Skoning och Försäkring etc.

S

SneakySue

Hej!
Nu är det så här att jag ÄNTLIGEN ska få köpa hästen jag drömt om i 4 år.
Detta är en 16 årig Tennessee Walking Horse, gammal travare, vallack med en del gamla skador.

Jag tänkte fråga om någon vet vad det kostar med verkning och skoning, fram och bak, per gång (med nån hovslagare helst i Enköpingstrakten, ligger nära Sthlm, Uppsala och Västerås). Även om någon har några bra tips om försäkringsbolag, bolag som är bra och helst billiga iom. att jag bara är en 18-årig student.
Skulle också vara bra om någon vet vad en veterinär besiktning kostar..

Tacksam för många och detaljrika svar.
/Lina
 
Jag tror inte att du kan teckna ny försäkring på hästen eftersom han passerat 16 år. Det bästa du kan göra är isf att ta över gamla ägarens försäkring, då blöir det ingen ändring i villkor utan det löper på som tidigare men du står för försäkringen istället.

Veterinär besiktningen kostar ca 500:-, iaf här nere i Småland.

LYCKA TILL MED DEN NYA PÅLLEN!!

//Michaéla
 
Problemet är bara det att jag tror inte den nuvarande ägaren har någon försäkring på honom..
Men, jag vet iofs. det på onsdag, då jag ska prata mer med honom.
Jag vet iaf att när jag avr skötare på honom fanns det ingen försäkring.
 
Då tycker jag du ska passa dig lite. Man får inte täckna försäkrning på hästar över 16år.
Och det kan bli VÄLDIGT dyrt..speciellt när du börjar bli lite till åren.
 
speciellt när du börjar bli lite till åren.

Har jag börjat bli lite till åren? *skrattar* d va väldans. Nu är man gammal för att man snart är 18 också.
 
Om den nuvarande ägaren inte har någon försäkring på hästen skulle jag nog tänka efter både 7 och 8 gågner innan jag köpte den hästen isf. Det kan bli väldigt dyrt om det händer något med hästen...veterinär kostnaderna rullar på ganska fort...tyvärr!
 
Får man inte teckna någon försäkring alls på hästen ? Jag visste att man inte kan teckan en livförsäkring, men jag trodde att det gick att teckna A2 och vetvård
 
Xeline:
Jo, jag upptäckte det idag. Jag förstod fel igår när jag kollade på hemsidan, så, försäkrad blir lill pollen :)
 
Det lär väl bli problem med veterinärvårdsförsäkring om det finns gamla skador. Reservationer för dessa går nog inte att undvika. Om du undanhåller tidigare skador när du tecknar försäkringen finns risk att bolaget tolkar det som försök till försäkringsbedrägeri. Tydligen har de blivit hårdare med detta i o m ökningen av kostnader för veterinärvård...
 
jag har inte tänkt å "gömma" något. Jag är inte den personen.
 
Min hovslagare tar 700 kr för helskoning (Västeråsområdet). Veterinärbesiktningen betalade jag 1400 kr för. Tänk på att det kommer att bli betydligt fler kostnader än så. För mig kostade utrustning kostade mer än hästen t.ex...
 
Utrustningen har jag redan, så gott som allt, utom täcken som jag ska få med hästen när jag köper han.
Jag skötte han ju förr, och då hade han inget, å jag skulle ju köpa han så jag köpte sadlar av ridhuset å en massa andra grejer.. Martingal å stuff.. Så grejer har jag, utom täcken.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hoppas någon här kan hjälpa mig med några frågor. Jag är inte så insatt i hundförsäkringar då jag bara har en hund och det är min...
2
Svar
29
· Visningar
3 808
Senast: __sofia__
·
J
Ekonomi & Juridik Sålde min kära val för någon vecka sedan. En 9 årig allround val som tävlat lägre klasser i hopp. Han såldes till en finsk tjej...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 796
Senast: jorgensvensson66
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • WE-tråden
  • Hingstval 2024

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp