Jag tänker nog att världen är orättvis och det är mycket slumpen som placerat oss där vi är. Jag har haft turen att födas på en plats och i en tid där det är fred och det finns ett välstånd till föräldrar som har det bra ställt (svensson i radhus nivå menar jag då). Jag har turen att min familj har ordnade ekonomiska förhållanden och en stabilitet i relationerna med ett stöttande nätverk.
Jag hade lika gärna kunnat fötts i Palestina och mina familj trasats sönder av bomber eller i en helt annan tid i Sveriges historia och därmed plågats av svält och armod. Det finns så många helt andra scenarier där man kunnat hamna och då levt ett helt annat mycket svårare liv. Det är helt och hållet slumpen som gör att jag lever här och nu under de förhållanden som jag har. Det tänker jag är bra att vara ödmjuk inför och därmed inte döma andra människor eller sig själv.
Jag tänker på hur världskända artister beskriver sin väg till stjärnstatus med både talang, arbete och en stor portion tur. För man kan ha både talang och arbeta jättehårt med något och ändå inte komma vidare. Man måste också ha turen att träffa rätt person vid rätt tillfälle eller vara på en speciellt plats i sitt liv vid rätt tillfälle för att saker ska hända. Att man själv ens föddes är ju ett lyckokast, att ens föräldrar träffades, att just den äggcellen mötte just den spermien, saker som händer i ens liv som formar en. Inget av det är ju en plan eller någon form av produkt av ett medvetet hårt arbete. Det är tur/slump.
Alla människor är inte delade samma hand i livet. Vi får väll göra det bästa av det vi har och hjälpa till där man kan med det man kan just då. Ingen blir direkt hjälpt av att man själv får runt och känner skuld eller mår dåligt. Snarare tvärt om så man får försöka uppskatta livet när det är bra och sedan göra vad man kan för det andra i den nivå man känner är funktionell för en själv.
Jag instämmer.
*rent allmänt funderande*
Jag brukar säga att om en anser att tillvaron ska vara rättvis för alla spelar en fel spel sas. Att bli upprörd för att något upplevs som orättvist är kontraproduktivt och gör en garanterat inte lyckligare. Jag och många av mina nära släktingar har mindre till större hälsoproblem med en stor ärftlig komponent men det är inget vi ser som orättvist, det bara är och något vi lärt oss hantera. Ingen av oss är något offer eller stackars.
Min bakgrund är fattig (med svenska mått mätt, definitivt ingen medelklass) men jag har aldrig känt mig fattig eller att jag saknat något. Visst, klart att jag registrerade att vi inte åkte på utlandssemester men jag hade fullt med saker att göra på hemmaplan. Mina somrar var allt annat än tråkiga.
Jag har definitivt gjort en klassresa vilket inte är lätt för en hör aldrig hemma helt och hållet någonstans. Samtidigt gör det också att jag kan passa in i de flesta sammanhang, för att jag har provat på det mesta.
Som (numera) höginkomsttagare anser jag det min förbannade plikt att bidra lite mer än min skattsedel. Jag är dessutom uppfostrad till att en hjälper efter förmåga, oavsett om en rik eller fattig (det behöver ju inte vara i pengar alltid). För mig personligen ger jag främst till "icke-sexiga" syften (att samla pengar till barncancerforskning är inte direkt svårt...) som hjälper hemlösa, missbrukare osv. Dvs de människor som brukar anses vara längst ner i samhällsstrukturen. Det gör jag för att det är rätt, inte för att göda mitt ego. Det är något jag anser en ska vara noga med. Givetvis gillar vi människor känslan vi får när vi kan hjälpa andra men en ska vara lite försiktig så det inte blir det enda syftet.
Däremot har jag noll dåligt samvete för att jag tjänar bra och rent allmänt har en bra tillvaro. Att jag är där jag är är en kombination av förmåga, slit och tur (väldigt lite slit om jag ska vara ärlig, jag har liksom bara följt med

). Jag köper glatt min dyra champagne... men det är inget jag anser att jag förtjänat, jag har bara haft tur som har råd att göra det.