Skolelever måste sälja kakor!

Okej. Då finns det ju ett alternativ i alla fall även om det kanske var om möjligt ännu värre...

Lyckas man inte sälja så lyckas man ju inte. Och om nu skolan inte ska kunna kräva föräldrar på pengar/matsäck ens så är det ju absurt om det slutar med att föräldrar måste stödköpa kakor för flera hundra.
Fast det var inte ett alternativ utan en komplettering som man också skulle delta i. Förutom kakförsäljningen.....
 
Från väldigt små barn upp till (just nu) gymnasie-elever!!

Mitt mellanbarn går i andra klass men än har vi inte stött på något sådant. Den äldsta går i fjärde klass men ha gått i särskola och nu autismskola så där ser jag nog inga planer på något sånt här.
Vi sålde ju när jag var liten, hatade det!
 
Jag som gjort det här för inte så många år sen kan inte annat säga än att det är en HEMSK upplevelse. Knacka dörr för något ingen vill ha. Gamla damer som blir så glada över lite uppmärksamhet och ska bjuda på kakor och prata om gammalt folk dom har kännt det är hjärtskärande att gå därifrån men jag var ju tvungen att sälja mina äckliga kakor. Folk öppnar dörren och man börjar prata och mitt i meningen drar dom sakta ihop dörren och piper ''nej tack...'' bakom den lilla springan som nu finns.
Du får inget sålt för familjen köpte förra året och de äckliga kakorna är fortfarande kvar och ingen vill äta dom.
Jag hade ångest, lätt socialfobi, derpession, ätstörning och hela konkarongen men sälja kakor det måste man. Jag tyckte det här var sjukt jobbigt på en psykologisk nivå eftersom jag hade mina problem alltås inte bara ''men gud vad skämmigt''.
När man fått en burk av 50 sålda på två veckor går man skamset hem till mamma som lever på socialbidrag och inte har råd med någonting och frågar om inte hon kan köpa upp resten.
Detta var i 8:an. Löjligt. Det skulle vara bättre tycker jag om föräldrar bara kan lägga till pengar eller om man kan göra något på skolan som tjänar extra, jag vet inte.

Vidrigt tycker jag det här är.

När jag var 6-9 sålde jag panda saker för jag älskade djur och hade inte psykologiska problem just då. Men det tycke folk var lite kul att hjälpa till med djuren och sånt. Men de här jävla äckliga kakorna gör ingen glad.
 
Jag som gjort det här för inte så många år sen kan inte annat säga än att det är en HEMSK upplevelse. Knacka dörr för något ingen vill ha. Gamla damer som blir så glada över lite uppmärksamhet och ska bjuda på kakor och prata om gammalt folk dom har kännt det är hjärtskärande att gå därifrån men jag var ju tvungen att sälja mina äckliga kakor. Folk öppnar dörren och man börjar prata och mitt i meningen drar dom sakta ihop dörren och piper ''nej tack...'' bakom den lilla springan som nu finns.
Du får inget sålt för familjen köpte förra året och de äckliga kakorna är fortfarande kvar och ingen vill äta dom.
Jag hade ångest, lätt socialfobi, derpession, ätstörning och hela konkarongen men sälja kakor det måste man. Jag tyckte det här var sjukt jobbigt på en psykologisk nivå eftersom jag hade mina problem alltås inte bara ''men gud vad skämmigt''.
När man fått en burk av 50 sålda på två veckor går man skamset hem till mamma som lever på socialbidrag och inte har råd med någonting och frågar om inte hon kan köpa upp resten.
Detta var i 8:an. Löjligt. Det skulle vara bättre tycker jag om föräldrar bara kan lägga till pengar eller om man kan göra något på skolan som tjänar extra, jag vet inte.

Vidrigt tycker jag det här är.

När jag var 6-9 sålde jag panda saker för jag älskade djur och hade inte psykologiska problem just då. Men det tycke folk var lite kul att hjälpa till med djuren och sånt. Men de här jävla äckliga kakorna gör ingen glad.
:heart
 
När jag gick i skolan så sålde vi det mesta.. jultidningar, majblommor, bingolotter, underkläder osv.

Jag HATADE det! Dessutom bodde vi på landet med typ två grannar och resten av klassen bodde inne i stan. :wtf:

Mamma och pappa fick alltid köpa allt förutom det lilla jag lyckades sälja. :down:
 
Sånt här gör mig så himla arg och ledsen!!!:cry:
Vad händer med de som har barn som inte fixar att sälja och som INTE har råd att köpa själva??

Såvitt jag vet är det olagligt att kräva att barn ska behöva betala för t ex klassresor, hur kan då det här få fortsätta??:confused:
Aktiviteter i och kring skolan ska vara gratis, just för att ALLA ska ha möjlighet att vara med. Är det inte illa nog om man har sociala problem/dåligt ställt, ska man dessutom exkluderas från klassens aktiviteter??

Blir minst sagt illamående:wtf:
 
Min son (11 år) får inte sälja.
Jultidningar är jag rent utsagt förbannad på. Barnen lockas med fina grejer men få når upp till dessa priser. Som dessutom ofta är av ren skitkvalité:rage:
Bara en massa besvikelse.
Vi bor på landet och det blir inte många kronor in om han ska sälja till grannarna.
Det blir lätt en duktighetstävling av säljandet.
Sen bara tanken på att de går runt ensamma och ringer på okändas dörrar...nej, inte mitt barn!
 
Sånt här gör mig så himla arg och ledsen!!!:cry:
Vad händer med de som har barn som inte fixar att sälja och som INTE har råd att köpa själva??

Såvitt jag vet är det olagligt att kräva att barn ska behöva betala för t ex klassresor, hur kan då det här få fortsätta??:confused:
Aktiviteter i och kring skolan ska vara gratis, just för att ALLA ska ha möjlighet att vara med. Är det inte illa nog om man har sociala problem/dåligt ställt, ska man dessutom exkluderas från klassens aktiviteter??

Blir minst sagt illamående:wtf:

Jag har försökt googla nu med jag är så korkad så jag får aldrig fram det jag letar efter.
Kan du finna källan på att det är olagligt? Det skulle ju vara ypperligt att skriva ut och ta med till skolan.
 
Det här stör mig lite just nu. Ok, jag har inget alls emot barns försäljning av Majblommor om våren, det är en slags tradition till och med.

Men nu förväntas (måste) skolbarn även gå runt och sälja framförallt kakor för att samla in pengar till skolresor varje år. Yngre barn och nu även gymnasie-elever! Säljer man inte dvs får inte in pengar till skolresan, förväntas man heller inte följa med.

Ok, jag fattar att det behövs pengar för att en skolresa ska kunna bli av. Men dels tycker jag dessa kakor är rätt vidriga; fettbomber bakade med härdat fett och palmolja, sånt som jag aldrig själv skulle komma på tanken att köpa. Ett år fick ungdomarna sälja sportkläder (strumpor etc) av ett jättebra märke, men nu är det dessa gräsliga kakor (av diverse sort) som gäller. Och man måste. Måste dessutom sälja en viss mängd som inte är liten.

Att få en tonåring att knacka dörr och sälja kakor är inte det lättaste, OCH jag pratar själv ofta om att man inte ska falla för dörrförsäljare och slentrianmässigt köpa sånt man inte vill ha/behöver. Detta må vara för ett gott syfte, men ändå. Eftersom det är ett överskott av dörrsäljande barn och ungdomar just nu, vill ingen köpa utan familj, släkt och vänner förväntas ställa upp. Vi har ingen släkt i den här änden av landet utan sitter just nu med kakor för över 500 spänn som vi inte vill ha.

VARFÖR sitter man så slentrianmässigt fast vid just försäljning av kakor? TVÅ GÅNGER om året är det samma visa. Jag vill inte att mitt barn ska behöva traska runt i mörkret efter skolan och sälja sånt som vi själva inte ens vill ha. Och jag vill inte köpa skräpet själv heller.

Kunde eleverna inte få välja? Ordna ett Loppis t.ex. och sälja vid ett bord på Folkets Hus, en tillställning som äger rum varje månad där vi bor. Eller NÅT annat, bara inte dessa evinnerliga gräsliga kakor (chokladtoppar, oljiga flarn, godis med hemskt innehåll, etc etc.)

Är jag en riktig Scrooge nu eller finns det fler som är less på att måsta stödköpa "kakor" som man verkligen inte vill ha?
Jag tycker också det är ett problem. Förr var det väl bingolotter men det har lugnar sig lite va?

En annan sak när föräldrar uppmanas att barnen ska få med sig frukt till fruktstunden. Då äter de frukost sedan ska de tydligen äta frukt och sedan lunch. De orkar inte äta maten om de ätit frukt en timma innan. Är maten så dålig? Lite konstigt också. Jag antar att de barnen inte åtar varken frukost eller lunch utan enbart frukten.
 
Min son (11 år) får inte sälja.
Jultidningar är jag rent utsagt förbannad på. Barnen lockas med fina grejer men få når upp till dessa priser. Som dessutom ofta är av ren skitkvalité:rage:
Bara en massa besvikelse.
Vi bor på landet och det blir inte många kronor in om han ska sälja till grannarna.
Det blir lätt en duktighetstävling av säljandet.
Sen bara tanken på att de går runt ensamma och ringer på okändas dörrar...nej, inte mitt barn!
Mina kusinbarn på landet var fruktansvärt framgångsrika i sin försäljning. Det blev väl någon slags utpressningssituation, tror jag. Våra ungar har inte sålt, jag antar de är bortskämda.
 
Jag tycker också det är ett problem. Förr var det väl bingolotter men det har lugnar sig lite va?

En annan sak när föräldrar uppmanas att barnen ska få med sig frukt till fruktstunden. Då äter de frukost sedan ska de tydligen äta frukt och sedan lunch. De orkar inte äta maten om de ätit frukt en timma innan. Är maten så dålig? Lite konstigt också. Jag antar att de barnen inte åtar varken frukost eller lunch utan enbart frukten.
Det beror väl på när barnen stiger upp och äter frukost? Har man ätit frukost tidigt kan man behöva fylla på lite.
 
Jag tycker också det är ett problem. Förr var det väl bingolotter men det har lugnar sig lite va?

En annan sak när föräldrar uppmanas att barnen ska få med sig frukt till fruktstunden. Då äter de frukost sedan ska de tydligen äta frukt och sedan lunch. De orkar inte äta maten om de ätit frukt en timma innan. Är maten så dålig? Lite konstigt också. Jag antar att de barnen inte åtar varken frukost eller lunch utan enbart frukten.
http://www.lararnasnyheter.se/lararnas-tidning/2012/08/29/fruktstund-fall-skoljurister
 
Det borde finnas någon slags "ignorera vidriga idéer från skolan"-knapp så vi med små barn kan blunda och låtsas som att det där tillhörde tiden när jag var liten :meh:

Den där jävla dörrknackningen är inte ok. Inte alls. Det är hur dumt som helst att någon mer eller mindre tvingar barnen att göra det på sin fritid och att det inte duger med "gör så gott du kan" utan att man ska sälja för en viss summa. Det kommer alldeles säkert ta hus i helvete om detta förekommer på en skola mina barn hamnar i.
 
Jag har för mig att vi i mellanstadiet fick välja ganska mycket själva hur mycket vi ville sälja. De vuxna tog fram hur mycket det skulle kosta att åka till olika ställen samt gav förslag på vad vi kunde sälja för att få ihop pengar. Eftersom en klar majoritet ville åka på en mycket dyrare resa än de vuxna trodde vi kunde få ihop till sålde vi utav bara :devil: och blev Sverigeetta i majblommeförsäljning, fick åka till Liseberg och ta emot diplom av drottning Silvia.:D
Vi sålde också fryspåsar (riktigt bra faktiskt!) samt åt något välgörenhetsprojekt för rent vatten i fattiga länder. Det fanns inget krav på att var och en skulle sälja ett visst antal, men vi informerades som klass om att nu har ni xx tusen, det räcker till resa A, vill ni hellre åka på resa B måste ni få ihop x tusen till.
 
Såvitt jag vet är det olagligt att kräva att barn ska behöva betala för t ex klassresor, hur kan då det här få fortsätta??:confused:
Aktiviteter i och kring skolan ska vara gratis, just för att ALLA ska ha möjlighet att vara med. Är det inte illa nog om man har sociala problem/dåligt ställt, ska man dessutom exkluderas från klassens aktiviteter??

Tyvärr kommer man runt detta genom att köra det genom någon form av 'föräldragrupp' eller så. SKOLAN kan inte kräva att man betalar, men det kan en föräldragrupp göra
 
Jag är helt och hållet emot klassresor och givetvis all form av försäljning i samband med dessa. Inget av mina barn hade mer än kanske ett par vänner i sina klasser utan umgicks via sina hobbyer med andra jämnåriga barn i andra klasser. Att bli påtvingad att umgås med sina klasskamrater på sin fritid och dessutom behöva sälja massa skräp är galet. Förutom eländiga korvar, kakor och dyl så förväntades man vissa år att både baka kakorna som skulle säljas samt utföra allsköns arbeten bl annat spola skolans is en gång i veckan . Jodå, jag sa emot vid nåt tillfälle men blev då uppringd av läraren som var påstridig och påstod att så har vi alltid gjort.....
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 066
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 848
Senast: lundsbo
·
Ekonomi & Juridik Har ett litet dilemma. Köpte i höstas en häst för inga pengar alls. Säljaren var en tonårig tjej som uppgav att hästen stått ett halvår...
Svar
10
· Visningar
2 679
Avel Jag ska försöka hålla det här så kort som möjligt. Jag bestlutade mig för att ta föl på mitt sto då hon inte riktigt passade i de...
Svar
14
· Visningar
3 319

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp