Bukefalos 28 år!

Skolans förväntningar på föräldrar

Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Vissa lärare hos oss har det så.
Men de är ytterst få och det går att få tag på dem ändå.
Ofta är det de som är mycket närvarande på möten och lättåtkomliga så.
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

På skolorna som jag gått i har de aldrig publicerat hemnummer till lärare i skolkatalogen.
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Så är det inte på min sons skola.
Hans handledare har delat ut sina mobilnummer och bett oss att använda dem mycket restriktivt.
Det finns telefonnummer till skolan att ringa till under dagtid, men det är ju inte säkert att det är någon som svarar eftersom lärarna är fullt upptagna med lektioner.

Å andra sidan är det ju hur enkelt som helst att hitta deras nummer på eniro och det skall till extremt mycket om jag skulle ringa hem till någon lärare. (jag har gjort det en gång, då dottern (ie jag, uppgiften hade barnet gjort hemma) fick lov att lämna in en uppgift hemma hos läraren eftersom hon varit sjuk - jag hade inte portkoden)
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Jag håller också med om att det låter som om lärarna i den skolan förväntar sig en ovanligt stor medverkan av barnens föräldrar. Somliga saker hade jag också ifrågasatt.
Men jag för min del uppfattar faktiskt inte just...

...som något överdrivet engagemang eller arbetsinsats. Det var exakt vad mina föräldrar gjorde med mig och min bror när vi var små, och vad vi i vår tur har gjort själva som vuxna.

Men måste det finnas en motsättning där? Kan det inte lika gärna vara en helt naturlig del av föräldrarollen att hjälpa [skolan att hjälpa] barnen att lära sig läsa, skriva och räkna, precis som vi lär dem att gå på toaletten, cykla, knyta sina skosnören eller (i förekommande fall) köra bil?

Det här är jättebra kommentarer tycker jag. När jag gick i skolan var det självklart att föräldrarna hjälpte sina barn med skolarbetet. Det är ju ett sätt att umgås ex att läsa en text tillsammans och diskutera den. Att få ta del av och stötta när ens barn upptäcker matematikens värld är ju häftigt.
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Det finns ingen skyldighet för en lärare att ha privat telefon... :grin: Arrangemanget har funkat fint, med mycket få undantag har föräldrarna haft förståelse för att även lärarens fritid är fritid.

Jag jobbar ju som personalare inom en kommun (dock ej med lärarkåren just) och jag tycker det låter rimligt att det är så. Jag kan inte se att vi som arbetsgivare kan kräva att någon anställd ska vara tillgänglig dygnet runt året om. Det låter som att det rimligtvis faktiskt bryter mot en del arbetstidslagar att ha en "informell jour" på det sättet som det faktiskt blir i realiteten. (även om det ju är så att de har ett lite annat upplägg gällande arbetstider. Dock ska ju inte förtroendetiden var mer än de dryga 10 timmarna i veckan. Blir den mer pga hög arbetsbörda så är det något som måste förändras.)
 
Senast ändrad:
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Å andra sidan är det ju hur enkelt som helst att hitta deras nummer på eniro och det skall till extremt mycket om jag skulle ringa hem till någon lärare.

Ja, precis. Det går ju med de flesta (det är så min sambo som är IT-tekniker får samtal hem... ;)). Men för de allra flesta är det nog som för dig (och mig) att det ska till ett väldigt speciellt läge för att man någonsin skulle gå "så långt".
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Ja, det liknar vår skola. Utflykter med extra fika då och då, frukt varje dag, mellispengar ska skickas med och även läxorna kräver en del av mig som förälder. Dels först o främst att läxan ska göras och sen viss assistans beroende på ämne och uppgift, de flesta kräver guidning. Blev lätt less på minsta tjejens matteläxa igår (1:a klass) - det sättet att räkna hade de inte gått igenom i skolan tillräckligt för att hon skulle förstå uppgiften och jag är en dålig pedagog, särskilt under stress..

Jag jobbar deltid på annan ort och är inte hemma före 17,30... det ÄR supertufft att fixa mat, läxor, duschning och planering av nästa dag (och även se till att det finns fika, frukt etc. och att det inte är utflykter etc som kräver speciella kläder) OCH hinna umgås innan läggdags! Tyvärr är skolan inte anpassad efter att föräldrar jobbar normala kontorstider.
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Ja, det liknar vår skola. Utflykter med extra fika då och då, frukt varje dag, mellispengar ska skickas med och även läxorna kräver en del av mig som förälder.
Det är inte tillåtet för skolan att kräva att föräldrarna ska skicka med pengar! Skolan i sverige ska vara avgiftsfri, det är inte ens tillåtet att eleverna sparar till en klassresa utan pengar till sånt måste komma in via aktiviteter. Pengar till frukt, mellanmål och t.ex bussresor är inte längre tillåtna.
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Det är inte på samma sätt.
Läraren förväntas att ha en viss föräldrakontakt så den störningen ingår i den arbetstid som du skrev.
Jag tog inte upp det för att det var en störning utan för att det faktiskt är arbetstid som ingår.
Precis som att IT-teknikern kan skriva tid på störningstiden.

Vi är många som inte har rätt till övertidsersättning. Och reser utanför arbetstid, och bor på hotell osv osv.

SÅ jag ser inte att lärare störs mer än andra faktiskt.
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Det kräver ju att läraren är kvar på skolan under en större del av dagen.
Få lärare vill nog ha det så.

Jo men skolorna har ju ordnat lärararbetsplatser just för att lärarna skall vara i skolan under större delen av sin arbetstid än förr. Lärarnas arbetstider är ju mer reglerade än när vi gick i skolan.
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Alltså... usch. Såna där saker får mina värsta fördomar om många av det äldre gardet i lärarkåren att bekräftas.... :crazy: :o

I min yrkesroll kan jag ibland förundras över lärare jag träffat som hela tiden påtalar sin enorma arbetsbörda och att de faktiskt (med eftertryck) jobbar 45-timmarsvecka. Och samtidigt har jag träffat lärare (facklig representant) som inför ett möte säger "...*djup suck*.... jag slutade egentligen kl 15 idag så jag fick åka tillbaka hit för detta möte ..." (som ägde rum 16.00). Jag kunde inte låta bli utan sa: "Tja, själv har jag arbetstiden 8-17 alla dagar". Och lärare som helt privat säger "å, fredagar är skönt; då slutar jag kl 13". Och då undrar jag ibland när de där extratimmarna egentligen GÖRS i realiteten. :confused: Jag misstänker att det finns just en del lärare av det äldre gardet som helt enkelt använder planeringstiden till egen fritid. De har redan gjort sitt upplägg för typ...18 år sen och följer det i alla år (och blir jättetrötta när/om man ska börja använda nya läroböcker eller annat..). Det känns ju inte direkt som att just de personerna har ambitionen att utveckla vare sig sig själva eller sin pedagogiska metod... ? :o

Usch; nu har jag sagt lite mer än vad jag tänkte mig. Jag är hemskt ledsen om jag trampat någon lärare ur äldre gardet på tårna! Jag inser att det självklart INTE gäller alla!!

I hear you - och instämmer delvis.

/Priffe - själv lärare med frustration kring kollegors tunga jobb
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Kanske kan man ta upp det till diskussion med föräldrarna på ett möte? Jag tänker: be om konstruktiva förslag på hur man kan lösa det gemensamt.... förklara att även du som lärare behöver din fritid (och att du ofta hamnar i läget att du inget kan göra en fredagkväll utan ändå måste vänta till måndag) osv.?

Man kanske kunde ha telefontider för just de icke-akuta situationerna (och exemplifiera vad sådant är) och ha undantag för de akuta situationerna (och exemplifiera vad det är)?

Det känns som en jobbig fråga att driva själv. Jag har bara f-möte med föräldrarna till de som jag är klassföreståndare för. Men jag är ju lärare till många andra elever utöver min egen klass.

Om jag inte kände att jag som lärare kunde/ville införa telefontider så skulle jag nog lösa det med en telefonsvarare av något slag. Eller kanske uppge mobilnumret på den där listan istället för hemnumret. Då kan jag välja att stänga av/inte svara när/om jag är upptagen med annat på min fritid. Så kan föräldern/föräldrarna lämna meddelande istället.

Fast hur ska jag kunna veta att det är en förälder som ringer? Och telefonsvarare...menar du på min hemtelefon? Att jag aldrig skulle svara i telefonen hemma? (Jag har ingen nr-presentatör.)

Jag tänker mig om du är på en buketräff, krogen eller har fest/bjudning hemma.Och tänk om du dessutom har druckit lite så att du känner dig lite påverkad.... då har du väl ingen lust att svara/ta diskussioner med föräldrar per telefonen i ett sånt läge?

Då upplever jag det som ganska enkelt att säga att jag är upptagen. Det är främst i situationer då jag inte har något speciellt för mig, utan bara umgås med min familj och liksom är inne i min egen lilla "bubbla", som det känns störande att plötsligt kastas tillbaka in i jobbet, särskilt om den som ringer är arg eller otrevlig.

Som jag ser det är de spontana elev- och föräldrakontakterna (eller hur det nu formuleras i avtalen) nackdelen med förtroendetiden. Men den har ju många andra fördelar oxå. Det är inget problem för mig. Visst, ibland spyr jag lite galla över idiotiska föräldrar, men det gör väl alla som har nån form av "kund-kontakt". De flesta föräldrar är hur gulliga som helst, men det är ju tyvärr de jävliga som man minns mest...:crazy:
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Det känns som en jobbig fråga att driva själv. Jag har bara f-möte med föräldrarna till de som jag är klassföreståndare för. Men jag är ju lärare till många andra elever utöver min egen klass.
Då får man kanske ta upp det på arbetsplatsträffen? Och med rektorn?


Fast hur ska jag kunna veta att det är en förälder som ringer? Och telefonsvarare...menar du på min hemtelefon? Att jag aldrig skulle svara i telefonen hemma? (Jag har ingen nr-presentatör.)
Nummerpresentatör är ju en lösning (om man nu vill ha den varianten). Eller som jag sa: mobilnummer istället för hemnummer; man skulle kanske kunna kräva jobbmobil om nu arbetsgivaren kräver att man ska vara tillgänglig per telefon utanför arbetstid? Eller så stannar man på skolan på förtroendetiden också? Eller ordnar telefontider typ som han på Lärarförbundet föreslog?

Det är främst i situationer då jag inte har något speciellt för mig, utan bara umgås med min familj och liksom är inne i min egen lilla "bubbla", som det känns störande att plötsligt kastas tillbaka in i jobbet, särskilt om den som ringer är arg eller otrevlig.

Som jag ser det är de spontana elev- och föräldrakontakterna (eller hur det nu formuleras i avtalen) nackdelen med förtroendetiden. Men den har ju många andra fördelar oxå. Det är inget problem för mig. Visst, ibland spyr jag lite galla över idiotiska föräldrar, men det gör väl alla som har nån form av "kund-kontakt". De flesta föräldrar är hur gulliga som helst, men det är ju tyvärr de jävliga som man minns mest...:crazy:

Ja, om det inte är något problem så är det ju inget man behöver göra något åt. Då behövs ingen lösning. Man behöver ju inte lösa problem som inte finns. ;) Det jag menar är väl att om det nu är ett problem för lärarkåren så får ju lärarkåren, rektorer, skolchefer osv ta tag i det.

Jag förstår helt och fullt känslan av "störningen"; har själv haft ett jobb där jag skulle ha "jour" för sjuka som kunde ringa på morgonen. Då hade vi ändå en mobiltelefon med svarare för samtalen, men just stresskänslan av att veta att x antal personer kunde vara sjuka; sätta på den där telefonen på morgonen kl 7 för att lyssna av, sen stressa och ringa en massa samtal för att få ut vikarier och ibland själv åka iväg x antal mil i full fart (ibland med taxi) för att hinna till arbetsplatsen. Nej, fy, det var skitjobbigt. (Detta handlade om receptioner/växlar som vi hade avtal att vi SKULLE ha bemannade varje dag.) Vi fick en ny chef som dels lade ut denna jour på fler personer och sa att INGEN ska jobba hemifrån; istället schemalades vi så att vi satt på kontoret från kl 7 var 8:e vecka och skötte detta därifrån (från att tidigare haft detta jobb hemifrån varannan vecka). Det var kanon!
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Jo men skolorna har ju ordnat lärararbetsplatser just för att lärarna skall vara i skolan under större delen av sin arbetstid än förr. Lärarnas arbetstider är ju mer reglerade än när vi gick i skolan.

Håller faktiskt med till stor del (men upplever att många lärare jag stött på inte gör det....).

Om man nu inte vill bli störd i hemmet så går det ju att vara på skolan under sin arbetstid; även förtroendetiden! ?
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Det kräver ju att läraren är kvar på skolan under en större del av dagen.
Få lärare vill nog ha det så.

Och då får de ju ta omaket med samtal i hemmet kanske?
Valet att vara hemma under förtroendetiden är väl ett val?
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Vi är många som inte har rätt till övertidsersättning. Och reser utanför arbetstid, och bor på hotell osv osv.

SÅ jag ser inte att lärare störs mer än andra faktiskt.

Men det gör de.

Jag har levt samma liv som du.
Men lärare har det värre på något vis.

De har två föräldrar till varje barn och alla dessa föräldrar uppför sig ibland som om de vore lärarens chef.
Du (och jag i forntiden) har en chef inte 50st som hojtar åt olika håll.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
956
Senast: Queen
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 720
Senast: Mabuse
·
Övr. Barn Den senaste tiden har jag tänkt en hel del på min barndom, bland annat pga några diskussioner jag haft med min mamma. Jag kommer inte...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
11 966
Senast: Bri
·
Övr. Barn Nytt nick osv. Ja ni fattar... Jag behöver hjälp med att reda i dessa tankar med andra. Jag är bonusförälder åt två härliga ungar, den...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 841
Senast: Nicknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp