Skulle ni sälja häst på avbet.?

Sv: Skulle ni sälja häst på avbet.?

Precis ett sånt avtal har jag också sålt häst genom. I mitt fall slutade det med att köparen slutade betala sina "månadshyror". Jag tog tillbaka hästen och behöll det hon dittills betalat - allt enligt kontraktet. Säkert surt för köparen men hon protesterade faktiskt inte det minsta. Hon ville ändå inte ha hästen sa hon...:crazy:
 
Sv: Skulle ni sälja häst på avbet.?

Ja som rubriken lyder. Skulle ni göra det? varför? varför inte?

Jag skulle nog inte våga, men OM den absolut rätta männískan kom förbi och verkade ärlig så kanske..

Nej. Vill de så gärna ha min häst så finns banker. Anser inte banken att de har råd att ta ett lån, då har de inte de inte råd att ha min häst heller.

Hälsning Maja
 
Sv: Skulle ni sälja häst på avbet.?

Jag har köpt och sålt på avbetalning och det har aldrig varit något tok förutom ett par missförstånd som retts ut utan några blessyrer. Det gäller att man har bra avtal och verkligen har en bra dialog med varandra.
 
Sv: Skulle ni sälja häst på avbet.?

Aldrig.

Dels för att jag riskerar att inte få betalt och dels för att som flera säger - varför ska jag agera bank till någon?
 
Sv: Skulle ni sälja häst på avbet.?

Jag skulle aldrig sälja en häst på avbetalning.

/Isabel
 
Sv: Skulle ni sälja häst på avbet.?

kl.
Jag sålde min ponny på avbet. Först prutade dom ner nästan hälften av priset, ok för mig då jag ville att dom skulle ha ponnyn. Sedan kunde dom bara betala hälften med en gång och dom hade inte tid att vänta på att vet skulle komma ut så vi bestämde att vi drar av 1000 kr för att dom ska bes själva. Efter 2 månader, innan dom betalt hela ponnyn så ringer mamman och berättar att dom kanske får lite svårt att lägga till dom sista 10 000 då dom köpt en ny hopphäst, jättefin som tävlat så stora klasser! Då blev jag lite irriterad och sa till dom att dom får faktiskt se till att betala mig först. Jag fick in mina pengar även om dom var lite sura. Efter ytterligare ett par månader ringde dom och säger att ponnyn börjat stanna på hinder på tävling. "ok men hur mkt hoppar ni henne då?" "Vi tränar 1 gång i veckan och hoppar hemma nån gång varje vecka lite små hinder och tävlar ibland". När jag kollade resultaten hade hon varit ute varenda helg i 6 veckors tid.. Dom ville att jag skulle betala tillbaka hälften av pengarna då hon inte var värd dom 30 000 som dom gett för henne, jag gick inte med på det utan ville att köpet gå tillbaka. Det ville inte dom för deras dotter tyckte ju om ponnyn.. Ett år senare såldes hon till en tjej som rider för samma klubb. Hon gav 50 000, och dom hade sagt att jag tävlat msv på ponnyn som ungponny.. Jag hade ridit LA och dom hade startat LB på den utan några vidare resultat... Nej tack, ingen mer avbetalning.. Är ju inte inköpet som är dyrt egentligen. Folk som är seriösa har pengar undan lagda eller kan gå till bank för att köpa häst.
 
Sv: Skulle ni sälja häst på avbet.?

Precis ett sånt avtal har jag också sålt häst genom. I mitt fall slutade det med att köparen slutade betala sina "månadshyror". Jag tog tillbaka hästen och behöll det hon dittills betalat - allt enligt kontraktet. Säkert surt för köparen men hon protesterade faktiskt inte det minsta. Hon ville ändå inte ha hästen sa hon...:crazy:

Hmm ja, det var ju "köparens" förlust.
Huvudsaken är ju att man som säljare dels inte är i akut behov av pengarna och dels
att man har den faktiska möjligheten att kunna ta hem pållen omgående.
Annars är ju ett sk "hyrköp" till nackdel för säljaren;).

Jag tror att det handlar om både tur samt vara en skaplig människokännare.
Men ibland så verkar inget hjälpa mot ultra-duperande människor.
Man blir blåst på ena eller andra sättet hur man än gör.
Då tänker jag inte bara på hästens betalning utan även på situationer
där hästen sägs köpas eller tas om hand om för ett visst ändamål och
det senare visar sig att det är helt felaktigt. Den säljs igen, slaktas osv....

Själv så har jag alltid betalat mina hästar kontant direkt.

/J.
 
Sv: Skulle ni sälja häst på avbet.?

Ja, det skulle jag nog gå med på. Sålde en hund på avbetalning. Blandisvalp, med andra ord inte särskilt dyr. Jag ser hellre att människan har extra mkt pengar över att lägga på vovven :) Denna avbetalning var på 2 månader, halva summan först, halva summan sen. En jättesöt dam frågade innan om hon kunde betala 500 kronor i månaden, då kände jag att nej, då har man kanske för lite pengar för en hund som beräknas väga 30 kg i vuxen ålder.

Jag säljer bara mina djur till folk jag har fullt förtroende för! Är otroligt kräsen så därför tar varje djursälj låång tid. Sen att jag nästan bara sålt fd vanvårdade djur gör ju inte det hela enklare...

Att ngn har köpesumman garanterar ju inte det såklart, men om människan inte har möjlighet till att ta ett lån så kanske den heller inte har råd att betala hästkostnaderna.

Om man har huslån, billån och allt det där, och sedan även tar ett lån på att köpa en häst, så är ju risken att människan istället inte har möjlighet att ta fler lån efter den hästen, vilket skulle kunna ställa till det vid veterinärbesök som blir dyra osv.. Lån baseras ju på inkomsten.. Om man däremot har hästen på avbetalning så har man kanske fortfarande ett lån "till godo".

Så tänker jag.
 
Sv: Skulle ni sälja häst på avbet.?

Ja jag skulle kunna sälja på avbetalning.

Har även köpt hästar själv på avbetalning och det har aldrig varit några problem (viserligen köpta av hästhandlare eller från större stall).

Det gäller bara att ha alla dokument ordentligt skrivna och ha betalningsplanen klar.
 

Liknande trådar

Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
991
Senast: co-SMAD4
·
Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 117
Senast: SiZo
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 293
Senast: SiZo
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 474
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp