Skolavslutning

Så var de inte i de skolor jag gick. De som svarade mest på frågor var det "populära gänget". Jag menar inte att det inte ska "belönas" att man gjort läxan, jag menar att det räcker med uppskattning i klassrummet för det.

Det är väl bättre med uppskattning under utvecklingssamtal och i vardagen i skolan, istället för prisutdelning när man ändå slutar där och som ändå bara ett fåtal får ta del av?

Man får ingen uppskattning för att man gjort läxan, men man får problem om man inte gjort den.

Hela grejen med stipendierna är väl att man vill göra så att studera blir coolt och försöka få folk att fortsätta vara hängivna och flitiga. Kanske på sikt ändra strukturerna.

Man får ingen uppskattning för att man gjort läxan, men man får problem om man inte gjort den.

Hela grejen med stipendierna är väl att man vill göra så att studera blir coolt och försöka få folk att fortsätta vara hängivna och flitiga. Kanske på sikt ändra strukturerna.

Ja, och det är väl nog. Man slipper problem om man gjort läxan.

Nu hoppas jag det blir rätt citat och rätt svar på rätt plats här..

Igen då undrar jag, varför var min vilja värd mindre än dom som fick högst betyg? Eller förutsätter du att jag inte hade någon vilja pga dom låga betygen? Med den åsikten bör mina godkända betyg belönas av skolan lika mycket som dom som fick högst betyg.
Din vilja är inte värd mindre, men den är inte på samma sätt. Jag gissar att du inte på fritiden sitter och googlar på fraktaler?
Dina godkända betyg bör belönas, men betyget i sig är belöningen precis som för de allra allra flesta som har toppbetyg.

Vad baserar du det på? Tror du jag tex gick runt och sa till alla att jag kämpade för högre betyg? Nu gick det som det gick för att jag inte hade orken att kämpa för högre en godkänt, hade en väldigt vilja dock och hatade mig själv för att jag inte orkade. Dock en hel del som säkerligen trodde att jag struntade i det trots att jag pluggade som attan för att få det där godkända betyget.
Fast då hade du ju inte viljan. Du hade ångesten, men inte viljan. Om du ni inte pluggade som attan, men då förstår jag inte vad du inte orkade?

Din vilja är inte värd mindre, men den är inte på samma sätt. Jag gissar att du inte på fritiden sitter och googlar på fraktaler?
Jag pluggade till det som jag behövde, och som sagt så fanns ingen ork för att plugga extra, men kämpade på väldigt mycket mer än min vän som hade lätt för sig och inga andra "problem" så att säga vad gäller måendet. Det är precis på samma sätt fast på olika villkor.
Fast då hade du ju inte viljan. Du hade ångesten, men inte viljan. Om du ni inte pluggade som attan, men då förstår jag inte vad du inte orkade?
Skojar du eller? Hade jag inte viljan? Inser nu att det inte är någon större idé att förklara hur det är. Men kom inte och påstå ens att jag inte hade viljan.

Konstigt att det bara är dom som har lätt för sig och har bra betyg som får ta illa upp av att inte få något pris för sin otroliga vilja och prestation. Dom andra som inte har lätt för sig ska minsann nöja sig och vara tacksamma för det betyget dom får.

Verkligen inte är min erfarenhet iallafall, i min klass var det alltid dom som var mest framåt och orkade plugga dom som fick mest hjälp och uppmärksamhet då det var dom som frågade och diskuterade mest med läraren. Som alltid även nu i livet, dom som hörs och är framåt får fördelar och uppmuntran och stöd då dom har orken och motivationen att komma framåt medans dom som har det svårt och har dålig ork och motivation hamnar i skymundan.

Jag har säkerligen blivit mycket som jag är pga känslan att jag ändå inte kommer klara det och varför då lägga ner tid på mig. Iallafall så har inte skolan hjälpt till på den fronten. Nu fick jag bara godkänt och det var inte pga lärarna.

Tycker inte skolan ska skilja såpass på individer och höja upp dom som redan är bra och har lätt för sig mera än dom som har det svårt eller inte orkar. Det är så otroligt tydligt då att är man inte naturligt bra eller ifall man är skör och inte stark i livet så är man inte värd något pris eller uppmuntran. Att kämpa och göra personbästa på prov osv är inget värd då ingen bryr sig. Då är det lätt att lägga av helt.
Vilken usel skola, har alltid upplevt tvärtom. Vi som låg bra till fick agera stödlärare och fö klara oss själva. Allt fokus var på att antingen hantera stökiga elever eller svaga elever som låg efter. Skolan verkar ha förändrats massor sedan min tid, det var snarare ett problem som diskuterades att vi "duktiga" elever inte fick nog utmaningar och på ett oschysst sätt användes som buffert i undervisningen. Så märkligt mkt det kan skilja.

Skojar du eller? Hade jag inte viljan? Inser nu att det inte är någon större idé att förklara hur det är. Men kom inte och påstå ens att jag inte hade viljan.
Inte DEN viljan, det är olika viljor. En att faktiskt vilja göra något och en att få ett visst resultat.

Konstigt att det bara är dom som har lätt för sig och har bra betyg som får ta illa upp av att inte få något pris. Dom andra som inte har lätt för sig ska minsann nöja sig och vara tacksamma för det betyget dom får inte inte något utöver det.

Om det gör det svårare att förstå för dig så var jag nere på 140 poäng i gymnasiet, kom upp i 280 när jag mådde bättre i nian och gick ut gymnasiet med snitt på VG.

Jag tycker det konstiga är att man inte får berätta att någon är duktig och är en förebild genom att ge den ett stipendium

Ja, och vilka barn är det som vanligtvis presterar detta?

De som förstått vikten av kunskap, de som förstått vad skolan är till för och sedan lagt ned stora insatser på att engagera sig i sina egna resultat och i skolans resultat.

Precis de som är bra förebilder.

Visst är det säkert olika förutsättningar för olika ungdomar för de olika kriterierna. Som allt annat i världen. Det gör det ännu mer viktigt att peka ut förebilderna.

• Gilla
Reactions: Sar
Inte DEN viljan, det är olika viljor. En att faktiskt vilja göra något och en att få ett visst resultat.
Jo, det är samma vilja, jag hade viljan att få höga betyg. Och det var vad jag pluggade till men som var i min situation omöjligt att nå upp till. Hade en extrem vilja att vara perfekt och nå upp till höga betyg för att få någon positiv reaktion från min omgivning då det ju som det syns här i tråden nästan enda sättet att få bra uppmärksamhet på. Det är det sättet man blir värd något på, att prestera högt.
Jag tycker det konstiga är att man inte får berätta att någon är duktig och är en förebild genom att ge den ett stipendium
Men det räcker väl att berätta om det, det räcker väl att vara stolt och glad över det och berätta för folk, varför måste det finnas pris med i det hela för?

De som förstått vikten av kunskap, de som förstått vad skolan är till för och sedan lagt ned stora insatser på att engagera sig i sina egna resultat och i skolans resultat.

Precis de som är bra förebilder.

Visst är det säkert olika förutsättningar för olika ungdomar för de olika kriterierna. Som allt annat i världen. Det gör det ännu mer viktigt att peka ut förebilderna.

Men jösses. Har du helt missat hur studieresultat påverkas av vilken familj man kommer ifrån?

Men jösses. Har du helt missat hur studieresultat påverkas av vilken familj man kommer ifrån?

Då får väl de dåliga föräldrarna skärpa sig.

Enbart ett dekadent samhälle ser upp till misslyckade individer. De som är duktiga ska belönas oavsett om nu deras föräldrar hjälpt dem med hemundervisning eller inte.

Men det räcker väl att berätta om det, det räcker väl att vara stolt och glad över det och berätta för folk, varför måste det finnas pris med i det hela för?

Att som högpresterande själv nämna eller vara stolt över sina goda resultat är som att be om att bli klassad som freak. Ska man som högpresterande bli accepterad bland jämnåriga måste man ständigt arbeta för att förringa sina resultat, är min erfarenhet.

Jag har dock ingen aning om detta motverkas eller ökas på av att skolan lyfter fram elever med goda resultat.

Då får väl de dåliga föräldrarna skärpa sig.

Enbart ett dekadent samhälle ser upp till misslyckade individer. De som är duktiga ska belönas oavsett om nu deras föräldrar hjälpt dem med hemundervisning eller inte.

Du tycker alltså att en lägre betygssiffra gör en till misslyckad individ?

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har funderat mycket över detta sista tiden. Enligt färska siffror ökade andelen barn som fått en adhd- diagnos med 50% mellan åren... 5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 584
Senast: Badger
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 633
Senast: Otherside
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 633
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 835

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka