Skolelever måste sälja kakor!

Jag är nog en del äldre än många här, men skolresa till badort???? Varför det?
Det är väl ändå inte en "skolresa", utan något slags frivillig fritid? Som skolan eller klassen som kollektiv borde hålla sig långt ifrån?

Det längsta vi åkte i högstadiet var till Vaxholm (från Stockholms innerstad), för att besöka fästningen (lite historia) och sedan ha picknick och spela brännboll (kul aktivitet).
I vårt fall tror jag det rör sig om en skolresa som ska bli till en slags avslutningsgrej där eleverna gör nåt roligt tillsammans innan de går skilda vägar. Och det kan jag iofs förstå. Men i 9:an, senast, kom som sagt ingen överens om vart resan skulle gå så pengarna de samlat under 3 år, dvs minst 6 försäljningstillfällen, delades istället ut som cash till eleverna.....
 
I min "by" när man avslutat femte klass precis så finns det ett sommarcafe som ligger intill badsjön utanför samhället som alla femmor sköter om ca två dagar tillsammans med föräldrar. Man bakar någon sorts kaka och fralla samt så finns det glass och godis som köps in och säljs. Det är många som besöker detta cafe sommartid och på så sätt får hela klassen in hela summan på en sommar med max två dagars insats. Ganska skönt än att springa runt och knacka dörr och sälja kakor. Gillar att denna stiftelse har gjort detta möjligt. Vet själv när jag gick i skolan, det skulle säljas korv, det skulle bakas och stå på marknaden, vi skulle plantera granar mm...
 
I mellanstadiet fick vi sälja egenritade och sedan kopierade julkort. Fruktansvärt fula och motsvarande svårsålda. Hemskt.

I högstadiet hade vi (icke relaterat till ovanstående julkort) en cykeltur till närliggande badort, övernattning (på hemskt scoutställe) och sedan hemfärd med cykel dagen därpå. Vill minnas att det vara någon form av utbildande inslag däremellan.

I gymnasiet gick vissa ihop och åkte tillsammans till London, jag var inte med. Det var en avslutsgrej för de i klassen som ville, finansierades av var och en privat.

Men åka utomlands till badort?!
 
Suck. Nu kom alla lådorna med strumpor från NewBody (som vi i familjen själva köpt.....) och samtliga strumpor var JÄTTEstora, dvs minst 2 storlekar större än normal. Vi måste mao returnera dem och byta. Och måste nu skriva retursedlar till samtliga varor, en och en, printa ut dem, printa ut fraktsedlar OCH slå in varje paket separat, med fraktsedel, och skicka med posten. Gratis porto iofs men ändå. Vad gör folk som inte har en skrivare hemma? Behåller rubbet bara för att slippa besväret? Nu får vi dessutom gå ut och köpa nån slags omslagspapper för att skicka iväg alla 8 paketen (några behöll vi då vi provat sockorna och funnit dem för stora, men då var det så dags...) .

Strumpor för 1 500:-. Alla ALLDELES för stora för sina resp storlekar.

SUCK - igen.
 
Suck. Nu kom alla lådorna med strumpor från NewBody (som vi i familjen själva köpt.....) och samtliga strumpor var JÄTTEstora, dvs minst 2 storlekar större än normal. Vi måste mao returnera dem och byta. Och måste nu skriva retursedlar till samtliga varor, en och en, printa ut dem, printa ut fraktsedlar OCH slå in varje paket separat, med fraktsedel, och skicka med posten. Gratis porto iofs men ändå. Vad gör folk som inte har en skrivare hemma? Behåller rubbet bara för att slippa besväret? Nu får vi dessutom gå ut och köpa nån slags omslagspapper för att skicka iväg alla 8 paketen (några behöll vi då vi provat sockorna och funnit dem för stora, men då var det så dags...) .

Strumpor för 1 500:-. Alla ALLDELES för stora för sina resp storlekar.

SUCK - igen.

Lite OT; men slå in dem i soppåsar eller pappen i papperskassar. Brukar jag göra.
 
Suck. Nu kom alla lådorna med strumpor från NewBody (som vi i familjen själva köpt.....) och samtliga strumpor var JÄTTEstora, dvs minst 2 storlekar större än normal. Vi måste mao returnera dem och byta. Och måste nu skriva retursedlar till samtliga varor, en och en, printa ut dem, printa ut fraktsedlar OCH slå in varje paket separat, med fraktsedel, och skicka med posten. Gratis porto iofs men ändå. Vad gör folk som inte har en skrivare hemma? Behåller rubbet bara för att slippa besväret? Nu får vi dessutom gå ut och köpa nån slags omslagspapper för att skicka iväg alla 8 paketen (några behöll vi då vi provat sockorna och funnit dem för stora, men då var det så dags...) .

Strumpor för 1 500:-. Alla ALLDELES för stora för sina resp storlekar.

SUCK - igen.
De kanske krymper i tvätten :)
 
Suck. Nu kom alla lådorna med strumpor från NewBody (som vi i familjen själva köpt.....) och samtliga strumpor var JÄTTEstora, dvs minst 2 storlekar större än normal. Vi måste mao returnera dem och byta. Och måste nu skriva retursedlar till samtliga varor, en och en, printa ut dem, printa ut fraktsedlar OCH slå in varje paket separat, med fraktsedel, och skicka med posten. Gratis porto iofs men ändå. Vad gör folk som inte har en skrivare hemma? Behåller rubbet bara för att slippa besväret? Nu får vi dessutom gå ut och köpa nån slags omslagspapper för att skicka iväg alla 8 paketen (några behöll vi då vi provat sockorna och funnit dem för stora, men då var det så dags...) .

Strumpor för 1 500:-. Alla ALLDELES för stora för sina resp storlekar.

SUCK - igen.
Har egentligen inget annat att säga än att jag lider med dig! Och att igenkänningsfaktorn är hög!
Har du stora herrstrumpor kan jag köpa dem av dig. ;)
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 723
Senast: lundsbo
·
Ekonomi & Juridik Har ett litet dilemma. Köpte i höstas en häst för inga pengar alls. Säljaren var en tonårig tjej som uppgav att hästen stått ett halvår...
Svar
10
· Visningar
2 665
Avel Jag ska försöka hålla det här så kort som möjligt. Jag bestlutade mig för att ta föl på mitt sto då hon inte riktigt passade i de...
Svar
14
· Visningar
3 299
Övr. Barn I mitt ena barns klass (går nu i sexan) är det hårt tryck på att alla ska vara med på försäljningar…det har varit strumpor, korv, kakor...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
13 408
Senast: FadeAway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp