Bukefalos 28 år!

Skolans förväntningar på föräldrar

Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Vad förväntar sig era skolor av er som föräldrar?

Vår dotter började i trean nu, och ja något liknande har vi nog. Förra terminen var det lite lugnare på utflykerna men i snitt var det nog en per veckan, där matsäck skulle med. Frukt föräntas tas med varje dag (även nu).

Och läxor... De stressar mig rätt mycket. Vid förra planeringssamtalet frågade jag hur mycket tid hon ansåg de bör ta varje dag, runt 20 minuter, plus läsläxan där barnet förväntas läsa minst en kvart om dagen... Ahahah, kan ju säga att det lyckas vi inte klämma in varje dag.
Nu denna terminen så har tempot ökat, utöver läsläs och matteläxa så har även veckans ord dykt upp, ca 20 ord som de skall kunna stava rätt.

Det är tungt att hinna med, glad över att jag stoppade en av aktiviteterna denna terminen men tror vi behöver ta bort en till för att hinna med. Att två kvällar förvinner gör mängden läxa väldigt stor de övriga dagarna.

Vi har bara ett barn, de som har flera måste verkligen få vända sig ut och in för att få det gå ihop.
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Att läsa en kvart tar ju en kvart, men då behövs du ju bara som lyssnande öra. Även pappa eller mormor eller nån annan kan ju lyssna ibland.
Tar övriga läxor verkligen 20 minuter om dagen? Vi har också haft en sådan riktlinje (30 minuter i mina barns skola) men det är sällan de tar så lång tid på riktigt. I så fall är det gnället kring läxorna som tagit tid medan själva läxan går fort. Gnället går över om man är konsekvent med att läxan ska bli gjord innan TV, lekar eller vad det nu är ditt barn vill göra på kvällarna.
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Jamen då är det ju med andra ord = ständig jour då? Utan jourersättning. :crazy:

Det låter helt crazy.

Jajjamennsan!.
Kompensationen är de långa loven och den kompensationen måste nog få finnas.
Annars så skulle nog ingen lärare stå ut.
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

De ca 10 timmarna per vecka som det rör sig om är alltså reglerade till just 10 timmar ....

Problemet är ju att man vill styra dessa timmar själv.
Så möten stör den egna styrningen.
Precis som föräldrar och elever kan göra.

En lärare måste tänka noga på föräldrarelationerna och kan inte bara spisa av föräldrar hur som helst för det straffar sig med mera arbete senare.
Det är inte lätt att vara lärare.
Och det tar tid.
Vilket det måste få göra.

Och visst kan IT-ingenjörens arbete till viss del liknas vid samma tillgänglighet.
Men ändå inte.
Ofta finns det en kollega att peka på när man är IT-ingenjör medan man som klassföreståndare bara har sig själv att tillgå.
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

*KL*
Nu är tråden iofs på väg litet OT, men...
min mamma är just klar med sitt aktiva arbetsliv efter 40 år som låg- och mellanstadielärare. Hon har älskat sitt jobb och, kanske just därför, genomgående varit väldigt uppskattad av både barn och föräldrar. Genom henne har jag sett hur arbetsförhållandena gradvis förändrats till det sämre över de senaste decennierna, och hon menar också att hon knappast skulle ha valt lärarbanan om hon skulle varit ung idag. För styrt, för inkonsekventa och växlande riktlinjer, för låg allmän status och inte minst för låg lön i förhållande till utbildningsnivå - även med loven invägda. Jag passerade hennes lön på min första fasta anställning, när jag var 20 och hon redan hade jobbat i 20 år.
Jag är inte avundsjuk en sekund på lärare i allmänhet; de har ett av samhällets viktigaste yrken och de gör med få undantag ett hästjobb.
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

:bow: till dig Snubbelfot

För att återgå till ämnet så verkar kraven från TS skola likna kraven från min sons skola. Det här med läxor är alltid ett dilemma, framför allt för de barn som inte får den hjälp de behöver hemmifrån. Men jag tycker varken det är betungande eller fel att lyssna på min sons läsläxa. Jag håller med om att föräldrarna inte ska agera pedagoger åt barnen utan att barnen ska klara det mesta av läxan själva. Under vårt första föräldramöte fick vi bra instruktioner för hur vi kan hjälpa barnen med läxorna. Självklart är läxor inget som ersätter pedagogens arbete i skolan. Något jag finner positivt med läxorna är att jag vet vad mitt barn lär sig i skolan och har lätt eller svårt för.
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

KL

Det verkar som om detta ämne engagerar ganska många, det tycker jag är bra. Det ÄR bra att föräldrar är insatta i sina barns skolgång!

Det jag tycker blir lite tokigt är att många skolbarn, åtminstone de yngre, är rätt trötta på kvällen. Trots att jag inte jobbar fulla dagar är jag inte hemma före halv 5 på kvällen, och då har jag någonstans mellan 45 och 60 min att få middagen på bordet. Sedan är det Bolibompa och precis som någon annan var inne på tycker jag att läxan ska vara gjord före dess. Efteråt är åtminstone mina alldeles för trötta för att jag ska tycka att läxan fyller sitt syfte vilket för mig primärt är en hjärnträning. Om det bara handlar om att fylla en sida med ord eller mattelösningar kan man göra det nästan när som helst men ska man lära sig något av läxan kräver det en närvaro och fokusering som få barn kan uppamma på kvällen när de är trötta. Ska jag då dessutom fixa matsäck (skolan SKA VARA avgiftsfri och för mig är detta en dold avgift som hinner bli ganska stor under skoltiden) har jag ännu mindre tid att hjälpa mina barn med läxorna.

Vi pratar en del om innehållet i läxorna, diskuterar oss fram till hur man ska tänka, jobbar med högläsningen etc så naturligtvis är jag delvis mycket involverad i läxorna men just detta "fylle-i" som det mesta av deras läxor verkar gå ut på tycker jag verkligen inte att de borde vara beroende av mig för, då har man förberett det för dåligt från skolan om det är mer än tillfälligt tycker jag.

Sedan var det väl mer det här med föräldraföreningens roll kring friluftsdagar och julpyssel ev mm vilket för mig är fullständigt över gränsen. Detta är helt och hållet aktiviteter som pågår under skoltid och där är det definitivt skolans ansvar. Jag ska inte behöva ta ledigt från jobbet för att fixa samt servera semlor under skoltid!!! Lärarna vill använda klasskassan till priser för skattjakter etc som används i undervisningen, lite "guldkant på tillvaron" men nu får de ju inte samla in någon klasskassa längre så nu faller det för oss. För mig hör detta till deras budget - även om jag vet att den är låg. Jag skulle vilja sätta fokus på skolgården som är erbarmlig, öka trivseln för eleverna i skolan och mera sådant. Nu känns det mer som om lärarna vill använda föräldrarna/föräldraföreningen till att göra saker som egentligen faller under deras lott.

Som jämförelse sitter jag på skola med låg andel svenska elever. Många föräldrar förstår svenska väldigt dåligt och det är väldigt svårt bara att få alla att skicka med frukt varje dag. Den typ av problem man brottas med där ligger väldigt långt från mina barns dagliga verksamhet. Trots detta finns det inga förväntningar på att föräldrarna ska chippa in med någon "guldkant på tillvaron" och semlor fixas på skolan. Elevrådet samlar in pengar till ev slalomåkning för högstadiet och resten av aktiviteterna sker skolnära. De har också haft naturskola men aldrig har jag hört ett ord om att eleverna ska ta med mat hemifrån. Inget av det mina barns skola gör skulle öht fungera på denna skola men verksamheten fungerar ändå och lärarna är väldigt engagerade. Man förväntar sig att barnen ska ha med sig frukt, gympakläder och förstås få den hjälp med läxor de behöver hemifrån men för övrigt finns inget annat. Med i princip samma elevantal och dessutom betydligt färre resurskrävande elever har jag väldigt svårt att förstå mina barns skolas behov av i princip förstärkning av budget och personalstyrka från föräldrarnas sida.

Jag ÄR inställd på att ge mina barn den hjälp de behöver för sin skolgång. Däremot är jag INTE intresserad av att göra lärarens jobb hemma - efter att jag kommit hem från mitt eget!
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Problemet är ju att man vill styra dessa timmar själv.
Så möten stör den egna styrningen.
Men vad jag förstått så ska möten egentligen läggas på vanlig arbetstid; inte förtroendetiden?
För övrigt menade ju experten som jag hänvisade till att man KAN lägga upp "servicetider" som policy för föräldrar och elever så att man slipper bli störd i hemmet vid vilka tider som helst.

Ofta finns det en kollega att peka på när man är IT-ingenjör medan man som klassföreståndare bara har sig själv att tillgå.

Ja, njo... inte när de ringer på ens fritid i hemmet och även kollegorna är lediga i sitt hem. Då finns ingen att peka på. Det handlar då om att kunna säga "nej, jag är ledig, du får återkomma på måndag" (eller möjligen be dem ringa någon högre uppsatt om problemet är så akut att det måste kallas ut folk på övertid. Så får chefen avgöra om det är just akut nog.)

Men visst ser jag dilemmat med att säga "nej" till föräldrar och elever när det rör sig om relationerna som är viktiga att inte skada. Men de flesta normala människor förstår och accepterar nog om "deras" lärare ordnar just specifika servicetider/telefontider om denne förklarar att det handlar om att inte behöva vara "jourhavande" dygnet runt?
(Jag ställde själv frågor kring detta till vår dagmamma eftersom hon ju jobbar i hemmet, men ändå inte ska behöva bli störd utanför arbetstid i onödan.)
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Sorry Asa_S för att jag varit med och dragit tråden OT.

:o

Jag läser med intresse det du skriver, men är ju själv ännu inte i situationen förälder till skolbarn. Pratade om denna tråd idag med några andra föräldrar till barn som går i skolan i vår kommun. De kände igen problemet med just läxhjälpen som gått till "överdrift".
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Full förälder ringer kl 23 en fredagkväll och gråter över att barnet inte klarar gränsen för godkänt betyg; är det alltså inom "ramen"? :confused:

Japp, det är inom ramen. Föräldrarna får själva avgöra när de tycker det är lämpligt/olämpligt att ringa hem till läraren. Fredagkvällar (fast inte så sent) verkar vara ganska populära, enligt min erfarenhet. Jag tycker det är jobbigt, för då måste jag vänta hela helgen innan jag kan ta tag i problemet som föräldern ger mig i uppdrag att lösa.

Jag tror det är ganska få skolor som kör med telefontid för lärare. Dessutom har ju lärare sällan någon egen telefon på jobbet. I skolkatalogen står alla lärares hemnummer, så det uppmanar ju lite att ringa hem, istället för till skolan.
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Men de flesta normala människor förstår och accepterar nog om "deras" lärare ordnar just specifika servicetider/telefontider om denne förklarar att det handlar om att inte behöva vara "jourhavande" dygnet runt?

Tror du det? Jag är själv lärare, och hade gärna haft några fasta telefontider. Dels för att slippa få jobbiga samtal när jag inte alls är förberedd och varken har mina anteckningar eller kollegor att rådfråga, men kanske främst för att föräldrarna då skulle få en chans att lugna ner sig och strukturera sig, eftersom de måste vänta till en viss tidpunkt.

Men samtidigt fattar jag att man som förälder vill ringa direkt, ifall ens barn berättar att han/hon blir mobbad, eller att han/hon känner sig orättvist behandlad av en lärare, eller ifall barnet plötsligt får betygångest och tror att allt är kört. Eller ifall barnet inte har en aning om vad han/hon måste ha med sig till studieresan nästa morgon. Många gånger väntar ju barn med att berätta jobbiga saker tills sista minuten. Då vill självklart föräldern handla snabbt.
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Att läsa en kvart tar ju en kvart, men då behövs du ju bara som lyssnande öra. Även pappa eller mormor eller nån annan kan ju lyssna ibland.
Tar övriga läxor verkligen 20 minuter om dagen?
Själva läsningen är inga problem, egentligen är inget något "problem". Fast jag upplever det som stressande för jag är osäker på vad som förväntas av oss. Hemska tanke om vi stöttade henne för lite och hon skulle bli efter pga detta.

Läraren vill hon skall läsa tyst och att vi efteråt skall ha en diskussion om vad kapitlet handlade om.

Om övriga läxor tar 20 min per dag, ja det gör det nog minst om man skall göra dem ordentligt.

Att lära sig stava orden rätt tar sin lilla tid, iallafall för min lilla dam. Denna veckans ord är: klocka, skulle, timma, aldrig, skattkarta, alltid, sovsäck, sjätte, läxor, sjunka, nästan, tjugo.
Sedan skall det skrivas en berättelse med 5 av orden. Som man skall titta på och diskutera med förhoppningen att barnen självmant rättar ev stav eller meningsfel.
Plus matteläxa på ett par sidor, så ja för oss tar det över 20 min x 4 att göra detta. Tyvärr så har hon aktiviteter som tar tid vilket ger mig en känsla över att vi inte hanterar läxan tillräckligt väl.

JAG har ångest över att vi inte gör tillräckligt, dottern anser att det är mer än väl, vilket leder till frustration och irritation hos oss bägge.

Jag tycker det är mycket intressant att höra hur ni andra jobbar med läxorna.

/pewa
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

De kände igen problemet med just läxhjälpen som gått till "överdrift".

Någonstans i mitt bakhuvud surrar ett minne av att denna Läxhjälp skulle vara ett sätt att få föräldrar att förstå att de skall till skolbänken för att lära sig de också.
Om de inte kan mellanstadiets ämnen.

Men jag kan för mitt liv inte minnas varifrån jag har fått det.
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Mellanstadietiden är litet jobbig på det viset för där är barnen så olika i mognad.
Dottern hade litet svårt att lära sig att läsa och var extremt långsam med att räkna mattetal.
Så mycket av hennes skolarbete har fått skötas hemma.
Hon fick t.ex. ägna en sommar åt att räkna ikapp i matteboken.
Hennes äldsta lillebror kunde läsa och räkna när han började förskolan och hade gjort alla läxor samt nästa dags arbeten klara redan på skoltid. (Han fick flytta upp en klass mitt i en termin p.g.a. detta.)
Minsta sonen är ett normalbarn där allt går i lagom skoltakt och läxorna snabbt klaras av hemma.

Barn är oerhört olika och behöver oerhört olika mycket hjälp.
I dagens skola så är klasserna så stora att föräldrar måste gå in och stötta för att det skall gå runt.
Allt detta är en politisk och kommunalekonomisk fråga.
Mera pengar till skolan skulle ändra på den saken.
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Själva läsningen är inga problem, egentligen är inget något "problem". Fast jag upplever det som stressande för jag är osäker på vad som förväntas av oss. Hemska tanke om vi stöttade henne för lite och hon skulle bli efter pga detta.
Utvecklingssamtalet är väl ett ypperligt tillfälle att ta upp den diskussionen.

Jag var själv på föräldramöte i går kväll och vi fick faktiskt ganska bra instruktioner om hur vi ska agera när det gäller barnens läsläxa - min äldsta dotter går i ettan och de får sin första läxa nästa vecka, just i form av läsläxa.
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Tror du det? Jag är själv lärare, och hade gärna haft några fasta telefontider. Dels för att slippa få jobbiga samtal när jag inte alls är förberedd och varken har mina anteckningar eller kollegor att rådfråga, men kanske främst för att föräldrarna då skulle få en chans att lugna ner sig och strukturera sig, eftersom de måste vänta till en viss tidpunkt.

Men samtidigt fattar jag att man som förälder vill ringa direkt, ifall ens barn berättar att han/hon blir mobbad, eller att han/hon känner sig orättvist behandlad av en lärare, eller ifall barnet plötsligt får betygångest och tror att allt är kört. Eller ifall barnet inte har en aning om vad han/hon måste ha med sig till studieresan nästa morgon. Många gånger väntar ju barn med att berätta jobbiga saker tills sista minuten. Då vill självklart föräldern handla snabbt.

Kanske kan man ta upp det till diskussion med föräldrarna på ett möte? Jag tänker: be om konstruktiva förslag på hur man kan lösa det gemensamt.... förklara att även du som lärare behöver din fritid (och att du ofta hamnar i läget att du inget kan göra en fredagkväll utan ändå måste vänta till måndag) osv.?

Man kanske kunde ha telefontider för just de icke-akuta situationerna (och exemplifiera vad sådant är) och ha undantag för de akuta situationerna (och exemplifiera vad det är)?

Om man har otur som lärare så kan man ju få någon/några dårar till föräldrar som ringer om triviala småsaker på lördagmornar kl 6, vardagkvällar kl 23 osv. :crazy: Då MÅSTE man väl ta tag i det hela?

Om jag inte kände att jag som lärare kunde/ville införa telefontider så skulle jag nog lösa det med en telefonsvarare av något slag. Eller kanske uppge mobilnumret på den där listan istället för hemnumret. Då kan jag välja att stänga av/inte svara när/om jag är upptagen med annat på min fritid. Så kan föräldern/föräldrarna lämna meddelande istället.

Jag tänker mig om du är på en buketräff, krogen eller har fest/bjudning hemma.Och tänk om du dessutom har druckit lite så att du känner dig lite påverkad.... då har du väl ingen lust att svara/ta diskussioner med föräldrar per telefonen i ett sånt läge?
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Det är nog väldigt mycket upp till varje rektor eller skolstyrelse att lägga ribban för hur tillgängliga lärarna förväntas vara, där skiljer det nog en del mellan olika skolor. Min mamma har de senaste 10-15 åren erbjudit föräldrarna att ringa henne på skolan när som helst under dagtid, men har helt enkelt inte lämnat ut sitt hemnummer. Det finns ingen skyldighet för en lärare att ha privat telefon... :grin: Arrangemanget har funkat fint, med mycket få undantag har föräldrarna haft förståelse för att även lärarens fritid är fritid.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
955
Senast: Queen
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 720
Senast: Mabuse
·
Övr. Barn Den senaste tiden har jag tänkt en hel del på min barndom, bland annat pga några diskussioner jag haft med min mamma. Jag kommer inte...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
11 966
Senast: Bri
·
Övr. Barn Nytt nick osv. Ja ni fattar... Jag behöver hjälp med att reda i dessa tankar med andra. Jag är bonusförälder åt två härliga ungar, den...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 841
Senast: Nicknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp