Ohh, kan vi inte få höra några konstiga exempel? #nyfiken
Fyller på med fler historier.
I ett stall som jag stod i som barn/ung tonåring erbjöd sig stallägaren att hålla hoppträningar för mig. Mina föräldrar betalade alltså för att hon skulle hålla i en regelrätt
hoppträning, något som vi annars hade kunnat vända oss till någon annan för, och som jag minns det var det flera hundra kronor gången då, för 25 år sen, så det var ju ganska dyrt. Majoriteten av tiden föreläste hon om hur man sopar stallgången, att jag inte fick ta med kompisar till stallet (det hände
en gång och det var en tjej som tidigare varit medryttare hos henne, så jag visste att de kom överens) och klagade på min dialekt...! Det var alltså hemma i byn, där alla pratar samma dialekt utom hon för hon var född i Stockholm. Jag var en extremt skötsam tonåring och dessutom skiträdd för henne, så jag vågade inte ens rida i paddocken om hon var där.
I ett stall där jag stod som vuxen togs visserligen alla pris. Stallet ägdes egentligen av någon annan, men det var en kvinna som hyrde hela stallet och sen hyrde hon ut boxar i andra hand. Det var hon som kunde komma sättande och prata skit om alla det första hon fick se en. Hon vägrade fylla på vatten till hästarna på kvällarna (förutsatt att det gick då givetvis och inte riskerade att frysa under natten) om det var någon annan än hon som hade utsläppet dagen efter. Hon sa att det ingick i utsläppet, men om
hon skulle släppa ut hästarna var detta tvunget att göras kvällen innan för "hon hade inte tid att stå med det på morgonen när hon skulle till jobbet". Nej, det är ju det alla andra också har sagt hela tiden, men det lyssnade hon inte på.
Hon lät sin hund bajsa i de andra hästägarnas hö.
En tjej fick veta att hon fick byta jobb om hon skulle stå kvar i stallet när hon påpekade att det där med vattnet borde gälla alla, inte bara de mornar den här kvinnan skulle släppa ut.
Hon lånade ut andras utrustning till kompisar utan att fråga och försökte till och med låna ut min häst en gång och blev svinförbannad när jag sa att jag ville rida själv senare på dagen.
Vi hade ett rullande schema, det fanns fem hästar i stallet men fyra hästägare (den här kvinnan ägde två, alla andra hade en var). På vardagarna blev det att en häst hade utsläpp och en häst hade insläpp en gång i veckan, men på helgerna delade vi det på antalet hästägare, så man hade ett utsläpp och ett insläpp varannan helg. Då blev hon sur och sa att ponnyn hon hade skaffat till sitt barn inte räknades som en hel häst, för den var så liten (det var en C-ponny, samma kategori som min...), så den borde inte räknas. Det var alltså orättvist att hon fick mer pass för hon hade ju ingen "glädje" av ponnyn, så nu ville vi bara straffa henne för att hon hade två hästar.
Vi som inte hade barn förväntades ta
alla obekväma pass som julafton och nyårsafton. Hon bodde närmast stallet och hennes barn var i princip vuxna.
När jag redan hade bestämt att jag skulle flytta därifrån hittade hon på att stallägaren, alltså den riktiga som ägde gården, hade fått ta en extra försäkring för att "det var så mycket spring på gården nu för tiden" så att hyran skulle höjas med typ det dubbla. En annan familj som stod där blev väldigt misstänksamma och gick och frågade ägaren. Han stod som en fågelholk och hade aldrig hört talas om detta. Det var alltså ett försök för henne att kräma ur alla lite extra pengar. Var väldigt tacksam när jag kom därifrån.