Bukefalos 28 år!

Skolans förväntningar på föräldrar

Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Jo men skolorna har ju ordnat lärararbetsplatser just för att lärarna skall vara i skolan under större delen av sin arbetstid än förr. Lärarnas arbetstider är ju mer reglerade än när vi gick i skolan.

Det är långt ifrån alla skolor som har lärararbetsplatser.
Själva så vår vi lämna över våra klassrum till fritids efter sista lektionen och därefter har vi tillgång till två datorer och tre skrivbord att delas på 10 personal. Detta uppställt i ett minimalt utrymme... Inte särskilt lockande att sitta där och jobba.

När det gäller telefonkontakt så svarar jag av princip inte längre på samtal vars nummer jag inte känner igen (har endast lämnat mobilnummer för att familjen ska slippa störas av hemringande föräldrar). Om någon "okänd" ringt så väntar jag tills jag kan kolla på Eniro eller så förväntar jag mig att meddelande lämnas på mobilsvar om det är viktigt. På så vis slipper jag bli överrumplad och dessutom kan jag välja en tidpunkt då jag har tid att prata. Och återigen: är det akut antar jag att folk lämnar meddelande och då ringer jag förstås upp omgående.

(Sista stycket allmänt svar, ej riktat speciellt till TomasN).
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Valet att vara hemma under förtroendetiden är väl ett val?

Inte alltid.
Ibland så är det tyvärr p.g.a. platsbrist.

Sedan så hamnar ju föräldramöten och utvecklingssamtal ofta på kvällstid.
Vilket även många andra aktiviteter gör.

Lärare jobbar oerhört mycket under terminerna så är det bara.
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

JAG har ångest över att vi inte gör tillräckligt, dottern anser att det är mer än väl, vilket leder till frustration och irritation hos oss bägge.

Jag tycker det är mycket intressant att höra hur ni andra jobbar med läxorna.

/pewa


Ett tips är att skriva en liten kommentar om hur läxläsningen gått.
För mig som lärare så är det väldigt värdefullt att få veta om läxan gått "smärtfritt" eller ej. Där kan du tillägga om det varit tidsbrist eller ni varit trötta vid tillfället etc.
Jag skulle iallafall personligen uppskatta det och för er del så tror jag att det borde kännas skönt att få uppge hur läxorna funkar och kanske bli lugnade med att det oftast är OK som det är, att det ni gjort är tillräckligt.
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

När det gäller telefonkontakt så svarar jag av princip inte längre på samtal vars nummer jag inte känner igen (har endast lämnat mobilnummer för att familjen ska slippa störas av hemringande föräldrar). Om någon "okänd" ringt så väntar jag tills jag kan kolla på Eniro eller så förväntar jag mig att meddelande lämnas på mobilsvar om det är viktigt. På så vis slipper jag bli överrumplad och dessutom kan jag välja en tidpunkt då jag har tid att prata. Och återigen: är det akut antar jag att folk lämnar meddelande och då ringer jag förstås upp omgående.

Det låter väl som en utmärkt lösning!
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Inte alltid.
Ibland så är det tyvärr p.g.a. platsbrist.

Sedan så hamnar ju föräldramöten och utvecklingssamtal ofta på kvällstid.

Ja, men de äger väl ändå rum på skolan och inte i lärarens hem?

Det där med platsbrist är ju inte bra. Också något att ta upp för dem som i så fall har det problemet. (Jag har i och för sig jobbat 40 timmar i veckan på ett jobb där jag inte hade eget kontorsrum; ett jobb där jag fungerade som handledare/lärare med schemalagda timmar och resten av tiden för planering osv. (skulle nog säga 25-30% tid som handlade om planering/förberedelser/inläsning) Där fanns dock i regel ändå möjligheten att gå undan "i ett hörn" av en lokal, även om andra också var närvarande där. Fikarummet t ex, eller en tom lektionssal. Nu är ju jag i och för sig en person som är rätt bra på att kunna arbeta även i "sorl" från andra; även om arbetet jag ska göra handlar om inläsning/förberedelser och annat.... och visst; finns inte ens en stol och ett bord någonstans så är det ju svårt... det är svårt att jobba med sådant stående i ett hörn. ;))
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Platsbristen på skolorna är ett verkligt problem.
Det handlar om kostnader och det sparas hela tiden både på skola och vård.

Inte bra.

Man räknar på hur många elever som man kan ha /kvm och det är för snålt tilltaget för att spara pengar.
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Vissa skolor.
Många skolor är trånga och då så är det en fördel om lärarna åker hem.

Detta är egentligen den springande punkten. Lärare förväntas vara professionella men ges ofta inte utrymme att vara professionella. Yrkeskåren har allt eftersom kraven på ökad lärarnärvaro i skolan också förlorat i status.

Mycket tror jag beror på att den ökade närvaron också belyser de svagheter som lärarskrået alltid haft. Den enskilde läraren har sällan behövt försvara sina beslut och myndigheter/skolledare har haft mycket lite insyn i hennes klassrum.

Många lärare värjer sig för den nya regeringens krav på inspektioner, då det är lätt att själv ta på sig ansvaret för en ganska usel arbetsmiljö. Jag förvånas lite av oviljan eftersom en granskning och ett synande i sömmarna också skulle höja yrkets status. En mer regelbunden granskning ställer krav på skolledarna och därmed stramas lärarnas status upp.

Trots att lärarna själva bedömer elevers prestationer så blir sällan deras arbete bedömt utifrån professionella kriterier.

Så - ehh... var var vi nu? Jo, om lärare skall förväntas ta ett professionellt ansvar för barnens inlärning så måste de också bemötas med professionalism från sina chefer. Det gäller givetvis både ris och ros.
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Detta är egentligen den springande punkten. Lärare förväntas vara professionella men ges ofta inte utrymme att vara professionella. Yrkeskåren har allt eftersom kraven på ökad lärarnärvaro i skolan också förlorat i status.

Mycket tror jag beror på att den ökade närvaron också belyser de svagheter som lärarskrået alltid haft. Den enskilde läraren har sällan behövt försvara sina beslut och myndigheter/skolledare har haft mycket lite insyn i hennes klassrum.

Många lärare värjer sig för den nya regeringens krav på inspektioner, då det är lätt att själv ta på sig ansvaret för en ganska usel arbetsmiljö. Jag förvånas lite av oviljan eftersom en granskning och ett synande i sömmarna också skulle höja yrkets status. En mer regelbunden granskning ställer krav på skolledarna och därmed stramas lärarnas status upp.

Trots att lärarna själva bedömer elevers prestationer så blir sällan deras arbete bedömt utifrån professionella kriterier.

Så - ehh... var var vi nu? Jo, om lärare skall förväntas ta ett professionellt ansvar för barnens inlärning så måste de också bemötas med professionalism från sina chefer. Det gäller givetvis både ris och ros.


:bow:

(tiotecken)
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Men det gör de.

Jag har levt samma liv som du.
Men lärare har det värre på något vis.

De har två föräldrar till varje barn och alla dessa föräldrar uppför sig ibland som om de vore lärarens chef.
Du (och jag i forntiden) har en chef inte 50st som hojtar åt olika håll.

Det finns ju inga absoluta sanningar här. Vissa lärare störs säkert mycket utanför arbetstiden, andra gör det inte. Det finns å andra sidan andra jobb som är ännu värre.

Jag är uppvuxen med en mamma som är lärare så lite koll har jag nog. Och visst finns det väldigt jobbiga föräldrar. Jag tror dock inte en minut på att antalet jobbiga föräldrar är 2 x antalet barn. Det är en överdrift.
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Platsbristen på skolorna är ett verkligt problem.
Det handlar om kostnader och det sparas hela tiden både på skola och vård.

Inte bra.

Man räknar på hur många elever som man kan ha /kvm och det är för snålt tilltaget för att spara pengar.

Ja det sägs vara så men generellt är det inte så tycker jag allt! Kanske är det till och med så att vi i Sverige satsar orimligt mycket på byggnader i förhållande till vad vi satsar på pedagogik?

Jag åker runt i väldigt många skolor i mitt jobb och det är faktiskt sällan fullt överallt. Visst kan det vara fullt i klassrummen men det finns alltid lediga grupprum och oftast även lediga klassrum.

Särskilt på eftermiddagen är det ganska tomt i skolorna. Frågan är då om det är effektivt att bygga nya kontor brevid den på eftermiddagen tomma skolan?
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Om lärarna förväntas att utföra jobbet på reglerad tid på arbetsplatsen så tycker jag nog att det är rimligt med en ordentlig arbetsplats. Sedan kan givetvis behoven variera mellan lärare i exempelvis språk eller slöjd.

I takt med att allt större krav ställs på dokumentation så bör tillgängligheten för datorer vara ganska god, men också pga att engagerade lärare i hög grad utnyttjar nätet som informations- och inspirationskälla för sin undervisning.

Sedan så handlar status också en del om hur man tas om hand på jobbet. Att knappt få en arb.plats imponerar inte på den som tar sitt jobb på allvar.
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar


tack! :o :love:

Jag skulle nog utbildat min inom HR istället, för jag har ett stort intresse för den biten. Man får delvis den personal man förtjänar. Kommunerna har inte ansett att man behöver satsa på lärarna - för de har sina lov ändå... Men det är inte att vara strateg för bättre kvalité. :crazy:
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Om lärarna förväntas att utföra jobbet på reglerad tid på arbetsplatsen så tycker jag nog att det är rimligt med en ordentlig arbetsplats. Sedan kan givetvis behoven variera mellan lärare i exempelvis språk eller slöjd.

I takt med att allt större krav ställs på dokumentation så bör tillgängligheten för datorer vara ganska god, men också pga att engagerade lärare i hög grad utnyttjar nätet som informations- och inspirationskälla för sin undervisning.

Sedan så handlar status också en del om hur man tas om hand på jobbet. Att knappt få en arb.plats imponerar inte på den som tar sitt jobb på allvar.

Jag spånar mest om att det bör kunna vara flexibel i val av arbetsplats. Detr finns kontor där du har en hurts och en laptop och sedan hittar din arbetsplats. Varför kan inte tex ett klassrum bli ett sorts kontorslandskap på eftermiddagen?

Nu är det här ingen lösning jag lägger fram. Se det med som brainstorming.

Sen vet jag inte om det handlar om status. Jag har ett yrke som nog har högre status än läraryrket. Jag bär omkring på mina grejer och min laptop på rätt många ställen och ofta har jag inget kontor att sitta på. Jag kopplar det inte alls till att min arbetsgivare inte satsar på mig.
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

tack! :o :love:

Jag skulle nog utbildat min inom HR istället, för jag har ett stort intresse för den biten. Man får delvis den personal man förtjänar. Kommunerna har inte ansett att man behöver satsa på lärarna - för de har sina lov ändå... Men det är inte att vara strateg för bättre kvalité. :crazy:

Jag håller egentligen med men har en annan vinkling på problemet.

När de ekonomiskt ansträngda kommunerna byggt lokaler för miljoner så finns inga pengar kvar till lärarna. Lite hårddraget.
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Jag håller egentligen med men har en annan vinkling på problemet.

När de ekonomiskt ansträngda kommunerna byggt lokaler för miljoner så finns inga pengar kvar till lärarna. Lite hårddraget.

God reflektion! :bow:

För att knyta till ditt andra inlägg, inte är det endast arbetsplatsen som är kopplad till status, men en liten del kanske? En annan del (som ju lärarna tidigare åtnjutit i hög grad) är "fria arbetstider". Att få komma och gå som det behagar är för många ett tecken på förtroende och respekt och därmed status?

Undervisningen är förvisso schemalagd och numera undervisar lärare mer än de någonsin gjort. Inom många friskolor så är läraren mer med eleverna än utan dem och skall man då ha möjlighet att både vara en aktiv del i en organisation och en kreativ lärare som upprätthåller god kvalité på undervisningen och ger relevant och konstruktiv feedback till varje elev - ja, då inser man att tiden är knapp. Lägg till den viktiga fortbildningen, för ingen lärare är så bra redan att han/hon inte behöver fylla på.

MEN - det är politikerna som avgör vad som är rimliga kostnader. Visst skulle varje elev kunna få en privatlärare om det ansågs vara det primära och resurserna fanns. Men skolan handlar också om att förvara unga människor på ett säkert ställe så att de inte blir destruktiva för sig själva och sin omgivning.

Lyckligtvis börjar regeringen bli alltmer intresserad av att satsa på Sverige som kunskapsnation och man inser att låg yrkesstatus betyder mindre kunniga/engagerade lärare som betyder mindre kunskaper hos barnen och ungdomarna osv osv. Det blir en negativ spiral som det är hög tid att vända.

Ett sätt, anser jag, är att göra lärarjobbet attraktivt. Både i form av lön och förmåner, men också arbetsvillkor och respekt för kunskap. Skolan behöver duktiga lärare som känner engagemang för nya generationer och samhället.

Dessa olika bitar kan duktiga rektorer och kloka politiker medverka till.

.... oj.... nu låter jag som en väckelspredikant... sorry.. :o
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

TS,

Förlåt för OT-utsvävningen! :o

För att svara på din fråga. Nej, jag tycker inte att den skola du beskriver ställer rimliga krav på föräldrarna. Likvärdigheten går förlorad för föräldrars engagemang, kunnande och förmåga att göra allt det där som önskas varierar i mycket stor utsträckning.

I dina kläder så hade jag ringt rektorn och bett att få boka ett möte med honom/henne för att få klarhet i hur skolan tänker kring denna strategi. På vilket sätt stöttar skolan och täcker upp för de barn som inte har de bästa föräldrarförutsättningarna? På vilket sätt tar skolan ansvaret?

Var skall den osäkra föräldern vända sig för att få handledning i detta uppdrag? Kan föräldern räkna med någon form av ekonomisk kompensation?

För det kan vara bra för rektorn att veta att föräldrar kräver en skola som tar ansvar för barnens inlärning och kunskaper. Ansvaret skall tas av rektor, gärna i samråd med föräldrarna men inte tack vare föräldrarna.

:mad:
 
Senast ändrad:
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

TS,

Förlåt för OT-utsvävningen! :o

För att svara på din fråga. Nej, jag tycker inte att den skola du beskriver ställer rimliga krav på föräldrarna. Likvärdigheten går förlorad för föräldrars engagemang, kunnande och förmåga att göra allt det där som önskas varierar i mycket stor utsträckning.

I dina kläder så hade jag ringt rektorn och bett att få boka ett möte med honom/henne för att få klarhet i hur skolan tänker kring denna strategi. På vilket sätt stöttar skolan och täcker upp för de barn som inte har de bästa föräldrarförutsättningarna? På vilket sätt tar skolan ansvaret?

Var skall den osäkra föräldern vända sig för att få handledning i detta uppdrag? Kan föräldern räkna med någon form av ekonomisk kompensation?

För det kan vara bra för rektorn att veta att föräldrar kräver en skola som tar ansvar för barnens inlärning och kunskaper. Ansvaret skall tas av rektor, gärna i samråd med föräldrarna men inte tack vare föräldrarna.

:mad:

Jag ser också problemet här precis som du.

jag är uppvuxen i ett hem där utbildning ansågs vara viktigt. Min mamma var dessutom lärare. Så det är ju ingen överaskning att jag fick den hjälp jag behövde under skoltiden

Men hur blir det med barnen till de föräldrar som inte kan eller orkar med allt detta? vad händer när skolan förutsätter att föräldrarna skall hjälpa till med skolarbetet?

Givetvis är det jättebra att föräldrar är delaktiga och stöttar sina barn. Skolan kan dock inte förutsätta att alla barn får tillgång till detta stöd.
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Fast ibland undrar jag om alla verkligen ska ställa om sig efter minsta möjliga istället för att ta vara på chanserna för de barn som kan lära sig så mycket mer och mycket fortare om de faktiskt få hjälp hemma.
Det är givetvis synd om de som inte får hjälp hemma av sina föräldrar, men ska alla behöva lära sig mindre och långsammare för att några gör det?

Jag utgår från att barnen får lära sig så mycket som det går i skolan under skolans timmar. Sedan förstår jag att vissa saker går fortare att lära sig och sitter bättre om man övar hemma, som t ex läsning, gångertabeller och liknande. Är det inte bättre att ta tillvara på tillfället för de barn som kan lära sig hemma än att utgå från att om några inte kan få hjälp hemma så ska ingen få chansen till denna extra hjälp som kommer barnen själva tillgodo. Det är så trist om alla ska ställa om sig efter lägstanivå istället för att lyfta så många som möjligt så högt som möjligt.
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Intresserade föräldrar som ser värdet av utbildning kommer alltid att hjälpa sina barn. De föräldrarna behöver man inte informera eller uppmuntra. I många fall är de bättre lärare själva än läraren i klassrummet då förutsättningarna för inlärning kan vara 1000 gånger bättre.

Skolan kan givetvis uppmuntra alla föräldrar att stötta sina barn, men om det är ett krav för att eleven skall kunna utvecklas i skollan så blir resultatet att skolan inte är likvärdig redan innan skoldagen är slut.

Det handlar inte om att anpassa sig till någon lägstanivå, utan snarare är det så att TS skolas förslag sänker ribban för vad den anser sig kunna prestera.
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Nummerpresentatör är ju en lösning (om man nu vill ha den varianten). Eller som jag sa: mobilnummer istället för hemnummer---

Fast jag fattar ändå inte. Jag kan ju inte utgå från att alla nummer jag inte känner igen är från föräldrar?

Jag förstår helt och fullt känslan av "störningen"; har själv haft ett jobb där jag skulle ha "jour" för sjuka som kunde ringa på morgonen. Då hade vi ändå en mobiltelefon med svarare för samtalen, men just stresskänslan av att veta att x antal personer kunde vara sjuka; sätta på den där telefonen på morgonen kl 7 för att lyssna av, sen stressa och ringa en massa samtal för att få ut vikarier och ibland själv åka iväg x antal mil i full fart (ibland med taxi) för att hinna till arbetsplatsen. Nej, fy, det var skitjobbigt.

Men det är ju värre. Att fixa vikarier på en timme skulle jag tycka var betydligt mer pressande än att kanske få ett oväntat, jobbigt telefonsamtal, vilket händer högst en gång per månad.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
955
Senast: Queen
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 720
Senast: Mabuse
·
Övr. Barn Den senaste tiden har jag tänkt en hel del på min barndom, bland annat pga några diskussioner jag haft med min mamma. Jag kommer inte...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
11 966
Senast: Bri
·
Övr. Barn Nytt nick osv. Ja ni fattar... Jag behöver hjälp med att reda i dessa tankar med andra. Jag är bonusförälder åt två härliga ungar, den...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 841
Senast: Nicknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp