Skvaller inom ridklubbar!

Bukefalos 30 år!

Efter att ha stått inackorderad i majoriteten av mitt hästliv så är det orättvisor som ställer till det mest , att vissa får massa fördelar men inte andra osv. Sedan gillar jag inte att stallägaren kör med massa egna regler som bara gäller deras hästar och inte andras för det skapar onödig irritation. Visst att man som stallägare bestämmer i sitt stall men jag har sedan jag började ha inackorderingar för snart 5 år sedan varit noga med att inte göra skillnad på mina hästar och andras hästar och har inte massa regler för inackorderingarna som inte gäller mig själv eller mina hästar osv. Jag har massa konstiga exempel på det genom åren.
Ohh, kan vi inte få höra några konstiga exempel? #nyfiken

Om ni inte målar stallet så kommer jag inte längre släppa ut era hästar, bara mina. Om ni inte gör ditten datten kommer jag bara fodra mina egna hästar.

Det ingår ingen lunchfodring men ni får inte komma hit och ge eran häst lunch eftersom alla hästar ska ha eller ingen men vi som äger stället får ge våra hästar lunch och alla andra hästar få stå och titta på.

Ni får inte använda varmvatten till att spola av hästarna på vintern eller ha värme på i eran sadelkammaren det får bara vi göra som äger stället och vi får ha värme på i vår egen. Men vi höjer hyran med 400kr nu för att elen är så dyr.

Jag ser att du köpt en ny bil så nu höjer jag kallhyran för dig med 800kr , eh nä det är min gamla bil. Men jag säger upp mig då. Nä om det är din gamla bil så behöver du inte säga upp dig. 🤣

Alla är uppsagda för ingen vill träna för mig.

Åh vilken fin gräsbana , ja men den får ingen använda förutom vi som äger stallet. Men den stod ju med i annonsen?

Hagarna får bara användas när det inte regnar och inte på vintern förutom då det är fruset, övrig tid då får hästarna stå inne förutom våra egna hästar som har jättefina grusade hagar den blöta perioden.

Jag kan fortsätta men jag orkar inte 😁

Om ni inte målar stallet så kommer jag inte längre släppa ut era hästar, bara mina. Om ni inte gör ditten datten kommer jag bara fodra mina egna hästar.

Det ingår ingen lunchfodring men ni får inte komma hit och ge eran häst lunch eftersom alla hästar ska ha eller ingen men vi som äger stället får ge våra hästar lunch och alla andra hästar få stå och titta på.

Ni får inte använda varmvatten till att spola av hästarna på vintern eller ha värme på i eran sadelkammaren det får bara vi göra som äger stället och vi får ha värme på i vår egen. Men vi höjer hyran med 400kr nu för att elen är så dyr.

Jag ser att du köpt en ny bil så nu höjer jag kallhyran för dig med 800kr , eh nä det är min gamla bil. Men jag säger upp mig då. Nä om det är din gamla bil så behöver du inte säga upp dig. 🤣

Åh vilken fin gräsbana , ja men den får ingen använda förutom vi som äger stallet. Men den stod ju med i annonsen?

Hagarna får bara användas när det inte regnar och inte på vintern förutom då det är fruset, övrig tid då får hästarna stå inne förutom våra egna hästar som har jättefina grusade hagar den blöta perioden.

Alltså folk är så otroligt orimliga ibland...
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta, men hakan hänger vid knäna även om jag egentligen inte är jätteförvånad.

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta, men hakan hänger vid knäna även om jag egentligen inte är jätteförvånad.
Jag kontrar med
" ni måste sitta barnvakt åt mina barn. Ånej- ni ville inte. Då kanske ni ska flytta eftersom ni är så dumma och elaka mot mig. Buhu.."

I ett stall jag stod i så blev alla kollektivt straffade så ingen fick använda spolspiltan på en månad. Detta för att någons häst hade skitit på uppfarten och vi inte tagit bort det. Det var stallägarens dotter som struntat i det, eftersom reglerna inte gällde henne.

Jag fick halva min hage annekterad av en annan häst, då jag varit jättenoga med att mocka, dika ur och hålla den torr och jämn. Den andra hästen behövde stå plant ett tag, de släppte sedan ut samma häst på gräsdelen av hagen (som jag varit lika noga med, och vi inte fick använda om de var blött) eftersom det varit minusgrader i 12 timmar. Hela hagen blev uppsprungen och jag fick skäll fast den andra hästen gick där...

Samma vår fick min häst en hovböld och hoven gipsad och inslagen i paket. Hästen fick gå ut om det var plant. Det var det ju inte längre i 'min' hage och de andra hagarna tillhörde ju inte mig så min häst fick stå inne i 4v. Då var det inte tal om att någon annan häst skulle flytta eller ge upp en del av sin hage för min hästs skull

Ett slukhål öppnades i grusdelen av hagen, 1m djupt och 20cm i diameter. Jag fick skäll för att min häst grävt hål och fick betala grus för att laga det.

Den 18 juli 2018 meddelade de att de inte fått in tillräckligt med hö och att vi skulle lösa det själva. Ingen hjälp med kontakter, transport eller liknande. Ingen sänkning i stallhyra men vi fick betala en extraavgift för att få lov att förvara vårt silage på gården.

Är väldigt tacksam att jag kunnat ha eget stall de senaste 10 åren. Nu har jag dessutom en stallägare som är rent guld.

Sen kämpar jag med att inte vara en besserwisser🫣. Jag vet vad jag kan, jag vet att jag är hyfsat bra på det jag gör, jag utvecklar/utbildar hästar och de blir välmusklade/välmående och väldigt fina. När folk då Betalat för att få del av min kompetens helt ignorerar vad jag säger blir jag så jla less. Nog att det kan vara obekvämt och svårt att ändra på sig själv/invanda sätt så kan jag inte begripa att en väljer det bekväma före riktig utveckling. Slut på rant.

Fyller på med fler historier.

I ett stall som jag stod i som barn/ung tonåring erbjöd sig stallägaren att hålla hoppträningar för mig. Mina föräldrar betalade alltså för att hon skulle hålla i en regelrätt hoppträning, något som vi annars hade kunnat vända oss till någon annan för, och som jag minns det var det flera hundra kronor gången då, för 25 år sen, så det var ju ganska dyrt. Majoriteten av tiden föreläste hon om hur man sopar stallgången, att jag inte fick ta med kompisar till stallet (det hände en gång och det var en tjej som tidigare varit medryttare hos henne, så jag visste att de kom överens) och klagade på min dialekt...! Det var alltså hemma i byn, där alla pratar samma dialekt utom hon för hon var född i Stockholm. Jag var en extremt skötsam tonåring och dessutom skiträdd för henne, så jag vågade inte ens rida i paddocken om hon var där.

I ett stall där jag stod som vuxen togs visserligen alla pris. Stallet ägdes egentligen av någon annan, men det var en kvinna som hyrde hela stallet och sen hyrde hon ut boxar i andra hand. Det var hon som kunde komma sättande och prata skit om alla det första hon fick se en. Hon vägrade fylla på vatten till hästarna på kvällarna (förutsatt att det gick då givetvis och inte riskerade att frysa under natten) om det var någon annan än hon som hade utsläppet dagen efter. Hon sa att det ingick i utsläppet, men om hon skulle släppa ut hästarna var detta tvunget att göras kvällen innan för "hon hade inte tid att stå med det på morgonen när hon skulle till jobbet". Nej, det är ju det alla andra också har sagt hela tiden, men det lyssnade hon inte på.

Hon lät sin hund bajsa i de andra hästägarnas hö.

En tjej fick veta att hon fick byta jobb om hon skulle stå kvar i stallet när hon påpekade att det där med vattnet borde gälla alla, inte bara de mornar den här kvinnan skulle släppa ut.

Hon lånade ut andras utrustning till kompisar utan att fråga och försökte till och med låna ut min häst en gång och blev svinförbannad när jag sa att jag ville rida själv senare på dagen.

Vi hade ett rullande schema, det fanns fem hästar i stallet men fyra hästägare (den här kvinnan ägde två, alla andra hade en var). På vardagarna blev det att en häst hade utsläpp och en häst hade insläpp en gång i veckan, men på helgerna delade vi det på antalet hästägare, så man hade ett utsläpp och ett insläpp varannan helg. Då blev hon sur och sa att ponnyn hon hade skaffat till sitt barn inte räknades som en hel häst, för den var så liten (det var en C-ponny, samma kategori som min...), så den borde inte räknas. Det var alltså orättvist att hon fick mer pass för hon hade ju ingen "glädje" av ponnyn, så nu ville vi bara straffa henne för att hon hade två hästar.

Vi som inte hade barn förväntades ta alla obekväma pass som julafton och nyårsafton. Hon bodde närmast stallet och hennes barn var i princip vuxna.

När jag redan hade bestämt att jag skulle flytta därifrån hittade hon på att stallägaren, alltså den riktiga som ägde gården, hade fått ta en extra försäkring för att "det var så mycket spring på gården nu för tiden" så att hyran skulle höjas med typ det dubbla. En annan familj som stod där blev väldigt misstänksamma och gick och frågade ägaren. Han stod som en fågelholk och hade aldrig hört talas om detta. Det var alltså ett försök för henne att kräma ur alla lite extra pengar. Var väldigt tacksam när jag kom därifrån.

I ett stall jag stod i första året som hästägare så kunde stallägaren ringa kl 19 när man precis var klar med sin häst och säga ”jag blir försenad, kan du mocka åt alla mina hästar och ta in och natta dem? Tack tack! ☺️

Så stod man där och kände sig som en idiot kl 19 på kvällen med en snöstorm utanför. Ibland sa jag faktiskt nej jag har redan åkt hem, du får lösa nån annan. Hyran jag betalade där var 4 500 kr. Man skulle dessutom låsa sig en eller två hela helger i månaden för att ge morgon, lunch och insläpps/nattmat.

Där jag står nu betalar jag 3 300 med ridhus och allt och jag låser mig endast en morgon eller kväll i månaden på helgen. Sen var det andra stallet inte alltid dåligt men de var ofta mögel i hö och det var alltid jag och en annan tjej som fick öppna balarna på vinterhalvåret för de blåste ju oftast storm på stallplan. Nä hugaaaa 🥴

Är väldigt tacksam att jag kunnat ha eget stall de senaste 10 åren. Nu har jag dessutom en stallägare som är rent guld.

Sen kämpar jag med att inte vara en besserwisser🫣. Jag vet vad jag kan, jag vet att jag är hyfsat bra på det jag gör, jag utvecklar/utbildar hästar och de blir välmusklade/välmående och väldigt fina. När folk då Betalat för att få del av min kompetens helt ignorerar vad jag säger blir jag så jla less. Nog att det kan vara obekvämt och svårt att ändra på sig själv/invanda sätt så kan jag inte begripa att en väljer det bekväma före riktig utveckling. Slut på rant.
Sånt där får man bara släppa. Alla har sin egen väg liksom. Men jag tränar inga av mina inackorderinger av princip fastän många tjatat. Jag kan hjälpa till med nått specifikt problem givetvis.

Det har jag oxå varit med om att stallägarnas ponny bara räknas som en halv häst när det gäller utsläpp och insläpp. :rofl:

Man blir helt förvånad fastän man ändå inte blir det. Jag är mest förvånad egentligen att man står ut så länge som man gör ibland med helt galna människor, man blir snabbt indoktrinerad på något konstigt vis.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka