Skulle ni skriva på detta??

Status
Stängd för vidare inlägg.
JA det kan jag göra där du påstår att dina 4 seriösa köpare har gått med på att följa dina kontrakt och att det inte har varit några problem.

Men eftersom 2 av dom redan har brutit dina kontrakt så är detta inte sant eller hur??
Och då är det en lögn.
 
Lögn kallar jag inte en mycket svår olycka för, jag vet inte om du tycker det men i mina ögon är det otroligt hemskt.
 
Bör ja, men det är inte samma sak som skall.
Om inte vi är överens om det har jag ju iallafall skrivit på ett kontrakt där det står att du får ta ett föl när du vill.

Nej vi kommer inte längre , men jag förstår att du får problem med kontraktsbrott iallafall och när jag ser det sista kontraktet får du nog ett till är jag helt säker på!
 
Men den femte var ju inte ens din uppfödning , du sa att 4 st seriösa människor köpt dina uppfödningar, varav 2 st brutit kontraktet.

Konstigt att det inte står i dina kontrakt att dom måste sälja hästen om dom inte kan eller vill tävla, men det kanske är nästa fas i dina otroliga kontrakt :angel:
 
När det nu är så att jag vill att köparna skall tävla mina avkommor, hur dum är du då som tror att jag mitt i det skulle begära att få ut min fölunge?
 
Med tanke på dina kontrakt och konstiga krav kan man nog förvänta sig vad som helst av dig , du verkar minst sagt oberäknelig.
 
JAg fattar inte ens vad du gnäller om egentligen , du ställde en fråga om vi skulle skriva på dina kontrakt , nästan alla har sagt NEJ och då är vi dumma i huvudet.

Ja , jag säger då det....
 
Tack detsamma. Börjar fundera på om du inte är kompis med den person som inte fick rida hästen m.m. Börjar likna dens takter mer och mer i dina svar.
 
Jag har inte sagt att ni är dumma i huvudet, men ni anser att jag är det med mitt kontrakt. Jag är förbluffad över att ni själva inte skriver mer i era är det något konstigt i det?
 
Skriv era kontrakt nu och var nöjda och glada så skriver jag mina och är nöjd och glad. Ni har sagt ert och jag har sagt mitt. End of story
 
Tack detsamma. Börjar fundera på om du inte är kompis med den person som inte fick rida hästen m.m. Börjar likna dens takter mer och mer i dina svar.















Ja det är jag säkert, i din fantasi verkar allt vara möjligt :devil:
 
Jag kan lova dig att jag inte hade köpt en häst under ett sådant kontrakt.
Köper jag en häst så är den MIN och jag bestämer vad jag vill göra den, utan att ha någon uppfödare flåsande i nacken!

Letar jag häst att köpa så letar jag efter ett blivande tävlingsämne, det finns flera fina hästar, och skulle det dycka upp ett sådan kontrakt så hade jag dragit mig ur utan att blinka!

Men hade DU gått med på att den ev köparen hade velat ha inlagt att den blivande tävlingshästen har kapacitet för minst 1,40... :angel:

Troligen inte, för man kan inte spå hur framtiden kan bli, hur bra hästen kommer att bli och mkt kan hända på vägen!!

Nog tycker jag det är bra att avlen och duktiga tävlingsryttare sammarbetar, men det kan ske på ett helt annat vis!!

Viss vill man att hästarna man har fött upp att de ska visa framfötter på tävlinsbanan, MEN det hänger inte bara på hästen, utan även på ryttaren. Det finns många ryttare som inte har "kapacitet" att rida några högre klasser!
Så då bör du kanske inte sälja dina hästar till någon som inte rider lägre än nationell nivå!


Att hästen blir billigare för att du ska få ta föl på den tycker jag är okej, MEN då ska inte köparen behöva betala språngagift, köra till seminen m.m.
Det är inte ägarens problem, det är inte h*n som vill ha fölet!

var för länge sedan och tittade på en ung häst, och hon skulle bli biligare och köpa om han fick ta ett föl av henne. Men fölet stod han själv för!!

nej det finns andra sätt, och trevligare sätt. Det är mkt bättre med en bra kontakt till sin uppfödare och slippa känna sig pressad att prestera saker som kanske hästen inte är redo för!


och sedan det som FIO sa, att hur ska man hindra en häst från att bli såld till person X, om nu hästel säljs ett x antal gågner och till slut hammnar hos person X. Detta är ju inget den första köparen kan påverka och ändå blir det den som får lida för det!!
Undrar om personen i fråga som skrev under kontraktet tänkte på det!?
 
Om jag var rädd för att någon speciell gräslig människa skulle sätta klorna i en av mina hästar så skulle jag inte sälja den alls utan lämna ut den på foder. Att begära den kontroll du eftersträvar för denna häst är inte rimligt. Det som är sålt är sålt och det är fullständigt orimligt att begära att jag eller den person som köpt hästen ska stå till svars för vad andra människor gör.
 
Du läste nog inte kontraktet riktigt. Det är inte så, utan det ändras ju när köparen säljer, så det är ju sista säljaren och sista köparen hela tiden. Tänk så fel det kan bli när man inte läser ordentligt ;)
 
Trodde faktiskt också att detta kunde ha blivit en bra och seriös tråd. Det är trots allt ett mycket viktigt ämne. Ur avelssynpunkt håller jag med om att man skall skriva i kontrakten på vilka saker man har haft i syfte med sin avel. Att bara kryssa i kontraktet kan jag förstå också till en viss del. Men inte i avelssynpunkt, utan bara i synpunkt för köpare som tror/vet att dom vill mycket.

Har varit en del snack om att uppfödarna gnäller om att dom inte får betalt för sina avkommor. Jag har aldrig gnällt, däremot är det ryttarna som gnäller på att priserna är så höga på hästarna. Dom vill helst ha en häst som kan gå minst MSV men helst bara betala 20 000:-. (Symbolisk summa för att ha något att jämföra med)

Tänk er in i en uppfödares tillvaro, pengamässigt sett. Vill man ha en attraktiv avkomma att sälja så väljer åtminstone jag en hingst som förhoppningsvis i kombination med mitt sto kommer att ge en bra, hållbara och tävlingsmässig individ.

Dessa hingstar är inte billiga. Låt oss säga att språngavgift samt 90 dygnsavgift alternativ levandefölsavgift blir runt 12 000:- med moms.

Sedan tillkommer seminavgifter veterinär kostnader uppstallningskostnader och till sist kostnaderna för stoet dom 11 månaderna hon är dräktig. Tänk efter då, då är vi uppe i ungefär 30 000:-. Hur menar ni då att vi som uppfödare skall kunna sälja denna avkomma för kanske 20 000:-?

Har man då plats osv. att behålla avkomman till den är låt oss säga 3 år. Vilka kostnader tror ni vi är uppe i då? Jo runt 65-75 000:- Varför skall vi som uppfödare då slumpa bort denna häst och förlora en sådan massa pengar? Bara för att köparen inte kan tänka sig in i vilka kostnader uppfödaren haft under tiden.

I detta skede kommer mitt tänkande in i kontraktet. Du hittar som uppfödare rätt ryttare, men personen i fråga kanske inte har dessa pengar hästen kostar, men ryttaren är perfekt och du vill verkligen sälja till den. Då kan man som shady gjorde och även jag samt andra med oss göra. Man kan ex. skriva i kontraktet att få ta ett föl, om det är ett sto, eller skriva i att dom skall gå årgångsklasserna. Eller båda delarna. Då har du ändå i slutänden fått lite av det du förlorade på köpet. Genom att ryttaren tävlar och visar upp din avkomma.

Är det sedan en hingst som eventuellt kan bli ett hingstämne så kan man skriva i någon klausul i kontraktet om betäckningsrätt osv. Skulle det sedan visa sig att det inte är ett ämne för att bli godkänd då har man ändå klausulen om att hästen (då som valack) ändå skall gå årgångsklasserna. Detta är en jätte bra reklam för uppfödaren. Det är ju trots allt inte bara ägaren och ryttaren som skall ha all kredit för vad som bekräftar hästens prestationer. Hade det inte varit för uppfödaren så hade hästen inte funnits.

Sedan kan det gå så att man tror man hittat rätta köparen som inte har pengarna eller har dom och ändå inte vill skriva på kontraktet, då är det bara och beklaga. Så blev det ju nu i shadys fall, men som tur väl va så upptäckte hon det i tid. Själv anser jag att personer som inte kan tänka sig in i denna situation inte heller vill skriva på.

Ni vill ha en bra häst till billig peng och sedan ta åt er all ära om det visar sig att hästen är bra. Årgångsklasserna har ju ett syfte, annars skulle dom ju inte finnas. Likadant det här med stimulanspaketen, inte heller det hade ni skrivit på. Vill inte ni som ryttare, att aveln skall föras fram och Sverige skall ha ett bra avelsmaterial för att själva kunna ta fram hästar för dom större uppgifterna? Drastiskt draget nu som till SM, VM, EM, och OS? Har absolut inte sagt att varken mina eller shadys eller någon annans föl i detta fall skulle ha kapaciteten till detta, men kommer dom inte ut och tävlar så har man ju inte ens försökt.

För att få fram dessa Svenska hästar så måste ju uppfödarna finnas eller hur? Det är ju inte bara dom stora uppfödarna som skall lyckas jämt. Om vi då inte får skriva något i kontrakten, som vad ni har sagt här, hur räknar ni då med att vi skall kunna få fram dessa hästar? Fortsätta att importera dom eller? Eller bara hoppas på att ni som ryttare kommer att tävla dom och visa upp dom? Att förbereda och ta fram hästarna till ex. 3-års testen är inte så fruktansvärt mycket jobb att göra. Har man ändå ambitioner att tävla så kan man likaväl göra det på denna väg.

Har man inte ambitioner att tävla och visa sin häst, då behöver man ju inte köpa dessa hästar. Men det är nog lite på ett mode att sitta och träna, promenad rida dessa lite dyrare hästar. (Inget fel i det) Frågar någon så kan man ju alltid säga att min häst har denna prestationsstammen, men sedan vad man inte säger är att den överhuvudtaget inte kommer att tävlas, det är man tyst om.

Vad jag vill ha sagt med detta är att, ni har nog inte tänkt er in riktigt i situationen på vad kontraktet ifråga handlar om från början, utan bara blivit upprörda.

Sedan detta att shady hade skrivit i det andra kontraktet att en viss person inte fick rida hästen osv. Bakom det måste det ju finnas en anledning, nu var det ju något hon inte kunde berätta pga. Att det skulle bli förtal, då får man bara acceptera detta och försöka förstå att det kanske är något allvarligt. Själv fattade jag det som att denna person måste ha gjort något mycket allvarligt, för annars skriver man inte in något sådant i kontraktet. Själv kommer jag inte att ifrågasätta hennes tänkande i det i det utan acceptera det, och det hoppas jag att ni andra också gör.

Även om man skulle skicka ett privat brev till henne och hon förklarar där så är det ändå i slutändan förtal, om det skulle vara så att folk är oärliga och säger detta rent ut eller tom. kanske lägger en tråd här. Eller kan det vara så att någon tar kontakt med personen ifråga och talar om det.

Att sedan som någon gjort, sitta och ringa runt till sina landslags kompisar, för att se om dom skulle skriva på kontraktet, tycker jag är lågt sjunket. För det första kanske dom inte ens vill ha denna häst, dom kanske över huvud taget inte letar häst, och sedan är det kanske så att hästen inte är ämnad för det denna ryttare rider.

Nä försöket att få detta till en seriös diskussion kommer troligen inte att fungera tyvärr. För jag personligen förespråkar att man skriver i saker i kontraktet, ni andra vill bara ha det på den enkla vägen. Som tyvärr bara gynnar ryttaren. Inte uppfödaren som lägger det tyngsta lasset till att börja med. Det är sorgligt men sant.

Men jag hoppas att ni nu kan försöka tänka er in lite i våran situation, vi som föder upp. Visst fanns det andra uppfödare med och skrev i tråden, men ni kan inte ha några mål med eran avel. Inte några riktiga i alla fall. Vill inte ni kunna få den förmågan att tala om för folk att den hästen har faktiskt jag fött upp?

Förlåt crazy nu blev det långt igen och säkerligen har jag varit dum denna gång också ;) :angel:
 
Man tackar :) Och allt snack om att årgångschampionaten leder till utbrända hästar, det säger väl mer om ryttarna än om uppfödarna!! Jag ser det som man har en långsiktig plan och ett mål med sitt avelsarbete, sin ridning och sin häst. Treårstestet och tex breeders är delmål. Detta kräver väl förberedda hästar, inte hästar som överansträngs och "pushas", och detta är ryttarens ansvar! De är också bra skyltfönster både för uppfödaren och ryttaren så jag förstår inte denna klagan från ryttarnas sida. Att lyckas matcha fram en bra häst är ju fantastiskt!
 
Vem är det då som pushar? Den som har ett tvingande kontrakt om treårstest och andra avelstävlingar eller köparen som vägrar skriva på pga att de vill matcha hästen på hästens vilkor, inte utifrån ett tvingande kontrakt?

Ofta är det inte ryttaren som äger hästen och därmed är dett knappast så att denne ensidigt kan bestämma vad som ska göras.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 432
Senast: Barbabelle
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 527
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 498
Senast: Jeps
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 597
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp