!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp