Skulle ni sälja häst på avbet.?

Koltinna

Trådstartare
Ja som rubriken lyder. Skulle ni göra det? varför? varför inte?

Jag skulle nog inte våga, men OM den absolut rätta männískan kom förbi och verkade ärlig så kanske..
 
Sv: Skulle ni sälja häst på avbet.?

Ren avbetalning ser jag inget problem med.
Däremot vill jag inte ge för lång prövotid
 
Sv: Skulle ni sälja häst på avbet.?

Nej det skulle jag inte.
Det går att ta lån på banker om man inte har summan som krävs.

Anledningen är att jag vill att min häst ska komma till någon som har ordning på sin ekonomi.
Att ngn har köpesumman garanterar ju inte det såklart, men om människan inte har möjlighet till att ta ett lån så kanske den heller inte har råd att betala hästkostnaderna.

Om jag av någon anledning absolut skulle vara tvungen att bli av med hästen så skulle jag kanske fundera på saken, men då skulle jag ha så välskriver/noggrant kontrakt att alla köpare säkert skulle tveka ;)
 
Sv: Skulle ni sälja häst på avbet.?

Aldrig i livet, det finns banker så varför skulle jag agera bank åt andra?
 
Sv: Skulle ni sälja häst på avbet.?

Princip nej. Enda gången jag skulle överväga det är om det är hiskeligt mycket pengar typ närmare miljonen och en köpare som jag kollat upp och den inte har några betalningsanmärkningar. Men chansen att jag kommer äga och sälja en sådan häst är ju mikroskopisk! :p

Vore det en nära vän jag har förtroende för så skulle jag acceptera avbetalning.
 
Sv: Skulle ni sälja häst på avbet.?

En bekant till mig köpte min häst efter att hon haft honom på foder nästan 2 år och jag har har än bara fått 1000 kr av totalt 15000 efter nästan 2 år...
 
Sv: Skulle ni sälja häst på avbet.?

Jag har både sålt och köpt hästar på avbetalning. Det har funkat bra i alla fall utom 1 för mig. Numera skriver jag in i kontrakten hur mkt som minst ska betalas i kvartalet. Vi har 2 ston vi avbetalar på nu. Det ena stoet ska vara halvbetalad i mars och slutbetalad i juli, det andra stoet halvbetalad nu vid jul och resten nästa jul.

I vårt fall får vi inte låna nu då vi lagt om lånen på huset, säljarna har uppenbarligen tyckt att vi är lämpliga köpare och jag anser att vi skrivit ett bra kontrakt för bägge partner.Har sålt 2 hingstar till bukefalister på avbetalning och det funkat/funkar bra. Undrar om jag inte sålde ett av stona med på avbetalning till en bukefalist ;)
 
Sv: Skulle ni sälja häst på avbet.?

Fjärilen......:bow:
Och hon ska vara till fullo betald hoppas jag.:D
 
Sv: Skulle ni sälja häst på avbet.?

Nej det skulle jag aldrig göra.
Det kan bli så mycket krångel ändå i hästaffären utan att betalningen också ska kunna bli ett problem.
Jag anser att en hästköp är något man planerar och sparar till, kan man inte spara några pengar så kan man inte ha häst heller eftersom man då inte har råd med de löpande kostnaderna.

Det finns foderhästar om man inte kan köpa.

Jag lever med devisen, först önskar man, sedan sparar man, sedan köper man. För då har det förflutit så lång tid att man förhoppningsvis verkligen har tänkt igenom sitt köp.
 
Sv: Skulle ni sälja häst på avbet.?

Ja som rubriken lyder. Skulle ni göra det? varför? varför inte?

Jag skulle nog inte våga, men OM den absolut rätta männískan kom förbi och verkade ärlig så kanske..
Alldrig , har folk inga pengar= ingen häst eller gå till banken och ta ett lån istället.
 
Sv: Skulle ni sälja häst på avbet.?

Nej, jag är ingen bank.
Är vanlig privat person och kan inte ta den risken.

Dessutom finns det ingen anledning, det går att fixa pengar på bank.
Nu är ju räntan låg också.
Om man har betalnings anmärkningar och inte kan få banklån, så kanmske det finns någon nära släkting eller nåt som vågar ta risken?
Om inte, varför ska jag göra det?
 
Sv: Skulle ni sälja häst på avbet.?

Nej.
Jag har gjort det en gång till den som jag trodde "rätta människan". Det var en känd uppfödare och hingstägare inom rasen som köpte en av mina uppfödningar för att ha som avelssto. Det slutade med att vi efter ett halvår fick ta tillbaka hästen då vi bara fått lite av pengarna. Eftersom det var en unghäst hade vi missat massa träning och fick börja om och det tog ett tag innan vi kunde sälja igen.
 
Sv: Skulle ni sälja häst på avbet.?

Spontant svarar jag Nej. Om folk inte har råd att köpa saker av mig så har de inte råd. Eller så finns det banker. Jag ska inte behöva dras in i extraproblem för att nån okänd person har svårt med pengar, isf väljer jag en köpare med pengar. Dessutom tvivlar jag starkt på att jag nånsin kommer att sälja en så pass dyr häst att det ska vara en omöjlighet för en presumtiv köpare av svenssonmått att betala den direkt.

Jag tror att min åsikt grundar sig i mitt egna förhållande till pengar. Jag sparar först - betalar sen. Jag har svårt att förstå hur man kan göra tvärtom, men det är ju jag. Jag vet de som tagit lån för hästar men själv skulle jag aldrig göra det. Lån tar jag till hus, inte till mina fritidsintressen. Jag har respekt för pengar och jag vill inte betala onödigt mkt i räntor och amorteringar.
 
Sv: Skulle ni sälja häst på avbet.?

Jag tillhör den kategorin som köpt på avbetalning... men allt har varit noga reglerat till den exakta summan som ska inbetalas varje månad samt även ett exakt datum när det ska betalas in.... allt har gått super.... jag har fått underbara pålle/hund och säljaren fått sin peng=)
 
Sv: Skulle ni sälja häst på avbet.?

Aldrig i livet.Jag skulle rekommendera personen i så fall att ta kontakt med banken och låna pengar där.
 
Sv: Skulle ni sälja häst på avbet.?

KL
Det roliga i historien om det ena stoet är att vi inte skulle ha en ny ponny men säljaren ringde oss och övertalade oss att komma o provrida trots att jag sa att vi inte hade den summan som de ville ha för ponnyn. Det slutade med att de gav oss ett mkt fint erbjudande + avbetalningsplan. Så vad ska man säja :p Den underbara ponnyn är här för att stanna och har redan tagit min dotter från 54% lokal LB till Nat kval med 66% i LAP1 på bara 6 månader:love:
 
Sv: Skulle ni sälja häst på avbet.?

För oss var det ett rent fynd:banana:

Så tack ännu en gång att fick äran att köpa denna pärla.
 
Sv: Skulle ni sälja häst på avbet.?

Har gjort det, eller snarare ett slags reglerat "hyr-köp".
Sålt alltså. Ett strikt upprättat kontrakt där en större summa erlades
vid överlämnandet äv hästen. Jag stod som ägare fram till den dagen som hästen var färdigbetald.
Och även för försäkring, livdelen.
Vet vården lade jag på på månadsinbetalningen.
Jag hade också ett "sista- datum" som allt
skulle vara färdigbetald till. Samt att månadsinbetalningen inte fick vara så
mycket som en dag sen. Om kontraktet inte följdes till punkt och pricka,
vare sig det gällde bet eller hästens skötsel och omvårdnad så avbröts
avtalet och inbetalda pengar skulle ses som en hyra för häst och utrustning.

Allt gick dock som smort och hästen fick en underbar ägare och hem:love:

/J.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 791
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 254
Senast: mily
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 517
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Under en lång tid nu har jag känt att jag inte vill ha häst längre. Jag pratar nu inte månader utan snarare år. Problemet är att jag...
Svar
11
· Visningar
1 466
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp