Skolelever måste sälja kakor!

Eller bara blavagra att vara med? Jag har sa svart att forsta hela den har kulturen som vaxt fram i Sverige dar eleverna (ofta foraldrarna) maste betala for att gora saker i skolan.:banghead:
Fast det är inte jätteroligt för en elev om HELA klassen åker till Stockholm och gör en massa kul - och sånt som ingår i studieplanen, besöka riksdagshuset t.ex. - och hen inte får följa med för hen har inte sålt nåt.....
 
Fast det är inte jätteroligt för en elev om HELA klassen åker till Stockholm och gör en massa kul - och sånt som ingår i studieplanen, besöka riksdagshuset t.ex. - och hen inte får följa med för hen har inte sålt nåt.....
Om det ingår i studieplanen kan de inte vägra eleven vara med och inte tvinga eleven att betala. Skolan ska vara gratis. Så även de som inte säljer ska få följa med. Sådana skolresor som kakförsäljning ska ge pengar borde utföras utanför skoltid och då kan det ju inte heller ligga en massa viktiga grejer på skolresan som ingår i studieplanen.
 
Fast det är inte jätteroligt för en elev om HELA klassen åker till Stockholm och gör en massa kul - och sånt som ingår i studieplanen, besöka riksdagshuset t.ex. - och hen inte får följa med för hen har inte sålt nåt.....

Jag vet ... och jag skulle ocksa ha betalat :cautious: Men jag tycker att det rent principiellt ar FEL ... Om elever vill aka nagonstans borde det vara en ren fritidsaktivitet och inte pa nagot satt tas upp i skolan.
Dina och mina barn har egentligen inga problem utom mojligen en sur foralder :p Jag tanker forst och framst pa de som verkligen inte KAN komma upp med pengar for kakor eller annat tjafs for att eleven ska fa aka med. For att inte tala om extra fickpengar, kanske behovs pass och andra utgifter ocksa. Det ar inte ratt att utesluta de som verkligen inte har rad ...
 
Jag kom just ihag hur jag som larare i Sverige pratade med eleverna om att inte ta med inbjudningar till fester och bara dela ut till vissa i skolan. Var tog de tankarna vagen? :meh:
 
Fast det är inte jätteroligt för en elev om HELA klassen åker till Stockholm och gör en massa kul - och sånt som ingår i studieplanen, besöka riksdagshuset t.ex. - och hen inte får följa med för hen har inte sålt nåt.....

Det är förbjudet att lägga resor som ingår i studieplanen och sen utesluta vissa elever för att de inte har betalt eftersom det som ingår i skolan ska vara gratis. Klassresor ska läggas utanför skoltid och inte innehålla något som ingår i skolplanen.
Tänk om fler föräldrar (som har råd) kunde sätta ner foten och tokvägra gå med på detta så de föräldrar som absolut inte hade råd slipper känna sig som fattiglappar och stora svikare för att de inte har pengar att lägga på klassresa och fickpengar m.m
 
Det är förbjudet att lägga resor som ingår i studieplanen och sen utesluta vissa elever för att de inte har betalt eftersom det som ingår i skolan ska vara gratis. Klassresor ska läggas utanför skoltid och inte innehålla något som ingår i skolplanen.
Tänk om fler föräldrar (som har råd) kunde sätta ner foten och tokvägra gå med på detta så de föräldrar som absolut inte hade råd slipper känna sig som fattiglappar och stora svikare för att de inte har pengar att lägga på klassresa och fickpengar m.m
Jag kanske uttryckte mig felaktigt isåfall - jag vet att man bl.a. ska besöka Riksdagen men om det verkligen ingår i studieplanen eller enbart är ett smart sätt att få in lite lärdomar under resan, vet jag inte? Dyrbart blev det i alla fall, har precis betalat 1 550:- för strumpor vi förhoppningsvis får inom kort...
 
Vi var tvungna att sälja massor av olika grejer när jag gick i skolan. Hemskt var det, tycker verkligen inte att något barn ska tvingas göra det, oavsett vad de säljer... Likadant var det på ridklubben..
 
Vi var tvungna att sälja massor av olika grejer när jag gick i skolan. Hemskt var det, tycker verkligen inte att något barn ska tvingas göra det, oavsett vad de säljer... Likadant var det på ridklubben..
Ridklubben var nog för att få ihop till driften .I våran förening måste alla som är aktiva sälja lotter samt ställa upp på en del evenemang, plantsättning och hjälpa till för att dra in pengar .Skulle man ta ut dom pengarna som årsavgift blev det alldeles för dyrt för många att utöva sporten och driften av anläggningen kostar en hel del
 
Ridklubben var nog för att få ihop till driften .I våran förening måste alla som är aktiva sälja lotter samt ställa upp på en del evenemang, plantsättning och hjälpa till för att dra in pengar .Skulle man ta ut dom pengarna som årsavgift blev det alldeles för dyrt för många att utöva sporten och driften av anläggningen kostar en hel del
Visst, det kan jag köpa, men tycker ändå att sånt borde vara frivilligt?
 
Härom dan kom det en tjej som sålde för Ravelli, så det verkar finnas lite utbud på vad de kan sälja osv.
Vet en ridklubb som säljer ost och korv.
 
Jag tankte pa den har traden nar jag akte igenom sta'n idag. Det lokala "gymnasiet" har en fundraiser i dag. De hade bord och salde grejor pa flera parkeringsplatser i sta'n, det sag ut som en del bakat, men ocksa "Krispy Kreme Doghnuts" som har speciella fundraising priser. Pa parkeringen av ett par av de storre och mer "busy" matvaruaffarenrna hade de grillar och salde korv och hamburgare. Dessutom ar varen ganska langt kommen har, sa det var massor av blommor och plantor att plantera. De mesta tror jag var fran ett par av de storre tradgardarna som saljer i sina egna affarer pa tradgarden. Det var tva parkeringar med "Car Wash", dar ungdommarna hade vattenslangar och tvattade bilar for fulla muggar. Alla var glada, skrattade, pratade med folk som gick forbi och i storsta allmanhet gjorde sig fortjanta av en eloge for "effort" oavsett hur mycket de fick ihop.
 
Fast det är inte jätteroligt för en elev om HELA klassen åker till Stockholm och gör en massa kul - och sånt som ingår i studieplanen, besöka riksdagshuset t.ex. - och hen inte får följa med för hen har inte sålt nåt.....
Men så FÅR det inte vara.

Ska man göra något som ingår i studieplanen (=obligatoriskt) FÅR det inte innebära att föräldrarna ska betala något extra.

Det strider såvitt jag förstår mot skollagen.

Men någon som kan det där bättre får rätta mig i så fall.

Det låter som om det blivit något riktigt knasigt i skolan.
 
Tidigare har mina barn sålt salami knäckebröd kakor you name it, de får inte sälja själva då de då var rätt små typ 8-10 år och jag vägrar att de går runt till främlingar och riskerar att råka illa ut. Jag har istället köpt rubbet och skänkt el slängt bort. Men nu sista två åren har det vart lugnt, inga klassresor planerade ( blir ju oftast inte mkt av det typ en dagstripp ) insamlingar till lärare vid avslutningar väljer jag själv att sponsra el inte beroende på vilken
Lärare, såklart inte poppis av den som håller i insamling när man avböjer och de räknat m x antal kr av varje familj. Men jag väljer själv vem jag vill ge en uppdkattningsgåvs och inte, lite som dricks på krogen är jag nöjd självklart annars inte.,,
 
När jag gick andra året på tekniskt i gymnasiet så tog klassen uppdrag åt privatpersoner och drog in pengar den vägen. Då ingick det i utbildningen och alla var med på lektionstid, tycker det var en bra grej då de pengar som kom in gick till oss själva även om det las på studiebesök.
 
Jag kanske uttryckte mig felaktigt isåfall - jag vet att man bl.a. ska besöka Riksdagen men om det verkligen ingår i studieplanen eller enbart är ett smart sätt att få in lite lärdomar under resan, vet jag inte? Dyrbart blev det i alla fall, har precis betalat 1 550:- för strumpor vi förhoppningsvis får inom kort...
Det är alltså skolan som håller i försäljningen? Och tvingar eleverna att sälja för att kunna följa med på en obligatorisk resa? Jag skulle gå i taket som förälder faktiskt, det är inte tillåtet enligt skollagen.
 
Jag tankte pa den har traden nar jag akte igenom sta'n idag. Det lokala "gymnasiet" har en fundraiser i dag. De hade bord och salde grejor pa flera parkeringsplatser i sta'n, det sag ut som en del bakat, men ocksa "Krispy Kreme Doghnuts" som har speciella fundraising priser. Pa parkeringen av ett par av de storre och mer "busy" matvaruaffarenrna hade de grillar och salde korv och hamburgare. Dessutom ar varen ganska langt kommen har, sa det var massor av blommor och plantor att plantera. De mesta tror jag var fran ett par av de storre tradgardarna som saljer i sina egna affarer pa tradgarden. Det var tva parkeringar med "Car Wash", dar ungdommarna hade vattenslangar och tvattade bilar for fulla muggar. Alla var glada, skrattade, pratade med folk som gick forbi och i storsta allmanhet gjorde sig fortjanta av en eloge for "effort" oavsett hur mycket de fick ihop.
Precis! Sånt tycker jag låter betydligt roligare! Det kräver lite gemensam planering, att man tar fram ett snyggt upplägg som ser attraktivt ut och genomförs av eleverna tillsammans, gemensamt, inte hemma där föräldrar och övrig släkt till slut måste bidra.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 719
Senast: lundsbo
·
Ekonomi & Juridik Har ett litet dilemma. Köpte i höstas en häst för inga pengar alls. Säljaren var en tonårig tjej som uppgav att hästen stått ett halvår...
Svar
10
· Visningar
2 665
Avel Jag ska försöka hålla det här så kort som möjligt. Jag bestlutade mig för att ta föl på mitt sto då hon inte riktigt passade i de...
Svar
14
· Visningar
3 299
Övr. Barn I mitt ena barns klass (går nu i sexan) är det hårt tryck på att alla ska vara med på försäljningar…det har varit strumpor, korv, kakor...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
13 405
Senast: FadeAway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp