Den som får låga betyg är misslyckad i sin roll som skolelev. Nu finns det ju dock fler områden än så.Du tycker alltså att en lägre betygssiffra gör en till misslyckad individ?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Den som får låga betyg är misslyckad i sin roll som skolelev. Nu finns det ju dock fler områden än så.Du tycker alltså att en lägre betygssiffra gör en till misslyckad individ?
Du har nog inte riktigt läst eller förstått mina inlägg.Jag hänger nog inte riktigt med, hur är "medelmåttan" en underpriviligerad grupp som halkar efter? Pratade vi inte om den absoluta majoriteten som inte är varken bäst eller sämst? Vi har nog olika syn på klyftor, jag räknar inte det som ett samhällsproblem att en elit sticker ut från majoriteten, däremot om de svaga halkar efter gentemot majoriteten (oss medelmåttor på alla sätt och vis).
Du har nog inte riktigt läst eller förstått mina inlägg.
Om tanken med priserna är att motivera och belöna hårt arbete ser jag inte varför det är de bästa och sämsta som får pris. På det sättet blir fet lätt så att de bästa blir bättre, de sämsta blir snäppet bättre, och medelmåttor fortsätter vara medelmåttor eller blir sämre.
Om nåt borde ändras är det själva sättet man lär ut på. Att lyckas ger motivation. Då man lär sig lära sig kan man lyckas.
Att ge folk priser känns som en enkel lösning.
Men vad är det du inte förstår? Vissa jobbar väldigt hårt men håller på sin höjd näsan över medelsträcket. Att jobba hårt är inte alls nån garanti för att klara sig i livet.Priserna är snarare ett sätt att visa hur samhället fungerar. Arbetar du på och anstränger dig kommer du att få det bra i livet.
Att ge de sämsta priser kan jag inte motivera utan låter onödigt.
Nej, det är nog just det, att jag inte förstått dina inlägg. Att två av tre grupper höjs ser jag inte som ett samhälls- eller skolproblem. Den heliga medelmåttan som jag själv också tillhör klarar sig liksom alltid ändå - men vi behöver dem som drar (eliten) och vi behöver lyfta dem som halkar efter (de svaga). Förhoppningen borde ju vara att så många som möjligt - förutom några som alltid kommer vara bäst - ska vara medelmåttor och inga halka efter. Jag har svårt att se problemet med att de svagaste lyfts och att de i toppen framhålls och får en klapp på axeln. Sedan har jag aldrig påstått heller att en avslutande prisceremoni är kopplad till - eller ersätter - pedagogiken under läsåret. Jag blir snarare förfärad när jag hör hur usla skolor som t.ex. @Grazing och @Niyama gått i där bara de s.k. "lyckade" eleverna får utrymme i skolsalen. Inte en verklighet som varken jag eller mina lärarvänner känner igen - tvärtom har jag ofta hört uttryckas en frustration över att riktigt begåvade elever inte uppmuntras och därför ofta ledsnar och "spårar ur", och att all kraft läggs på stökiga eller svaga elever, framför allt när stödundervisningen uppenbarligen minimerats i skolorna (på Hedenhös tid när jag gick i skolan så hade vi specialundervisning i matte, svenska, engelska i alla fall för de elever som inte låg i fas, med särskilda speciallärare).Du har nog inte riktigt läst eller förstått mina inlägg.
Om tanken med priserna är att motivera och belöna hårt arbete ser jag inte varför det är de bästa och sämsta som får pris. På det sättet blir fet lätt så att de bästa blir bättre, de sämsta blir snäppet bättre, och medelmåttor fortsätter vara medelmåttor eller blir sämre.
Om nåt borde ändras är det själva sättet man lär ut på. Att lyckas ger motivation. Då man lär sig lära sig kan man lyckas.
Att ge folk priser känns som en enkel lösning.
Men vad är det du inte förstår? Vissa jobbar väldigt hårt men håller på sin höjd näsan över medelsträcket. Att jobba hårt är inte alls nån garanti för att klara sig i livet.
Jodå, de stökiga eleverna fick utrymme (de såg ju till att ta sig det i alla fall). Det var vi som bara var tysta som läraren inte ens verkade märka om vi var där eller ej. Ett undantag då, på sex skolor.Sedan har jag aldrig påstått heller att en avslutande prisceremoni är kopplad till - eller ersätter - pedagogiken under läsåret. Jag blir snarare förfärad när jag hör hur usla skolor som t.ex. @Grazing och @Niyama gått i där bara de s.k. "lyckade" eleverna får utrymme i skolsalen. Inte en verklighet som varken jag eller mina lärarvänner känner igen - tvärtom har jag ofta hört uttryckas en frustration över att riktigt begåvade elever inte uppmuntras och därför ofta ledsnar och "spårar ur", och att all kraft läggs på stökiga eller svaga elever, framför allt när stödundervisningen uppenbarligen minimerats i skolorna (på Hedenhös tid när jag gick i skolan så hade vi specialundervisning i matte, svenska, engelska i alla fall för de elever som inte låg i fas, med särskilda speciallärare).
Ja, det stökiga lär väl alltid ta sig sin rätt att störa...Jodå, de stökiga eleverna fick utrymme (de såg ju till att ta sig det i alla fall). Det var vi som bara var tysta som läraren inte ens verkade märka om vi var där eller ej. Ett undantag då, på sex skolor.
Men vad är det du inte förstår? Vissa jobbar väldigt hårt men håller på sin höjd näsan över medelsträcket. Att jobba hårt är inte alls nån garanti för att klara sig i livet.
Jag gissar att du förstod att det här skulle komma men: får man alltså numera pris för goda betyg? Det var lite chockartat.
+ @tantenVad är det för chockartat med det? Det är hur som helst inget nytt, så var det när jag gick ut högstadiet 1995 också.
+ @tanten
Det fanns inte i någon skola som jag gick i. Inte i min systers skolor. Jag har aldrig hört vänner eller kompisar berätta att det fanns i deras skolor heller. Lika lite, dvs aldrig, har jag hört någon berätta om att det finns i deras barns skolor. Eller stött på det någon annanstans. Det närmaste jag kommer är att jag på gymnasiet deltog i en frivillig uppsatstävling i franska, anordnad av Svensk-Franska kulturmojsnånting. Jag vann och fick åka på en mycket trevlig resa till Frankrike. Sedan dess har jag inte stött på någon form av utmärkelser till elever förrän Meadow Soprano tog emot sitt diplom under applåder.
Mot den bakgrunden, kan jag få lov att vara lite chockad då?
(Vad som hände i skolvärlden -95 har jag ingen aning om. Då toppade jag min karriär, gick i väggen och lämnade chefsracet. För att ge en hint om vilket tidsperspektiv jag har på frågan om priser till duktiga skolelever.)
Ändå är du i den generation det verkar självklart för. Så det är kanske trots allt inte så utbrett i Sverige som den här tråden kan ge sken av.Jag har aldrig varit med om det här heller faktiskt eller hört talas om det. Det enda jag kan komma på att jämföra det med är att min man fick honours (?) när han fick sin masterexamen. Men det var ju inte ens i Sverige.
Nä, jag köper inte alls att det faktiskt.Ändå är du i den generation det verkar självklart för. Så det är kanske trots allt inte så utbrett i Sverige som den här tråden kan ge sken av.
Kl
Det här var den konstigaste tråd jag läst på länge. Det övergår helt mitt förstånd (flitig medelmåttaIofs) hur man öht kan problematisera att prestation och bra resultat premieras.
Håller med! De som tycker att alla ska tryckas ner till sämre medelmåttor (för att inte kränka någon) borde ju tänka på att livet faktiskt inte är rättvist sedan heller och om man inte börjar redan i skolan kommer det bli en chockartad upplevelse för barnen när de kommer ut i arbetslivet (eller universitetet).