Skolelever måste sälja kakor!

Lena Furberg

Trådstartare
Det här stör mig lite just nu. Ok, jag har inget alls emot barns försäljning av Majblommor om våren, det är en slags tradition till och med.

Men nu förväntas (måste) skolbarn även gå runt och sälja framförallt kakor för att samla in pengar till skolresor varje år. Yngre barn och nu även gymnasie-elever! Säljer man inte dvs får inte in pengar till skolresan, förväntas man heller inte följa med.

Ok, jag fattar att det behövs pengar för att en skolresa ska kunna bli av. Men dels tycker jag dessa kakor är rätt vidriga; fettbomber bakade med härdat fett och palmolja, sånt som jag aldrig själv skulle komma på tanken att köpa. Ett år fick ungdomarna sälja sportkläder (strumpor etc) av ett jättebra märke, men nu är det dessa gräsliga kakor (av diverse sort) som gäller. Och man måste. Måste dessutom sälja en viss mängd som inte är liten.

Att få en tonåring att knacka dörr och sälja kakor är inte det lättaste, OCH jag pratar själv ofta om att man inte ska falla för dörrförsäljare och slentrianmässigt köpa sånt man inte vill ha/behöver. Detta må vara för ett gott syfte, men ändå. Eftersom det är ett överskott av dörrsäljande barn och ungdomar just nu, vill ingen köpa utan familj, släkt och vänner förväntas ställa upp. Vi har ingen släkt i den här änden av landet utan sitter just nu med kakor för över 500 spänn som vi inte vill ha.

VARFÖR sitter man så slentrianmässigt fast vid just försäljning av kakor? TVÅ GÅNGER om året är det samma visa. Jag vill inte att mitt barn ska behöva traska runt i mörkret efter skolan och sälja sånt som vi själva inte ens vill ha. Och jag vill inte köpa skräpet själv heller.

Kunde eleverna inte få välja? Ordna ett Loppis t.ex. och sälja vid ett bord på Folkets Hus, en tillställning som äger rum varje månad där vi bor. Eller NÅT annat, bara inte dessa evinnerliga gräsliga kakor (chokladtoppar, oljiga flarn, godis med hemskt innehåll, etc etc.)

Är jag en riktig Scrooge nu eller finns det fler som är less på att måsta stödköpa "kakor" som man verkligen inte vill ha?
 
Senast ändrad:
tycker överhuvudtaget den här idén med försäljning är hopplös, och vidrig. Men det kanske bara är jag?

Vet att när jag var medansvarig i en 9:a var det eleverna själva som bestämde vad som skulle säljas (alternativen var kakor, delikatesskungen eller 'sportkläderna) och de valde kakorna. Det blir lite knöligt iom att lärarna egentligen inte får vara inblandade, och det är sällan någon/några föräldrar vill vara ansvariga heller. Då landar det på eleverna själva och det kanske är då det blir kakor?
 
Jag håller med. Har en kompis vars barn tvingades sälja .. tror det var kryddor. Barnet lyckades inte och min kompis tvingades att köpa grejerna för rätt mycket pengar! !!

Själv skulle jag som ensamstående utan nätverk skaffa fram pengar den 19 december ett år. Pengar och utförd syssla skulle redovisas. Samma med att skolan inte får samla in pengar, nä då går föräldraföreningen in. Har man pengar är nån hundring inget! Vrider man på slantarna inför jul och födelsedagar är en hundralapp den 19 tuff.

Nu gick jag kanske lite OT, sorry. Men ja jag är också trött på att stödköpa kakor!!!
Edit! Fryspåsar var det min kompis fick köpa, flera tusen!! För asmycket pengar ☺
 
Vi sa till vår son redan för ett par år sedan att vi inte ville att han skulle gå runt och sälja vare sig jultidningar eller majblommor, så han skulle säga nej direkt när sådant kom upp. Nu fick vi veta för ett par veckor sedan att det var kakförsäljning på gång, alla i klassen ska sälja utom vår kille. Vi sa till klassföreståndaren att vi betalar det som krävs istället för att han ska kunna följa med på klassresan.
 
Jag har stödköpt i alla år.
Dels har jag ingen släkt där dottern går I skola eller i närheten, sen bodde 75 procent av klassen inom 1km radie.
Så gick inte att sälja nåt liksom.
 
Nu har jag visserligen hoppat runt så mycket mellan olika skolor, och gått på respektive så kort tid. Men jag kan ändå aldrig påminna mig om att jag/någon annan i klassen sålt någonting någon gång. Och olika former av "klass/skolresor" har skolan stått för, möjligen att man själv fått betala till några tior eller så, men inte mer. På skolans bekostnad har jag bara varit med om skidresa till Romme och en halv vecka i Berlin. Vi elever har inte behövt sälja eller göra något för att åka med på det.

Men det kanske är något nytt påfund det där med att sälja saker för att skramla ihop till resor? :confused:
För, om inte jag missuppfattat något brutalt, är ju inte TS dotter himla mycket yngre än mig (3 år om jag räknat rätt). Så det måste vara något nytt påfund eller så. För jag har ändå gått i totalt 8 skolor, och det har inte förekommit någonstans... Hm...
 
Vad händer om man inte kan stödköpa och barnet inte lyckats sälja?

Edit, vi skulle sälja salami till klassresa i nian. Vi var några som vägrade så våra föräldrar gick in och betalade för oss istället. Salamisäljarnas pengar räckte bara till Gröna Lund. (Uppväxt 3 mil norr om stockholm)
 
Ett riktigt ofog :devil: Det kaksäljande barn jag känner har turligt nog föräldrar som har råd med stödköp. Kakor som sedan måste delas ut till mottagare som inte alltid uppskattar gåvan, jag själv t.ex.
 
Får ångest bara jag tänker på om någon hade tvingat mig sälja kakor med min tonårs- ångest. :yuck:

Jag förstår inte varför det är så viktigt med klassresor. Ja det är kul, men, alltså. Kan man inte bara ha en väldigt trevlig utflykt en hel dag?
 
Jag är emot kakorna. Har stödköpt av två syskonbarn (liten byskola, två klasser säljer samma sak med två veckors mellanrum)för att vara snäll, burkarna hamnar på jobbets fikabord för att glädja gottegrisarna som inte är så noga.

Sportkläderna är bättre...

Jag ser inte fram emot den dag barnet kommer hem och säger att hen ska sälja något.
 
Vad händer om man inte kan stödköpa och barnet inte lyckats sälja?
Det togs upp ifjol och man menade att det var orättvist att de som samlat in pengar skulle finansiera de som inte samlat in..... Förutom kakförsäljning rörde det sig dessutom om städning av spritflaskor, ölburkar, spyor etc efter en rockfestival. (Ok, spyorna kanske dom inte behövde plocka upp, då... Men all annat bråte!)
 
Nu har jag visserligen hoppat runt så mycket mellan olika skolor, och gått på respektive så kort tid. Men jag kan ändå aldrig påminna mig om att jag/någon annan i klassen sålt någonting någon gång. Och olika former av "klass/skolresor" har skolan stått för, möjligen att man själv fått betala till några tior eller så, men inte mer. På skolans bekostnad har jag bara varit med om skidresa till Romme och en halv vecka i Berlin. Vi elever har inte behövt sälja eller göra något för att åka med på det.

Men det kanske är något nytt påfund det där med att sälja saker för att skramla ihop till resor? :confused:
För, om inte jag missuppfattat något brutalt, är ju inte TS dotter himla mycket yngre än mig (3 år om jag räknat rätt). Så det måste vara något nytt påfund eller så. För jag har ändå gått i totalt 8 skolor, och det har inte förekommit någonstans... Hm...

Jag är typ äldre än dig ;) Inte ett nytt påfund.
 
I vilken årskurs är det man förväntas sälja sånt där?

Jag tänker nämligen vägra. Betalar hellre direkt vad jag måste för att barnet får följa med på resan.
Samma som det här med att dom kräver att vi föräldrar ska lägga en viss summa till klasskassan varje år. Det är frivilligt så jag vägrar. Men min man ger med sig för grupptrycket varenda år. Tänker dock inte betala ett öre så länge dom inte ber snällt.
 
I vilken årskurs är det man förväntas sälja sånt där?

Jag tänker nämligen vägra. Betalar hellre direkt vad jag måste för att barnet får följa med på resan.
Samma som det här med att dom kräver att vi föräldrar ska lägga en viss summa till klasskassan varje år. Det är frivilligt så jag vägrar. Men min man ger med sig för grupptrycket varenda år. Tänker dock inte betala ett öre så länge dom inte ber snällt.
Från väldigt små barn upp till (just nu) gymnasie-elever!!
 
Det togs upp ifjol och man menade att det var orättvist att de som samlat in pengar skulle finansiera de som inte samlat in..... Förutom kakförsäljning rörde det sig dessutom om städning av spritflaskor, ölburkar, spyor etc efter en rockfestival.

Okej. Då finns det ju ett alternativ i alla fall även om det kanske var om möjligt ännu värre...

Lyckas man inte sälja så lyckas man ju inte. Och om nu skolan inte ska kunna kräva föräldrar på pengar/matsäck ens så är det ju absurt om det slutar med att föräldrar måste stödköpa kakor för flera hundra.
 
Det togs upp ifjol och man menade att det var orättvist att de som samlat in pengar skulle finansiera de som inte samlat in....

....
Fast det låter ju helt barockt. Finns det någon familj som inte tvingas stödköpa?
Då kan man ju lika gärna lägga pengar i klasskassa, anonymt.
Så får de som vill och ha råd lägga pengar. Vill ingen eller det finns dem med små medel, så får man rätta munnen efter matsäcken.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 721
Senast: lundsbo
·
Ekonomi & Juridik Har ett litet dilemma. Köpte i höstas en häst för inga pengar alls. Säljaren var en tonårig tjej som uppgav att hästen stått ett halvår...
Svar
10
· Visningar
2 665
Avel Jag ska försöka hålla det här så kort som möjligt. Jag bestlutade mig för att ta föl på mitt sto då hon inte riktigt passade i de...
Svar
14
· Visningar
3 299
Övr. Barn I mitt ena barns klass (går nu i sexan) är det hårt tryck på att alla ska vara med på försäljningar…det har varit strumpor, korv, kakor...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
13 405
Senast: FadeAway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp