Skrittar för snabbt

Novsan

Trådstartare
Har en liten ponny som är alldeles för otålig! När man skrittar så går det bara snabbare och snabbare. När jag ska göra halvhalter så struntar han i dom och till slut blir han så frustrerad att han travar iväg. Så hur ska jag göra för att få en lugn och samlad skritt? :confused:
Han är regelbundet kollad av veterinär och tänderna för 6 veckor sedan -
 
Sv: Skrittar för snabbt

Du kanske kan testa att göra helt halt i stället för halvhalt,och övergå till halvhalt när han lyssnar bra på det. Sen rida mycket "svängda vägar" dvs lägga små volter,volt tillbaka,byta varv ofta och rida små "åttor" och serpentiner. Då får han aldrig tillfälle att öka takten eftersom han måste sakta av när det är mycket svängar. Kan tänka mig att han kanske är just otålig som du skriver och börjar öka farten för att han vill att det ska hända nåt. Men får han i stället en massa övningar att tänka på så kan det kanske kompensera för han otålighet. Lycka till :-P
 
Sv: Skrittar för snabbt

I min erfarenhet så kan man inte lugna skritten utan att lugna resten sas, att han arbetar lugnt i resten av passet också. I framskrittningen är det bara att låta det vara eftersom det som du säger stressar hästen att bli bromsad. Bara rid på slaka tyglar och låt honom knata på. Däremot om han börjar trava så får du mjukt bromsa ner igen till skritt. Hellre att han skrittar stort och energiskt än att han börjar takta!

Om du tränar med fokus på takt och lösgjordhet (avkoppling) i passet så kommer han vara lugn när du skrittar av och efterhand som hand som träningen fortgår och han lär sig koppla av med dig så kommer han att kunna börja passet där.
 
Sv: Skrittar för snabbt

Tack för svaren :D Ska bli jätte roligt nu att rida när jag förhoppningsvis vet hur jag ska göra.
 

Liknande trådar

Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 556
Senast: sorbifolia
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 395
Ridning Har hamnat i en ond cirkel med min nya häst sedan 8 månader. Såldes som vaken och det gillade dom då hon inte var reaktiv. Och vaken är...
2
Svar
32
· Visningar
4 300
Senast: Skrämd
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 202
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp