Exporterat min häst, nu vill köparen häva köpet!

Sv: Exporterat min häst, nu vill köparen häva köpet!

Kopiera köpekontraktet där det står att hästens köpeskilling var 22.000svenska kronor samt att jag erhöll 2220 euro samt medföra valuta växlings kvittot från banken?

Men vänta nu. Står det i köpekontraktet att köpeskillingen är 2220 euro? Och ni har bägge skrivit under? Då är det ju solklart att hästen är fullbetald, du har väl fått 2220 euro? Växlingskursen är inget som har med överenskommelsen att göra om det står utskrivet att du fått och accepterat 2220 euro för hästen.

Köparen kan ju inte ansvara för när du växlar in pengarna.
 
Sv: Exporterat min häst, nu vill köparen häva köpet!

Men vänta nu. Står det i köpekontraktet att köpeskillingen är 2220 euro? Och ni har bägge skrivit under? Då är det ju solklart att hästen är fullbetald, du har väl fått 2220 euro? Växlingskursen är inget som har med överenskommelsen att göra om det står utskrivet att du fått och accepterat 2220 euro för hästen.

Köparen kan ju inte ansvara för när du växlar in pengarna.

Självklart om man skriver så!:grin:Absolut om det står 2220 euro köpeskilling!
Men det gör det inte!

Nej, det står KÖPESKILLING 22.000svenska kr...Klart och tydligt på det upprättade förtryckta kontraktet upprättat av advokat Lars Deckeman!

ERHÅLLIT 2220Euro inom parentes finns dock med!

Då skulle man väl kunna säga att priset sk köpeskillingen skulle vara 22.000kr men det erhölls BARA 2220 euro vid upphämtningen (20400kr) och att man har rätt till att ERHÅLLA YTTERLIGARE 1600svenska kr för att komma upp i KÖPESKILLINGEN???
 
Sv: Exporterat min häst, nu vill köparen häva köpet!

Du har erhållit betalning och accepterat 2220 euro som likvid för hästen. Ni kollade gemensamt upp valutan och du godkände summan.

Köparen kan inte hålla skyldig för valutadifferenser. Du kan välja att växla in några dagar senare, på en annan bank och då få annan kurs - ska köparen hållas ansvarig för det.

Jag föreslår att du glömmer de där 1600 kr, det är ju småsummor i resterande diskussion och faktiskt inget du har rätt att kräva om du godkänt kursen.
 
Sv: Exporterat min häst, nu vill köparen häva köpet!

Du har erhållit betalning och accepterat 2220 euro som likvid för hästen. Ni kollade gemensamt upp valutan och du godkände summan.

Köparen kan inte hålla skyldig för valutadifferenser. Du kan välja att växla in några dagar senare, på en annan bank och då få annan kurs - ska köparen hållas ansvarig för det.

Jag föreslår att du glömmer de där 1600 kr, det är ju småsummor i resterande diskussion och faktiskt inget du har rätt att kräva om du godkänt kursen.

Tack för ditt svar, exakt detta jag ville med mitt inlägg!
Veta vad jag har för möjligheter att få tillbaka resterande!

Om det finns någon skillnad på innebörden köpeskilling och erhållit bland annat!
Vill gärna ha tillbaka dessa pengar så jag ska som sista sak ringa och rådfråga jurist på måndag om det finns något jag kan göra.

Självklart kan växlingskursen variera från dag till dag, givetvis hade jag valt att banken skulle få berätta för mig växlingskursen från samma dag som köpet gjordes och inte från dagen då jag växlade in pengarna och meddelat köparna detta. Resterande skulle jag självklart få ta i förlust men har kollat upp detta och det handlar om några få kronor från dag till dag.

Tror dem lurade mig lite när dem kom och betalade, dem visade mig på forex och där visade dem säkert inköps priset Forex skulle ha för att köpa tillbaka Euro, vilket givetvis inte är den korrekta kursen BANKEN använder och som VI skulle ha använt oss utav.

Jag skulle få svenska pengar men dem kom där och sa att dem inte hade hunnit växla in från euro till svenska pengar så jag var snäll och lät dem betala i euro.

Jag har lärt mig en läxa, tänk på detta även ni andra som ska sälja häst till utlandet!:crazy:
 
Sv: Exporterat min häst, nu vill köparen häva köpet!

Forex kurs är normalt sett på samma nivå som bankernas så problemet ligger troligen inte där. Det är snarare skillnaden mellan köp och sälj kurs, (ni kollade troligen upp vad det kostar att köpa, när du säljer igen får du mindre för pengarna om du inte har kvar köpkvitot då får man hos forex samma kurs) man får mer för pengarna när man köper än man säljer och det gäller både banker och forex.

Har man otur kan kurse skilja ordentligt även om det bara gått någon dag eller två men vanligen så är det på samma nivå.
 
Sv: Exporterat min häst, nu vill köparen häva köpet!

Forex ÄR en bank. Deras kurser ligger fullt normalt i förhållande till andra bankers.

Du har ett eget ansvar att kontrollera uppgifter. Väljer du den enkla vägen att gå på de uppgifter andra lämnar, så får du ändå bära ansvaret för detta såvida detta inte varit ett rent bedrägeri, vilket jag tror är svårt att påvisa i det här fallet.

Du valde att acceptera en annan valuta, och därmed göra en valutaspekulation - d v s du valde att tro och hoppas att valutan 1) stämde med de uppgifter köparen lämnade 2) skulle ligga på den nivå när du växlade in

Själv hade jag blivit väldigt sur om säljaren först accepterar min valuta och mitt förslag på nivå i akutell valuta, och sedan i efterhand kommer och vill ha mer för att säljaren inte är nöjd med växlingskursen.
 
Sv: Exporterat min häst, nu vill köparen häva köpet!

Forex ÄR en bank. Deras kurser ligger fullt normalt i förhållande till andra bankers.

Du har ett eget ansvar att kontrollera uppgifter. Väljer du den enkla vägen att gå på de uppgifter andra lämnar, så får du ändå bära ansvaret för detta såvida detta inte varit ett rent bedrägeri, vilket jag tror är svårt att påvisa i det här fallet.

Du valde att acceptera en annan valuta, och därmed göra en valutaspekulation - d v s du valde att tro och hoppas att valutan 1) stämde med de uppgifter köparen lämnade 2) skulle ligga på den nivå när du växlade in

Själv hade jag blivit väldigt sur om säljaren först accepterar min valuta och mitt förslag på nivå i akutell valuta, och sedan i efterhand kommer och vill ha mer för att säljaren inte är nöjd med växlingskursen.

Det är väl ingenting at bli sur över?
Jo om man som köpare har vunnit en hel del pengar på det, ja då kanske man blir sur men om man vill vara rättvis och seriös så förstår jag inte problemet.
Dem visste vad hästen kostade så det är knappast några pengar jag INTE ska ha!:mad:

Suck!
Jag var dum och accepterade detta men tycker ändå jag blev förd bakom ljuset med växlingskursen.
Dem VISSTE säkert med stor säkerhet hur man skulle gå tillväga för att "bedra" säljaren och detta nyttjade dem och jag får skylla mig själv till att ha blivit lurad!

Varför tror jag då detta?

Jo, dem köpte även en annan häst samtidigt, dem har efter hemkomst knappt svarat mig på varken mail el telefon, innan hade vi kontakt FLERA ggr per dag...Jag har på sista mailet bara skrivit rakt upp och ner att jag undrar hur det går med hästen och förklarat att jag tycker det är tråkigt att dem beter sig så som dem gör då vi pratade om att ha kontakt även efter köpet/försäljningen men nu har dem gått under jorden.
Som köpare behöver du självklart inte ha någon kontakt med ev säljare men då vi pratade om det så fattar jag inte problemet!

Min teori är att dem åker över hit till Sverige och köper billiga hästar för att ev sälja dem dyrare hemma i Finland.
Min häst är värd runt 40.000kr om inte mer men jag sålde han för 20.000kr plus 2000kr för utrustning som dem fick med, detta var träns, ny sadel samt 4st mkt fina täcken.
Därför tycker jag att 1600kr att ha förlorat är en stor del då jag redan mer el mindre skänkte bort honom.

Jag får skylla mig själv och har lärt mig en läxa, dock så är jag mest ledsen över att jag inte vet hur min lilla kille mår.

Jag var seriös och väldigt snäll när jag även lät dem få med utrustningen så billigt, denna utrustning "förhandlade" dem till sig på plats, när jag lät dem betala i Euro fast vi bestämt i svenska kr osv, varför ska det då vara så svårt att vara rättvis tillbaka?

Jo för att man inte är seriös!
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 540
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 075
Senast: Wille
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 001
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 840

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp