Skydda grejer från råttor

När jag flyttat till "mitt" lilla hus, får jag använda en del av logen som förråd. Men självklart finns där råttor/möss. Hur förvarar man bäst sina saker så dom imte blir råttätna? Plastlådor? På hyllor? Kan man lägga nått runt som skyddar? Det kommer ju vara allt från julsaker till kläder.
Vet du att du har problem med råttor? I så fall hade jag börjat med Anticimex.
Därefter hade jag städat så att det inte fanns något frestande.
Jag har foder i blå plasttunnor. Funkar fint, har aldrig haft inbrott i dom.
Har en del lagerhyllor, tycker de slukar massor och man hittar lätt.
Jag har inte textil där, tycker det blir en lukt. Men möbler, verktyg, vinterdäck, utemöbler, krukor och redskap.
Har kablar där. Säckar och påsar till återvinningen. Jag lovar, det blir fullt!
Har mest möss, bara en och annan råtta.
Lycka till med nya boendet. 😊
 
Vet du att du har problem med råttor? I så fall hade jag börjat med Anticimex.
Därefter hade jag städat så att det inte fanns något frestande.
Jag har foder i blå plasttunnor. Funkar fint, har aldrig haft inbrott i dom.
Har en del lagerhyllor, tycker de slukar massor och man hittar lätt.
Jag har inte textil där, tycker det blir en lukt. Men möbler, verktyg, vinterdäck, utemöbler, krukor och redskap.
Har kablar där. Säckar och påsar till återvinningen. Jag lovar, det blir fullt!
Har mest möss, bara en och annan råtta.
Lycka till med nya boendet. 😊

Inte min loge. Ägarna säger att de inte sett råttor, bara möss. Men det är en gård på landet, så..
 
Inte min loge. Ägarna säger att de inte sett råttor, bara möss. Men det är en gård på landet, så..
Har haft råtta en kort tid här för massa år sedan, mössen försvann snabbt när råttan kom men flyttade in lika fort igen när råttan var borta.

Upplever det som hyfsat vanligt att möss lämnar när råtta kommer.
 
Råttor äter möss så de håller sig undan om de finns råttor.
Jag har förvarat mat i min plastlåda när jag bytte kyl och frys, inga problem alls med gnagare, inte ett märke på lådan.
 
På gården förvarade jag endast hästtäcken utomhus - eller snarare ute på logen då.
De hade jag i stora plåttunnor med tätslutande lock.
I övrigt så funkar rejäla pasttunnor bra. Men tunnare plast kan råka illa ut.

Möss äter väl inte plast? Förutom plastpåsar och tunn plast då. Men riktiga lådor eller tunnor har jag inte varit med om att de gett sig på.
 
Nu drar jag ner hoppet igen - för här har det funnits både råttor och möss samtidigt :p Har man höns kan man typ räkna med råttor sa en snubbe från Anticimex :turd:
 
Nu drar jag ner hoppet igen - för här har det funnits både råttor och möss samtidigt :p Har man höns kan man typ räkna med råttor sa en snubbe från Anticimex :turd:
Jag har samma erfarenhet som du. Jag hade aldrig hört talas om det som kommit upp i tråden att mössen flyr pga råttor förren jag läste det här.
 
Jag har samma erfarenhet som du. Jag hade aldrig hört talas om det som kommit upp i tråden att mössen flyr pga råttor förren jag läste det här.
Jag bor på en gammal fyrlängad gård. Helt omöjligt att säkra för råttor och möss - här är ju paradiset för dem :p Klart att inte mössen vill flytta härifrån bara för att det flyttar in några råttor, här finns plats till alla :D
 
Mina fodertunnor i plast har fått vara ifred för både råttor och möss, de har aldrig klarat att gnaga sig igenom.
Ja alla har nog inte samma problem med sina möss. Kanske beror på ytterligare utbud av gottigheter också 😁

Vi har haft hårdplasttunnor/förvaring som de gjort hål i (alltså gnagt sej in i), sist var det hundmat de hade fest på 🙄
 
Det verkar vara rätt förvirrande vad som är råttor och möss. Riktiga råttor är dom där stora med nakna svansar. Möss är dom små bruna o gudomligt söta och sork är dom helgrå knubbiga små. Hur som helst bryr dom sig inte om plastlådor om det inte finns mat i dom.
 
Det verkar vara rätt förvirrande vad som är råttor och möss. Riktiga råttor är dom där stora med nakna svansar. Möss är dom små bruna o gudomligt söta och sork är dom helgrå knubbiga små. Hur som helst bryr dom sig inte om plastlådor om det inte finns mat i dom.
Vad får dig att dra slutsatsen att folk är förvirrade över vad som är vad?
Uppenbarligen har endel andra erfarenheter än dig så hur kan du så tvärsäkert skriva att de inte bryr sig om plastlådor om det inte finns mat i dem när andra har andra erfarenheter?
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
Övr. Djur Äntligen har drömmen om ett eget hus gått i uppfyllelse och därmed måste självklart ett gäng ankor flytta hit! Men jag läser och lär...
Svar
8
· Visningar
1 652
Senast: Ainon
·
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 482
Senast: Paddington
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 171
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp