Skum i munnen

C

carina

Idag på morgonen när jag skulle ge hästarna sitt morgonhö,såg jag att shettisen skummade ur munnen när hon åt.Jag har hållt uppsikt på henne hela förmiddagen men det har inte hänt fler gånger och hon beter sej som vanligt.Är det någon som vet vad detta kan ha berott på?
 
Inget att oroa sig för. Ökad salivutsönding bara. Om du ger hästarna äpplen t ex så efter några äpplen så tuggar de i princip vispgrädde ;)

Så, jag skulle inte oroa mig. Vad det exakt kan ha berott på är ju lite intressant, men det är inget onormalt utan av någon anledning var det ökad salivutsöndring just den gången när hon åt. Mår hon bra i övrigt och verkar pigg och kry så kan du nog andas ut =)

Eller så har hon fått rabies :p (OBS - SKÄMT..ifall någon skulle tro något annat!)
 
Hmm.. när de får havre, äpplen osv brukar de kunna skumma.. men fick hon bara hö? Kan de skumma när de äter hö? :confused:
 
min pålle har också börjat skumma... även när han äter hö... har har börjat må mycket bättre än tidigare så jag tar det bara som en del i ledet... :)
 
Ja det är naturligt att hästen ökar salivavsöndringen i munnen vid måltiderna, om den inte gjorde det skulle den lätt kunna få foderstrupsförstoppning.

Annars är ett bra alternativ, bjud hästen på vatten före maten så minskar riskerna ganska radikalt. I övrigt skall hästen ha fri tillgång till vatten under sina måltider, vissa hästar vill blöta sitt hö och skall kunna göra det.

Nu vet jag att det finns de som tror hästen har magproblem genom detta, men enligt vetrinärer på bla SLU som forskat i det här med att blöta grovfodret säger så här. Man har funnit att hästar med lite salivkörtel, och således även en mindre utsöndring av saliv. Blöter sitt hö för att slippa bla att fodret fastnar i halsen, med foderstrupsförstoppning som följd.

Hästens matstrupe är inte tjockare än ett kraftigare långfinger, så man förstår att det krävs en vältuggad och uppblött mat för att kunna slinka ner där.
 

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 622
Senast: Habina
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
933
Senast: BornAgain
·
Hästvård Tänkte jag skulle ringa kliniken imorgon och höra mig för vad de tror, men skadar ju inte att bolla lite tankar innan dess. Min häst...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Ray
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 393
Senast: Sootie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp