Skum hälta..ideér behövs..

Alexandra_W

Trådstartare
Pållen har varit konvalescent mellan juli - november. Är sedan mycket försiktigt riden rakt fram i trav och galopp i skogen (efter väg) cirka 3 gånger per vecka. Blev en längre vila kring jul/nyår och därefter. Sen lyckades jag klippa stackaren med fel skär så han blev nakenhäst och han har frusit en del när temperaturen sjunkit (han klarar väderomslag generellt dåligt även med päls), och vädret har varit sjukt omväxlande. Plus ena dagen, minus tio andra, minus ett nästa, minus 20 i två dagar och sen plus 2. Våldsamma kast. Hästen är våldsamt pigg och energisk och överladdad för närvarande.

För några dagar sedan uppträdde en MYCKET skum frambenshälta. Var tydligt halt i skritt, ingenting i trav. När jag såg till att han verkligen aktiverade ryggen och gick lång-låg försvann hältan i skritt med. Jag gissade på att han nog var en aning muskelöm i ryggen (ryggkänslig herre) iom väderomslagen och att han frusit ett par dagar, och att bästa boten var att rakt fram arbeta honom så ryggen kom med, och hålla varm såklart.

Idag var den där rackarns hältan ännu knasigare.. Hästen var varm och mjuk i ryggmusklerna när jag tog in honom. Som sagt väldigt överladdad och ganska "skvättig" och "fnattig". Ledde som vanligt avsuttet och satt sedan upp och skrittade fram. Pga överskottsenergin så spände han sig och stressade/taktade en del i början och då var hältan MYCKET tydlig, i princip tregradig. Dock inget nickande med huvudet. Ju mer han slappnade av dessto mindre märktes hältan.

Om jag såg till att aktivera skritten ordentligt så ryggen kom upp och han sökte sig framåt så blev han i princip ren, och när han slappnat av och arbetade med hela kroppen så var han helt ren på långa tyglar med. Samma sak när han fick promenera i skritt i oländlig terräng och fundera på var han skulle sätta fötterna - han var helt ren.

Döm om min förvåning när jag kommer hem och ryggmusklerna är mjuka som gelé, inte minsta spända. Inte palpationsöm varken före eller efter heller.

Hittar inga andra muskelspänningar som skulle kunna förklara det heller.

Han är som sagt mycket pigg och glad, och protesterar inte när man kräver att han ska jobba med ryggen utan gör det utan knot. Dock rätt överladdad som sagt så det blir skutt och rusher nu och då.

Någon med några teorier? Sadeln är samma som alltid, den ser ut att ligga lika bra som alltid. Ska lämna in den på omstoppning (dags för en rutinmässig sådan iaf), men jag tror rent spontant inte det är sadeln. Hästen har haft väldigt avancerat sadeltvång (som nu är rätt lindrigt) och han har haft TYDLIGA åsikter om sadlar. Har han inte gillat sadeln så har han helt sonika gett mig respass såfort jag kommit upp, och om jag lyckats hålla mig kvar varit väldigt spänd och omöjlig att påverka och bara gått och struttat med huvudet i vägen och sänkt rygg - djupt olycklig.

Men man kan ju aldrig veta..
 
Interessant... Har det varit kallt när du ridit?
Kommer hältan i början av passen? eller kan den komma även efter uppvärmning(kommer den tillbaks efter det att han har gått bra)?
Bara nyfiken och intresserad.
 
Det har varit 3-5 minusgrader. Inet att betckna som "kallt" med andra ord. Och han har inte frusit utan varit varm.

Hältan finns där hela tiden. Han är ju väldigt överladdad så i början av passen är han rätt odräglig just nu, stressig och taktar, och då är hältan som tydligast (blir som sagt värre ju mer han stressar). ÄR han avslappnad och avspänd och skrittar genom hela kroppen märks den inte alls. Det är lika oavsett om det är i början eller slutet av passet. är han avslappnad märks den inte, är han spänd är den hemsk.

Som idag så precis i början när jag suttit upp var han rätt laddad och ivrig och skvättig, och taktade en del och hade en del flippar för sig och blev spänd och stressad när jag tog i honom. Då var hältan väldigt tydlig. Sen efter en liten bit när jag fått honom att söka sig framåt-nedåt i unghästform var den nästan borta. Travade lite och sen skrittade vi en sväng igen och då var han lugnare men fortf lite spänd och taktade lite och då var den där igen. Sen travade vi ett ganska långts vep och så fick han syn på en arabätande sten och hetsade upp sig igen och då blev hältan jättetydlig. Travade en kort sväng till och sen skrittade vi en ganska lång bit och då var han lugn och avslappnad och gick på lång tygeln med välvd rygg och sökte sig framåt nedåt och då var han HELT ren. Sen fick han syn på nåt läskigt spöke i skogen och spände sig och slog upp huvudet och gick och fnös och då var hältan hur tydlig som helst igen.

Så den finns där hela tiden, men slappnar han av och arbetar genom hela kroppen så försvinner den.

Och den märks som sagt BARA i skritt, inte i trav.

Jag har klurat och funderat och jag har nu följande "körschema":

1. Imorgon kommer hovslagaren. Ska be honom kolla extra noga om det kan finnas någon anledning. Om han är öm i någon hov elelr om det packats in smuts eller någon mikroskopisk sten mellan snösula och sko (han har huf grips). Jag tror dock inte på detta eftersom det inte förklarar varför hältan försvinner när han slappnar av och/eller arbetar korrekt.

2. Jag ska ringa equiatrikern och boka tid. Jag hittar inga muskelspänningar som kan förklara det, men det gjorde jag å andra sidan inte när han var låst i hela bogen heller :crazy: Dock märkte jag ju då symptomen på det (svårt att ställa åt ena hållet, gick förböjd åt det andra och drog snett i galopp). Jag har inte sett några sådana symptom nu, och förstår inte hur en muskelspänning i t ex bogen skulle kunna 'försvinna' för han arbetar korrekt eller slappnar av? Men hon ska få kolal på honom iaf.

Men det är också det enda jag har, veterinär känns rätt bortkastat just nu.

Så ska jag fortsätta rida honom i väntan på equiatrikern, och se om det förändras, dvs om det blir bättre/sämre/oförändrat.

Men jag tar tacksamt emot tips, tankar och vilda funderingar, jag är fullständigt förvirrad just nu..
 
Låter knepigt - "hoppas" att din hovslagare kan finna ngt så du kan få ett svar. Har haft nästan samma på min ena några gånger men det har alltid försvunnit efter 1vecka.
Lycka till - det är alltid jobbigt med spök hältor!
 
Ang vilket framben så är det ju bara vad min KÄNSLA säger. Jag SER ingen hälta när jag leder honom, och jags er ingen hälta i hagen. Men som det KÄNNS när jag sitter på så höger fram. Diagonalt med trasiga hasen såldes. Han var halt på h.f i början av sommaren med, armbågsledsinflammation som åsikterna går isär var den kom från. Det var delat i två läger: Ena lägret sa att det var sviter av en kraftig översträckning av bogen han gjorde i januari. Andra lägret sa att det var för att vänster bak var svagt (då visste vi inte om hasproblemet). Han fick muskelsträckningen i januari och det visade sig i att han gick som en banan med halsen, inte ville ställa sig åt ena hållet och drog KRAFTIGT åt höger i galopp (vi var ner i diket ibland). Equiatrikern behandlade och sen kändes han bra. I juni kändes han ovillig att ställa åt höger och det "tog emot" i högersvängar. Equiatrikern konstaterade att han låst alla musklerna kringa bogen och armbågen, men när hon lossat det sa hon att hon var rädd det var leden. Efter behandlingen kom en tydlig hälta på h.f. fram vid svängar åt höger under ryttare. Inte annars. Var till vet dagen efter som konstaterade att han hade armbågsledsinflammation h.f. och att han var muskulärt överansträngd kring vänster bakknä (reagerade kraftigt på böjning av knäet). Sprutades med DMSO i armbågsleden på h.f. och subkutant kring bakknäet på v.b. Var efter detta (och konvalescens) fräschare än NÅGONSIN. Sen i augusti började det krångla och då upptäcktes hasledsinflammation och defekten på röntgen. Han var då ren bägge fram och ren i knäet på v.b.

Han rör sig såvitt jag kan se rent i hagen, men det är snö och när det leks i hagen är det "fullt ös medvetslös" och ben lite här och var och bock och bus och sprattel så det är rätt svårt att se.

Jag har sprungit med honom i grimskaft och jag SERv ingenting. Möjligen om jag stirrar och hallucinerar att han kanske inte för fram höger bog lika långt som vä bog, men detta ska inte sättas FÖR mycket tilltro till då det kan vara hjärnspöken. Jag kan stirra fram en hälta som inte finns om det är på det viset ;)

Han har inte reagerat för palpation i ryggen, men han frös en hel del innan det här visade sig, stod och skakade och var rejält spänd i musklerna över korset och bakre delen av ryggen. Dock mjuk och fin och varm i musklerna både igår och idag. Och som sagt efter dagens ridtur var ryggmusklerna så mjuka och fina att jag blev förvånad, dels för jag inte väntat mig det, dels för han inte brukar vara SÅ fin i ryggen.

För att göra det ÄNNU rörigare så hade han avancerat sadeltvång ochd et togr ejäl tid att få sitta upp på honom utan att han fick panik när han var ung, och han reagerade med att kasta sig iväg och bli väldigt rädd om man skiftade vikt i sadeln. Lite av detta beteende, att kasta sig framåt samtidigt som han slår upp huvudet och drar in baken och verkar "bakrädd" har han visat senaste ridturerna. Dock har han vilat ett tag innan som sagt, och är våldsamt överladdad, så det är svårt att säga vad som är vad. Och detta beteende har minskat markant de senaste ridturerna, så det VERKAR som om det bara är att han är så överladdad och har stått. Samtidigt är det inte likt honom att reagera så, å andra sidan är det inte likt honom att bli överladdad heller.

Han säger dock INGET i själva uppsittningsfasen (som var hans stora skräck när han var ung) utan det är när jag kommit upp och ber om rörelse framåt det kommer, sen tra det tre steg så slappnar han av, men får vissa "återfall" under ridturen då han far iväg sådär och verkar bakrädd, men lugnar sig på en sekund och sen är det som om ingenting hänt.

Det som jag inte är klok på är att han inte försöker komma undan arbetet, han välver ryggen och arbetar korrekt när jag ber om det, och då försvinner orenheten. och när hans lappnar av och skrittar som han brukar och 'genom hela kroppen' (han har väldigt bra skritt, stor, avspänd och med rejält övertramp) så försvinner också orenheten/hältan.

Han är inte speciellt pipig och har EXTREMT hög smärttröskel och förr när han varit ofräsch (halt på 1-3 ben vid koll på klinik) så har det aldrig varit hälta, utan det har märkts med att han inte velat JOBBA, han har försökt springa ifrån jobbet, släppt ryggen och vägrat jobba med den, inte velat flytta sidvärtes, galoppen har krånglat etc. Och nu är han ju inte alls ovillig till att jobba korrekt eller försöker komma undan det. (Galoppen går inte bedömma, idag var första gången jag galopperade uppsuttet sen innan konvalesenscen och det var en katastrof, han mindes nog att det gjorde ont sits, och stod mest och studsade på stället och gick UPPÅT istället för framåt. Fick till 10-15 språng galopp som var mest framåt och den kändes spänd men ren. Men jag kan inte bedömma om det är smärtminne eller om det är nåt knas som gör galopptrasslet vi såg idag. En gång är ingen gång liksom. Han galopperar gärna och mycket i hagen)

Jag har TYVÄRR ingen möjlighet att longera annat än i djupsnö och det lär inte säga så himla mycket =/

Oj, långt blev det..
 
*puttar upp*

Igår trodde jag att jag hittat en ledtråd även om jag inte kunde placera den. Vid nattfodring (midnatt) hade han tre iskalla hovar och en varm vänster framhov. Han har dock ett balltramp som läker i sniiigelfart där, men jag ser inte hur det skulle kunna ge värme i hela hoven. Inte trycköm någonstans.

Jag tyckte ju att detta inte kunde förklara en hälta somf örsvinner så snart han jobbar korrekt, och med tanke på att han är så extremt smärttålig kändes det konstigt att det kunde ge en tregradig hälta enbart under ryttare och i spänd och/eller oengagerad skritt. Men jag tyckte det borde ha ett samband iaf. Hovis skulle kommit idag men bokade om. Och hoven var lika sval som de andra imorse. Får väl se vad som händer under dagen, jag är dock lika förvirrad och ideer och tips och tankar mottages som sgat GÄÄÄRNA..
 
han kan nog bli halt av balltrampet.att hoven är varm beror nog på en infektion eller vanlig genom blödning.
Be hovis titta på balltrampet,han kanske kan göra det fint och hitta gömd var.
Ligger det en gömd varkapsel(böld) i hoven kan det leda till den varma hoven,,och sen när du börjar röra på honom så "luckras"bölden upp.
En liten teori ,vad det kan vara :D :confused: :banana:
 
Balltrampet är 'gammalt' minns inte på rak arm hur gammalt, men mer än tre veckor. Och det är inte infekterat eller ömt, däremot läker det lååångsamt (vilket iofs inte är så konstigt med tanke på var de sitter och kyla och snö och dålig blodcirkulation etc). Det var heller inte spec djupt, däremot var det en liten hudflik som slets sönder så det saknas hud för att täcka hela. Nu är det som ett knapp centimeterlångt sår, eller reva. Finns ingen ficka vad jag kan se utan det är ca 5 mm djupt, men sårkanterna ligger inte kant-ikant. Och inte ömt alls som sagt, inte inflammerat (däremot varade det minimalt veckan efter det kom). Fin skorpa igår, som jag dock slet bort för att se hur det såg ut under, men det var torrt och fint där med.

Men visst ska hovis få kolla, men det känns lite långsökt att det skulle ge en varm hov och hälta utan attd et är ett dugg ömt eller varmt kring just det? Hade det varit djupt hade jag ju kunnat tro på ficka eller dylikt, men icke..
 
Tyckte du inte han var halt på h fr ??
& balltrampet sitter på v fr??
(* Skumt..)

Att dessa hästar inte kan hålla sig hela & fräsha... morr..
 
Precis, han KÄNNS halt på h.f. när jag rider. Den varmahoven (som var sval igen imorse) och balltrampet (som är gammalt och oömt) sitter på v.f.
 
Jättelångsökt antagligen men ändå... Min häst reagerade på liknande vis, betedde sig som om hon var jättepigg och laddad, gick orent i vissa lägen men rent i andra när hon hade strul med ett bakknä.
Hältan kändes då i det diagonala frambenet och hon visade ingen ömhet i bekdelen utom i just de lägen hon haltade. Dvs. stillastående eller i "rätt" rörelse ingen smärtreaktion, men i de halta lägena reagerade hon våldsamt när man kände över knäet. Nu är hon förvisso en "porslinshäst", vilket faktiskt kan ha sina fördelar ibland...
 
Jo, problemet är ju att försöka sortera ut vad som beror på vad. Hästen BRUKAR INTE bli överladdad ens om han vilat lääänge. Nu är han dock klippt och soms agt lite för mycket klippt, och spelar det in eller ej?

Beroende på vilket håll jag tittar på det från så kan jag ju få *allt* att vara ett tecken på att han har ONT, och tittar jag från ett annat håll så är ju det faktum att han är ren i hagen och bara känns halt i oengagerad skritt och när han är spänd ett tecken på att han inte har ont egentligen.

Någonstans däremellan finns nog svaret, det gäller bara att hitta det.

Och just det att han INTE är pipig och inte öm/svullen/gallig/varm någonstans och hältan försvinner såfort han jobbar som han ska, vilket han gärna gör, är det som är så förvirrande...
 
Nu har hovis varit här och Vision blev omskodd runtom och hovis hittade ingenting som kunde förklara någon hälta. Han har lärt känna Vision förresten, för han sa "jag kan ju hämta visitertången i bilen och klämma om du vill, men det är ju ingen vits på den här herren, hans äger ju inte till om det gör ont i alla fall" *s* SÅ sant, så sant..

Det enda som fanns var att han är svampig i strålen på höger bak, det kunde enligt hovis bero på separation och att det blir vätska emellan. Men det var helt oömt.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst som jag köpte i tisdags har visat hälta som kommer och går. Körde honom 7h från södra Sverige till Norrland, han hade...
Svar
8
· Visningar
1 629
Senast: Karoliten
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 409
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 736
Hästvård Hej. Jag är desperat och behöver råd! Jag har ett 16-årigt sto som är korsning frieser/arab. För nästan två månader sedan så fick hon...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 968
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp