Bukefalos 28 år!

Skor vs stövlar?

V

Vida

Hej igen!

Jag är i tagen att köpa nya ridgrejer men frågan är vad jag ska ha på fötterna? De flesta som rider islandshäst verkar ha någon typ av ridskor/jodphurs och inte ridstövlar. Vad har ni själva valt och varför?
Skulle vara kul att höra lite åsikter + ge gärna tips på riktigt bra och sköna skor/stövlar.
(Även om ni använder olika beroende på årstid)

Tack på förhand!:)
 
Sv: Skor vs stövlar?

Är ju lite mountain horse freak så de skor & stövlar jag rider med är därifrån, rekommenderar dem såklart:)
 
Sv: Skor vs stövlar?

Jag rider i ridstövlar (när jag inte rider runt i mina jympaskor :eek: )

Jag tycker det känns bekvämare att rida med stövlar än skor, och så tycker jag att det är snyggare också.

Sen så beror det ju på vad man har för ridbyxor också, om jag kör på såna där utsvängda s.k. islandsbyxor, då är det jympaskorna som åker på. Annars är det för det mesta ridstövlarna.
Jag får även en bättre sits med stövlarna ..
 
Sv: Skor vs stövlar?

Jag rider i ridstövlar (när jag inte rider runt i mina jympaskor :eek: )

Jag tycker det känns bekvämare att rida med stövlar än skor, och så tycker jag att det är snyggare också.

Sen så beror det ju på vad man har för ridbyxor också, om jag kör på såna där utsvängda s.k. islandsbyxor, då är det jympaskorna som åker på. Annars är det för det mesta ridstövlarna.
Jag får även en bättre sits med stövlarna ..

Erkänner, blir oxå mest gympaskor, men vågade inte skriva det bland alla militanta ryttare:D
 
Sv: Skor vs stövlar?

:angel:

Jag vet att det absolut inte är de ultimata ridskorna, men jag erkänner .. JAG ÄR LAT :eek:
 
Sv: Skor vs stövlar?

Gympa skor is the SHIT :rofl: Haha jag vet en som råkade tävla i gympa skor, men som tur såg inte dommarna det.. :devil: :D
 
Sv: Skor vs stövlar?

Men gympa skor går ju inte rida med nu heller!!! då fryser man ihjäl!

nä nu är det ett par bastanta skoterstövlar som knappt går igenom stigbyglarna(säkrehet på hög nivå:crazy:) tillsammans med skoteroverall som är det bästa på hästryggen.

Men när solen nått hit upp och det 3m tjocka snötäcket är borta åker de utsvängdahippiebyxorna och jympaskorna på!
 
Sv: Skor vs stövlar?

Byggjobbarskor med klack är grejjen. Hade ett par sådana och har letat och letat och letat efter ett par likadana, men det går inte att hitta. De var jättesmidiga och med stålhätta.

Nu har jag ett par vanliga ridboots från Mountain Horse. Helt ok. Men inte lika sköna och lika snygga!

Stövlar är enbart för tävling och bedömningar ju!!

/Jonaz
 
Sv: Skor vs stövlar?

Du får väl ta på dig ett par tjocka strumpor :p

Jag fryser inte ihjäl med mina .. men det blir riktigt blött efter en ritt på ridbanan *suck*
 
Sv: Skor vs stövlar?

JO man fryser ihjäl iaf om man bor här uppe, och har - 20. Då är det bara att pälsa på sig :rofl:
 
Sv: Skor vs stövlar?

Jag rider i ett par jodphurs.
Använde alltid det innan jag red islandshäst också för jag tycker det är skönare med jodphurs eller ridskor.
 
Sv: Skor vs stövlar?

Jag rider endast med ridskor, dom ska vara så små och lättsamma som möjligt. Stövlar för mig funkar nog inte alls, det verkar otympligt och ivägen, men har aldrig provat heller så :angel:
 
Sv: Skor vs stövlar?

KL

Undrar vad ni tycker om Tretorns stövlar som Bayard har designat?
Först tyckte jag de var hemska :o men nu börjar jag bli riktigt sugen på ett par svarta:angel:
 
Sv: Skor vs stövlar?

Jag använder ridskor med snörning. Har hittills använt stövlar vid tävling, men tränar man inte med stövlar, så känns det klumpigt och otympligt att plötsligt få på sig dem vid tävling. De börjar dessutom gå sönder, så jag får hitta på något annat att ha på fötterna när jag tävlar.

Sommartid använder jag emellanåt också jympaskor. Jag tycker faktiskt att det fungerar utmärkt att rida i dem....

Jag använder hellre skor än stövlar därför att det känns som om jag kommer närmare hästen då, och blir mjukare och följsammare.
 
Sv: Skor vs stövlar?

Kul att läsa era svar...nu ska vi se här...hmm...jympadojjor eller skoterkängor lutar det nog åt..;) :D
Nä, skämt å sido..det blir nog någon typ av ridskor. Ett par gamla ridstövlar har jag ju redan. Det blir till att uppsöka en ridsportaffär och prova eftersom det verkar finnas en uppsjö olika modeller.

En fråga till om någon har lust att svara..:smirk:
Det verkar vara lite "inne" med leggings nu förtiden (fanns inte på min tid när jag senast höll på med ridning:angel:), vad har dom för syfte? Skydda ridbyxorna eller bara vara snygga?

Så, nu var det slut på mina frågor för den här gången...ha det bra alla!:)
 
Sv: Skor vs stövlar?

Jag rider med både och, stövlar blir det oftast bara när jag tävlar då jag har vita stövelridbyxor.
Tycker också att mountain horse skor och stövlar är att rekommendera.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 557
Senast: Juli0a
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 696
Senast: LaMagia
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 428
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 542

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp