Skulle du...

Känner mig lite som Michael Douglas i "Falling down". "I'm the bad guy"?

Ja, jag är blåögd och godhjärtad. Mina vänner tycker att jag är för snäll. Ok. Jag måste leva med mitt samvete och mina beslut.

Jag kämpar med att sätta gränser. Jag har svårt för det. Ja, jag blir utnyttjad. Men jag är sån helt enkelt.
Jag tror det här är något du måste jobba med. Det handlar om att lära dig se att du har ett eget värde. Som det är nu verkar du bygga ditt värde genom att vara en resurs för andra. Det resulterar i att du blir utnyttjad och faktiskt tyvärr även har svårt att få riktiga vänner då översnälla människor vanligen drar till sig parasiter.
 
Känner mig lite som Michael Douglas i "Falling down". "I'm the bad guy"?

Ja, jag är blåögd och godhjärtad. Mina vänner tycker att jag är för snäll. Ok. Jag måste leva med mitt samvete och mina beslut.

Jag kämpar med att sätta gränser. Jag har svårt för det. Ja, jag blir utnyttjad. Men jag är sån helt enkelt.
Det är okej att vara godhjärtad, det är en jättefin egenskap som du ska vara stolt över.

Problemet blir när människor utnyttjar det, för de vet hur dåligt samvete du får av att sätta gränser och att du lätt kan ge vika trots att du vet om att du blir utnyttjad. Det handlar inte om att de blir besvikna på dig som person utan om att de blir ilskna för att de inte får som de vill. Du är oviktig i den ekvationen för det handlar inte om dig utan det handlar om ren egoism från den andra personen.

Det är därför man som godhjärtad måste ha gränser. Även om det känns jobbigt.
 
Det är okej att vara godhjärtad, det är en jättefin egenskap som du ska vara stolt över.

Problemet blir när människor utnyttjar det, för de vet hur dåligt samvete du får av att sätta gränser och att du lätt kan ge vika trots att du vet om att du blir utnyttjad. Det handlar inte om att de blir besvikna på dig som person utan om att de blir ilskna för att de inte får som de vill. Du är oviktig i den ekvationen för det handlar inte om dig utan det handlar om ren egoism från den andra personen.

Det är därför man som godhjärtad måste ha gränser. Även om det känns jobbigt.

Ja, och att vara godhjärtad är ingen motsats till att sätta gränser.
 
Nej. En bekant.
Bra men då kommer frågan varför du jämför henne med en nära vän. Hade det varit din bästa vän som frågade hade situationen kunnat se annorlunda ut, även om jag tvivlar på det för man försöker inte suga ut det sista från sina vänner. Nu pratar vi dock om en mycket ytlig bekant. Om någon av mina arbetskamrater kom och ville låna pengar av mig skulle jag titta på dem som om de vore från Mars. Kom en av mina 3 riktig nära vänner och gjorde samma sak så skulle jag diskutera saken med dem. Nu pratar jag om nära vänner som jag haft tät kontakt med och kan prata om det mesta med där vi känt varandra väl i 15-20 års tid, jag har också en bättre ekonomi än du har.
Snälla jämför inte det du gjort här med att vara en bra vän för det här handlar inte om vänskap.
 
Det där har faktiskt hänt mig också. Jag bad tydligen om pengar, inte mycket pengar, och de personer som sade nej blev blockade. Det handlade då om att mitt facebookkonto blev kapat. Att mina vänner (både nära och de som jag knappt pratat med) blev blockade hade nog mest att göra med att det inte går att anmäla ett facebook konto om de blockat en.

Det kan alltså vara så enkelt som ett kapat konto. Men jag håller med resten att oavsett är det en scammer och inget du behöver ta så hårt vid, gör du det måste du jobba med det. Man ska vara snäll och det är en bra egenskap som inte står i motsats till att sätta gränser, men man måste också veta var man ska sätta dessa. Jag hade också sagt nej.
 
Man behandlar andra som man själv vill bli behandlad.
Ja, jag skulle inte vilja att mina vänner blev lurade på pengar av mig. Det vore en mardröm.

Sen är det skillnad på vänner, sådana som man haft kontakt med i många år och det verkligen verkar vara en engångsföreteelse (vilket de 10 årens kontakt har visat) och om en nyligen bekant börjar dra en vals för att man ska ge dem något.
 
Ja, jag skulle inte vilja att mina vänner blev lurade på pengar av mig. Det vore en mardröm.

Sen är det skillnad på vänner, sådana som man haft kontakt med i många år och det verkligen verkar vara en engångsföreteelse (vilket de 10 årens kontakt har visat) och om en nyligen bekant börjar dra en vals för att man ska ge dem något.

För att förtydliga så skulle jag vilja att mina vänner sade tvärnej om jag försöker tillskansa mig pengar från dem. Mardrömmen vore att jag lyckades få pengar av dem jag inte kan betala tillbaka. Det är vänskap.

Vänskap har inte ett dugg med att låta sig bli lurad att göra.
 
Kanske grundfrågan här?

Varför känner du @alazzi ett behov av att hjälpa rädda andra?
Du har länge pratat om att flytta hem. Ofta har du försvarat omöjligheten med att andra/annat behöver dig.

Varför - du behöver inte svara här! - har du så svårt att prioritera dig själv?
För att jag har vuxit upp på ett uselt sätt. Pratade med min mamma idag och hon gick igång som hon alltid gör. Alla andra gör allt fel. Hon tjafsar om gamla grejor fortfarande. Jag mår skit själv just nu så jag orkade inte jamsa med och släta över som jag normalt gör annars. De gånger jag inte har gjort det har hon brutit kontakten med mig eftersom jag är en person som ingen kan stå ut med. Hennes ord.

Att vara accepterad av henne är villkorat.

Nåja. Hon klagade som vanligt och jag blev ledsen när hon blev sur för att jag inte jamsade med. Jag frågade rent ut varför jag inte fick säja det som jag sa. Hon klagade över sitt mående och jag tänkte att en av sakerna kunde vara en biverkning från en av medicinerna. Då avslutade hon samtalet. Bara la på.
 
För att jag har vuxit upp på ett uselt sätt. Pratade med min mamma idag och hon gick igång som hon alltid gör. Alla andra gör allt fel. Hon tjafsar om gamla grejor fortfarande. Jag mår skit själv just nu så jag orkade inte jamsa med och släta över som jag normalt gör annars. De gånger jag inte har gjort det har hon brutit kontakten med mig eftersom jag är en person som ingen kan stå ut med. Hennes ord.

Att vara accepterad av henne är villkorat.

Nåja. Hon klagade som vanligt och jag blev ledsen när hon blev sur för att jag inte jamsade med. Jag frågade rent ut varför jag inte fick säja det som jag sa. Hon klagade över sitt mående och jag tänkte att en av sakerna kunde vara en biverkning från en av medicinerna. Då avslutade hon samtalet. Bara la på.

Låt henne inte göra så. Jag har mycket lite tålamod med såna människor. Jag tror att du behöver lära dig att du har ett värde! Att ditt värde inte definieras av andra och hur andra ser på dig. DU är värdefull som du är och för att du är du.

Om någon sagt till mig att jag är "en person som ingen kan stå ut med" hade jag svarat nåt i stil med "Då ska jag göra dig en tjänst. Du slipper stå ut med mig mer." Sen hade jag lagt på luren och inte kontaktat personen igen. Om personen kontaktat mig och ärligt bett om ursäkt hade jag förlåtit och lagt det bakom mig. Men inte om personen bara ringde för att klaga på mig och berätta hur dum jag var. Inte en chans. Det hade jag inte lyssnat på! Jag hade sagt nåt liknande "Jag är inte intresserad av att prata med dig om du behandlar mig så här illa" sen hade jag lagt på (och inte svarat om hen ringde upp).
 
Låt henne inte göra så. Jag har mycket lite tålamod med såna människor. Jag tror att du behöver lära dig att du har ett värde! Att ditt värde inte definieras av andra och hur andra ser på dig. DU är värdefull som du är och för att du är du.

Om någon sagt till mig att jag är "en person som ingen kan stå ut med" hade jag svarat nåt i stil med "Då ska jag göra dig en tjänst. Du slipper stå ut med mig mer." Sen hade jag lagt på luren och inte kontaktat personen igen. Om personen kontaktat mig och ärligt bett om ursäkt hade jag förlåtit och lagt det bakom mig. Men inte om personen bara ringde för att klaga på mig och berätta hur dum jag var. Inte en chans. Det hade jag inte lyssnat på! Jag hade sagt nåt liknande "Jag är inte intresserad av att prata med dig om du behandlar mig så här illa" sen hade jag lagt på (och inte svarat om hen ringde upp).
Det är så otroligt svårt med relationen till mamma. I perioder har vi inte haft kontakt när hon har gått för långt och jag har slutat ringa. Ja, jag kan sätta ner foten. Min bror har gått in och medlat de gångerna och jag har gjort ett nytt försök. Och bitit mig i tungan miljoner gånger när hon varit dum och elak. Vet inte varför. Kontakten är bara envägs.
 
Det är så otroligt svårt med relationen till mamma. I perioder har vi inte haft kontakt när hon har gått för långt och jag har slutat ringa. Ja, jag kan sätta ner foten. Min bror har gått in och medlat de gångerna och jag har gjort ett nytt försök. Och bitit mig i tungan miljoner gånger när hon varit dum och elak. Vet inte varför. Kontakten är bara envägs.

Jag känner igen det. Jag har haft en liknande relation i min närhet. Personen ifråga försökte göra likadant med mig men eftersom hen inte var min förälder så hade jag mycket lättare för att sätta gränserna. Jag har alltså sett på nära håll hur mycket det kan slita på en person och var stundtals arg för att hen inte klarade av att sätta gränser för sig själv. Men jag antar att det är svårare när man uppfostrats att bara ta det.
 
Allt utom nr. 5
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20231003_184903_Instagram.jpg
    Screenshot_20231003_184903_Instagram.jpg
    100,4 KB · Visningar: 54

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Jag har på senare år reflekterat över att det fanns en tjej jag inte var så snäll mot i grundskolan. Jag kommer inte ihåg så mycket...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
13 859
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 698
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
33
· Visningar
2 762
Senast: Luff
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 987
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp