Skulle du...

Vi bemanningsanställda jobbar heltid men tjänar knappt så man kan leva. För många är nog inte en oförutsedd utgift på 2000:- så tung men med en normal lön med minimilön är det kännbart.

Hon har fått 1154,25 € per månad och det är knappt att leva på. Brutto.
Det är en tråkig situation, men fortfarande är det inte din uppgift att hjälpa henne med pengar.

Försök glöm henne nu. Hon tog kontakt med dig för att hon ville ha något från dig. Varken mer eller mindre. Folk som bara hör av sig när man kan vara till nytta för dem klarar man sig utan.

Varför ska du ha dåligt samvete för att du behöver dina pengar själv?

Hon får väl göra upp en avbetalningsplan för sin restskatt, som alla andra människor gör om de inte kan betala klumpsumman.
Oavsett så är det inte ditt problem.
 
"Låna" ut 1000:- till en person som du haft som kollega några veckor förra året. Vi ar inte haft privat kontakt alls. Jag har inte råd att förlora den summan så jag sa nej. Då skrev hon trevlig helg och sen blockade hon mig. Mina vänner hade jag försökt hjälpa men jag känner inte henne alls och en annan kollega varnade mig i somras för denna person. Hon var opålitlig.
Absolut inte.
 
Restskatten borde vara för 2022 inte 2021 så bara där är det något som inte stämmer. Sen är det ett papper som vem som helst hade kunnat skriva på datorn. Skulle inte tagit det papperet seriöst för fem öre.

Sen inget vettig människa skulle skicka sånt här om dom bara ärligt velat låna pengar som dom tänker lämna tillbaka.

En ärlig människa skulle aldrig blocka någon för att dom fick ett nej jag vill inte låna ut pengar.

Tycker det framgår i tråden att människan har närmare kontakter som borde kunna låna ut pengar om detta faktiskt var sant.

Personen har inte haft jobb i omgångar, men börjar konversationen med att dom kan fixa jobb åt dig. Tycker du inte att det låter lite konstigt?

Hade aldrig lånat ut pengar till denna människa. Speciellt inte om jag hade det så knapert som du har.
 
Restskatten borde vara för 2022 inte 2021 så bara där är det något som inte stämmer. Sen är det ett papper som vem som helst hade kunnat skriva på datorn. Skulle inte tagit det papperet seriöst för fem öre.

Sen inget vettig människa skulle skicka sånt här om dom bara ärligt velat låna pengar som dom tänker lämna tillbaka.

En ärlig människa skulle aldrig blocka någon för att dom fick ett nej jag vill inte låna ut pengar.

Tycker det framgår i tråden att människan har närmare kontakter som borde kunna låna ut pengar om detta faktiskt var sant.

Personen har inte haft jobb i omgångar, men börjar konversationen med att dom kan fixa jobb åt dig. Tycker du inte att det låter lite konstigt?

Hade aldrig lånat ut pengar till denna människa. Speciellt inte om jag hade det så knapert som du har.
Vi kan göra våra deklarationer upp till 5 år bakåt, stora mertslet behöver inte ens deklarera. En "normal" arbetare utan avdrag behöver tex inte men om du gör det kan du som hon här få betala extra. Hade hon inte deklarerat hade hon inte behövt betala.

Beskedet i sig så verkar texten okay, men utseendet i alla fall för mig här i norra Tyskland ser inte riktigt ut så, vilket inte betyder det är scam, varje Bundesland har egna lagar, egna Skattemyndigheter och utseendet kan variera.

Men hur som helst är frågeställningen för mig en icke fråga. Hennes pengar, hennes problem och har hon dessutom en sambo är det.ännu mer inte alls mitt problem.
 
Jag har inte råd att förlora den summan så jag sa nej. Då skrev hon trevlig helg och sen blockade hon mig. Mina vänner hade jag försökt hjälpa
Om jag inte haft råd att förlora / låna ut pengar hade jag inte gjort det till mina bästa vänner ens engång. Mina vänner hade accepterat mitt nej och fortsatt gilla mig lika mycket som innan mitt nej till lån. I ett sånt här fall är det endast mina barn som möjligtvis hade fått låna om de hade satt sig i en situation värre än min.
 
Jag kan absolut låna ut pengar till folk jag inte känner så väl, men 1) man ska ALDRIG låna ut mer än man kan förlora och 2) den man lånar ut till måste ha förmåga att betala tillbaka. Annars blir situationen helt ohållbar för båda. Då är det bättre med gåvor.
 
Vi kan göra våra deklarationer upp till 5 år bakåt, stora mertslet behöver inte ens deklarera. En "normal" arbetare utan avdrag behöver tex inte men om du gör det kan du som hon här få betala extra. Hade hon inte deklarerat hade hon inte behövt betala.

Beskedet i sig så verkar texten okay, men utseendet i alla fall för mig här i norra Tyskland ser inte riktigt ut så, vilket inte betyder det är scam, varje Bundesland har egna lagar, egna Skattemyndigheter och utseendet kan variera.

Men hur som helst är frågeställningen för mig en icke fråga. Hennes pengar, hennes problem och har hon dessutom en sambo är det.ännu mer inte alls mitt problem.
Brevet är från en skattejurist. Jag tog bort det för att anomynisera. Och som du så klokt skriver så är det för många helt frivilligt att deklarera så hon behöver kanske inte ens göra deklarationen. Jag har fått krav på att deklarera varje år från skattekontoret tyvärr. Trodde också att jag kunde välja bort att deklarera men det har inte gått.
 
Senast ändrad:
Brevet är från en skattejurist. Jag tog bort det för att anomynisera. Och som du så klokt skriver så är det för många helt frivilligt att deklarera så hon behöver kanske inte ens göra deklarationen. Jag har fått krav på att deklarera varje år från skattekontoret tyvärr. Trodde också att jag kunde välja bort att deklarera men det har inte gått.
Varför sitter du i inlägg efter inlägg och försvarar en person som du inte känner och som försöker blåsa dig på dina surt förvärvade slantar?
VET du att det är från en skattejurist eller är det ett klipp och klistra med ett korrekt namn?
 
"Låna" ut 1000:- till en person som du haft som kollega några veckor förra året. Vi ar inte haft privat kontakt alls. Jag har inte råd att förlora den summan så jag sa nej. Då skrev hon trevlig helg och sen blockade hon mig. Mina vänner hade jag försökt hjälpa men jag känner inte henne alls och en annan kollega varnade mig i somras för denna person. Hon var opålitlig.
Skrev hon bara till dig? Online eller från en mobil med nummer som du hade sen innan? Men inte ens det behöver ju vara säkert. Man kan ju kapa telefonnummer också. Så lär ju gå med sms också.

Var det facebook eller liknande är det ikte ens säkert att det var hon utan någon bluffare (eventuellt kapat konto).

Har läst och hört precis samma story förr. Minns bara inte var och vem jag är bekant med som blev lurad av vad som visade sig inte vara den personen.

Edit: Även om ni får sådana meddelanden/samtal från någon närmare er som nu överväger att låna ut till. Motring alltid. "Jag måste lågga på, men rimger dig om en minut".
Hör personens röst och prata om det.

Det finns till och med exempel på sådana bedragare som ringer och försöker få dog att säga tillräckligt många ord för att de ska kunna härma en persons röst med dataprogram...
Ska se om jag hittar artikel om de bedrägerierna åtminstone.
 
Senast ändrad:
Jag hade aldrig lånat ut till en som räknas som bekant. Om det varit en vän och jag kände att jag kunde avvara pengarna om det skulle vara att denne inte kunde betala tillbaka.

En gång för några år sedan kom det några utländska killar och tiggde pengar på parkeringsplatsen. De kunde bli riktigt otrevliga om man inte gav de nått och det råkade slumpa sig som så att jag hade en dansk 50lapp tror jag det var - så den fick dom 😅
 
@alazzi Du har hjärtat för att hjälpa folk. Men du har inte ekonomin för det. :heart

Det är inget att ha dåligt samvete för.
I den situation som du är måste du prioritera dig själv. Det säger absolut inget om din hjälpsamhet, och det är inte ett val av egoism. Det är enbart en konsekvens av omständigheterna du lever i just nu!
 
Skrev hon bara till dig? Online eller från en mobil med nummer som du hade sen innan? Men inte ens det behöver ju vara säkert. Man kan ju kapa telefonnummer också. Så lär ju gå med sms också.

Var det facebook eller liknande är det ikte ens säkert att det var hon utan någon bluffare (eventuellt kapat konto).

Har läst och hört precis samma story förr. Minns bara inte var och vem jag är bekant med som blev lurad av vad som visade sig inte vara den personen.

Edit: Även om ni får sådana meddelanden/samtal från någon närmare er som nu överväger att låna ut till. Motring alltid. "Jag måste lågga på, men rimger dig om en minut".
Hör personens röst och prata om det.

Det finns till och med exempel på sådana bedragare som ringer och försöker få dog att säga tillräckligt många ord för att de ska kunna härma en persons röst med dataprogram...
Ska se om jag hittar artikel om de bedrägerierna åtminstone.
På Wattsup. Vi bytte nummer i somras och hon bokade in träffar flera gånger men ställde alltid in i sista stund. Det var då en annan kollega sa att hon upplevt samma sak.

Hon började skriva om jobb och att träffas. Sen kom frågan om pengar.
 
Hade en gammal klasskamrat i gymnasiet (alltså typ 20 år sedan) som hörde av sig för något år sedan på Messenger med en lång utläggning där han bad om pengar, han stod på bensinmacken klockan 05nånting och behövde akut hjälp, jag svarade aldrig men han har skickat samma meddelande vid olika tillfällen till olika personer från vår gamla klass. Misstänker nån typ av missbruk 😕
 
På Wattsup. Vi bytte nummer i somras och hon bokade in träffar flera gånger men ställde alltid in i sista stund. Det var då en annan kollega sa att hon upplevt samma sak.

Hon började skriva om jobb och att träffas. Sen kom frågan om pengar.

Kan fortfarande vara bedrägeri om hon inte skrev detaljer ingen annan kan veta.
Eller så har hon också kommit på att det är ett bra sätt att dra in pengar på och är en bedragare själv. Hur blåögd är du egentligen?

Släpp det NU!
 
Känner mig lite som Michael Douglas i "Falling down". "I'm the bad guy"?

Ja, jag är blåögd och godhjärtad. Mina vänner tycker att jag är för snäll. Ok. Jag måste leva med mitt samvete och mina beslut.

Jag kämpar med att sätta gränser. Jag har svårt för det. Ja, jag blir utnyttjad. Men jag är sån helt enkelt.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20231001_123128_Google.jpg
    Screenshot_20231001_123128_Google.jpg
    91,3 KB · Visningar: 67
Man behandlar andra som man själv vill bli behandlad.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20231001_123736_Instagram.jpg
    Screenshot_20231001_123736_Instagram.jpg
    143,1 KB · Visningar: 65

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Jag har på senare år reflekterat över att det fanns en tjej jag inte var så snäll mot i grundskolan. Jag kommer inte ihåg så mycket...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
13 863
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 699
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
34
· Visningar
2 766
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 989
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp