Skulle du...

"Låna" ut 1000:- till en person som du haft som kollega några veckor förra året. Vi ar inte haft privat kontakt alls. Jag har inte råd att förlora den summan så jag sa nej. Då skrev hon trevlig helg och sen blockade hon mig. Mina vänner hade jag försökt hjälpa men jag känner inte henne alls och en annan kollega varnade mig i somras för denna person. Hon var opålitlig.
Nej. Självklart inte.
 
Jag har dåligt samvete. Vill så gärna hjälpa om jag kan.
Samvete är något som hjälper människan att reglera sin moraliska kompass. Dåligt samvete är alltså något vi får när vi känner att vi gjort fel och borde handlat annorlunda.

Din moraliska kompass verkar vara något felkalibrerad. Du har ingen skyldighet att låna ut pengar till en människa du inte känner, du ska inte ha dåligt samvete. Du vet inte om personen ens behöver hjälp, det kan vara scam.

Lyssna på vad andra i tråden säger och kalibrera din moraliska kompass utifrån det.
 
I ditt fall; Nej!

Men jag har faktiskt lånat ut just 1000 kr till en relativt känd människa en gång. En granne som jag visste hade det mycket knapert, men försökte få rätsida på sitt liv. Han kom och berättade att hans dotter i Stockholm råkade ut för en personlig tragedi och han behövde åka till dit för att stötta henne.

Jag tänkte som så att om det är sant så vill jag verkligen hjälpa. Om det inte är sant så har jag förlorat 1000 kr (och jag hade råd med det).

Mannen kom tillbaka efter några veckor och betalade tillbaka sin skuld. Han var oerhört tacksam. Det kändes bra i magen.

Så, ibland funkar det. Men i ditt fall låter det INTE som ett sådant tillfälle.
 
Jag fick samma fråga från en person i bekantskapskretsen som jag inte haft kontakt med på fyra-fem år, så ingen nära vän direkt. Det kom ett långt, snyftande meddelande på messenger där personen ville låna pengar till hyra. Jag hade inga avsikter att låna ut några pengar, men skrev tillbaka och frågade om det var scam varpå jag fick ett kort ”nej det är det inte men skit i det då!” och blev blockad😅
 
I ditt fall; Nej!

Men jag har faktiskt lånat ut just 1000 kr till en relativt känd människa en gång. En granne som jag visste hade det mycket knapert, men försökte få rätsida på sitt liv. Han kom och berättade att hans dotter i Stockholm råkade ut för en personlig tragedi och han behövde åka till dit för att stötta henne.

Jag tänkte som så att om det är sant så vill jag verkligen hjälpa. Om det inte är sant så har jag förlorat 1000 kr (och jag hade råd med det).

Mannen kom tillbaka efter några veckor och betalade tillbaka sin skuld. Han var oerhört tacksam. Det kändes bra i magen.

Så, ibland funkar det. Men i ditt fall låter det INTE som ett sådant tillfälle.
Skillnaden här är ju att du hade råd att avvara (eventuellt inte få tillbaka) pengarna, då kan en naturligtvis chansa om man vill.
 
"Låna" ut 1000:- till en person som du haft som kollega några veckor förra året. Vi ar inte haft privat kontakt alls. Jag har inte råd att förlora den summan så jag sa nej. Då skrev hon trevlig helg och sen blockade hon mig. Mina vänner hade jag försökt hjälpa men jag känner inte henne alls och en annan kollega varnade mig i somras för denna person. Hon var opålitlig.
Det faktum att personen blockade dig direkt efteråt visar bara att du inte var värd något annat för henne än att vara hennes extra plånbok. Det var HELT RÄTT att inte låna ut några pengar!
 
"Låna" ut 1000:- till en person som du haft som kollega några veckor förra året. Vi ar inte haft privat kontakt alls. Jag har inte råd att förlora den summan så jag sa nej. Då skrev hon trevlig helg och sen blockade hon mig. Mina vänner hade jag försökt hjälpa men jag känner inte henne alls och en annan kollega varnade mig i somras för denna person. Hon var opålitlig.

Det skulle jag förmodligen göra! Men hade det varit personen som frågade dig så låter det som att jag aldrig hade återsett dem igen. Jag är med andra ord mer naiv än vad du är.
 
En gång frågade en främmande man på gatan mig om han kunde få låna pengar för att åka hem.
Jag sa vänligt att han kunde nog få hjälp på socialjouren om det var akut. Då svarade han ungefär: "Dit kan du gå själv". Sen gick han iväg.

@alazzi Nej jag skulle inte låna ut till en kollega jag inte ens känner.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Jag har på senare år reflekterat över att det fanns en tjej jag inte var så snäll mot i grundskolan. Jag kommer inte ihåg så mycket...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
13 985
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 750
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 074
Senast: MJLee
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 050
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp