Bukefalos 28 år!

Skolans förväntningar på föräldrar

Asa_S

Trådstartare
Var på föräldramöte igår och är fortfarande milt sagt irriterad, men även undrande. Vad förväntar sig era skolor av er som föräldrar?

Mina barn går i F, 2 resp 4. Först fick vi av rektor veta att vi ska läsa likabehandlingsplan och kvalitetsredovisning (vilket jag gör av eget intresse). Sedan satt jag i F-2ans klassrum och där fick vi en broschyr om barns läsutveckling med en massa instruktioner om hur mycket vi ska läsa för/med våra barn för att främja deras läs- och skrivutveckling. Sedan uppmanades 1ornas föräldrar att göra en mattepåse hemma där det förvaras 10 saker eftersom de ska jobba med det i matten. Föräldern ska sitta med sitt barn och öva att skriva siffror, sudda där det blir fel och få barnet att göra om (samma sak med bokstäver flikade den andra läraren in). Det är jätteviktigt att vi lyssnar på läsläxan (inte bara en gång) och hjälper barnet med den. Påpekar stor bokstav och punkt på skrivläxan. Det är inte längre tillåtet för skolan att samla in pengar för att sätta guldkant på tillvaron för eleverna, så numera är varje klassförälder också i föräldraföreningen som fått detta uppdrag. Föräldraföreningen brukar också traditionsenligt stå för julpysslet (under skoltid!), önskemål om disko, friluftsdag i slalombacken och diverse andra kvällsaktiviteter framfördes till de nyvalda. Naturskola är det nästan varje vecka och då vore det jättebra om barnen fick med sig "minifika" hemifrån, behöver inte vara så mycket, bara lite varm dryck och en bulle kanske. Skolan står för lunch i det fria, en varmkorv och en festis, tycker man att det är lite så får man gärna skicka med mer mat, det går jättebra.

Jag blir alldeles matt. Dels började jag undra en bit in i mötet hur mycket tid lärarna lägger på varje barn under lektionerna med tanke på all tid föräldrarna ska lägga på skolarbete med sina barn. Dels bor vi i glesbygd vilket innebär att många av oss pendlar till våra jobb och kan ha ganska dryga dagar. Jag är för läxor och det klart att man måste hjälpa sina barn men jag tycker en läxa ska vara utformad så att barnet i grunden kan utföra den utan assistans (jag är själv lärare i grunden), inte så att den bygger på en lärarinsats av förälder. Sedan vill jag gärna hinna umgås med mina barn som förälder, inte som instruktör. Det här med utematen blir jag också irriterad över. Inte för att jag missunnar mitt barn fika på utflykten, men det är skolan som planerar och lägger upp sin verksamhet och då ska de banne mig göra det med tanke även på sådana här saker, det ska inte jag som förälder behöva arbeta med. Jag tycker de har lagt över väldigt mycket av den verksamhet de har ansvar över på föräldrarna. Den skola jag arbetar på i samma kommun har inte alls det här upplägget, jag har aldrig ens hört en tanke åt det hållet.

Är det så här på era skolor?
 
Senast ändrad:
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Det enda positiva med det här upplägget är att jag får känslan av att lärarna är väldigt ambitiösa. De tycks ha förstått att matte kan läras ut annorlunda och mer labortivt osv. Men jag blir less när jag läser att barnen ska öva på finskrivning som läxa... och i matte dessutom.

I våra barns skola skickar de hem en diktamenslapp med cirka tio års tidigare läxvecka överstruket längst upp, dvs samma läxa om och om igen i över tio år...

Mkt komiskt/tragiskt så kom jag och en vän på att sexans lärare har haft samma blädderblocksblad uppe i klassrummet, där man skriver i ett lands yta, naturtillgångar, statsskick osv i över 18 år... :rofl: Hade jag själv inte varit ny lärare och att mina barn ska ha denna gamla stofil hade jag tyckt det hela var fruktansvärt roligt. Men nu blä!

Jag tycker att du har rätt i det du skriver, det låter som det blir alldeles för mkt. Men å andra sidan är det rätt vettiga läxor dina barn får. Och på sätt och vis är det "fel" att barn ska göra läxorna själv. Nu är det mkt modernt att lära sig i samspel med andra, liksom. Men liiiite för mkt är det, som du säger.
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Jag upplever också att skolan vill ha mera engagerade föräldrar. Att föräldrarna ska vara delaktiga i att följa barnens utveckling och hålla koll på att de följer läroplanen.

Först blev jag också lite chockad och förvånad, men har vant mig. När de blir äldre så får eleven en egen sida där man kan följa skolarbetets resulat via mail och internet.

Min son hade mycket läxor redan i ettan och mycket lästräning. Lästräningen löste jag så att våran rutin med att jag läste varje kväll vid läggning ändrades till att han först läste några sidor för mig i boken, sedan tog jag över.

Fördelen med att man är aktiv i skolan är att man lär känna alla ungarna och det underlättar också när de blir äldre och ska " ut och pröva sina vingar".

Jag har aldrig varit aktiv i föräldra föreningen, aldrig varit med på julpyssel och sådan, men jag har ställt upp vid ute dagar och bad dagar osv. Det gjorde jag tydligt för fröken innan.
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Jag tycker att det engagemanget i barnens läxor hemifrån är orealistiskt, helt enkelt.

Dels kräver det tid och kraft, som du påpekar, dels påverkar det umgängesformen i familjen väldigt mycket. Om barnet är eller blir ett sådant barn som obstruerar mycket mot skolan, blir familjelivet en prövning periodvis av alla läxor och de bråk dessa kan medföra.

Dels är det ju uppenbart att många föräldrar faktiskt inte har den kompetens som krävs för att hjälpa till med stavning och grammatik när barnet skriver. Det är väl just därför lärarna ska ansvara för detta?

Felaktig interpunktion, särskrivningar, syftningsfel med mera är ju mer regel än undantag bland många. Detta är absolut inte svårt enbart för invandrade föräldrar, utan även för svensktalande.

Utflyktsmat fixade fritids och skola tillsammans när min pojke var liten. Det enda jag behövde göra var att skicka med en bra plastlåda att ha smörgåsar i och en bra plastflaska för drycken. Min pappa som är absurt barnkär kokade egen saft åt alla barn i hela klassen för dessa utflykter, så att de skulle slippa "kemisk köpesaft", som han säger. Men det får nog räknas som överkurs.
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Jag håller också med om att det låter som om lärarna i den skolan förväntar sig en ovanligt stor medverkan av barnens föräldrar. Somliga saker hade jag också ifrågasatt.
Men jag för min del uppfattar faktiskt inte just...
Föräldern ska sitta med sitt barn och öva att skriva siffror, sudda där det blir fel och få barnet att göra om (samma sak med bokstäver flikade den andra läraren in). Det är jätteviktigt att vi lyssnar på läsläxan (inte bara en gång) och hjälper barnet med den. Påpekar stor bokstav och punkt på skrivläxan.
...som något överdrivet engagemang eller arbetsinsats. Det var exakt vad mina föräldrar gjorde med mig och min bror när vi var små, och vad vi i vår tur har gjort själva som vuxna.
Sedan vill jag gärna hinna umgås med mina barn som förälder, inte som instruktör.
Men måste det finnas en motsättning där? Kan det inte lika gärna vara en helt naturlig del av föräldrarollen att hjälpa [skolan att hjälpa] barnen att lära sig läsa, skriva och räkna, precis som vi lär dem att gå på toaletten, cykla, knyta sina skosnören eller (i förekommande fall) köra bil?
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

I våra barns skola skickar de hem en diktamenslapp med cirka tio års tidigare läxvecka överstruket längst upp, dvs samma läxa om och om igen i över tio år...
------------------------------------
Mkt komiskt/tragiskt så kom jag och en vän på att sexans lärare har haft samma blädderblocksblad uppe i klassrummet, där man skriver i ett lands yta, naturtillgångar, statsskick osv i över 18 år... :rofl:

Alltså... usch. Såna där saker får mina värsta fördomar om många av det äldre gardet i lärarkåren att bekräftas.... :crazy: :o

I min yrkesroll kan jag ibland förundras över lärare jag träffat som hela tiden påtalar sin enorma arbetsbörda och att de faktiskt (med eftertryck) jobbar 45-timmarsvecka. Och samtidigt har jag träffat lärare (facklig representant) som inför ett möte säger "...*djup suck*.... jag slutade egentligen kl 15 idag så jag fick åka tillbaka hit för detta möte ..." (som ägde rum 16.00). Jag kunde inte låta bli utan sa: "Tja, själv har jag arbetstiden 8-17 alla dagar". Och lärare som helt privat säger "å, fredagar är skönt; då slutar jag kl 13". Och då undrar jag ibland när de där extratimmarna egentligen GÖRS i realiteten. :confused: Jag misstänker att det finns just en del lärare av det äldre gardet som helt enkelt använder planeringstiden till egen fritid. De har redan gjort sitt upplägg för typ...18 år sen och följer det i alla år (och blir jättetrötta när/om man ska börja använda nya läroböcker eller annat..). Det känns ju inte direkt som att just de personerna har ambitionen att utveckla vare sig sig själva eller sin pedagogiska metod... ? :o

Usch; nu har jag sagt lite mer än vad jag tänkte mig. Jag är hemskt ledsen om jag trampat någon lärare ur äldre gardet på tårna! Jag inser att det självklart INTE gäller alla!!
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

De har redan gjort sitt upplägg för typ...18 år sen och följer det i alla år (och blir jättetrötta när/om man ska börja använda nya läroböcker eller annat..). Det känns ju inte direkt som att just de personerna har ambitionen att utveckla vare sig sig själva eller sin pedagogiska metod... ? :o

Usch; nu har jag sagt lite mer än vad jag tänkte mig. Jag är hemskt ledsen om jag trampat någon lärare ur äldre gardet på tårna! Jag inser att det självklart INTE gäller alla!!

Fast du har nog väldigt rätt här. Och effekten blir ju att varken kunskapssynen eller arbetssättet är särskilt up to date- på elevernas kostnad. Dessutom blir det i detta fallet även religiösa inslag på sätt som faktiskt bryter mot skollagen/läroplanen. Men som tur är hinner vår skola med största säkerhet lägga ner, alternativt hinner läraren gå i pension innan min son hamnar i dennes klass.

Som kontrast kan jag nämna att en annan lärare jag känner gick kurser, testade nya arbetssätt, läromedel och annat tills den dagen hon gick i pension. :laugh: Men man kan inte hamna i 18 år gammal planering om man inte har lite ålder på nacken och de äldre som tycker sådant inte hör hemma i en bra skola är nog lika trötta på deras kollegor som du är. Så jag tror inte att du trampar på ngra tår?!
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Men lärare har en del planerad tid utanför 8-17 också.
Föräldramöten, utvecklingssamtal olika jippon.
Och litet senare skolresor och klassresor.
Samt att de ofta blir störda av föräldrar alla möjliga tider på dygnet.

Jag är inte avundsjuk på arbetstiderna för de har ett pris av tidsåtgång på annan tid.
Arbete som utförs i hemmet.
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Fast det där med arbetstiden (vet att du tog upp de i anknytning till de äldre lärarna som kör samma upplägg år ut och år in) är knepigt att förklara för den som inte varit med.

Jag har ju förmånen av att ha haft ett arbetsliv inom en helt annan bransch innan jag pluggade vidare till lärare så jag kan ju jämföra med det jag jobbade med (kontorsarbete upp till chefssekreterarnivå) utan att gissa. Jämfört med det ganska ansvarsfulla och stundvis stressande chefsekretararjobbet så är kontorsjobbet ändå vilsamt jämfört med lektionsdelen av läraryrket.

När man är tillsammans med eleverna har man visserligen roligt men det är enormt intensivt! Det går inte att luta sig tillbaka och reflektera en stund eller fundera på vad man ska göra eller säga härnäst utan man är där, här och nu, i ett j-drans tempo.

Jag känner att mitt jobb är knivskarpt uppdelat i en del med lektioner och en del med planering. Lektionsdelen lämnar en fullständigt utpumpad på eftermiddagen. Ett långt (ibland meningslöst) möte på eftermiddagen är oftast det allra sista man behöver och önskar.
Ens tankar cirklar kring det som hänt i lektionssalen och hur man ska bemöta och tackla olika elevers problem, hur man ska lägga upp undervisningen för Pelle och Lotta och var man ska hitta material och stoff som fungerar. Man vet att det tar tid och att det är DET som är viktigt, egentligen.
Att då sitta och tvingas ägna sig åt skrivelser eller planer som skolchefen på kommunen (men ingen annan) tycker är viktiga gör en fullständigt matt.

Så jag skulle nog mycket väl kunna vara den som suckar över eftermiddagsmöten trots att de ligger inom det som andra tycker är normal arbetstid.

Har för övrigt en kompis som länge vikarierade i skolan. Hon tyckte också att det kändes gnälligt bland lärarna och hon hävdade bestämt att ingen lärare gör sin förtroendetid.

Senare utbildade hon sig till lärare och är numera klassföreståndare och måste vara med på alla dessa planeringar, utvecklingsarbeten etc etc som läggs på lärarna. Hon säger inte ett pip om att förtroendetiden inte tas ut, inte heller att det är gnälligt att känna sig dödstrött på eftermiddagarna.

Det är nämligen en helt annan sak att vara helt involverad i skolans arbete jämfört med att gå in och vikariera och inte behöva engagera sig i allt annat som också hör till lärarens arbete idag. Det vet man ingenting om förrän man är där....
 
Senast ändrad:
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Dels är det ju uppenbart att många föräldrar faktiskt inte har den kompetens som krävs för att hjälpa till med stavning och grammatik när barnet skriver. Det är väl just därför lärarna ska ansvara för detta?

Jag håller med. Och även om många föräldrar har de språk- och mattekunskaper som krävs, så kanske de inte har det pedagogiska kunnandet eller intresset.

När jag var barn fick jag uppfattningen att lärarna tyckte att jag var duktig, men när mamma hjälpte mig med läxan svor och skrek hon som om jag vore ett hopplöst fall...:confused:

Föräldrar som engagerar sig i läxläsning (för att skolan säger det) trots att de egentligen inte kan/vill, riskerar att göra mycket större skada, tror jag, än de som inte engagerar sig alls.
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Jag håller med. Och även om många föräldrar har de språk- och mattekunskaper som krävs, så kanske de inte har det pedagogiska kunnandet eller intresset.

Eller kanske - ve och fasa - inte har lust att låta hela familjelivet präglas av diskussioner och gräl om att göra läxan, samt diskussioner och gräl om kommatecken, punkt och stor bokstav.

Roligare kan man ha.

Man undrar ju vad de överhuvudtaget gör på lektionerna i TS barns skola?
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Men lärare har en del planerad tid utanför 8-17 också.
Föräldramöten, utvecklingssamtal olika jippon.
Och litet senare skolresor och klassresor.
Samt att de ofta blir störda av föräldrar alla möjliga tider på dygnet.

Jag är inte avundsjuk på arbetstiderna för de har ett pris av tidsåtgång på annan tid.
Arbete som utförs i hemmet.

Deras arbetstid (i vår kommun) är 45 h/vecka, ca 10 veckors betald ledighet per år. Av dessa 45/vecka är väl ca 10-15 ungefär så kallad planeringstid och där inräknas utvecklingssamtal, föräldramöten, rätta prov, förbereda lektioner osv.

Att de blir störda alla möjliga tider av föräldrar är ett annat problem (det blir IT-tekniker, veterinärer, läkare mfl också).

Jag är inte heller avundsjuk på dem (jag skulle inte vilja vara lärare), men det som kan irritera är när en facklig representant klagar över att få åka till ett möte på jobbet; den mötestiden ÄR betald (jag lovar). Om de 10-15 timmarna inte räcker till så är det dags för läraren att ta ett snack med sin chef om att få hjälp att omprioritera eller lägga över vissa uppgifter på andra. Eller begära att bli beordrad övertid.
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

När man är tillsammans med eleverna har man visserligen roligt men det är enormt intensivt! Det går inte att luta sig tillbaka och reflektera en stund eller fundera på vad man ska göra eller säga härnäst utan man är där, här och nu, i ett j-drans tempo.

Jag känner att mitt jobb är knivskarpt uppdelat i en del med lektioner och en del med planering. Lektionsdelen lämnar en fullständigt utpumpad på eftermiddagen.
Det förstår jag fullt ut! Jag håller själv på med utbildningar som en del i mitt jobb (utbildning av chefer o dylikt); står och föreläser osv. Det tar (och ger) kraft som du säger! Och visst blir man uttröttad mentalt av hela dagar med föreläsning/lektion/utbildning.

Ett långt (ibland meningslöst) möte på eftermiddagen är oftast det allra sista man behöver och önskar.
Ja, det är möjligt, men hur skulle jag (och rektorn som kallat till mötet) göra då? Låta bli att ha mötet som efterfrågats av de fackliga representanterna själva? :crazy: Om man valt att vara lärare och valt att också ta på sig fackligt uppdrag så får man nog faktiskt leva med att sitta med på "meningslösa" möten. Och det gjorde ju personen för all del. Men det känns lite fånigt att klaga över det... eller? :confused:
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Att de blir störda alla möjliga tider av föräldrar är ett annat problem (det blir IT-tekniker, veterinärer, läkare mfl också).
Det är inte på samma sätt.
Läraren förväntas att ha en viss föräldrakontakt så den störningen ingår i den arbetstid som du skrev.
Jag tog inte upp det för att det var en störning utan för att det faktiskt är arbetstid som ingår.
Precis som att IT-teknikern kan skriva tid på störningstiden.

... när en facklig representant klagar över att få åka till ett möte på jobbet ....
Det var väl själva åkandet som var jobbigt.
Men det hade ju enkelt lösts av att läraren hade stannat kvar på skolan i mellantiden.
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Ja, det är möjligt, men hur skulle jag (och rektorn som kallat till mötet) göra då? Låta bli att ha mötet som efterfrågats av de fackliga representanterna själva? :crazy: Om man valt att vara lärare och valt att också ta på sig fackligt uppdrag så får man nog faktiskt leva med att sitta med på "meningslösa" möten. Och det gjorde ju personen för all del. Men det känns lite fånigt att klaga över det... eller? :confused:

Oj, jag hade missat att du skrivit om något speciellt möte. :o

Jag hade egna exempel i tankarna där vi (utan att ta på oss något uppdrag) blivit kallade till möten där t ex information som står att läsa i mailen läses upp för oss (nej, rektorn slutar inte läsa upp dem även om jag säger att vi redan har tillgång till den informationen), eller där vi ska skriva dokumentation om än det ena än det andra som ingen egentligen kommer att läsa eller ha någon som helst glädje av.
Ibland känns det som att någon vill att vi ska sitta av tiden i skolan där någon kan hålla ett öga på oss bara för att någon tror att vi inte jobbar annars... Möten som dessa blir man lätt gnällig av om de förekommer för tätt.

Har ibland haft någon-chefer men gudskelov även bra rektorer som inte övervakar oss nervöst utan låter oss göra vårt jobb.
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Det är inte på samma sätt.
Läraren förväntas att ha en viss föräldrakontakt så den störningen ingår i den arbetstid som du skrev.
Jag tog inte upp det för att det var en störning utan för att det faktiskt är arbetstid som ingår.
Precis som att IT-teknikern kan skriva tid på störningstiden.

Nja, det kan/gör inte IT-teknikern härhemma. Det rör sig om folk som ringer hem i helt privata ärenden i regel. Eller så ringer folk på helger trots att ingen jour finns på IT-avdelningen. Det handlar om att IT-teknikern måste lära sig säga nej. ;) (sen kunde man ju önska sig att folk ändå hade vett nog att inte söka upp privatnumret på hitta.se och ringa någons hem en lördag för att "internet inte funkar" på jobbdatorn på äldreboendet....(där internet faktiskt inte behövs för att kunna utföra arbetet i sig) för att ta ett extremt exempel)

Menar du att lärare får liksom "avlöst övertid" för att föräldrar ska kunna ringa hem eller hälsa på dem i hemmet på t ex helgen eller kvällen i olika ärenden? Där är jag inte insatt. Är det så illa så tycker jag det låter helt vansinnigt. Inget jobb ska/bör innebär att man har "ständig jour". (att det däremot i praktiken blir så för t ex en VD för ett stort företag eller en egen företagare är en annan femma). För hur ska läraren kunna dra gränsen? Full förälder ringer kl 23 en fredagkväll och gråter över att barnet inte klarar gränsen för godkänt betyg; är det alltså inom "ramen"? :confused:

Det var väl själva åkandet som var jobbigt.
Men det hade ju enkelt lösts av att läraren hade stannat kvar på skolan i mellantiden.
Ja, kanske var det åkandet? Dock har vi ju inte så långa avstånd om hon nu bor i själva sta'n (det vet jag inte). Det handlar om kanske max 10 min i bil från ena änden till den andra. Och som du säger: det går ju att göra sin planeringstid på skolan i ett sånt läge kanske?
(När det också är så att man är facklig representant och det är just de fackliga representanterna som vill ha själva mötet så kändes det lite ..... tja, konstigt är kanske rätt ord... att klaga över mötestiden.)
 
Senast ändrad:
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Menar du att lärare får liksom "avlöst övertid" för att föräldrar ska kunna ringa hem eller hälsa på dem i hemmet på t ex helgen eller kvällen i olika ärenden?

Jag menar att det räknas in i de där 45h/vecka.
Och ja det är ganska så vansinnigt.
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Jag kollade upp detta lite, för det låter smått otroligt. Enligt en förhandlingschef på Lärarförbundet så ingår i förtroendetiden:
enskilt för- och efterarbete, vissa spontana elev- och föräldrakontakter och viss egen kompetensutveckling.
Gällande "för mycket" av det goda av föräldrakontakt sägs:
Vad gör man när föräldrakontakterna tar allt mer tid?
– När det gäller förtroendearbetstiden är det du själv som måste sätta gränserna, där kan det aldrig bli fråga om övertid. Men naturligtvis måste också lärare kunna freda sitt privatliv. Ett sätt kan vara att diskutera ihop sig på skolan och ha en gemensam policy. Man kan till exempel tala om för föräldrarna vilka tider man står till förfogande så de vet vilken service de kan vänta sig.
Och det tycker jag låter som i många andra jobb egentligen. Sen är det inte alltid lätt att sätta gränsen (vare sig för lärare, IT-tekniker, veterinärer, läkare eller andra), men det är alltså ändå så att man ska kunna göra en policy med tidsbestämda ramar om när "lärarservicen" är öppen för föräldrarna.

De ca 10 timmarna per vecka som det rör sig om är alltså reglerade till just 10 timmar och man är inte skyldig att därefter "jobba gratis". Även om en del föräldrar säkert tror/vill det. :angel:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 658
Senast: Mabuse
·
Övr. Barn Den senaste tiden har jag tänkt en hel del på min barndom, bland annat pga några diskussioner jag haft med min mamma. Jag kommer inte...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
11 834
Senast: Bri
·
Övr. Barn Nytt nick osv. Ja ni fattar... Jag behöver hjälp med att reda i dessa tankar med andra. Jag är bonusförälder åt två härliga ungar, den...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 759
Senast: Nicknytt
·
Övr. Barn Med tanke på kommentarer i mina trådar om filmvisning för högstadiebarn...
2
Svar
39
· Visningar
4 463
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp