Skydd för sulan

heidi maria

Trådstartare
Har en fundering om olika typer av sulor.

Min häst har väldigt platta hovar/sulor och inte så skålade som en del hästar har, vilket gör henne lite extra utsatt för stenar osv på sommaren när marken är hård. Har då provat med vanliga plast/gummisulor, men det blir för hårt tryck på strålen. Hovväggarna flyter mest iväg och bildar ingen "skål" när de växer. Med sulor blev hon väldigt stum och stötig i steget och verkade inte gilla det.

Fick då tipset att skära en kant av en sula och lägga emellan, och sen en hel sula över. Känns rätt dyrt och meckigt. Fick höra av en annan hovslagare att det fanns nån (dyr!) plastmassa man kunde fylla hoven med som höll fram till nästa skoning. Vad kan det vara, vad kostar det, svårt att få tag på och funkar det?
 
Sv: Skydd för sulan

Min förra häst hade det problemet, vi gjorde så att gummisulan klippte hovis av den biten som täckte strålen, så gummisulan täckte hovsulan framför och runt strålen och satt under hela skon( han klippte som ett v), på så vis kunde jag kratsa och hålla koll på hoven men den del av hovsulan han var öm i var täckt av gummisulan, dessutom behövde vi inte använda tjärdrev eller silikon eftersom det blev luftcirkulation. Jag hade aldrig problem med att något kom in under heller, det funkade kanon i 7 år.
 
Sv: Skydd för sulan

Använder det vintertid fram på vårt fullblod som blir ömfotad om det blir knögligt och hårt ute, plattfotad och lätt att få tappskor om man bygger på med vanliga hårda sulor. Är det bästa vi nånsin börjat med:laugh:. Hovis lägger ett armeringsnät mellan skon och hov, sen fyller man med Equipak som härdar på några minuter, blir som stutsbolls gummi=ganska mjukt, funkar kanon men är dyrt:crazy:. Det blir ca 3-4 skoningar han behöver det under vintern, vi vet om att det blir dyrt så vi sparar under hela året i hästkassan så vi har. Många tycker vi är galna som lägger ner så mycket på hovarna men vi anser att det är värt det, har man fullblod (eller annan ras) som har jobbiga hovar så då får man ta det. Ordspråket "Inga hovar ingen häst" stämmer verkligen. Kostar ca 1464:- sommartid= verkning + skor, rese ersättning, vinter= verkning + skor, brodd, equiepak, rese ersättning ca 2300:-.
 
Sv: Skydd för sulan

Denna sula som du använder brukar kallas för flytsula:)
 
Sv: Skydd för sulan

Det där såg ju lovande ut. 350 spänn var inte mkt? Det kanske tillkommer en massa kostnader för att få hovslagaren att stäta dit det?:)
 
Sv: Skydd för sulan

Ja det tillkommer kostnader. Lägg först på moms på den kostnaden. Sedan tillkommer kostander för nät, blandpipar, skyddshandskar, tid. För ett par halvblodshovar kan man behöva två tuber plast, speciellt om man vill fylla till marknivå. Hovslagaren ska ha tillgång till applikator och värmepistol/hårfön. Summan på 2300:- som nämndes är ett bra riktpris för en skoning med flytsula.

/Lif
 

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 043
Hästvård Vet inte riktigt vad jag ska hitta på med min ponny och tänkte att jag kanske kunde få något bra tips utav er. Min ponny har fått...
2
Svar
34
· Visningar
3 186
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 965
Senast: mackan
·
Islandshäst Jag vet att många islandshästryttare på elitnivå skor sina tävlingshästar med sulor och silikon under säsongen. Min hovslagare menade...
Svar
8
· Visningar
1 762
Senast: katharina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp