Bukefalos 28 år!

hovbeslag för tävling

Hrimnir

Trådstartare
Jag vet att många islandshästryttare på elitnivå skor sina tävlingshästar med sulor och silikon under säsongen. Min hovslagare menade dock på att den extra vikten innebär ett större slitage på lederna när hoven slår i marken med tyngden och rekommenderade lädersulor istället. Vad ger mest svikt/dämpning utav dessa två? Min häst har ganska platta hovar och blir stum och mycket kortare i steget på hårt underlag tex ovalbana. (på grusväg går stenarna in i sulorna och lämnar vita märken). Jag upplever att han inte alls vågar ta i lika mycket som på mjuka underlag och vill därför hitta en skoning som både skyddar och dämpar.

Vad ger bäst svikt - vanliga lädersulor eller silikon och sula? Vilken sula används till silikon?
 
Min skor jag med plast/gummisula och silikon. Dvs silikon mellan hov och sula ;)

Det märks tydligt på min att han föredrar det, han är rätt känslig mot hårda/steniga underlag.
Skor bara så under tävlingssäsong, men alla slitagefrågor beror ju på vad man jämför med :) silikon ger mer stötdämpning, dvs mindre belastning för hovleden/hovbenet.
Rid med boots på hårt utan silikon så belastar nog det mer :)
 
Min hovslagare säger att silikonet inte ger extra stötdämpning. Det ligger ju inte under skon. Men om man har en häst som är öm över sulan kan jag förstå att det lindrar.
Överlag tycker jag att det är helt sjukt hur man kan sko sin häst med silikon som extra vikt under tävlingssäsongerna.
Gillar inte boots heller.
 
Sulan som ligger mellan hov och sko dämpar, jo! Och silikonet i resten av hoven likaså. Det är inte vikten man är ute efter, inte jag iaf. Jag vill ha bort ömheten och mer svikt när man rider mycket på hårda underlag.
 
Jag vet att många islandshästryttare på elitnivå skor sina tävlingshästar med sulor och silikon under säsongen. Min hovslagare menade dock på att den extra vikten innebär ett större slitage på lederna när hoven slår i marken med tyngden och rekommenderade lädersulor istället. Vad ger mest svikt/dämpning utav dessa två? Min häst har ganska platta hovar och blir stum och mycket kortare i steget på hårt underlag tex ovalbana. (på grusväg går stenarna in i sulorna och lämnar vita märken). Jag upplever att han inte alls vågar ta i lika mycket som på mjuka underlag och vill därför hitta en skoning som både skyddar och dämpar.

Vad ger bäst svikt - vanliga lädersulor eller silikon och sula? Vilken sula används till silikon?

En häst ska ha vanliga skor å inge annat tycker jag när man tävlar.
vanliga benskydd är helt okej om hästen slår sig.
Man ska inte hålla på å joxa hit och dit för att få bättre steg.
Det är ju så man håller på med TWH hästarna så de ska tölta snyggare.
Man gjuter stora klumpar på hovarna så hästarna knappt kan gå. jag menar hur långt ska vi gå för att hästarna ska gå fint??

Ja anser att allt sånt där är fusk vid ridning, helt enkelt doping, om hästen får bättre steg av att man tex har boots på hovarna innebär de ju att hästen får nått den egentligen faktiskt inte har. Och man kanske inte skulle vinna om man tog av bootsen och tävlade utan.

Vad är då skillnaden att ge en piller så den rör sig bättre?
Skillnad är om hästen är sulöm och med sulor går bättre, men då gör man de i ett annat syfte och man använder mkt lätt sulor.

Men att sätta på tunga skor, sulor och verka hovarna så de får ett stumt steg/högre steg är fel fel fel.

Jag skulle aldrig tävla med boots ens, jag vill visa upp min häst i original så som hon är och vinner jag ska jag vina ärligt!
 
En häst ska ha vanliga skor å inge annat tycker jag när man tävlar.
vanliga benskydd är helt okej om hästen slår sig.
Man ska inte hålla på å joxa hit och dit för att få bättre steg.
Det är ju så man håller på med TWH hästarna så de ska tölta snyggare.
Man gjuter stora klumpar på hovarna så hästarna knappt kan gå. jag menar hur långt ska vi gå för att hästarna ska gå fint??

Ja anser att allt sånt där är fusk vid ridning, helt enkelt doping, om hästen får bättre steg av att man tex har boots på hovarna innebär de ju att hästen får nått den egentligen faktiskt inte har. Och man kanske inte skulle vinna om man tog av bootsen och tävlade utan.

Vad är då skillnaden att ge en piller så den rör sig bättre?
Skillnad är om hästen är sulöm och med sulor går bättre, men då gör man de i ett annat syfte och man använder mkt lätt sulor.

Men att sätta på tunga skor, sulor och verka hovarna så de får ett stumt steg/högre steg är fel fel fel.

Jag skulle aldrig tävla med boots ens, jag vill visa upp min häst i original så som hon är och vinner jag ska jag vina ärligt!

Jo men även benskydd är tyngder på hästens ben, vill man räkna det som helt ärligt så rider man sin häst utan något alls i god balans för då krävs inte heller några benskydd.
 
Jag vet att många islandshästryttare på elitnivå skor sina tävlingshästar med sulor och silikon under säsongen. Min hovslagare menade dock på att den extra vikten innebär ett större slitage på lederna när hoven slår i marken med tyngden och rekommenderade lädersulor istället. Vad ger mest svikt/dämpning utav dessa två? Min häst har ganska platta hovar och blir stum och mycket kortare i steget på hårt underlag tex ovalbana. (på grusväg går stenarna in i sulorna och lämnar vita märken). Jag upplever att han inte alls vågar ta i lika mycket som på mjuka underlag och vill därför hitta en skoning som både skyddar och dämpar.

Vad ger bäst svikt - vanliga lädersulor eller silikon och sula? Vilken sula används till silikon?

Har du en häst som blir öm pga hårt underlag, så skulle jag omedelbart välja bort silikon. Den utövar konstant tryck på sulan, och risken är att din häst blir oerhört öm för allt om/när silikonet tas bort.

Jag skulle i ditt fall välja en lädersula, med tjärdrev mellan.
 
En häst ska ha vanliga skor å inge annat tycker jag när man tävlar.
vanliga benskydd är helt okej om hästen slår sig.
Man ska inte hålla på å joxa hit och dit för att få bättre steg.
Det är ju så man håller på med TWH hästarna så de ska tölta snyggare.
Man gjuter stora klumpar på hovarna så hästarna knappt kan gå. jag menar hur långt ska vi gå för att hästarna ska gå fint??

Fast riktigt där är ju inte islandssporten. För nått år sedan fick man vikta 300g per hov och nu får man bara 250g.
Man får inte heller ha tyngre skor än 8or om man har sulor med eller utan fyllning (ej heller om man har fyllning utan sula).

Skor min med plastsulor och känner en enorm skillnad då han vågar ta för sig på ett helt annat sätt.
 

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 938
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 270
Senast: skuggi
·
Hästvård Har en fundering om olika typer av sulor. Min häst har väldigt platta hovar/sulor och inte så skålade som en del hästar har, vilket...
Svar
7
· Visningar
1 566
Senast: Líf
·
Hästvård Kan börja med att tala om att japps, jag lider av grav fångnoja. Förlorat två i fång. Hav tålamod ;) I alla fall, fbldonnan har ett...
2
Svar
34
· Visningar
5 923
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp