Skulle ni skriva på detta??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så amatörer har inte på årgångstävlingarna att göra??

Är det typ Breeders som du räknar som årgångtävlingar eller även 3-årstest och Kvalitets??

Jag är så mycket amatör det går att vara, min vann dock det regionala treårstestet förra året och en bekant som är lika mycket amatör vann för något år sedan hela skiten, jag kan dra hur många mer exempel som helst.
 
Du läste nog inte kontraktet riktigt. Det är inte så, utan det ändras ju när köparen säljer, så det är ju sista säljaren och sista köparen hela tiden. Tänk så fel det kan bli när man inte läser ordentligt

Nej så blir det inte!
Köparen skriver på kontraktet att h*n INTE ska sälja till person X. Men skulle köparen i sin tur sälja hästen så görs ett nytt kontrakt till den nya köparen, och där bstämer man själv vad där vill stå. Och då kan den nya köparen sälja till person X, då den inte har bundit sig för att inte sälja till den personen.

Hängde du med i vad jag menar (gör det knapp själv ;)).
 
Ni har en alldeles för dålig avel på typ där hästarns läs stomaterialet fortfarande är för gammaldags, lågställda med alldeles för korta framben.

Ni får väl skaffa bättre ston att avla på då så ni kan ta ut mer betalt, för det är ingen som vill ha denhär typen av häst idag. Högställda hästar vimlar det inte av när det väl kommer till kritan och man har tagit sig ända till uppfödaren för att titta på deras fantastiska avkomma som bara är gammeldags och tråkig i typen. Uppfödare har en viss förmåga att vara hemmablinda när det gäller den här frågan.

Jasså du har sett mina ston och avkommor. Tror inte det, ja några avkommor kan du kanske sett, men då utan att veta om att det är mina. Var snäll och dra inte alla över samma kant.

Men är den likt förbaskad lågställd vill ändå ingen ha den.

Har du sagt ja, men det finns folk som fortfarande vill bevara den gamla stammen av svenska hästar.

Vem menar det?? För fina högställda föl blir betydligt dyrare än 20.000kr, vill ingen betala för dina avkommor är dom förmodligen för dåliga i typen.

Det var ett generellt pris, visst några sådana har jag sålt, men problemet med en del tävlingsryttare är att dom vill ha en 3-5 åring i den prisklassen som är tävlad och har gått relativt bra för sin ålder.

Därför att det är köparens marknad, Varför skulle någon vilja betala mer hos dig än hos någon annan??
Föder man upp bra hästar med bra typ får man oxå betalt för dom och dom blir sålda.
Jag vet flera uppfödare som sålt sina 3 åringar för 100-150 tusen men det har ju varit bra hästar med bra gång och framförallt bra typ då.
Det har jag också.

Men ärligt talat hur många riktiga tävlingsmänniskor köper ett föl??

Dom finns och är inte så få som du vill ha det till.

Jag tycker att uppfödarna skall vara jädrigt tacksamma och glada för om dom får chansen att sälja sin häst till en duktig ryttare/utbildare utan en duktig sådan kommer det inte ens finnas någon ära att ta åt sig , glöm inte det!!


Har vi sagt något annat? Varför tror du vi vill ha dessa kontrakt för?


Men varför tror ni att era hästar inte kommer ut och tävlar om det inte står med i kontraktet??
ÄR det verkligen till tävlingsmänniskor ni säljer då , det är ju frågan.

Kan ju bara svara för mig, mina kommer ut och tävlar, att det står i kontraktet är för att man skall komma åt oseriösa köpare som låtsas vara bättre än dom är. Ja, det är tävlingsmänniskor jag säljer till.

Har aldrig sagt att alla dom jag sålt till rider på MSV eller svår nivå, men syftet är att dom skall det så småningom. Jag säljer även till ponnyryttare som har några år kvar på ponny och vill ha ett föl att föda upp under tiden så dom har något att börja med sedan dom gått upp på stor häst.


MEN jag vill inte ha ett kontrakt som uppfödaren kommer hänvisa till när dom ringer och puschar om 3 års test osv.

Har någon överhuvud taget sagt att vi ringer och puschar dom? Det har varken jag eller någon annan här gjort.

Men vad är det här för trams??? Jag har inte nämt Shadys hästar överhuvudtaget i dessa samtal med mina vänner utan bara rätt och slätt förklarat innebörden i kontrakten oavsett häst och NEJ dom skulle inte skriva på ett sådant.

Sedan förstår jag inte varför det skulle oroa dig på något sätt egentligen

Märkligt hur du har all info om Shadys företeelser, eller kanske inte...

Och hur vet shady att du inte gjort det? Där tror jag absolut inte ett ord av vad du säger.

Inte så himla konstigt att jag vet mycket om shady, jag känner crazy sedan många år tillbaka, hon känner shady sedan många år tillbaka. Dom pratar mycket och crazy och jag pratar mycket, har hört mycket om detta ämne sedan en ganska lång tid tillbaka.

Och vad menar du med det? Skall det bli en sådan tråd igen där jag blir ihoppkopplad med någon igen eller?

Nej , det gynnar faktiskt bara HÄSTEN om du har glömt att den faktiskt existerar i dessa tvång om tävlingar och visningar etc.

Bara för att det står i kontraktet så har du inte den blekaste aning om vad som sagts runt omkring. Är du så himla säker på att hela kontraktet ligger ute här?

Tycker du verkar lite skum med allt ditt prat, är det så att du själv gått på en blåsning eller något åt det hållet?
 
Alla är vi amatörer, men det beror på vem man jämför med. Amatörer har visst i årgångs klasserna att göra.
 
Här har du fel. Du kan skriva en klausul som skall följa hästen hela livet ut. Oavsett hur många ggr den säljs.
 
Så amatörer har inte på årgångstävlingarna att göra??

Är det typ Breeders som du räknar som årgångtävlingar eller även 3-årstest och Kvalitets??

Jag är så mycket amatör det går att vara, min vann dock det regionala treårstestet förra året och en bekant som är lika mycket amatör vann för något år sedan hela skiten, jag kan dra hur många mer exempel som helst.
Hehe, nu hade ju jag förutsett detta svar och därför braskat in ett "oftast"... :)

Jag vill inte generalisera, det finns många jätteduktiga amatörer som deltar i de olika årgångstävlingarna och ja, jag menade kanske i första hand BT.

Däremot kan vi ju kanske enas om att de professionella ryttarna ofta lägger beslag på de högsta placeringarna i BT, och konstigt vore det väl annars?

F ö tror jag vi har samma inställning till det här kontraktet och resonemanget i stort. :)
 
Nu ska jag inte lägga mig i denna något infekterade tråd, men det normalt sett näst intill omöjligt att i avtal skriva saker som binder 3:e person. Hur skulle en sådan se ut menar du?
 
Har läst svaren men jag fattar inte riktigt vad du eller roland menar, vill du förklara för oss som inte förstår vad du syfftar på?
 
Här har du fel. Du kan skriva en klausul som skall följa hästen hela livet ut. Oavsett hur många ggr den säljs.

Det jag menar är att Roland i detta svar skriver att det det går att binda andra än avtalsparterna vid ett avtal, vilket jag alltså hävdar är fel.

Som absolut huvudregel gäller att man inte kan binda någon annan än avtalsparterna. Exempelvis så kan du inte med bindande verkan avtala med någon att den ska få köpa min bil. Det finns förvisso undantag men jag kan svårligen se att detta skulle vara ett sådant, därför frågar jag Roland hur han lyckas konstruera en sådan.
 
Jag har köpt en sådan häst med en sådan klausul. Det var vitesbelaggt med att det skulle skrivas med i kontrakten efter mitt säljande också.

Hängde du med, eller får jag förklara på ett annat sätt:
 
Men hur länge kan en sådan klausul hänga med!
Och om hästen säljs många gånger, och någon stans på vägen så stuntar någon i att ta med den klausulen (Det kan ju den första ägaren inte kontrollera!). Hästen säljs vidare och hamnar efter en stund hos den personen som den inte får bli såld till.
Vems ansvar blir det då, då man kanske inte kan spåra den personen som struntade i att ta med klausulen!

Förstår du vad jag menar :confused:.

Jag är bara nyfiken på hur det kan fungera, så ta inte illa upp!
 
Nä jag tar inte illa upp. Sedan jag sålde den hästen är han såld 3 ggr och det står fortfarande med i kontraktet.

Men skulle någon bryta det så antar jag att sista ägaren innan den nya försäljningen kan gå till domstol med det.

Fattar du vad jag menar?

Samtidigt tycker jag det är idiotiskt att ta bort en sådan sak ifrån ett kontrakt, för uppenbarligen är det ju en häftig sak eftersom man skriver in det i ett kontrakt.

Har ju själv satt det i några av mina kontrakt på fölen. Men det har varit av extrem art det som hänt med denna person eftersom jag skrivit så.
 
hon erkände inte att 2 st av dom hade brutit kontrakten förrän jag hade påpekat det. /citat]
.
Hon förklarade för dig vad som hänt den ena köparen, och varför avtalet inte längre behövde fullföljas. Du väljer i flera inlägg efter detta att ignorera denna förklaring och fortsätter att upprepa "att 2 brutit kontraktet", trots att du alltså vet att det bara gäller en.
Det är dålig diskussionsmoral!
.
Så har du två gånger beskyllt mig för följande:
du tycker alla som tävlar är djurplågare och bara tvingar hästarna till sådant som dom inte vill.
din syn på tävlingsryttare som enligt dig ägnar sig åt djurplågeri när dom tvingar hästarna att tävla
Eftersom detta inte är min uppfattning, förväntar jag mig, att du visar var jag skulle ha skrivit det!
Dessutom förstår jag inte vad dessa personangrepp har i tråden att göra. Allrahelst som jag vill minnas, att du utsatt mig för dom tidigare. Men det är väl ytterligare exempel på din dåliga diskussionmoral!? Talar man för en sjuk sak, går man till personangrepp när argumenten tryter.

LIA
 
Tänk så roligt det vore med seriösa, sakliga diskussioner på Bukefalos! Utopi?
Svarar mig själv! :) Självklart är det en utopi. Se bara på svaren från Lobelia (MODERATOR! Och för DEN HÄR tråden, dessutom!!) och fio! :(

De som håller med dig är tydligen sakliga och resten är okunniga, elaka och ljuger. Och du själv är en ängel, halleluja
1 Kan du förklara hur du fick ihop det här?

Vad i hela fridens namn är det för osakligt i att påpeka att man inte skulle skrivit under kontraktet och varför?
2 Kan du förklara det här?

Eller att påtala att påståenden om hur väl folk följer Shadys kontrakt kanske inte är med saningen överenstämmande.
3 Kan du förklara det här?

Det verkar som om du blivit trampad på varenda tå!? Varför just du tar åt dig så till den milda grad, övergår mitt förstånd. Är det i din roll som moderator du känner dig förolämpad, eller vad? Som sådan borde du stå över dumheter och barnsligheter och kunna läsa och förstå det skrivna ordet.
Saklighet och seriositet, tack!

LIA
 
Ni (inte bara Shady utan flera andra också) verkar tro att det "vite" är en hokuspokusformel som gör att allt man kopplar ett vite till skulle få någon slags automatisk giltighet.

Det verkar vara så i fallet hembudsklausul och nu även här. En sk hembudsklasul är giltig vare sig det finns en vitesklausul i avtalet eller ej. Svårigheten är att få den att få önkskad effekt om man inte har en vitesklausul dvs att få en fråga om man vill köpa tillbaka hästen. Med ett tillräckligt avskräckande vitesbelopp så kommer du aldrig behöva kriga, köparen kommer att fråga dig och det är ju det som är meningen. Men hembudsklausulen är lika giltig utan vite och om motparten bryter mot avtalet så får du stämma för avtalsbrott och sedan gäller sedvanliga skadeståndsrättsliga regler och det svåra blir då att påvisa någon egentlig skada.

Det blir en ganska konstig situation som du beskriver, när du som köpare går med på att nästa köpare måste gå med på en klausul i sitt avtal. Inser du inte risken att aldrig få hästen såld?
 
Nej jag tycke mest att du var barnslig som ägnade dig åt att klaga på den låga diskussionsnivån och på så sett sänka den, i stället för att föra diskussionen vidare. Jag upplevede ditt inlägg som ett av de minst seriösa så långt i diskussionen, men smaken är olika.
 
Ni har en alldeles för dålig avel på typ där hästarns läs stomaterialet fortfarande är för gammaldags, lågställda med alldeles för korta framben.

Ni får väl skaffa bättre ston att avla på då så ni kan ta ut mer betalt, för det är ingen som vill ha denhär typen av häst idag. Högställda hästar vimlar det inte av när det väl kommer till kritan och man har tagit sig ända till uppfödaren för att titta på deras fantastiska avkomma som bara är gammeldags och tråkig i typen. Uppfödare har en viss förmåga att vara hemmablinda när det gäller den här frågan.


Jasså du har sett mina ston och avkommor. Tror inte det, ja några avkommor kan du kanske sett, men då utan att veta om att det är mina. Var snäll och dra inte alla över samma kant.





Men har jag påstått det eller??? Du gnäller att ingen vill betala för dina avkommor och då säger jag, dom är väl för dålig i typen då.

Men är den likt förbaskad lågställd vill ändå ingen ha den.
Har du sagt ja, men det finns folk som fortfarande vill bevara den gamla stammen av svenska hästar.



Just det, uppfödarna!! Ingen annan....

Vem menar det?? För fina högställda föl blir betydligt dyrare än 20.000kr, vill ingen betala för dina avkommor är dom förmodligen för dåliga i typen.
Det var ett generellt pris, visst några sådana har jag sålt, men problemet med en del tävlingsryttare är att dom vill ha en 3-5 åring i den prisklassen som är tävlad och har gått relativt bra för sin ålder.



Då har du inte med tävlingsryttare att göra utan folk som tror sig vara det.


Därför att det är köparens marknad, Varför skulle någon vilja betala mer hos dig än hos någon annan??
Föder man upp bra hästar med bra typ får man oxå betalt för dom och dom blir sålda.
Jag vet flera uppfödare som sålt sina 3 åringar för 100-150 tusen men det har ju varit bra hästar med bra gång och framförallt bra typ då.

Det har jag också.


Vad gnäller du om då :confused:

Men ärligt talat hur många riktiga tävlingsmänniskor köper ett föl??
Dom finns och är inte så få som du vill ha det till.



Och inte så många som du vill få det till.

Jag tycker att uppfödarna skall vara jädrigt tacksamma och glada för om dom får chansen att sälja sin häst till en duktig ryttare/utbildare utan en duktig sådan kommer det inte ens finnas någon ära att ta åt sig , glöm inte det!!


Har vi sagt något annat? Varför tror du vi vill ha dessa kontrakt för?


Ingen av dom ryttarna kommer att skriva på det kontraktet, det har vi redan konstaterat.


Men varför tror ni att era hästar inte kommer ut och tävlar om det inte står med i kontraktet??
ÄR det verkligen till tävlingsmänniskor ni säljer då , det är ju frågan.
Kan ju bara svara för mig, mina kommer ut och tävlar, att det står i kontraktet är för att man skall komma åt oseriösa köpare som låtsas vara bättre än dom är. Ja, det är tävlingsmänniskor jag säljer till.


Samma sak där, dom du vill ha som ryttare kommer aldrig skriva på det kontraktet. Och eftersom du nedan här erkänt att dina ryttare tävlar lätt klass så finns det väl knappast några meriter att ljuga om. Dom flesta av alla som tävlar tävlar just i lätt klass.

Har aldrig sagt att alla dom jag sålt till rider på MSV eller svår nivå, men syftet är att dom skall det så småningom.


OK här erkände du just att dina otroligt seriösa tävlingsryttare tävlar lätt klass.



MEN jag vill inte ha ett kontrakt som uppfödaren kommer hänvisa till när dom ringer och puschar om 3 års test osv.

Har någon överhuvud taget sagt att vi ringer och puschar dom? Det har varken jag eller någon annan här gjort.


Nej men med eran inställning om att hästen "måste" tävla så är det ganska lätt att lista ut att det är just det ni kommer att göra.


Men vad är det här för trams??? Jag har inte nämt Shadys hästar överhuvudtaget i dessa samtal med mina vänner utan bara rätt och slätt förklarat innebörden i kontrakten oavsett häst och NEJ dom skulle inte skriva på ett sådant.

Sedan förstår jag inte varför det skulle oroa dig på något sätt egentligen

Märkligt hur du har all info om Shadys företeelser, eller kanske inte...



Och hur vet shady att du inte gjort det? Där tror jag absolut inte ett ord av vad du säger.

Varför skulle jag göra det?? Detta är väl knappast personligt utan en diskussion om ett kontrakt.

Inte så himla konstigt att jag vet mycket om shady, jag känner crazy sedan många år tillbaka, hon känner shady sedan många år tillbaka. Dom pratar mycket och crazy och jag pratar mycket, har hört mycket om detta ämne sedan en ganska lång tid tillbaka.


Ja ja :angel:

Och vad menar du med det? Skall det bli en sådan tråd igen där jag blir ihoppkopplad med någon igen eller?


Nej nej :angel:


Nej , det gynnar faktiskt bara HÄSTEN om du har glömt att den faktiskt existerar i dessa tvång om tävlingar och visningar etc.



Bara för att det står i kontraktet så har du inte den blekaste aning om vad som sagts runt omkring. Är du så himla säker på att hela kontraktet ligger ute här?


Men är du helt :crazy: eller??? Det som diskuteras här är det jag går efter.
Fortfarande är detta inget personligt utan vi diskuterar det kontrakt som ligger här och inte vad som sägs runtomkring.

Tycker du verkar lite skum med allt ditt prat, är det så att du själv gått på en blåsning eller något åt det hållet?

Bara för att jag inte skulle skriva på era kontakt måste jag genast bli skum och ha gått på en blåsning :confused:

Du , jag är ingen lättklassryttare som någonsin kommer att skriva på ett sådant kontrakt, inte jag och inte mina landslagskompisar heller , men dom är väl oxå skumma då antar jag :angel:

I mina kontrakt har det inte funnits några konstiga krav från uppfödarna så igen skulle jag ha gått på en blåsning bara för att det inte finns något tvång där som säger att jag måste tävla :confused:
 
.
Så har du två gånger beskyllt mig för följande:
du tycker alla som tävlar är djurplågare och bara tvingar hästarna till sådant som dom inte vill.
din syn på tävlingsryttare som enligt dig ägnar sig åt djurplågeri när dom tvingar hästarna att tävla
Eftersom detta inte är min uppfattning, förväntar jag mig, att du visar var jag skulle ha skrivit det!



Det vet du lika bra som jag att du har sagt och du vet oxå att jag inte kan plocka fram den tråden eftersom det var säkert över 1 år sedan.

Ordagrant sa jag att hästar skulle inte hoppa en svårklassbana i fälttävlan om dom inte tyckte det var roligt för då skúlle man förmodligen dö.

Ditt svar var, hästar kan inte tycka att det är roligt att tävla och att hästarna hoppar för dom har inget annat val, det är djurlågeri att utsätta hästar för saker dom inte vill bl a träning och tävling.

Detta har du skrivit och det kommer nog flera ihåg, så det är ingen ide´att du slingrar dig undan det.

Är det någon som kommer med personagrepp så är det väl du !! Det finns ju knappt någon kvar på detta forumet som ens vill diskutera med dig längre och det måste väl finnas en ganska uppenbar anledning till det oxå :devil:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 315
Senast: Sirap
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 879
Senast: Barbabelle
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 322
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 541

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp