Skriva reklamationsmail häst

Svarar alla

Detta är min första egna häst. Min vän hjälpte mig med köpet och allt var bra vid provridningen. Han gick igenom en gårdsbesiktning. Han är importerad från Irland och där är det en helt annan inridning osv än vad det är här. Han har pratat med en hästpratare och han vill inte gärna prata om tiden på Irland.
Jag förstår att det kan ta tid för honom att landa.
Han gillar inte att vi ramlar av och har sagt till hästprataren att han tolkar det som att det är hans fel att vi ramlar av för han är inte tillräckligt snabb. Nu tränar vi med en pall och vi får inte stå längst upp på pallen bredvid honom då backar han. Han vill inte riskera att vi kanske sitter upp för då kan vi ju inte ramla av om vi inte kommer upp.

Det sista jag vill är att bråka med säljarna jag vill bara ha en lösning på situationen.
Jag klarar inte att lösa det här själv och det finns ingen i min närhet som kan hjälpa mig. Han är bara 8 år och vill inte bara stå i en hage. Jag mår jättedåligt av den här situationen.

Om de tar tillbaka honom väntar jag mig inte att få tillbaka samma summa som jag köpte honom för.
Jag har varit med och tagit in många ponnyer från Irland. Dom allra flesta har aldrig varit med om att ryttaren sitter upp från pall.Dom förstår inte vad du menar! Samtliga har efter träning lärt sig. Men det tar tid och det måste det ju få göra. Jag förstår inte vad dina argument för en reklamation är? Om vi har sålt en ponny/häst från ridskolan ersätter vi den så fort vi kan,vi behöver våra ponnyer för att hålla verksamheten i gång. Vi kan inte bara ta tillbaka en ponny,oavsett pris,för att sedan lägga tid på att sälja den igen.Som så många här säger:Är du det minsta osäker på om det är något fel på hästen ska den naturligtvis kollas av en veterinär,om inte lägg ut den på annons och sälj.
 
Ingen köper väll en häst som inte går att provrida?
Jodå. Desutssom kan vissa folk provrida du får bara vara hudlöst ärlig och säga du är rädd för honom. Min stallkompis provred en häst som ägaren va rädd för. Han va inte riden på över 6 månader. Hon visste om det och hade nog också köpt honom om han inte hade haft mycket problem med shivering i ena bak. Hon är väldigt tuff. Även en anna stall kompis i ett stall innan köpte ett sto som ägaren va rädd för. Hon betalade runt 90.000 för det stoet. Den va en fin häst och hon va nöjd. Så det behöver du inte oroa dig för.
 
Jag importerade en valack från Holland som inte alls passade mig och sålde därför vidare den. Förlorade på affären då informationen från Holland inte riktigt hade stämt och var därför tvungen att sälja den billigare. Var dock ärlig i min annons och han bor nu hos en jättebra familj och stormtrivs.

Så jag hade sålt hästen :)
 
Ja, egentligen är det klart att man kan. Det kostar inget och man förlorar inget på att försöka.

Men chansen att en sån reklamation går genom är i stort sätt helt obefintlig, om det inte är något fysiskt fel på hästen.

Om man går vidare juridiskt på veka grunder så kan man förlora sina möjligheter att framöver köpa bra hästar från kretsar där det blir känt att man gjort på det viset efter ett köp.
 
Nu hamnade diskussionen i att det blir en tvist som skulle kräva juridisk hjälp, en reklamation där man öppet anför vad man vill reklamera bör ju aldrig hamna där om det finns konkreta fakta som visar på ett tydligt ursprungligt fel som inte påtalades av säljare innan kontrakt skrevs.

Det finns liksom heller inget som säger att man måste gå vidare med juridisk storslägga bara för att man inte blir överens.

Man kan alltid ringa säljaren och förklara situationen och se om det går att hitta en lösning. Om säljaren känner att förutsättningar finns för att hitta ny köpare kanske hen är villig att återta hästen och betala tillbaka en liten del av köpeskillingen, för att försöka lösa situationen som uppstått, helt utan att det finns juridiska skäl att göra det.
Håller med. Det är möjligt att ridskolan som sålde hästen till och med kan ta sig an att sälja hästen åt ts.

De känner hästen, kan kanske med erfaren personal rida till den, och sälja åt ts.

På så sätt blir hela historien transparent för alla parter, inklusive ny ägare.

Ringer man ridskolan och säger som det är, att den egna erfarenheten matchar inte hästens behov, så kanske ridskolan, om de har möjlighet, hjälper till.

Annars är mitt förslag att ts ringer ett försäljningsstall med gott renommé och bokar in hästen för försäljning.
 
Håller med. Det är möjligt att ridskolan som sålde hästen till och med kan ta sig an att sälja hästen åt ts.

De känner hästen, kan kanske med erfaren personal rida till den, och sälja åt ts.

På så sätt blir hela historien transparent för alla parter, inklusive ny ägare.

Ringer man ridskolan och säger som det är, att den egna erfarenheten matchar inte hästens behov, så kanske ridskolan, om de har möjlighet, hjälper till.

Annars är mitt förslag att ts ringer ett försäljningsstall med gott renommé och bokar in hästen för försäljning.
Såklart kan man försöka, men med tanke på hur knöligt och tidskrävande det är att sälja en häst även för en ridskola är det nog bra att ha en plan B redo.
 
Har du kontaktat säljaren och diskuterat problemet? Det borde vara det första steget och då kan man få reda på deras inställning och möjligheten att de accepterar en reklamation. Reklamera kan man alltid, men om säljaren inte accepterar, viket de troligen gör om du inte har mycket "kött på benen".
 
Juristen sa att det inte är försent att reklamera. Och att det är bra att jag börjat utreda vad som kan vara orsaken till att han beter sig så här. Tex har han träffat en person som är utbildad i hästars rörelsemönster och hon menar att han ser suspekt ut i traven och skulle inte bli förvånad om en veterinär hittar något.
Jurister vill tjäna pengar.
Om du vill detsamma sälj.
 
För det första måste affären ha skett i Konsumentköplagen för att reklamation ska gälla.
Nummer två när köparen reklamerat varan är det upp till säljaren att välja vad som ska göras om säljaren godkänner reklamationen.
Säljaren kan välja att låta köpet gå tillbaka och då är det full betalning som gäller. Men säljaren kan också välja att åtgärda felet eller byta mot en likvärdig vara.
De flesta hästhandlare är benägna till det sista d v s lämna en annan häst i stället.
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 830
Senast: animalasia
·
Ekonomi & Juridik Lång historia kort,för en dryg månad sen fick vi en äldre haflinger tjej utav min dotters kompis mamma. Dom hade i sin tur fått hästen...
Svar
11
· Visningar
946
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
Svar
10
· Visningar
842
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp