Exporterat min häst, nu vill köparen häva köpet!

J

jorgensvensson66

Sålde min kära val för någon vecka sedan.
En 9 årig allround val som tävlat lägre klasser i hopp.

Han såldes till en finsk tjej.
Mkt mail kontakt skedde innan och hon lät jätte seriös.
Hon kom till Sverige förra veckan och tog med sig min val hem på släpet direkt.

Jag sålde hästen för 20.000kr, halva priset enligt mig själv men ändrade omständigheter gjorde så att jag slumpade bort honom AKUT.
Han har tidigare iår varit vet bes helt utan anmärkning och han har varit högt försäkrad.
Jag har ägt honom i 2 år och aldrig använt mig utav försäkringen då han varit frisk och kry.

Nu till saken.
Dagen då köparen ska komma och provrida kommer.
Hon har med sig släp.
Tycker hon om hästen så köpes den direkt, snabba pengar och hon ville inte ha någon vet besiktning.
När hon kommer så säger hon att hon har bråttom så hon hinner inte provrida.

Hon kommer och fattar tycke direkt för honom.
Köpeavtal skrivs!

Hon ska iväg för att köpa ytterligare en ponny att ta med sig till Finland till hennes barn och vi bestämmer att hon ska hämta min häst dagen därpå, på väg hem till Finland!

Min kille lastas enkelt, han är en ängel att köra.
Står alltid blixt stilla under transportering.
Går fint och dem åker iväg, jag står ensam kvar med tårar rinner ner från min kind!
Inte direkt så att man kan åka och hälsa på närsomhelst!

Men så börjar problemen.
Köparna ska ta båt över till Finland som tar 12 tim.
Dem ringer och säger att min häst är jätte orolig och står och sparkar och slår inne i transporten, dem funderar på att sedera honom men ingen veterinär gås att få tag på.
(Min häst är jättevan att resa och har ALDRIG levt rövare tidigare)
Dock så hade dem ytterligare ett ponnysto bredvid han i släpet och eftersom det var första gången dem möttes så kan det ha varit lite små gnabb sinsemellan...tror jag.

Dem hör av sig när dem kommer fram och meddelar att resan ändå gott relativt bra och att han lugnade ner sig efter ett tag.

Dagen efter så får jag ett meddelande att dem provridit honom men att han genast tappat en sko så att dem tog ut en hovslagare.
Får sen ett medd att han inte varit ren och att deras hovslagare sagt att han varit felskodd som en travhäst!?
Fattar inte alls då min val är ett hbl och jag använt mig utav en auktoriserad hovslagare hela tiden.
Nåväl...
Ytterligare någon dag går.

Hon säger nu att hon inte ville köpa en dyr häst och att det ser ut att bli så nu. Hästen är fortf oren och hon måste ta ut hovslagaren igen för att sko om honom ytterligare plus att om han inte blir ren så måste hon ta ut veterinär.

Jätte tråkigt!
Min lilla gubbe.

Jag förklarar att hästen ändå stod i ca 15 tim i släp, han kan ha trampat på sig el helt enkelt vrickat sig i hagen.

Om dem dessutom har skott om honom och hovslagaren har skott på ett annat sätt för att han upplevt han som felskodd så kan även det vara en faktor som gör att hästen går lite orent!

Kan ju vara tusen saker.
Jag förklarar att jag inte tycker att det är under mitt ansvar att hästen nu är oren och ber henne ge honom nån vecka att kanske gå in sig efter skoningen.
Om det är att han trampat på sig el vrickat sig i hagen så kan det tom behövas lite längre tid.

Vi skrev in i kontraktet att hästen såldes obesiktad och att detta hade tagits i beaktande av köparen.
Att alla skador el sjukdomar som uppkom efter avhämtning stod under deras ansvar.
Jag tänkte ju mest på att vad som helst kan hända under den långa transporten!

Har ni varit med om nåt liknande och hur tycker ni jag bör reagera på detta?

Tacksam för alla råd!:crazy:
 
Sv: Exporterat min häst, nu vill köparen häva köpet!

Du ska inte göra någonting,hon har en sk undersökningsplikt att göra,vilket hon inte gjort,att varket provrida eller besiktiga är bara idiotiskt,så då får hon verkligen ta och skylla sig själv!
 
Sv: Exporterat min häst, nu vill köparen häva köpet!

Jag tror ju som sagt att han bara är känslig efter skoningen, MEN det skulle kunna vara så att han trampat på sig i transport el fel i hagen men jag vet att han var hel och fräsch när han lämnade gården.
Inget som skulle ha synts iaf vid besiktning men man blir ju undrande att dem vill lämna tillbaka han så snabbt utan att faktiskt se dem orsaker som mkt väl kan ligga till grund för orenheten! =(
 
Sv: Exporterat min häst, nu vill köparen häva köpet!

Köper man en häst för 20.000 och obesiktigad så måste man ju ha räknat med konsekvenserna!
Vilket trams! Bry dig inte om detta, du har kontrakt på köpet där alla parametrar ingår.
Har hon problem med hästen så får hon lösa dem på egen hand från och med nu. Punkt!

Hur kan man ens bli förvånad över att en häst blir orolig när den ska åka färja och resa så långt. Mitt sto var sjöblöt när hon åkte Helsingborg-Helsingör färjan, såklart eftersom hon inte var van vid det och det låter och luktar konstigt. DÅ får man ju ta hand om hästen när man kommer fram, låta den vila i minst tre dagar och landa i sitt nya hem.
Då sätter man sig verkligen inte upp och provrider dagen efter! Vad är det för människor där ute?!!! :mad:
 
Sv: Exporterat min häst, nu vill köparen häva köpet!

Jag håller med föregående - vilket trams!! Bry dig inte om köparen och dess meddelanden. Du har tyvärr sålt till ett pucko. Det är inte värre än så. Sluta engagera dig och bry dig, det kommer aldrig att bli bra i alla fall. Sådana kunder lär sig aldrig och de slutar aldrig att höra av sig ifall man erbjuder hjälp.
 
Sv: Exporterat min häst, nu vill köparen häva köpet!

Ytterligare ett rikspucko som gör en hästaffär. Och då menar jag inte DU :grin:

Hon har ingenting att komma med. Det bästa du kan göra är att säga som du har gjort och sedan ignorera.

Jag vet att det är svårt, för man bryr sig om hästen men jag talar av egen erfarenhet när jag säger att det är bara att släppa taget.... Ju "snällare" du försöker vara eller hjälpa desto jobbigare kommer det att bli. Ger du henne lillfingret nu så kommer hon tugga i sig hela armen. Jag vet att jag låter hård men jag har som sagt alldeles färska erfarenheter och då handlade det inte ens om någon reklamation eller "fel" på någon häst. Bara ett "felköp" och eftersom jag, som du, bryr mig om mina hästar även efter jag har sålt dom så har jag gjort ALLT som stått i min makt för att hjälpa till, trots att det kostat mig både pengar, tid, arbete och energi. Vad får man för det, inte ett skit :grin:

Nu står hästen i mitt fall här hemma i min ägo igen vilket jag iof är väldigt glad över även om jag måste göra mig omaket att sälja den igen med all magknip som kommer med det men det är ju en annan historia.

I ditt fall vill ju köparen reklamera när hon själv har gjort vartenda "fel" på vägen jag kan komma på för att inte kunna göra det. Så du har nog ingenting att oroa dig för på den fronten! Känslomässigt är ju en annan sak... Trist historia iallfall, tröstkramar till dig!
 
Sv: Exporterat min häst, nu vill köparen häva köpet!

Själva saken hör till att jag fick betalt i euro och vi gick in på Forex på internet där vi tog en jätte konstig kurs. När jag således skulle växla in pengarna till svenska kronor så var det 2000kr mindre, vilket jag verkligen bett om att hon skulle betala tillbaka snabbt in på mitt konto...
Så på nått sätt vill jag ha dem pengarna för jag släppte redan hästen superbilligt!
Nu har jag förlorat nästan 2000kr på att dem kom med euro och inte hade växlat!

Jag är för snäll och har lärt mig en dyr läxa!

Jag tycker oxå att det var helt fel av dem att sätta sig upp och provrida så snabbt, speciellt när hästen hade åkt så långt!
Tar ju ett tag att komma till ro, fattar inte folk det?

Dem köper hästar och tror dem ska fungera dagen efter perfekt i sitt nya hem...att sälja häst i dagens läge är fan inte lätt!

Usch...så ledsen!
 
Sv: Exporterat min häst, nu vill köparen häva köpet!

Nu är jag själv från Finland och funderar på att i nåt skede hämta en häst från sverige. Men jag undrar är det inte MÅSTE på att hästen måste ha giltigt vet. intyg som är högst 2 dagar gammalt(eller hur lång tid var det)för att få lämna sverige? Jag har nämligen funderat i de barnorna hur man eg gör då, låter man ägaren själv skaffa intyg (+betala?)nån dag före för att sen åka över och provrida/köpa hästen. Tänkte mest på att om man inte köper hästen då då har det ju varit "bortkastad" beiktning...
 
Sv: Exporterat min häst, nu vill köparen häva köpet!

Det är ett hälsointyg av en officiell veterinär som ska utfärdas för resa med häst inom EU, inte en hel besiktning. Hälsointyget ska säkerställa att hästen ej har någon smittsam sjukdom och att den är i skick att kunna transporteras.
 
Sv: Exporterat min häst, nu vill köparen häva köpet!

För din skull hade det varit bättre om en vet.besiktning gjorts - då hade du inte behövt försvara något påstående om fel som funnits sen tidigare. Kanske det var det som köparen tänkte på när hon sa att det inte behövdes någon besiktning...?

Det ligger alltid i säljarens intresse att en besiktning upprättas, så att man kan bevisa att eventuella senare uppkomna fel inte är den tidigare ägarens ansvar. För om en veterinär inte upptäckte några fel kan man inte begära att en vanlig hästägare ska ha kunnat gjort det.

I nuläget får man väl bara hoppas att köparen inte gör rättslig sak av det, eftersom du som sagt inte kan bevisa att han var felfri vid försäljningen...
 
Sv: Exporterat min häst, nu vill köparen häva köpet!

I nuläget får man väl bara hoppas att köparen inte gör rättslig sak av det, eftersom du som sagt inte kan bevisa att han var felfri vid försäljningen...

...och köparen kan inte bevisa att felet fanns vid försäljningen + att säljaren visste om det.

Det är köparen som har undersökningsplikt.
 
Sv: Exporterat min häst, nu vill köparen häva köpet!

Tvärtom, det ligger i köparens intresse.

Lagen säger att köparen har undersökningsplikt. Väljer köparen att inte uppfylla detta har man också avsagt sig rätten till reklamation för allt annat utom dolda fel. Dolda fel är en dyr process om inte parterna är överens, så i det här fallet måste jag säga att jag tycker säljarne sitter stensäkert.
 
Sv: Exporterat min häst, nu vill köparen häva köpet!

Lagt kort ligger. Köparen är skyldig att besikta för sin egen skull, om inte av proffs så så av henne själv.
har du fått dina 2000 euro så får hon väl kika i molnen efter dem
 
Sv: Exporterat min häst, nu vill köparen häva köpet!

*kl*

Tycker det luktar skumt om hela historien.. :grin:

Jag undrar bara om det är fler som hamnat i samma situation och vad som skett då!

Vad är det som luktar skumt?

Ja, det är skumt att köparen inte ville provrida, ja det är skumt att hästen enligt köparen var vild i transporten, ja det är skumt att hästen tappar en sko dagen efter han anlänt, ja det är skumt att köparen rider hästen dagen efter ankomst!
Men omöjligt? Inte alls.

*Han har alltid tidigare stått som ett ljus i transport, ALLTID, kanon häst att köra och lastar gör du själv.
Att han nu fick stå med ett litet ponny sto och det blev lite gnabb, det kan jag tänka mig är den enda orsaken till att han kanske blev lite orolig.

*Att han tappar sko dagen efter ankomst är lite konstigt då han var relativt nyskodd hos mig, MEN en olycka händer så lätt.

*Att han nu är oren efter bara någon dag hos nya köparna, efter att aldrig ha varit skadad el halt hos mig under 2 år, ja det enda jag kan tänka mig iaf är, då ägaren knappast(förhoppningsvis) inte hunnit rida sönder honom så att han blivit halt, är just pga att han kanske vrickat sig i transport el hage el att han bara ömmar efter deras hovslagning, han hade ju tappat en sko där!?
Han kanske "trasade" sönder sig lute om det var på en ridtur han tappade den.
Dessutom stod han i 15 tim i sträck på en transport tillsammans med en annan häst.
:crazy:
 
Sv: Exporterat min häst, nu vill köparen häva köpet!

Lagt kort ligger. Köparen är skyldig att besikta för sin egen skull, om inte av proffs så så av henne själv.
har du fått dina 2000 euro så får hon väl kika i molnen efter dem

Jag saknar dock nästan 2000kr som jag vill ha av henne!
Det blev fel när vi kollade kursen på internet, dem hade bara med sig euro!
Nu i efterhand ville jag att dem skulle sätta in detta på min bank...först fick jag inte tag på henne på flera dagar, sen kom mailen med att hästen var oren osv osv!

Så några ytterligare pengar antar jag att dem inte vill/tänker sätta in åt mig!:(
 
Sv: Exporterat min häst, nu vill köparen häva köpet!

...och köparen kan inte bevisa att felet fanns vid försäljningen + att säljaren visste om det.

Det är köparen som har undersökningsplikt.

Självklart vill man ha en bes i grunden som säkerhet för båda parter!
MEN det blev så snabbt löst(under en helg) plus att dem kom från ett annat land och ville sköta affären snabbt!
Dem ville inte ha besiktning och då skrev jag även in detta i kontraktet att dem tagit detta i beaktelse och att så fort hästen lämnade mig så kunde uppkomna skador inte belastas mig!


Som sagt, hästen var där någon dag och plötsligt är oren!
Han var INTE oren här hemma varken när dem kom och tittade på honom el när dem hämtade honom dagen efter!

Han kan ha vrickat sig el vad som helst!
Varför har alla köpare jämt så bråttom och kan inte ge hästen en chans?
Det är levande djur!
 
Sv: Exporterat min häst, nu vill köparen häva köpet!

Ja det är ju en ursäkt till att inte betala 2000.-...att påstå att pålle inte är 100% okej....usch vilket fulspel.
Be att få en film på pålle som oren, vill hon inte det så ljuger hon väl.

Jag lider med dig, att veta att pålle förmodligen inte hamnat i goda händer.
Vi skulle samla ihop en hel hög med tuffa Bukare o hämta pålle...:angel:.
Finland är ju inte sååå långt bort.

Nä....hoppas det löser sig, håller tummarna.
 
Sv: Exporterat min häst, nu vill köparen häva köpet!

Kopierat från elle12:s inlägg..

Det är ett hälsointyg av en officiell veterinär som ska utfärdas för resa med häst inom EU, inte en hel besiktning. Hälsointyget ska säkerställa att hästen ej har någon smittsam sjukdom och att den är i skick att kunna transporteras.

Vem, vad och när gjordes detta?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 604
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 077
Senast: Wille
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 007
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 840

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp