Skulle du...

Jag hade sagt nej men hade precis som du @alazzi haft dåligt samvete, även om det inte var befogat. Pengar är så jäkla svårt, tycker jag.

Jag har skänkt bort en hel del pengar för att jag tycker att man ska hjälpa varandra. Det är lättare för mig än att låna ut. Då vet jag ju från början att jag inte får tillbaka (och jag har absolut INTE velat ha bock och tack!).

Men nu har jag faktiskt inte råd. (Inte för att jag någonsin har haft ett överflöd, men jag har valt bort saker för att kunna hjälpa andra som har det ännu sämre.) Det är nytt för mig att vara tvungen att säga nej. Det är jobbigt och konstigt. Men jag lär mig kanske något av det?
 
Fast det behöver ju rent krasst inte vara hjälp heller. Det kan handla om en person med spelberoende eller substansberoende, t.ex. Då hjälper du inte till genom att låna ut pengar, utan snarare motsatsen. Så dåligt samvete behöver du inte ha. Det faktum att personen blockade dig vid ett nej tycker jag tyder på att det kan handla om något sånt.
Hon hade fått en ordentlig kvarskatt på 2000:- och ville ha hjälp att betala. Men underlaget hon skickade en bild på var från en advokat så det såg mysko ut.
 
Hon hade fått en ordentlig kvarskatt på 2000:- och ville ha hjälp att betala. Men underlaget hon skickade en bild på var från en advokat så det såg mysko ut.
 

Bifogade filer

  • IMG-20230902-WA0003.jpg
    IMG-20230902-WA0003.jpg
    127,9 KB · Visningar: 208
Vi bemanningsanställda jobbar heltid men tjänar knappt så man kan leva. För många är nog inte en oförutsedd utgift på 2000:- så tung men med en normal lön med minimilön är det kännbart.

Hon har fått 1154,25 € per månad och det är knappt att leva på. Brutto.
 
Vi bemanningsanställda jobbar heltid men tjänar knappt så man kan leva. För många är nog inte en oförutsedd utgift på 2000:- så tung men med en normal lön med minimilön är det kännbart.

Hon har fått 1154,25 € per månad och det är knappt att leva på. Brutto.
Och du tjänar så mycket mer? Mig veterligen så har du i upprepade trådar haft problem med att få pengarna att räcka pga usel lön och usla arbetsvillkor. Varför har du då dåligt samvete för att du inte hjälper en fullständig främling för att sluta i en ännu mer usel sits än du redan sitter?
Ja det är bra att vara snäll men vad du försöker göra här och i inlägg efter inlägg via dina försvar av din stackars fd kollega för är inte att vara snäll det är att lägga sig på rygg och erbjuda din mage som dörrmatta för andra att torka skorna på.
Det din fd kollega gör är sjukt oförskämt. Hon vet att du ligger lika risigt till som hon gör ekonomiskt och ändå försöker hon skinna dig på pengar.
Snälla släpp henne hon är inte värd din tid och din energi. Hon är en parasit som försöker suga ut det sista ur dig för att rädda sitt eget skinn. Ingen med den minsta lilla moral beter sig på det sättet.
 
Och du tjänar så mycket mer? Mig veterligen så har du i upprepade trådar haft problem med att få pengarna att räcka pga usel lön och usla arbetsvillkor. Varför har du då dåligt samvete för att du inte hjälper en fullständig främling för att sluta i en ännu mer usel sits än du redan sitter?
Ja det är bra att vara snäll men vad du försöker göra här och i inlägg efter inlägg via dina försvar av din stackars fd kollega för är inte att vara snäll det är att lägga sig på rygg och erbjuda din mage som dörrmatta för andra att torka skorna på.
Det din fd kollega gör är sjukt oförskämt. Hon vet att du ligger lika risigt till som hon gör ekonomiskt och ändå försöker hon skinna dig på pengar.
Snälla släpp henne hon är inte värd din tid och din energi. Hon är en parasit som försöker suga ut det sista ur dig för att rädda sitt eget skinn. Ingen med den minsta lilla moral beter sig på det sättet.
Hon har varit arbetslös i perioder så hon har det sämre än mig. Däremot har hon en sambo så hyran delas åtminstone på två.
 
Vi bemanningsanställda jobbar heltid men tjänar knappt så man kan leva. För många är nog inte en oförutsedd utgift på 2000:- så tung men med en normal lön med minimilön är det kännbart.

Hon har fått 1154,25 € per månad och det är knappt att leva på. Brutto.

Verkligen inte ditt problem att fundera på! Folk som blåser andra på pengar har superbra känsla för vem de kan ge dåligt samvete och hur. Att du känner som du gör är inte för att du har någon som helst moralisk förpliktelse mot den här människan, utan för att hon testat om du är en vars goda vilja man kanske kan spela på. Var rädd om dig själv också, inte bara andra! :heart

(Det händer att jag både lånar och lånar ut vad som för mig är ganska stora summor till nära vänner om det behövs. Men då är det just människor som jag står nära, och som jag vet extremt väl hur de sköter sin ekonomi och ser på återbetalning. Ska jag ge bort pengar så ska det vara ett beslut från min sida.)
 
Hon har varit arbetslös i perioder så hon har det sämre än mig. Däremot har hon en sambo så hyran delas åtminstone på två.
Så varför hjälper inte hennes sambo henne? Det spelar ingen roll om hon har det sämre än du för du har ändå inget att ge. Hade du varit rik som ett troll kunde du möjligen ha anledning att känna som du gör men nu är det en fattig kyrkråtta som försöker plundra en annan fattig kyrkråtta det är omoraliskt och det omoralen ligger inte hos dig. Ska du svälta halva månaden eller hur hade du tänkt dig att du ens ska kunna avvara de här pengarna?
Hon är en egoist som försöker blåsa dig släpp henne och stoppa henne i rövhattsfacket där hon hör hemma.
 
Så varför hjälper inte hennes sambo henne? Det spelar ingen roll om hon har det sämre än du för du har ändå inget att ge. Hade du varit rik som ett troll kunde du möjligen ha anledning att känna som du gör men nu är det en fattig kyrkråtta som försöker plundra en annan fattig kyrkråtta det är omoraliskt och det omoralen ligger inte hos dig. Ska du svälta halva månaden eller hur hade du tänkt dig att du ens ska kunna avvara de här pengarna?
Hon är en egoist som försöker blåsa dig släpp henne och stoppa henne i rövhattsfacket där hon hör hemma.
Ja, jag undrade en del över frågan. Jag vet att hon är väldigt aktiv i en kyrka så där borde hon ha större chans att få hjälp av folk som känner henne.
 
Absolut inte. Framförallt om den som ber om pengar beter sig så som hon gjort, då kan man räkna med att du blivit blockad när du velat ha igen pengarna. Och sen kan man fundera på varför personer som är mer närstående till henne inte vill låna henne pengar, det kanske ger en hint?

Känns lite som en scam, faktiskt.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Jag har på senare år reflekterat över att det fanns en tjej jag inte var så snäll mot i grundskolan. Jag kommer inte ihåg så mycket...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
13 862
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 699
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
33
· Visningar
2 764
Senast: Luff
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 987
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp